Essi Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Tuosta kytkinhaarukasta kysyisin että tulisiko sille tehdä jotakin ? Vai kestääkö se noin? Mä väittäisin, että jos asetelmana on vakiota jäykempää, niin ei kestä. Näin kävi mulla jo Kennedy ykköselläkin. Ei tosin ihan heti - reilun kuukauden ajelut kesti. Sen jälkeen olen laittanut tollasen kaikkiin. Quote Link to comment
NO H2O Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Toi haarukkaa muuten paukkuu ihan vakiollakin asetelmalla, eli sen kunto kannattaa tarkistaa aina kun kone on pois paikaltaan... Quote Link to comment
Tutkija Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Ja akuperäinenkin kestää minkä vaan asetelman kun hitsaa painelaakerille tulevat sakarat kiinni akseliin kunnon virralla. Quote Link to comment
mikko k Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Juu, tuo hitsaus riittää vahvistukseksi. Quote Link to comment
Essi Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Ja akuperäinenkin kestää minkä vaan asetelman kun hitsaa painelaakerille tulevat sakarat kiinni akseliin kunnon virralla. Toinen sakara multakin silloin irtosi, eli toki noita voi itsekin parannella. Pointti on, että vakiona ei kestä. Quote Link to comment
J.Ussi Posted September 25, 2015 Author Share Posted September 25, 2015 Toinen sakara multakin silloin irtosi, eli toki noita voi itsekin parannella. Pointti on, että vakiona ei kestä. Aivan, ja sitähän miä kysyin. Nyt miä tiiän mitä pitää tehä ja kolvaan ne sakarat niin että pysyy :) Quote Link to comment
NO H2O Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 No se toinen paikka mistä tuo voi porsia on se kolo mihin painelaakeri asettuu... jostain syystä kulunee niin ohkaiseksi että taipuu & murtuu... Quote Link to comment
J.Ussi Posted September 25, 2015 Author Share Posted September 25, 2015 Ok. Täytyypä tutkia kunhan painelaakerin irrottelen. Quote Link to comment
tolvana Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Mul on kirwassa heftattu prikat noihin sakaroihin eikä oo vietereitä lainkaan, Quote Link to comment
MU Posted September 26, 2015 Share Posted September 26, 2015 Ja vielä kun luodaan lisää uhkakuvia niin myös painelaakeri voi hajota. Omastani irtosi toisen puolen nasta, siis se osa mikä on haarukkaa vasten. Tosin mikäliemotonetpaska. No nyt sekin on hitsattu :) Quote Link to comment
J.Ussi Posted September 27, 2015 Author Share Posted September 27, 2015 Ja vielä kun luodaan lisää uhkakuvia niin myös painelaakeri voi hajota. Omastani irtosi toisen puolen nasta, siis se osa mikä on haarukkaa vasten. Tosin mikäliemotonetpaska. No nyt sekin on hitsattu :) HD-laakeri ja HD-jouset hankittu jo aircooledista joten ne pitäisi olla OK Quote Link to comment
HSuomi Posted September 27, 2015 Share Posted September 27, 2015 Mulla taas kesti vakio haarukka vuosikaudet ilman mitään ongelmia. Aika paljon eroja kokemuksissa :) Quote Link to comment
J.Ussi Posted September 28, 2015 Author Share Posted September 28, 2015 Mulla taas kesti vakio haarukka vuosikaudet ilman mitään ongelmia. Aika paljon eroja kokemuksissa :) Aivan. Sama juttu noiden vaihteiston sisuskalujen kestävyyden kanssa :) Quote Link to comment
J.Ussi Posted October 15, 2015 Author Share Posted October 15, 2015 (edited) No niin, taas taas olisi hieman nitkautettu hommaa eteenpäin. Ei tuonne konehuoneeseen kyllä liika tilaa ole jätetty moottorin asennusta varten, mutta kyllä se pannu paikalleen muljahti. Vähän taas kuitenkin meinaa vastustella kasaanpäin meneminen. On melko paskeiset nuo kuvassa olevat venakopat. 1 ja 4 sylinterien pakovenojen kiikut eivät mahdu liikkumaan tuolla kopassa. Avarsin vingulla noita varsin rajusti, mutta eipä auttanut. Kuten kuvasta näkyy, kiikku tuli läpi kopasta. Molemmat kopat on nyt puhki. Myöskään koppien kiinnitysreiät ei ole osuneetihan kohdalleen. Olisiko suositella tilavampia venakoppia? Edited October 15, 2015 by J.Ussi Quote Link to comment
SePi Posted October 15, 2015 Share Posted October 15, 2015 Scateilla sopii 1:1,4 kiikut ja ovat tiiviit Quote Link to comment
J.Ussi Posted October 15, 2015 Author Share Posted October 15, 2015 Scateilla sopii 1:1,4 kiikut ja ovat tiiviit Sattuukohan nuo kiinnityspannat noihin Comp Elim kansiin? Quote Link to comment
JM Posted October 16, 2015 Share Posted October 16, 2015 Ois csp:t ylimääräsenä. Soita jos ..... Quote Link to comment
J.Ussi Posted October 16, 2015 Author Share Posted October 16, 2015 Ois csp:t ylimääräsenä. Soita jos ..... Ok Quote Link to comment
J.Ussi Posted October 16, 2015 Author Share Posted October 16, 2015 Mites vakio kopat ? Jotkut niitäkin tuntuu käyttävän 1.4 kiikkujen kanssa. Sellaiset olisi. Vosikin sovittaa mahtuuko vai not. Quote Link to comment
x-pj Posted October 16, 2015 Share Posted October 16, 2015 Kannatta kokeilla. Mulla on vakiokopat 1.4 kiikkujen kanssa ja nostoa nokalta 10,5mm, mahtuu hyvin. Peltikoppaan on myös helppo naputtaa lisää tilaa, jos joku yksittäinen keinu ottaa kiinni. Quote Link to comment
NO H2O Posted October 16, 2015 Share Posted October 16, 2015 Venakoppien tiivisteitä on sitten eripaksuisia, joten kannattaa vertailla noitakin jos tila alkaa käymään ahtaaksi... Quote Link to comment
J.Ussi Posted October 17, 2015 Author Share Posted October 17, 2015 Laitoin orkkis peltikopat ja toimii oikein hyvin. Ei ota keinut kiinni kummallakaan puolella. Vielä jos öljyn pitävät sisäpuolella niin hyvä :) Quote Link to comment
J.Ussi Posted October 24, 2015 Author Share Posted October 24, 2015 Pientä oheis askaretta oletettua kasvavaa moottoritehoa ajatellen. Quote Link to comment
J.Ussi Posted October 31, 2015 Author Share Posted October 31, 2015 (edited) Pyhäinpäivän illan päätteeksi tärähti pannu tulille. Hieman perkeleitä tuotti kun ei tulpalle tullut kipinää ja vikaa etsiessä joku tovi menikin. 123 jakaja on nähtävästi todella tarkka tuosta vähintään 1 Ohmin vastuksen omaavasta puolasta. Olin tästä tavallaan tietoinen, mutta jotenkin olin käsittänyt että pitää olla puola jossa vastus on enintään 1ohmia. Otin vanhasta koneesta puolan jonka vastus oli 2,7ohm ja jo rupesi kipunaa löytymään ja tärähti heti tulille. Säädöt on kyllä vielä aivan hukassa. Laitoin staattista ennakkoa ensin 8-astetta, rötäsi tosi pahasti. Sitten koitin 10-astetta niin vähän helpotti. Missä tuo yleensä pyörii tämän kaltaisissa koneissa?? Kierroksilla tuntui käyvän edes jotenkuten, mutta lähestyttäessä tyhjäkäyntiä paukauttelee tosi pahasti. Onko se nyt sitten rikkaalla vai laihalla? Aloitin niin että tyhjäkäynti ruuvi oli 2 kierrosta auki, jatkoin 3- kierrokseen asti mutta pauke jatkui. Säätämiseen kaipailisin vinkkejä. Näissä kaasareissahan on nyt Update kitti, en tiedä tuleeko se huomioida verratessa säätöjä vakiomallisiin. Tyhjäkäyntisuuttimethan vetää nyt suoraan ilman lävitse, ja vanha kanava on tulpattu joten voihan siinä eroa siltä osin olla. Eli kaasarithan on DRLA 40 + update kit ja seuraavanlaiset sisukset: -Sisäkurkut 36-Tyhjäkäyntisuuttimet 62-Pääsuuttimet 150-Lisäilmat 170 -Neulaventtiilit 200 -Seosputki 2 -Kiihdytyspumppusuuttimet 55 Edited October 31, 2015 by J.Ussi Quote Link to comment
metake Posted October 31, 2015 Share Posted October 31, 2015 123 jakaja on nähtävästi todella tarkka tuosta vähintään 1 Ohmin vastuksen omaavasta puolasta. Olin tästä tavallaan tietoinen, mutta jotenkin olin käsittänyt että pitää olla puola jossa vastus on enintään 1ohmia. Otin vanhasta koneesta puolan jonka vastus oli 2,7ohm ja jo rupesi kipunaa löytymään ja tärähti heti tulille. Ei tuo 123:n kyllä kovin tarkka ole puolasta, kunhan noudattaa käyttöohjetta, eli puolan vastuksen pitää olla VÄHINTÄÄN 1.5 ohm, ei koskaan tuon alle. Quote Link to comment
J.Ussi Posted October 31, 2015 Author Share Posted October 31, 2015 (edited) Ei tuo 123:n kyllä kovin tarkka ole puolasta, kunhan noudattaa käyttöohjetta, eli puolan vastuksen pitää olla VÄHINTÄÄN 1.5 ohm, ei koskaan tuon alle. Mun ohjeessa lukee että "not below 1 ohm" Tuossa millä ei kipinää tullut, oli vastus 0.8 ohm. Siksi kirjoitin että "todella tarkka" Edited October 31, 2015 by J.Ussi Quote Link to comment
Meto Posted November 1, 2015 Share Posted November 1, 2015 (edited) Tyhjäkäyntisuuttimet reilun kokoiset ehkä ? Tarkista tulpat onko nokiset..jos on rikkaalla käynyt niin voi olla jo tulpissa vikaa. Kaasareiden synkronointi myös hyvä saada just kohdalleen -Mika- Edited November 1, 2015 by Meto Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted November 1, 2015 Share Posted November 1, 2015 Samoten perus-imuvuoto kansien ja imarien välistä, normaalisti ekan käytön jälkeen imarin mutterit kiristyy helposti puoli kierrosta. Sit jos kaasareita ei oo vähään aikaan käytetty niin kurkkaa tyhjäkäyntisuuttimet ja putsaa kun sinne ihmeellisenkin pieni röppö jumittaa. En jaksaisi uskoa että 62 tyhjäkäynneillä se ainakaan liian laihalla olisi, ellei tosiaan joku suutin tukossa. Epäsynkka vaikuttaa myös eniten just tyhjäkäynnillä ja vähiten (käytännössä ei oikeastaan yhtään) urku auki. Quote Link to comment
x-pj Posted November 1, 2015 Share Posted November 1, 2015 Synkronointi ja vuodota kannattaa tosiaan tarkistaa ihan ensimmäisenä. Muuten menee säätöyritykset hukkaan. Paukuttelua esiintyy laihalla ja rikkaalla. Siitä ei voi suoraan päätellä ongelmaa. Vuoto pakoputkessa aiheuttaa myös paukuttelua. Tyhjäkäynti ruuvilla säädetään seos tyhjäkäynnillä (läppä kiinni). Ruuvi on oikealla kohdalla, kun käy parhaiten tyhjää. Tyhjäkäynnin saa säädettyä hyväksi vaikka tyhjäkäyntisuutin olisi väärä. Jos ruuvi ei vaikuta käyntiin, niin yleensä se on merkki tukoksesta. Jos ruuvi pitää olla 3-kierrosta auki parhaan tyhjäkäynni saamiseksi, niin silloin epäilisin myös tukosta. Tyhjäkäyntisuuttimen koko vaikuttaa mottorin käyttäytymiseen pintakaasulla ajettaessa. Pinta kaasulla ajoon tyhjäkäyntiruuvien asennolla ei ole merkitystä, kun pääosa ilmasta tulee kurkusta (läppä raollaan) Quote Link to comment
J.Ussi Posted November 2, 2015 Author Share Posted November 2, 2015 (edited) Kiitoksia vinkeistä, testit niiden pohjalta jatkuu huomenna. Tulpat oli ainakin puhtaat. Voihan se olla että käy rikkaallakin. Kokeilen vielä niin että ruuvit on vain kierroksen auki. Kaasuvivusto on hexbar tyyppinen eikä todellakaan tukeva. Nyt muistankin miksi silloin vuosia sitten sijoitin Gene Berg vivustoon. Harmi kun myin kaiken silloin aikanaan pois. Täytyy katsoa jos ennen ajokautta korvaisi tuon jollakin pätevämmällä. Kyllä tuolla kuitenkin säädöt pitäisi kohdalleen saada. Lähinnä säätöjen pysyminen tuon kanssa epäilyttää koska koko tanko joustaa pedaalia rankemmin painettaessa. Kuinka tuo synkkaus oikeaoppisesti tehdään ? Tässä kohtaa ei ole mittaria käytettävissä, onko se ihan must? Tai onhan se varmasti, mutta saako silmällä edes alueelle ? Nyt olen säätänyt niin, että vivustosta löysät pois, ja kaasarien kaasuläppää säätävä ruuvit tuntumalle niin että kun läppä alkaa aueta niin hitusen takaisin. Silmämääräisesti näyttäisi että läpät lähtisi aukeamaan samanaikaisesti. Edited November 2, 2015 by J.Ussi Quote Link to comment
Tanhis Posted November 2, 2015 Share Posted November 2, 2015 Voithan sä tehdä halvan mittarin esim letkusta ja vanhoista kuulosuojaimista. Sitten letkua yksi kerrallaan kaasarin kurkkuun ja kuuntelemaan eroja. Henkilökohtaisesti en tiedä kuinka tarkasti kyseisellä menetelmällä saa synkat kohdalleen mutta kuulemma toimii. Ja jos jokaiselle kurkulle on oma alipainelähtö niin voithan tietty tehdä letkuilla virityksen millä pystyt mittaamaan vesipatsaan korkeutta letkujen sisällä. Quote Link to comment
metake Posted November 2, 2015 Share Posted November 2, 2015 (edited) Laitoin staattista ennakkoa ensin 8-astetta, rötäsi tosi pahasti. Sitten koitin 10-astetta niin vähän helpotti. Missä tuo yleensä pyörii tämän kaltaisissa koneissa??Jossain 12 - 15 astetta on varmaan sopiva. Mulla on 15 astetta perusennakkoa ja 123:n käyrän pituus 21 astetta, eli kokonaisennakko 36 astetta. Aloitin niin että tyhjäkäynti ruuvi oli 2 kierrosta auki, jatkoin 3- kierrokseen asti mutta pauke jatkui.Väittäisin että tyhjäkäyntisuuttimessa tai piirissä on roska, tai sitten 62:n suutin on liian pieni. Tyhjäkäyntisuuttimen koko on silloin aikalailla oikea, kun saat tyhjäkäynnin seos ruuvilla säädettyä seokset kohdilleen niin että ruuvi on 1-2 kierrosta auki. Näissä kaasareissahan on nyt Update kitti, en tiedä tuleeko se huomioida verratessa säätöjä vakiomallisiin.Pitää. Suutinkoot on ihan erilaiset kuin ilman update-kittiä, joten ei pidä hätkähtää vaikka suutinkoot heittäisivät todella reilusti siitä mitä jollain muulla on vastaavassa koneessa mutta ilman update-kittiä. Dellorto + update-kitistä mulla ei ole kokemusta, ainoastaan ilman ko. kittiä, mutta weberillä vastaavalla kitillä on. -Sisäkurkut 36 -Tyhjäkäyntisuuttimet 62 -Pääsuuttimet 150 -Lisäilmat 170 -Neulaventtiilit 200 -Seosputki 2 -Kiihdytyspumppusuuttimet 55 Lisäilmat tuntuu hieman pieniltä, ilman update-kittiä sanoisin että 180 voisi olla sopivampi, mutta tuon kitin kanssa en osaa sanoa. Suutinputki nr. 2 rikastaa seosta ylöspäin mennessä (jota tuo 170 lisäilma vielä tukee), seos putki nr. 3 saattaisi toimia paremmin koska siinä siirtymäalue ei ole niin ongelmallinen kun seoksen saa siinä kohdassa rikkaammalle ilman että yläkierrokset rikastuu liiaksi. Dellorton ongelma on (etenkin seosputkella nr. 2) seoksen meneminen laihalle siirtymävaiheessa, silloin kun seos on muuten säädetty kohdalleen tyhjäkäynnillä ja isommilla kierroksilla. Yleisesti tuo korjataan suuremmalla tyhjäkäyntisuuttimella seosta rikastamalla (ja samalla nostetaan kulutusta reilusti), mutta seosputkea vaihtamalla tuo ongelma korjaantuu paremmin, ja tyhjäkäyntiseokset saa pidettyä laihemmalla. Edited November 2, 2015 by metake Quote Link to comment
x-pj Posted November 2, 2015 Share Posted November 2, 2015 Kuinka tuo synkkaus oikeaoppisesti tehdään ? Tässä kohtaa ei ole mittaria käytettävissä, onko se ihan must? Tai onhan se varmasti, mutta saako silmällä edes alueelle ? Silmällä ei, mutta korvalla voi saada aika lähelle. Silmällä toki hyvä katsoa, että vivusto toimii niin, että läpät aukeaa samaan tahtiin. Tyhjäkäynnillä silmämääräisyys ei riitä. Ilmamäärät on pieniä ja säätö siitä johtuen pikkutarkaa. Kyllä tuollainen mittari on kuitenkin aika hyvä apuväline ja kyllä sitä aika usein jatkossakin tarvitsee. http://www.aircooled.fi/tuote/73/virtausmittari-4055mm-kurkuille Quote Link to comment
Tanhis Posted November 2, 2015 Share Posted November 2, 2015 (edited) Itse mennyt tälläisen mittarin kanssa ja aivan riittävä tarkkuus säätöihin ja ei ole hinnalla pilattu. http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=1110& Edited November 2, 2015 by Tanhis Quote Link to comment
tolvana Posted November 2, 2015 Share Posted November 2, 2015 http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Mittausvalineet/Mittauslaitteet/Infrapunalampomittari-2000018821/ Tommonen on ja hyvä säätelyissä ym.mittailuissa. Motonetin versiossa ei asteikko riitä, mulla nuo pakokäyrät menee herkästi n.500 asteisiksi... Quote Link to comment
Tutkija Posted November 2, 2015 Share Posted November 2, 2015 Dellortossa tyhjäkäyntiseosruuvi vaikuttaa 7 kierrokseen saakka weberissä 3,5 kierrokseen saakka. Eli on varaa aukaista seosruuveja vielä aika paljon. 1 Quote Link to comment
J.Ussi Posted November 3, 2015 Author Share Posted November 3, 2015 (edited) Testejä tuli aamupäivällä jatkettua. Tyhjäkäynti seosruuveja väännetty edes takaisin ja sekä staattista sytkää ruuvattu välillä 8-14 astetta. Avasin ruuveja suoraan auki 6 kierrokseen asti, ei paukuttanut enää. Tulpat oli kylläkin aivan mustat. No siitä lähdin tulemaan kiinni päin ja kun ruuvit oli auki 4-kierrosta niin tulpat näyttivät puhtailta. Parhaiten kävi kun sytytyksessä oli 12 astetta perusennakkoa. Todella pirteän kuuloisesti kävi kun antoi reilummin kaasua, melkein pisti jo hymyilemään. Jossain nyt on kuitenkin hämminkiä koska tyhjäkäyntiä tämä ei suostu käymään. Kaasuläpät ihan pienelläkin raolla käy hyvin, mutta kun läppä sulkeutuu kokonaan niin sammuu samantien. Update kitissähän nuo kaasuttimen päältä imevät tyhjäkäyntipiirit tulpataan ja tyhjäkäyntisuuttimet imee ilman suoraan läpi. Voisiko tässä kuviossa nyt olla jotain häikkää ? vai missä vika voisi olla.? Edited November 3, 2015 by J.Ussi Quote Link to comment
x-pj Posted November 3, 2015 Share Posted November 3, 2015 Tyhjäkäyntiseosten säätö on helpoin tehdä niin, että ensin kääntää seosruuvia kiinni niin paljon, että käynti selvästi huononee. Sen jälkeen pikkuhiljaa auki (1/4 tai 1/2/ kierrosta kerrallaan) niin kauan kun käynti paranee. Joka välissä pitää odottaa hetken aikaa, että muutos ehtii vaikuttaa. Sitten kun ei enää parane 1/4-kierros kiinnipäin. Tämä jokaiselle kurkulle vuorotellen. Jos operaation aikana tyhjäkäynti kohoaa ja sitä joutuu säätämään alaspäin, täytyy tämä homma toistaa. Yleensä tyhjäkäynnin tason joutuu säätämään läppään vaikuttavasta tyhjäkäyntiruuvista. 1 Quote Link to comment
metake Posted November 3, 2015 Share Posted November 3, 2015 Kuten x-pj jo totesikin, niin tyhjäkäynti säädetään Dellortossa läppiä avaamalla. Tyhjäkäynnin seosruuvi vaikuttaa vain seokseen, tyhjäkäyntinopeutta sillä ei säädetä. Tuon x-pj:n ohjeen mukaan säädät seokset tyhjäkäyntiruuvilla kohdalleen, ja sitten läppää raottavalla ruuvilla säädät tyhjäkäyntikierrokset halutuksi. Quote Link to comment
J.Ussi Posted November 3, 2015 Author Share Posted November 3, 2015 (edited) Kuten x-pj jo totesikin, niin tyhjäkäynti säädetään Dellortossa läppiä avaamalla. Tyhjäkäynnin seosruuvi vaikuttaa vain seokseen, tyhjäkäyntinopeutta sillä ei säädetä. Tuon x-pj:n ohjeen mukaan säädät seokset tyhjäkäyntiruuvilla kohdalleen, ja sitten läppää raottavalla ruuvilla säädät tyhjäkäyntikierrokset halutuksi. No niin, sittenhän se selvisi. Tein väärin. Jatkan huomenna säätämällä läppiä niin eiköhän se tyhjäkäynti löydy. Säädän sitten seokset x-pj:n ohjeen mukaan kun kone käy tyhjäkäynillä. Taas olen vähän fiksumpi. Kiitos. Edited November 3, 2015 by J.Ussi Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.