Jump to content

Newbie + Stoker


Recommended Posts

Omissa jousikuormitteisissa sama ongelma ja liittyy siihen suurenpaan putkeen. Onko suojaputkissa aluslevyt putken ja tiivisteen välissä?

Putki on tosiaan isompi ja tiivisteen joutuu vähän venyttämään päälle, itsellä ne aluslevyt estävät tiivisteen muljahtamisen putken pykälästä yli, toimivat kyllä ihan tavallisilla tiivisteillä, mutta eivät ilman niitä aluslevyjä. Tosin omissa on ne jouset jotka vaativat aluslevyt väkisin.

Istuvat paljon paremmin kampikammion kuin lohkon päähän.

Varmaan "oikeiden" tiivisteiden kanssa korjaantuu, olisiko kartiokkuus loivempi jotta uppoavat paremmin kanteen, eivätkä pääse sitten väärälle puolelle pykälää.

Edited by peruskallio
Link to comment

Eipä noissa putkissa ole mitään irrallisia aluslevyjä.   

 

Tuommoisia tiivisteitä noihin myydään. Näyttää ihan O-renkailta nuo kannen puolelle tulevat.

c_cb1566.jpg_35c_2a8.jpg

Edited by J.Ussi
Link to comment

CSP putkissa on ainakin irralliset aluslevyt ohuemmassa päässä putkea ja tosiaan se aluslevy estää putkea uppoamasta tiivisteeseen.

 

Itselläni oli sellainen ongelma viime kesänä että csp putken kanssa korvasin vuotavan orkkisputken mutta uusi putki vuosikin enenmmän kuin vanha no syksyllä alkoi talvi painamaan päälle ja ajattelin että korjaan tämänkin sitten talven aikana. No samalla kun olin autoa keväällä hakemassa pois säilötä tuli mieleen että enhän mä sille mitään tehnyt mutta myös vuoto oli itsestään korjaantunut talven aikana.

Link to comment

CSP putkikin on jousikuormitteinen.   Noissa jousellisissa puhutaankin aluslevyistä.

Noihin mun putkiin niitä ei taida kuulua.  Toisekseen, mulla ongelma on juurikin leveämmässä päässä, eli kannen puolella. 

Link to comment
  • 3 weeks later...

No niin pykälä tätäkin hommaa saatu eteenpäin.  Aircooled toimitti muiden kamojen ohessa nuo CB:n suojaputkien tiivisteet. Ne istui oikein hyvin ja pysyivät missä pitikin kun kannet vedin momenttiin.  Toivotaan että öljykin pysyy oikealla puolen  tiivistettä.

 

Imusarjat ja pakosarjat tuli nyt oikein pieteetillä portattua kansiin.

Imusarjat asensin jo myös paikalleen. Samoin jäädytys pellit ja puhkukopan latureineen.

 

Keinuvivustoja ja Dellortojen update kittiä vielä jälkitoimitusesta odottelen. 

 

Mitäpäs noille kaasuttimille kannattaisi tehdä tässä odotellessa ?   Voiko ne heittää teollisuus pesukoneeseen ?   Vai tekeekö vesi niille hallaa  ja jumiuttaa ne?   Ultraääni tiskaria ei ole käytettävissä.   

Link to comment

Voi heittää teollisuuspesukoneeseen mutta pitää olla sopivat pesuaineet sisällä että kaasareista on jotain jäljelläkin pesun jälkeen. Itse en laittaisi koska saavutettu hyöty on aika olematon kun kanavissa se putsauksen tarve yleensä on ja sinne ei teollisuusperuri yleensä yllä.

 

Omastamielestä ihan mekaaninen puhdistus toimii parhaiten ja sen kanssa kunnon kaasarinputsaus spray kaverina niin eiköhän ala paska irtoamaan.

 

Esim ohkasta messinkivaijeria löysin joskus jolla olen kanavia rassaillut ja ohkasilla ruuvareilla suoria kanavia. Miksipä ei piippurassikin toimisi.

Edited by Tanhis
Link to comment
  • 4 weeks later...

Kiitos Tanhikselle vastauksesta, puhdistin nämä mekaanisesti.

 

Vihdoin saapui uudet keinuvivustot sekä Dellortojen Update Kit.

 

Aloitetaas Dellortojen kanssa. Heti olen Update kitin kanssa ongelmissa.

Ihmettelin että miksei nuo uudet, hajoittajan korvaavat suihkuputket oikein käy paikalleen.

Huomasin että minun kaasareiden rungot ovat tuosta hajottajan paikalta erilaiset kuin monissa netistä löytämissäni DRLA kuvissa. 

Koska rungoissa on nuo lovet, niin nuo uudet hajoittajaputket ovat liian lyhyet eikä ne tiivisty lainkaan runkoa vasten. 

 

Kuvat selvennykseksi

 

 

 

lmeisesti tällaiset pitäisi olla:

 

 

100_0811.jpg

 

 

 

Ja alla olevat on minun. 

 Poltin  ilmeisesti 200 euroa taas taivaan tuuliin.

post-2786-0-41253100-1441433928_thumb.jpg

Edited by J.Ussi
Link to comment

Alempi on minun. 

 

Juu, kyllähän rako peittyy kun kannen laittaa, mutta tuo uusi hajoitaja putki, joka tuossa netin kuvassa on jo paikallaan, ei mulla kiristy/tiivisty nyt mihinkään koska nuo rungon lovet leventää runkoa, jolloin putki jää tosiaan liian lyhyeksi.

 

 

Mitkähän DRLA mallit nämä mun kaasarit sitten on?  10-vuotta sitten edellisissä DRLA kaasareissa  mulla oli ihan prikulleen samanlaisella systeemillä tuo hajoittaja kuin näissä nykyisissä niin en usko että nää mitkää erikoisuudet on.

Edited by J.Ussi
Link to comment

Tuonne väliin pitäisi varmaan hioa joku pieni holkki että update-kit sopii ja silloin hajottajaputken saa kiristymään. Meidän tallilla kiertäneissä n. 10 drla-parissa yksikään ei ole ollut rungoltaan tuollainen jossa olisi hajoittajalle lovet, ja tuossa hajoittajatkin joutuvat olemaan leveämmät eivätkä sitten mahdu normaaleihin lovettomiin kaasareihin. Kylläpäs nyt laittaa vastaan.

Link to comment

Joo kyllä meinaa vastaan laittaa. Itkettäis jos ei naurattais tää askartelun hauskuus.

 

Holkitus kuulostaa tähän hyvältä ratkaisulta. Eipä tälle muutakaan taida mahtaa.

Vanhoista hajottajista ei kyllä saa puukotettua kunnollisia,  joten taidanpa tästä 2-metrisen pakan äärestä siirtyä tuonne vähän pienemmälle sorville askartelemaan.

Link to comment

No nyt on holkitus homma tehty. Tein kuparisesta TIG elektrodin pidike holkeista sovitteelliset jatkot noihin suihkuputkiin. 

Tuli oikein hyvät.   Funtsin ensin tuota kuparia materiaalina, että kannattaako sitä tuonne kaasarin sisälle laittaa mutta vailla parempaa tietoa se sinne meni ja saa nyt siellä kestää.

 

Sain kuulla että tuollaisella hajottajalla olevat 40 DRLAt ovat nuorimpia ko.malleja. Olikohan peräti niin että ihan viimeisenä valmistusvuotena olisi vaihtunut. Samanlaisia on DRLA 45 kaasuttimissa.

Mun kaasareiden pohjissa vuosilukuleimat 88.

 

Nyt täytyy vielä seosputket,  suuttimia ja neulaventtiilit laittaa tilaukseen kun setissä ei tullut mukana kuin pääsuutin 150, ilmasuutin 170 sekä tyhjäkäyntisuuttimen CB mallinen putki.

Edited by J.Ussi
Link to comment

Pieniä kysymyksiä putkahtelee mieleen kun lukee näitä foorumeita ja eri moottori topiceja...

Onko nää mun CB Comp Eliminator kannet nyt ihan mielenvikasen kokoset 48x40 venttiilikokoineen ? 

Ei noin isoja venoja löytynyt oikein mistään katukoneesta mitä nyt vaikka tuolta sambasta selasin.

Miten nuo nyt käytännössä vaikuttaa moottorin luonteesen jne?

Onhan tuo koneessa oleva drd r310 nokkakin ilmeisesti varsin kireä joten kai ne kimpassa pelaa ?

 

Tänään noita keinuvivustoja pääsin sovittamaan ja mittasin että venat aukeaa 14,5mm eli vipusuhde on hieman reilumpi kuin 1,4:1 jolla nokkakortti antaa 13,95 noston.  Männän ja venan väliin jää silmämääräisesti 2,5-3mm tilaa. 

 

Työntötangot on mielestäni ihan sopivan mittaiset, vai ?   Kuvassa vena puoliksi auki.

 

Sitten pitäisi shimmata päittäin nuo vivustot. Aikaisemmin oli juttua että 0.1mm välystä joka väliin, mutta mikä on painimen oikea sijainti sivusuunnassa venan päähän, tai tässä tapauksessa lash capiin nähden ? 

post-2786-0-08736300-1441722109_thumb.jpg

Edited by J.Ussi
Link to comment

 

   

 

Mulla on vastaavat kannet ja venttiilillä nostoa15,5 milliä. Nokkana fk46, mukavan vääntävä katukone.

 

Mulla on rullakiikut ja keskelle oon yrittänyt osuttaa.

Edited by JM
  • Like 1
Link to comment

Pieniä kysymyksiä putkahtelee mieleen kun lukee näitä foorumeita ja eri moottori topiceja...

Onko nää mun CB Comp Eliminator kannet nyt ihan mielenvikasen kokoset 48x40 venttiilikokoineen ? 

Ei noin isoja venoja löytynyt oikein mistään katukoneesta mitä nyt vaikka tuolta sambasta selasin.

Miten nuo nyt käytännössä vaikuttaa moottorin luonteesen jne?

Onhan tuo koneessa oleva drd r310 nokkakin ilmeisesti varsin kireä joten kai ne kimpassa pelaa ?

 

Tänään noita keinuvivustoja pääsin sovittamaan ja mittasin että venat aukeaa 14,5mm eli vipusuhde on hieman reilumpi kuin 1,4:1 jolla nokkakortti antaa 13,95 noston.  Männän ja venan väliin jää silmämääräisesti 2,5-3mm tilaa. 

 

Työntötangot on mielestäni ihan sopivan mittaiset, vai ?   Kuvassa vena puoliksi auki.

 

Sitten pitäisi shimmata päittäin nuo vivustot. Aikaisemmin oli juttua että 0.1mm välystä joka väliin, mutta mikä on painimen oikea sijainti sivusuunnassa venan päähän, tai tässä tapauksessa lash capiin nähden ? 

Hyvät kannet, mikäli on fiksattu. Kyllä tuollaisilla on täällä ajettu ihan kadulla. Hyvä venttiilikombo. (Samba ny on jotenkin Suoli24-palsta... Mun mielestä.)

Link to comment

Itse en ole ottanut stressiä vaikka painin ei osu täysin venttiilin keskelle. Saattaa olla millin pari sivussakin (rullakeinut tosin). Keskelle saamiseksi pitäisi pukkia hioa. Eräät väittävät että painimen pitäisikin olla hieman sivussa jotta se samalla pyörittäisi venttiiliä, itse en tuohon oikein usko. Etenkin jos käytetään lash capseja.

Link to comment

Venageometria näyttää oikein hyvältä.

 

Tosin tässä on huomattavissa että säätöruuvi on aikalailla tapissaan auki jolloin myös venttiilin puolen geometria on tavallaan säädön äärilaidassaan. Optimihan se olisi silloin kun venttiilin painimen päästä akselin keskipisteen läpi vedetty viiva osuisi just säätöruuvin päähän. Samassa yhteydessä työntötangon pitäisi olla just sen mittainen että säätöruuvi on suorassa linjassa työntötankoon puolinostolla ja just oikealla välyksellä. Tämä on kyllä jo ihan hirveää nysväystä ja siinäkin ideana on ihan vaan se että keinuvipu tekee mahdollisimman vähän kaarevan liikkeen.

 

...nämäkin tietysti olettaen että samalla myös em. läpi vedetyn viivasta myös venttiilin varsi on 90 asteen kulmassa puolinostolla, mutta eiköhän ne ole lähtökohtaisesti silleen suunniteltu. Ja sekin taas muuttuu jos laitetaan akselin pukkeihin shimmejä...

 

Tämmösissä missä säätö on työntötangon puolella, on tuo geometria helpommin katsottavissa kun tsekkaa vaan että puolinostolla se säätöruuvi on linjassaan työntötangon kanssa ja niihin pätee edellä mainitut nysväykset. Vakiomallisissa missä säätö on venan puolella, tuo on vähän hankalampi katsoa ja niissä on jopa olennaisempaa että työntötanko on just oikean mittainen, mutta yhtäkaikki aikalailla pilkunnussintaa siihen verrattuna että puolinostolla nuo 90 asteen geometriat ylipäätään toteutuvat :)

  • Like 1
Link to comment

Kiitos Puavollekin

Piti oikein monta kertaa lukea että edes jotenkin sisäisti asian.

 

Tosiaan säätöruuvi on aika pitkällään.  Työntangot siis pitäisi olla ehkä pari milliä pidemmät  ?

Noo... ehkä nämä nyt kelpaa kun geometria muuten osuu kohdalleen. 

 

 Mihin momenttiin vivuston päätyruuvit vedetään, entä itse vivusto kansiin?

Tuleeko päittäis shimmauksessa laittaa joka väliin vähintään  1 ohut shimmi tavallaan kulumissuojaksi?

Link to comment

Piirsin kuvan ihan itseänikin varten kun ei meinannut tämä omassakaan päässä muuten järkeytyä, ts. mistä noston ym. muutokset lopulta johtuvat. Ei ollu sit hirmu monimutkainen selitys kun vaan itsekin sen tajusi, eli "oon tienny että näin mutten että miksi :) Jos meni edelleen persielleen niin korjatkaa.

 

Puavo

post-35-0-88632700-1441802639_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Kuvan tilanteessa geometria ei muutu miksikään pitemmillä työntötangoilla, vaan keinuvivustoa pitäisi nostaa ylemmäs prikoilla/levyillä ja sitten tarvitaan ne pitemmät työntötangot.

 

Jos taas säätöruuvit olisi keinuvivun yläpäässä, niin silloin voisi ehkä hieman vaikuttaa geometriaan, mutta silloin tarvitaan juuri oikean mittaiset työntötangot, koska liian lyhyillä tönäreillä välykset poistetaan kuitenkin venan päästä ja keinu kallistuu taas taaksepäin.

 

Itse pysyisin kuvan tilanteessa, ellei ole ylimääräisiä tönäreitä kokeiltavaksi tai katkottavaksi. Mielestäni ihan ok. Käyttöön vaan.

 

Edit: ruuvit 2kg momenttiin.

Edited by mikko k
  • Like 1
Link to comment

Jos tuo säätöruuvi jää noin tappiin, ni tarkista ensin, että öljy voi vielä kulkea keinuvivun akselille - että sattuuko ne reijät riittävästi vielä kohilleen. Oliko se ideaali tilanne niin, että kiinni kierrettyä säätöruuvia pitäis avata noin kaks kierrosta, jolloin öljykanavat kohtaavat?

Link to comment
  • 2 weeks later...

Pudotin vanhan pannun tallin lattialle ja seuraavaksi olisi uusien vaihteiston kumien sekä

"Alex keskituen"asennuksen ja kytkinkopan avarruksen aika.

 

Tuosta kytkinhaarukasta kysyisin että tulisiko sille tehdä jotakin ? Vai kestääkö se noin?  

Uusi vahvempi laakeri ja jouset on jo hankittuna.

post-2786-0-70298900-1443015171_thumb.jpg

Edited by J.Ussi
Link to comment

Heh... ihan sillätavalla kauniistii kun ajelee niin eiköhän se kestä....  :P 

No joo,  tiedostan kyllä sen että ennemmin tai myöhemmin tuo loota varmaankin luovuttaa. Kokeillaan nyt kuinka pitkälle kesää tuolla päästään.

 

 

Link to comment

Eikös noiden kanssa kuuluisi olla kahta erikokoa tiivisteet.

http://aircooled.fi/tuote/1236/tyontotangon-suojaputkien-silikonitiivisteet-raceputkiin-16kpl

Siis noiden mun suojaputkien kanssa ?

Kyllä, ja tuossa sun linkittämässä setissä ne ovatkin. Nyt on sellaisilla kasattu ja on OK

Lohkon puolella normaali tiiviste, ja kannen puolella O-Rengas tiiviste.

 

Aikaisemmat tiivisteet, jotka eivät paikkallaan pysyneet olivat normikokoiset silikoniset. 

Edited by J.Ussi
Link to comment

Siis noiden mun suojaputkien kanssa ?

Kyllä, ja tuossa sun linkittämässä setissä ne ovatkin. Nyt on sellaisilla kasattu ja on OK

Lohkon puolella normaali tiiviste, ja kannen puolella O-Rengas tiiviste.

 

Aikaisemmat tiivisteet, jotka eivät paikkallaan pysyneet olivat normikokoiset silikoniset. 

Vittu luin kännykällä eilen ykkös sivua ja vastasin sinne :)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...