Jump to content

Newbie + Stoker


Recommended Posts

 

 

Tuosta kytkinhaarukasta kysyisin että tulisiko sille tehdä jotakin ? Vai kestääkö se noin?  

 

Mä väittäisin, että jos asetelmana on vakiota jäykempää, niin ei kestä. Näin kävi mulla jo Kennedy ykköselläkin. Ei tosin ihan heti - reilun kuukauden ajelut kesti. Sen jälkeen olen laittanut tollasen kaikkiin. 

post-128-0-76634200-1443164335_thumb.jpg

Link to comment

Ja vielä kun luodaan lisää uhkakuvia niin myös painelaakeri voi hajota. Omastani irtosi toisen puolen nasta, siis se osa mikä on haarukkaa vasten. Tosin mikäliemotonetpaska. No nyt sekin on hitsattu :)

Link to comment

Ja vielä kun luodaan lisää uhkakuvia niin myös painelaakeri voi hajota. Omastani irtosi toisen puolen nasta, siis se osa mikä on haarukkaa vasten. Tosin mikäliemotonetpaska. No nyt sekin on hitsattu :)

 

HD-laakeri ja HD-jouset hankittu jo aircooledista joten ne pitäisi olla OK

Link to comment
  • 3 weeks later...

No  niin, taas  taas olisi hieman nitkautettu hommaa eteenpäin.  Ei tuonne konehuoneeseen kyllä liika tilaa ole jätetty moottorin asennusta varten, mutta kyllä se pannu paikalleen muljahti.

 

Vähän taas kuitenkin meinaa vastustella kasaanpäin meneminen.

On melko paskeiset nuo kuvassa olevat venakopat. 

1 ja 4 sylinterien pakovenojen kiikut eivät mahdu liikkumaan tuolla kopassa. 

Avarsin vingulla noita varsin rajusti, mutta eipä auttanut. Kuten kuvasta näkyy,  kiikku tuli läpi kopasta. Molemmat kopat on nyt puhki. 

Myöskään koppien kiinnitysreiät ei ole osuneetihan kohdalleen.

 

Olisiko suositella tilavampia venakoppia?

post-2786-0-76898400-1444933962_thumb.jpg

Edited by J.Ussi
Link to comment

Pyhäinpäivän illan päätteeksi tärähti pannu tulille.  

Hieman perkeleitä tuotti kun ei tulpalle tullut kipinää ja vikaa etsiessä joku tovi menikin.  123 jakaja on nähtävästi todella tarkka tuosta vähintään 1 Ohmin vastuksen omaavasta puolasta.  

Olin tästä tavallaan tietoinen, mutta jotenkin olin käsittänyt että pitää olla puola jossa vastus on enintään 1ohmia.

Otin vanhasta koneesta puolan jonka vastus oli 2,7ohm ja jo rupesi kipunaa löytymään ja tärähti heti tulille.

 

 

Säädöt on kyllä vielä aivan hukassa.

Laitoin staattista ennakkoa ensin 8-astetta, rötäsi tosi pahasti. Sitten koitin 10-astetta niin vähän helpotti. Missä tuo yleensä pyörii tämän kaltaisissa koneissa??

 

Kierroksilla tuntui käyvän edes jotenkuten, mutta lähestyttäessä tyhjäkäyntiä paukauttelee tosi pahasti.       Onko se nyt sitten rikkaalla vai laihalla?

Aloitin niin että tyhjäkäynti ruuvi oli 2 kierrosta auki,  jatkoin 3- kierrokseen asti mutta pauke jatkui.   Säätämiseen kaipailisin vinkkejä.

Näissä kaasareissahan on nyt Update kitti, en tiedä tuleeko se huomioida verratessa säätöjä vakiomallisiin.

Tyhjäkäyntisuuttimethan vetää nyt suoraan ilman lävitse, ja vanha kanava on tulpattu joten voihan siinä eroa siltä osin olla.

 

Eli kaasarithan on DRLA 40 + update kit ja seuraavanlaiset sisukset:

-Sisäkurkut  36
-Tyhjäkäyntisuuttimet 62
-Pääsuuttimet 150
-Lisäilmat 170

-Neulaventtiilit 200

-Seosputki 2

-Kiihdytyspumppusuuttimet 55

Edited by J.Ussi
Link to comment

123 jakaja on nähtävästi todella tarkka tuosta vähintään 1 Ohmin vastuksen omaavasta puolasta.  

Olin tästä tavallaan tietoinen, mutta jotenkin olin käsittänyt että pitää olla puola jossa vastus on enintään 1ohmia.

Otin vanhasta koneesta puolan jonka vastus oli 2,7ohm ja jo rupesi kipunaa löytymään ja tärähti heti tulille.

Ei tuo 123:n kyllä kovin tarkka ole puolasta, kunhan noudattaa käyttöohjetta, eli puolan vastuksen pitää olla VÄHINTÄÄN 1.5 ohm, ei koskaan tuon alle.

Link to comment

Ei tuo 123:n kyllä kovin tarkka ole puolasta, kunhan noudattaa käyttöohjetta, eli puolan vastuksen pitää olla VÄHINTÄÄN 1.5 ohm, ei koskaan tuon alle.

 Mun ohjeessa lukee että "not below 1 ohm"

Tuossa millä ei kipinää tullut,  oli vastus 0.8 ohm.  

Siksi kirjoitin että "todella tarkka"

Edited by J.Ussi
Link to comment

Samoten perus-imuvuoto kansien ja imarien välistä, normaalisti ekan käytön jälkeen imarin mutterit kiristyy helposti puoli kierrosta. Sit jos kaasareita ei oo vähään aikaan käytetty niin kurkkaa tyhjäkäyntisuuttimet ja putsaa kun sinne ihmeellisenkin pieni röppö jumittaa. En jaksaisi uskoa että 62 tyhjäkäynneillä se ainakaan liian laihalla olisi, ellei tosiaan joku suutin tukossa. Epäsynkka vaikuttaa myös eniten just tyhjäkäynnillä ja vähiten (käytännössä ei oikeastaan yhtään) urku auki.

Link to comment

Synkronointi ja vuodota kannattaa tosiaan tarkistaa ihan ensimmäisenä. Muuten menee säätöyritykset hukkaan. Paukuttelua esiintyy laihalla ja rikkaalla. Siitä ei voi suoraan päätellä ongelmaa. Vuoto pakoputkessa aiheuttaa myös paukuttelua.

 

Tyhjäkäynti ruuvilla säädetään seos tyhjäkäynnillä (läppä kiinni). Ruuvi on oikealla kohdalla, kun käy parhaiten tyhjää. Tyhjäkäynnin saa säädettyä hyväksi vaikka tyhjäkäyntisuutin olisi väärä. Jos ruuvi ei vaikuta käyntiin, niin yleensä se on merkki tukoksesta. Jos ruuvi pitää olla 3-kierrosta auki parhaan tyhjäkäynni saamiseksi, niin silloin epäilisin myös tukosta.

 

Tyhjäkäyntisuuttimen koko vaikuttaa mottorin käyttäytymiseen pintakaasulla ajettaessa. Pinta kaasulla ajoon tyhjäkäyntiruuvien asennolla ei ole merkitystä, kun pääosa ilmasta tulee kurkusta (läppä raollaan)

Link to comment

Kiitoksia vinkeistä, testit niiden pohjalta jatkuu huomenna. Tulpat oli ainakin puhtaat. Voihan se olla että käy rikkaallakin. Kokeilen vielä niin että ruuvit on vain kierroksen auki.

 

Kaasuvivusto on hexbar tyyppinen eikä todellakaan tukeva. Nyt muistankin miksi silloin vuosia sitten sijoitin Gene Berg vivustoon. Harmi kun myin kaiken silloin aikanaan pois.

Täytyy katsoa jos ennen ajokautta korvaisi tuon jollakin pätevämmällä.

Kyllä tuolla kuitenkin säädöt pitäisi kohdalleen saada. Lähinnä säätöjen pysyminen tuon kanssa epäilyttää koska koko tanko joustaa pedaalia rankemmin painettaessa. 

 

Kuinka tuo synkkaus oikeaoppisesti tehdään ?  Tässä kohtaa ei ole mittaria käytettävissä, onko se ihan must? Tai onhan se varmasti, mutta saako silmällä edes alueelle ?

Nyt olen säätänyt niin, että vivustosta löysät pois, ja kaasarien kaasuläppää säätävä ruuvit tuntumalle niin että kun läppä alkaa aueta niin hitusen takaisin.

Silmämääräisesti näyttäisi että läpät lähtisi aukeamaan samanaikaisesti.

Edited by J.Ussi
Link to comment

Voithan sä tehdä halvan mittarin esim letkusta ja vanhoista kuulosuojaimista. Sitten letkua yksi kerrallaan kaasarin kurkkuun ja kuuntelemaan eroja.

 

Henkilökohtaisesti en tiedä kuinka tarkasti kyseisellä menetelmällä saa synkat kohdalleen mutta kuulemma toimii.

 

Ja jos jokaiselle kurkulle on oma alipainelähtö niin voithan tietty tehdä letkuilla virityksen millä pystyt mittaamaan vesipatsaan korkeutta letkujen sisällä.

Link to comment

Laitoin staattista ennakkoa ensin 8-astetta, rötäsi tosi pahasti. Sitten koitin 10-astetta niin vähän helpotti. Missä tuo yleensä pyörii tämän kaltaisissa koneissa??

Jossain 12 - 15 astetta on varmaan sopiva. Mulla on 15 astetta perusennakkoa ja 123:n käyrän pituus 21 astetta, eli kokonaisennakko 36 astetta.

 

 

Aloitin niin että tyhjäkäynti ruuvi oli 2 kierrosta auki, jatkoin 3- kierrokseen asti mutta pauke jatkui.

Väittäisin että tyhjäkäyntisuuttimessa tai piirissä on roska, tai sitten 62:n suutin on liian pieni. Tyhjäkäyntisuuttimen koko on silloin aikalailla oikea, kun saat tyhjäkäynnin seos ruuvilla säädettyä seokset kohdilleen niin että ruuvi on 1-2 kierrosta auki.

 

 

Näissä kaasareissahan on nyt Update kitti, en tiedä tuleeko se huomioida verratessa säätöjä vakiomallisiin.

Pitää. Suutinkoot on ihan erilaiset kuin ilman update-kittiä, joten ei pidä hätkähtää vaikka suutinkoot heittäisivät todella reilusti siitä mitä jollain muulla on vastaavassa koneessa mutta ilman update-kittiä. Dellorto + update-kitistä mulla ei ole kokemusta, ainoastaan ilman ko. kittiä, mutta weberillä vastaavalla kitillä on.

 

 

-Sisäkurkut 36

-Tyhjäkäyntisuuttimet 62

-Pääsuuttimet 150

-Lisäilmat 170

-Neulaventtiilit 200

-Seosputki 2

-Kiihdytyspumppusuuttimet 55

Lisäilmat tuntuu hieman pieniltä, ilman update-kittiä sanoisin että 180 voisi olla sopivampi, mutta tuon kitin kanssa en osaa sanoa.

 

Suutinputki nr. 2 rikastaa seosta ylöspäin mennessä (jota tuo 170 lisäilma vielä tukee), seos putki nr. 3 saattaisi toimia paremmin koska siinä siirtymäalue ei ole niin ongelmallinen kun seoksen saa siinä kohdassa rikkaammalle ilman että yläkierrokset rikastuu liiaksi. Dellorton ongelma on (etenkin seosputkella nr. 2) seoksen meneminen laihalle siirtymävaiheessa, silloin kun seos on muuten säädetty kohdalleen tyhjäkäynnillä ja isommilla kierroksilla. Yleisesti tuo korjataan suuremmalla tyhjäkäyntisuuttimella seosta rikastamalla (ja samalla nostetaan kulutusta reilusti), mutta seosputkea vaihtamalla tuo ongelma korjaantuu paremmin, ja tyhjäkäyntiseokset saa pidettyä laihemmalla.

Edited by metake
Link to comment

Kuinka tuo synkkaus oikeaoppisesti tehdään ?  Tässä kohtaa ei ole mittaria käytettävissä, onko se ihan must? Tai onhan se varmasti, mutta saako silmällä edes alueelle ?

Silmällä ei, mutta korvalla voi saada aika lähelle. Silmällä toki hyvä katsoa, että vivusto toimii niin, että läpät aukeaa samaan tahtiin. Tyhjäkäynnillä silmämääräisyys ei riitä. Ilmamäärät on pieniä ja säätö siitä johtuen pikkutarkaa.

 

Kyllä tuollainen mittari on kuitenkin aika hyvä apuväline ja kyllä sitä aika usein jatkossakin tarvitsee. http://www.aircooled.fi/tuote/73/virtausmittari-4055mm-kurkuille

Link to comment

Testejä tuli aamupäivällä jatkettua. 

Tyhjäkäynti seosruuveja väännetty edes takaisin ja sekä staattista sytkää ruuvattu välillä 8-14 astetta.

 

Avasin ruuveja suoraan auki 6 kierrokseen asti, ei paukuttanut enää. Tulpat oli kylläkin aivan mustat. No siitä lähdin tulemaan kiinni päin ja kun ruuvit oli auki 4-kierrosta niin tulpat näyttivät  puhtailta. 

Parhaiten kävi kun sytytyksessä oli 12 astetta perusennakkoa.

 Todella pirteän kuuloisesti kävi kun antoi reilummin kaasua, melkein pisti jo hymyilemään.

 

Jossain nyt on kuitenkin hämminkiä koska tyhjäkäyntiä tämä ei suostu käymään. 

 

Kaasuläpät ihan pienelläkin raolla käy hyvin, mutta kun läppä sulkeutuu kokonaan niin sammuu  samantien.

 

 Update kitissähän nuo kaasuttimen päältä imevät tyhjäkäyntipiirit tulpataan ja tyhjäkäyntisuuttimet imee ilman suoraan läpi. Voisiko tässä kuviossa nyt olla jotain häikkää ? vai missä vika voisi olla.? 

Edited by J.Ussi
Link to comment

Tyhjäkäyntiseosten säätö on helpoin tehdä niin, että ensin kääntää seosruuvia kiinni niin paljon, että käynti selvästi huononee. Sen jälkeen pikkuhiljaa auki (1/4 tai 1/2/ kierrosta kerrallaan) niin kauan kun käynti paranee. Joka välissä pitää odottaa hetken aikaa, että muutos ehtii vaikuttaa. Sitten kun ei enää parane 1/4-kierros kiinnipäin. Tämä jokaiselle kurkulle vuorotellen. Jos operaation aikana tyhjäkäynti kohoaa ja sitä joutuu säätämään alaspäin, täytyy tämä homma toistaa.

 

Yleensä tyhjäkäynnin tason joutuu säätämään läppään vaikuttavasta tyhjäkäyntiruuvista.

  • Like 1
Link to comment

Kuten x-pj jo totesikin, niin tyhjäkäynti säädetään Dellortossa läppiä avaamalla. Tyhjäkäynnin seosruuvi vaikuttaa vain seokseen, tyhjäkäyntinopeutta sillä ei säädetä. Tuon x-pj:n ohjeen mukaan säädät seokset tyhjäkäyntiruuvilla kohdalleen, ja sitten läppää raottavalla ruuvilla säädät tyhjäkäyntikierrokset halutuksi.

Link to comment

Kuten x-pj jo totesikin, niin tyhjäkäynti säädetään Dellortossa läppiä avaamalla. Tyhjäkäynnin seosruuvi vaikuttaa vain seokseen, tyhjäkäyntinopeutta sillä ei säädetä. Tuon x-pj:n ohjeen mukaan säädät seokset tyhjäkäyntiruuvilla kohdalleen, ja sitten läppää raottavalla ruuvilla säädät tyhjäkäyntikierrokset halutuksi.

 

No niin, sittenhän se selvisi. Tein väärin. Jatkan huomenna säätämällä läppiä niin eiköhän se tyhjäkäynti löydy.

Säädän sitten seokset x-pj:n ohjeen mukaan kun kone käy  tyhjäkäynillä. Taas olen vähän fiksumpi.

Kiitos.

Edited by J.Ussi
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...