Jump to content

Newbie + Stoker


Recommended Posts

Menin ja ostin isomman koneen Ghiaani ja nyt kaipaisin teknistä tukea.  Olen melkolailla untuvikko näiden kiukaiden kanssa. 

10-vuotta sitten kasasin ja viilasin sinisen kirjan avustuksella 1600 pannun joka hyvin minua kyllä palveli kunnes kaikki romppeet myin pois. Sen jälkeen tuli vuosien tauko koko harrastuksesta joten nyt on alkanut homma melkeinpä puhtaalta pöydältä.

 

Tilanne on seuraavanlainen.

Kone on väitetysti ajamaton. Vain koekäytetty. Männät kiiltää uutuuttaan eli näin varmasti onkin.

Alakerta on DooDahin rakentama vuonna 2010 ja sen uskon olevana kunnossa, eikä siihen tämä edellinen omistaja ole puheidensa mukaan koskenut.

Kone on jäänyt käyttämättä kun projektiauto johon kone oli menossa ei koskaan valmistunutkaan.

 

Kansista ylöspäin on siis edellisen omistajan kasaama ja luulen että tämä ei ole mennyt ihan niin kuin pitää.

Osat on ilmeisesti sen kummemmin mittailematta  heitetty paikalleen ja käynnistetty tjsp.

 

 Eli Kone pitäisi saattaa ajokuntoon. Puristukset, tönärien pituudet, keinuvivuston geometria ja välykset kohdalleen.  Sytytyksen ja kaasareiden säätö. 

 

Doodahilta sain tiedot alakerrasta: 

Kuutiotilavuus 2276 cc  

-Kaikki laakerit kolbensmith std koko

-racer spacer

-claudies buggies öljypohja punainen elox pickuppi

-6205g vauhtis, kush lok, kennedy stage2

-82mm ac kampi 4340

-aa 94 strokerpytyt 0,5mm shimmi alla

-drd nostajat

-drd 310 nokka

-suora jakopää

-5,4" I-prof kanget

-cb cladnut

---------------------------------

Siitä ylöspäin:

-Kannet on puheiden mukaan CB performance CNC Comp Eliminatorsit

-123 Jakaja

-2x Dellorto 40 DRLA (Liian pienet tähän??)

-------------------------------------------------------

 

Tänään uskaltauduin ja nappasin kannet pois. Mitään ei ainakaan rikki näyttänyt olevan.

 

Linkistä löytyy kuvia irrotetuista himmeleistä. Kommenteja niistä.

-Palotiloja on ainakin joku mennyt hiplaamaan. Hämärät tussimerkit näyttää  että palotilat olisi 41cc ja 43cc välillä.

-Mitkähän nuo keinut mahtaa olla välitysuhteeltaan. Missään ei luonnollisesti ole mitään merkkiä.

-Tönärit on katkaistu mittaan 270mm, en tiedä onko arviosta vai kuinka.

 

Elikkä kysymys kuuluu mistä miä nyt lähtisin tässä liikkeelle??

 

 

https://plus.google.com/photos/100901214202804950172/albums/6168798071575373441?authkey=CPjM5bSQ1aLOhgE

Edited by J.Ussi
Link to comment

Itse mittaisin ekana dekkikorkeuden ja palotilojen tilavuuden..olis sitten puristusuhde tiedossa.

Venttiilinvarren päihin laittaisin lash capit (jos noihin sopii)

Venttiilit irroittaisin ja tarkistaisin seetien kunnon,ohjurit ym

 

Oliko siinä joku vika tai mikä epäilytti ?

Edited by Meto
Link to comment

Nokka-akseli suht mukavan oloinen tuon kokoiseen koneeseen. Tarkoitettu käytettäväksi 1,4 tai 1,5:1 keinujen kanssa.

 

https://www.drdracingheads.com/xcart/DRD-R310-Type-1-Cam.html

 

Keinuista yhtäkkiä vaikea sanoa muuta kuin että joko 1,25 tai 1,4:1 välittävät. Mitaamalla selviää.

 

Kaasarit pienet? Riippuu käyttötarkoituksesta ja halutusta tehosta / tehoalueesta.

 

Kansissa palotilat silmämääräisesti katsottuna erikokoiset ja ainakin erimuotoiset, erityisesti pakoventtiilien alueella. Mittaukseen ja lisähiplaukseen tarvetta. Siitä vaikka liikkeelle ensin. Kansien alkuperä ei oikein selviä näillä kuvilla, mutta ovat jotkut superflow versiot. Epäilen ettei cnc versiot. Puristussuhde jonnekkin 10:1 nurkille, niin vois olla mukava ajelumoottori.

Link to comment

Lähdetääs näillä liikkeelle + jos jollain on keinuvuston päittäis shimmaamisesta sekä geometrian säätämisestä "for dumb" ohjeita laittaa niin otan ilolla vastaan.

 

 

Itse mittaisin ekana dekkikorkeuden ja palotilojen tilavuuden..olis sitten puristusuhde tiedossa.
Venttiilinvarren päihin laittaisin lash capit (jos noihin sopii)
Venttiilit irroittaisin ja tarkistaisin seetien kunnon,ohjurit ym

Oliko siinä joku vika tai mikä epäilytti ?

Ei varsinaisesti mitään vikaa. Myyjän tietämättömyys koneestaan vain jotenkin pisti epäilemään. Juurikin mm. Puristuksista ei mtn tietoa. Eikä käytetyistä osistakaan.  Täytyy askarella akryylistä levy ja mitata nuo palotilat. Mitataanko dekki ihan vain tönärillä YKK:ssa männän ja pytyn lakien etäisyys toisistaan ?

 

 

 

Keinuista yhtäkkiä vaikea sanoa muuta kuin että joko 1,25 tai 1,4:1 välittävät. Mitaamalla selviää.

 

Kaasarit pienet? Riippuu käyttötarkoituksesta ja halutusta tehosta / tehoalueesta.

 

 

 Kuinka selvitän mittaamalla tuon suhteen ? Tosiaan 1,4 tai 1,5 on nokan valmistajan suositus.

 

Käyttötarkoitus ihan perus kruisailua. Jos nuo eivät varsinaisesti kurista moottoria niin voisihan niilä lähteä kokeilemaan. Olisiko esim 48 IDAx2 tuoma lisäteho/vääntö suurikin? 

Link to comment

Keinuvivuston päittäisshimmaukseen myydään shimmilevyjä. Itse olen yrittänyt säätää jokaisen keinun sivuttaisliikkeen (päittäisvälyksen) sellaiseksi, että 0,1 mm liuska rakotulkista menee väliin. Tämä on ollut toimiva välys vakiotyyliseten keinujen kanssa. Keinuvipuakselit pitää olla pultattuna kansiin kiinni tulkkausta tehdessä.

 

Geometrian olen yrittänyt säätää sellaiseksi, että venttiilinoston puolessavälissä keinuvipu olisi ns. suorassa,

 

Dekkikorkeuden mittaaminen tavallisella tönärillä tarkasti on hyvin vaikeaa. Mutta tönäri soveltuu hyvin aputyökaluksi dekkin tulkaamisessa, eli tönärin kapea selkä putken yläpintaa vasten keskelle mäntää ristikkäiseen linjaan männäntapin kanssa ja sitten rakotulkilla männäntapin kohdalta dekkikorkeuden tulkkaus.

 

Mittaa heittokellolla (tai ehkä onnistuu tönärilläkin) maksimi nosto, eli paljonko venttiili aukeaa. Saatu tulos jaettuna valmistajan ilmoittamalla nokan nostolla antaa vipusuhteen

Edited by Ketsa
Link to comment

Mittasin dekin joka oli kaikissa sylintereissä  2,1mm.  Onko tuo liikaa ?  sylinterien allahan on 0,5mm koroke renkaat. Syy niile? 

 

Huomenna teen muovikiekon ja mittaan palotilat.

Link to comment

Mittasin dekin joka oli kaikissa sylintereissä  2,1mm.  Onko tuo liikaa ?  sylinterien allahan on 0,5mm koroke renkaat. Syy niile? 

Kirstitkö sylinteriputket niin, että oli varmasti pohjassa mitatessa?

Aika outoa, että on laitettu nuo korokerenkaat, kun ei niillä ole muuta virkka kuin dekin säätäminen.

Link to comment

Volsun koneen "normaali" dekki on n. 1,3mm. Tuo 2,1 on vähän turhan paljon. Prikat on luultavasti puristussuhteen laskua varten.

 

Peruskruisailua varten 40set tellervot on varmasti parempi vaihtoehto kuin IDAt, jotka on enempi kisailijoiden suosiossa. Vaikka kyllä niitä kadullakin käytetään. Ovat vain osakuormitus alueella krantummat säädettävät. Se että antaako ne enemmän potkua, riippuu myös esim. puristussuhteesta, pakosarjasta.. Mä kokeilisin ekax noita 40siä, jos ne kerran on jo olemassa. Idoilla tehoalue siirtyy ylöspäin ja alakierroksilla koneen ominaisuudet heikkenee.

Link to comment

Prikat on luultavasti puristussuhteen laskua varten.

Niin tosiaan taitaa olla, jos nuo palotilat todella on 41-43. Silloin "normaalidekillä" ja  43 palotilalla puristkset olis noin 12. Kyllä se silti tolla 310 asteisella nokalla varmaankin toimis.

Link to comment

Nyt on palotilat mitattu. 

Koot olivat minun mittauksien mukaan 46-47cc, eli hitusen suuremmat kuin ne kansissa olleet merkit.

 

Näillä ja 2,1mm dekillä tulisi 10,24-10,39 ruttua.

 

No mitäpäs sitten tehdään?  Puristushan taitaa asettua nyt suht kohdalleen?, mutta dekkiä on liikaa?

 

Edelleenkiin  mulla on mukit liimattuna lohkoon ja katselin että niissä on  juuressa mustat tiivisteliimat, kun kone muuten on kasattu sillä vihreällä,  eli olisko siellä nyt kuitenkin shimmiä lisätty 0,5mm-->  jostakin syystä. (puristusten laskeminen?)

Link to comment

Prikat pois ja palotilat kuntoon. Ne on erimuotoiset. Samalla hieroa palotilat oikeaan kokoon. Ja mittaa nokan nosto nostimesta ja sitten kansi hollille ja noston mittaus venttiililtä. Varmista ettei venat osu mäntiin. Ja moottorin jäähdytys kanssa kuntoon. Lisäöljypohja, jäähdytin, iso suodatin, eikä mitään pieniä hihnapyöriä kammen päähän, tämä tarvii ilmaa jäähtyäkseen.

 

Siinä alkujumppaa...

Link to comment

No niin.  Hyviä ohjeita, kiitos niistä. Vielä kun tietäisi miten nuo kaikki mittaukset tehdään :D

Nyt ihan ensin kuitenkin shimmaus.

Pyttyjen alla oli 2x0.6mm shimmit.  Nyt jos otan toisen niistä pois niin dekiksi muodostuu 1.5mm

 

Jos nyt en kansiin kehtaa koskea ja palotiloja suurentaa, niin kelpaako tuo dekki?  

Puristus tulisi siihen 11 huitteille.

Link to comment

Sanoisin että 1,5mm dekki hyvä ja sillä tulee puristussuhde tosiaan 11 paikkeille. Mutta edelleen sanoisin että palotilat työnalle. Miksikö? No siksi että muodot eroaa mielestäni niin paljon toisistaan, että sylinterien täytös tulee varmasti olemaan epätasainen ja siten moottori käy ehkä epätasaisesti tai ainakin sylinterien välinen teho on erilainen. Ja myös pakokaasujen poisto on erilainen, johtuen palotilojen muodosta. 

 

Kansityön plussani tulisi hieman isommat palotilat ja sen myötä hieman matalampi puristussuhde, joka olisi hyvä. Ja miksikö? Noh, kun Superflow kansissa on niukasti jäähdytysripoja ja jäähdytyksen teho "vaillinainen" tai heikompi kuin esim. vakioissa. Kisakoneissa vajaa jäähdytys sallittaneen, mutta katukoneessa ei.

 

Noston mittaus nostimesta: Heittokello magneettijalalla lohkon kylkeen sopivaan rautaan kiinnitettynä, työntötanko paikoilleen ja heittokello sen päähän ja eikun konetta pyörittämään.

Noston mittaus venttiililtä: Kansi kiinni ( ei tarvi ihan momentissa olla), ykkössylttyyn työntötangot, keinuvivusto kiinni, välyssäätö, heittokellolla jousilautasesta liikkeen mittaus. Jos kellossa ei riitä asteikko, niin tönärillä saanet jousilautasesta tarvittavalla tarkkuudella noston määrän. Samalla selviää keinuvipujen nostosuhde. Nyt kun pyörität konetta, niin katsele samaan aikaan lampulla imukanavan kautta venttiilin aukeamista ja männän nousua. Jos tulee vena/mäntä kontakti, niin älä väännä väkisin yli, vena vääntyy. Pakoventtiilillä yleensä riittää tilaa. Jos kone pyörii ympäri, niin voit mitata venojen etäisyyden mäntään asettamalla männän päähän kerroksen sinitarraa ja pyörittää kone ympäri. Jos / kun venat jättää kuvansa sinitarraan, niin voit jäljestä mitata että paljonko oli venan etäisyys minimissään männän päästä.

 

Ellet ole kansihommien kanssa kovin sinut, niin Kouvolan seudulta (ja muualtakin) löytynee osaajia. Ellei, niin täälläpäin pystytään auttamaan jollain aikataululla, muttei kiireellä.

Link to comment

Kiitoksia Mikko,  loistavat ohjeet.  Nyt vaan töistä mittakello lomalle mukaan jos vaikka ehtisi konettakin laittamaan.

Palotilan muokkaaminen työnä kyllä onnistuu, eriasia on että mihin muotoon se pitäisi tehdä ? 

Noista tuskin hirveästi tavaraa tarvitsisi pois ottaa?  Jos tilavuus kasvaisi 47cc--->49cc niin tällöin puristukseksi muodostuisi 10.58

 

On annettu ymmärtää,  että tuo nokka haluaa kovan puristuksen toimiakseen. Suositeltiin välille 10.5-11.3

Edited by J.Ussi
Link to comment

Palotilan muokkaaminen työnä kyllä onnistuu, eriasia on että mihin muotoon se pitäisi tehdä ?

Sun kuvassa, jossa on molemmat kannet, ottaisin malliksi oikean puoleisen kannen. Siinä palotilat näyttää olevan laajemmat.

 

Teet vasemman palotilan muodoista mallin, vaikka kartongista ja sitä sovitat muihin, niin näet paljonko pitää muista ottaa, että saat niistä samanmuotoiset.

Palotiloista tuskin lähtee montaa kuutiosenttiä tavaraa kun ovat samassa muodossa. Sitten uusi tilavuusmittaus kaikille palotiloille.

Link to comment

No niin, mittakellolla olisi nyt mittailtu.

 

Imu ja pako nosto nostajalta mitattuna: 9.85mm.    

 

Nokkakortin mukaan nostoa pitäisi olla 13.95mm. Enkö nyt ymmärrä jotakin.... vai  ymmärränkö.....  nokkakortissa Liftin jälkeen kirjoitettu käsin X1.4.. eli onko se nosto ilmoitettu venttiilliltä 1.4 keinun kanssa ??

 

Nosto venttiililtä mitattuna:  imu ja pako 12.2mm   eli mun keinut olisi n.1.24 suhteella?  ymmärsinkö oikein ?

Suosituksia mitä näiden tilalle ??

 

 

Venttiileillä hyvin tilaa aueta. En mitannut, mutta useampi milli.

  • Like 1
Link to comment

Kommenttia noista mun mittauksista ?

 

CB ja SCAT taitaa olla myös aika yleisesti käytetty kiikku valmistaja ?

 

Nokalle suositellaan 1.4 tai 1.5 kiikkua. Saanko mitään/ paljonkin lisäarvoa hankkimalla 1.5 kiikut ? 

Link to comment

Kommenttia noista mun mittauksista ?

 

CB ja SCAT taitaa olla myös aika yleisesti käytetty kiikku valmistaja ?

 

Nokalle suositellaan 1.4 tai 1.5 kiikkua. Saanko mitään/ paljonkin lisäarvoa hankkimalla 1.5 kiikut ? 

Ihan vähän.

Ite tykkään rulla kiikuista, ohjurien kuluminen vähäisempää.

Link to comment

No niin, mittakellolla olisi nyt mittailtu.

 

Imu ja pako nosto nostajalta mitattuna: 9.85mm.    

 

Nokkakortin mukaan nostoa pitäisi olla 13.95mm. Enkö nyt ymmärrä jotakin.... vai  ymmärränkö.....  nokkakortissa Liftin jälkeen kirjoitettu käsin X1.4.. eli onko se nosto ilmoitettu venttiilliltä 1.4 keinun kanssa ??

 

Nosto venttiililtä mitattuna:  imu ja pako 12.2mm   eli mun keinut olisi n.1.24 suhteella?  ymmärsinkö oikein ?

Suosituksia mitä näiden tilalle ??

 

 

Venttiileillä hyvin tilaa aueta. En mitannut, mutta useampi milli.

1,25:1 on noi sun keinut. Nosto hieman vaihtelee riippuen millaisessa alkuasennossa keinut on, eli siis työntötankojen pituus vaikuttaa hieman.

 

Ilmoitettu nosto kortissa on siis 1,4 keinuille. Niillä nostoksi venttiilillä tulee n.13,8mm (- venttiilivälys). 1,5 vivuilla nostoa venoille tulee 14,78mm (-venttiilivälys).

 

Enempi nostoa => enempi tehoa, VAIN JOS kansissa kanavat ja virtaukset kunnossa. Muutoin lisänostosta ei tule hyötyä. Lisäksi tarvii tarkistaa ettei jouset mene kasaan (putkelle), eli jousilangan kierroksissa täytyy säilyä välys. Haitat mm. Venttiilikoneisto joutuu kovemmalle kuormalle, jouset saattaa kuoleentua nopeammin, venttiilien osuminen mäntään todennäköisempää => mäntiin taskut venttiileille, huoltoväli lyhenee, jne.

 

Jos ostat uudet keinut, niin Pauterin neulalaakeroidut rullakeinut on todella hyvät, tarjolla vipusuhteet 1,3:1, 1,4:1 ja 1,5:1. Joillekkin haittana korkeampi hinta. Mutta sehän on vain valinta- ja budjettikysymys.... Rullakeinut myös säästää venttiilivarren päätä kulumiselta.

Link to comment

Kiitän jälleen vastauksista. Olin siis laskeskellut ja ymmärtänyt oikein. JES !! :)

 

Aion hankkia uudet kiikut. Nykyiset on muutenkin jo jonkun raiskaamat.

Taidan hankkia 1.4 cb tai scat kiikut. Hinta n.300e.   pauter taitaa olla yli 700e ? 

Jonkun 500e voisin vielä maksaakin. Eiköhän noilla tavan kiikuillakin alkuun pääse?

 

Kanavat on mun mielestä oikein siistit ja jouhevat.

Palotilat muotoilin tänään uusiksi. Tilavuudet ei juurikaan kasvanut. 

 

Kuinka työntakojen pituus nyt muuttuu kun vipusuhde kasvaa ?  Lyhenee X mm ? Hankinko uudet tangot vai onnistuuko nykyisistä lyhennetyistä päiden  irrotus, lyhennys ja takaisin kiinnitys ?

Link to comment

Aika paljon saa venttiileitä ja ohjureita 440 eurolla. Joten järkisyillä on vaikee perustella Pautereita katukoneeseen. Tunteillakin on toki iso merkitys harrastuksessa.

Tönärin pituuden tietää vasta mittaamalla. Jos oikein muistan, niin minulla lyheni työntötanko, kun vaihdoin scatin 1.25 keinut 1.4:een. Aika hankala on saada tönäristä päätä irti kumpaakaan vaurioittamatta.

Link to comment

Olen yhdet tönärin päät saanut irti sorvaamalla.

pistoterällä panoin uraa heti pään jälkeen. Terä oli 3mm leveä, eli senverran lähti tangosta mittaa pois. Itse pää on kova, siihen ei pistoterä enää uppoa, eli niin syvä ura kun terä menee ja lopettaa ennen kun hajoaa:)

Kun itse tikun ja pään väliin sai tuon 3mm leveän uran, sai pään kammettua ihan leveällä talttapäämeisselillä irti. Jos ei irtoa niin levittää uraa lisää niin lähtee varmasti....

 

Se pää on oikeasti kovaa ainetta, siihen ei jälkeä tule vähän kovemmassakaan käsittelyssä. Suhteellisen huoletta voi vaikka viilapenkkiin puristaa, rajansa tietysti kaikella. Kannattaa yrittää ainakin, eipä siinä paljoa häviä.

Edited by peruskallio
Link to comment

Tolla konstilla vois varmaan tehdä pienen lyhennyksen irrottamatta päätä. Sopivan levyinen ura pään alapuolelle ja sen jälkeen lyö pään syvemmälle. Tässä tapauksessa lyhennystarve on todennäköisesti millin luokkaa.

Link to comment

Hyviä vinķkejä. Sorvi hommat onnistuu, joten jätän tangot hankkimatta ja laitan keinut tilaukseen.  CB keinuista oli tänä vuonna tullut uudistettu malli joten jospa niitä siten testaisi. Lash capitkin tulee siinä muassa.

Edited by J.Ussi
Link to comment

Eiköhän noilla tavan kiikuillakin alkuun pääse?

Kyllä, ihan niin kuin kaikilla muillakin. Mutta millä ajat "loppuun"??

 

Järkisyillä perusteltuna nimenomaan ostat Pauterit! Miksi tehdä turhaa remonttia ja kuluttaa rahaa turhaan ensin ostamalla tavan rojut ja sitten myöhemmin ostaa ne oikeat ja kunnolliset?? Se vasta tulee kalliiksi ostaa kaikki osat kahteen kertaan... Siihen mulla ei ainakaan ole varaa..

 

CSP:llä Pauterit maksaa rapiat 500€, valitettavasti varastot nyt tyhjänä.

 

http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=14128735974&rub1=Engine&rub2=Valve%20Train%20%2F%20Cylinder%20Heads%2CRocker%20Arms&artnr=13551a&pn=0&sort=0&all=

Link to comment

Pautereita jos jenkeistä tilaa, niin hinta kaikkine kuluineen (rahti, tulli, alv) olisi n 635€ eli  jää vähän rapiat satkun  halvemmaksi kuin aircooled 739€+rahti?

Aika suolaista edelleen. 

Link to comment

Tilasin n. 3 vuotta sitten pauterit DRD:ltä,  toimitus pelasi silloin, ja jostain syystä paketti tuli suoraan kotiovelle  :) 

 

Noo sitä onnellisuutta ei kestänyt kauan kun yritin tilata sieltä laippakampura-kiertokanki pakettia, tuotteita ei ollutkaan hyllyssä ja meinas rahat jäädä sinne selityksien kera, kunnes thesamban myyjäpalauteosiolta, erityisesti moderaattorilta, sain apua :)  Viimeinen kerta ainakin itselleni kun sieltä tilaan..

Link to comment

Mitä miä nyt tiän väärin.  

Kansia paikalleen laitettaessa, reunimmaisten työntötakojen suojaputkien silikoniset tiivisteet pullahtavat pois paikaltaan kannen päässä. Lohkon puolella pysyvät paikallaan.

Pullahtavat jo ihan kevyesti kiristettäessä.

 

Tuommoiset putket. Kannen puolelta putki suurempi kuin lohkon. 

Noihin on Aircooledilla omat tiivisteet.  Mulla näyttää olevan molemmissa päissä samanlaiset silikoniset. Voiko siinä olla syy?

 

 

c_cb1565_2.jpg_b4_0.jpg

Edited by J.Ussi
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...