Jump to content

IRS Junikseen -> jarrut ja toteutustavat.


Recommended Posts

Posted (edited)

Eli pitäisi aloittaa tuossa tuo juniksen parsiminen taas ja ajattelin että kun kerran sinne on irs kannakkeet hitsattu niin kai ne voisi hyötykäyttöönkin ottaa. Mutta vähän jäänyt kutkuttamaan että mistä ja mitä pitäisi hommata että homman saisi osienpuolesta hoitoon.

 

Eli tällähetkellä mulla on hitsattu kiinnikkeet kuplan tukivarsille torsioputkeen. Ja sopivia tukivarsia multa pitäisi löytyä muutama setti 1303 kuplasta. Ok tiedossa on että nämä eivät olisi painojen puolesta lailliset mutta mitkä olisi?

 

Muita irs tukivarsia mitkä on käynyt mielessä on type3 variant ja jotkut possun alumiinivarret.

 

Palliksen tukivarsia en ole edes ajatellut kun nuo paikat on jo hitsattu kuplan varsille ja palliksen varsien kiinnikkeet tulisi sen verta keskelle että pitäisi vaihteiston sarvia ruveta leikkelemään.

 

 

Sitten seuraava kysymys koskee napoja ja jarruja eli millä kombolla saan 5X205 jaon toteutettua ilman adaptereita.

 

Tällähetkellä mulla on setti 1303S jarrut ja navat/kilvet tallessa mutta onko niistä mitään hyötyä jos esim hommaa 60-luvun type3 5x205 rummut sinne. Tai onko pikku alennusvaihteisen juniksen jarrurummut sovellettavissa jotenkin tähän hommaan kun sellaisetkin löytyisi jemmasta kilpineen päivineen.

 

Sitten minkä vetareilla paketin voi kasata.

 

Niin ja irs vaihdeloota on myös 1303 peruja ja siihen pitäsi vielä vaihtaa nokkakappale.

Edited by Tanhis
Posted

Mieti samalla moottori/vaihteistokombo erityisesti välitysten suhteen. Pisin kuplan laatikko saattaa aiheuttaa haasteita moottorin jäähdytykselle.

Posted

Juu nämäkin käynyt mielessä että kenties olisi fiksumpaa rakentaa straight axle konversio kun juniksen orkkis lootalla menisi sillon piristetyllä vakiokoneella kivasti.

Posted (edited)

Kaikki peltivarret "samat" eli pre-85 Audi 944, 1303, Typ3variant etc, sillä erolla että variant "laillisin" akselipainoiltaan.

pre-85 944 rakenteeltaan / hitsauksiltaan taas turvallisin, koska on sekä piste että läpihitsattu..

Mutta laittomat akselipainoiltaan..

Mutta oletan että variantin laillinen tukivarsi saattaa olla sama kuin "laiton" peltinen 944??

 

Aluvarsia en ennen katsastusmiehen haastattelua / mielipidettä laittaisi, koska saattaa olla hieman hankala änkyttää ne variantin varsiksi..

 

Jarruiksi voit sovittaa lähes mitä vaan, koska kaikissa ed.mainituissa sama boori mukaan lukien VANHAT junat..

5x205 levyt käy kaikki ja rummut valitset sellaiset mitkä leveydeltään riittää..

Mutta oikeestaan kaikki tarttee jonkunlaisen nikaleen sorvata mutskun väliin..n.15-20mm

 

Helpoin tie ehdottomasti ottaa esim.CSP sivut esiin ja tilata lailliset levyt joka nurkkaan :)

 

Loota mahdollisimman pitkä ja tekee jäähdytyksen tarpeeksi suurella ö-jäähyllä, (min.34rivinen Setrab) niin ennemmin puutuu persaus ku junis..

Vetareiksi en laittas muuta kun joko Karpiolat tai pikku hifistellyt orkkis pallo-pakunvetarit..

Eli typ3variant tukivarret & pallukan vetarit & kunnon jarrut ja suikka ukko hymyilee..

 

-Pete-

Edited by PZQ
Posted

juniksen orkkis lootalla menisi sillon piristetyllä vakiokoneella kivasti.

Alennusvaihteiden poiston jälkeen juniksen orkkislootassa saattaapi olla harvempi välitys kuin ässäkuplan irssissä..

Posted

Okei eli variantin irs on luokiteltu 940kg ja junis 1000kg pystyykö katsastuksessa laskemaan kokonaismassaa sen 60kg tai miten homman saa tehtyä lailliseksi. Ja en nyt oikein ymmärrä miten 46mm napamutterilla olevat jarrut menisi 36mm napamutterilla olevaan akseliin bolt on

Posted

Okei eli variantin irs on luokiteltu 940kg ja junis 1000kg pystyykö katsastuksessa laskemaan kokonaismassaa sen 60kg tai miten homman saa tehtyä lailliseksi. Ja en nyt oikein ymmärrä miten 46mm napamutterilla olevat jarrut menisi 36mm napamutterilla olevaan akseliin bolt on

Kuplan, typ3 ja 63 vanhempien junisten boorit samat. Jos palliksen Irs vetarit niin kai se on rakennettava uudemman juniksen tai early bayn jarrukamoilla.

Posted (edited)

Variantin tukivarret ovat samat kuin 944 paitsi että 944 tukivarsiin pitää vaihtaa navat ja sisäpusla jotta toimii kuplan osiin yhteen.

 

Käytä variantin tai ässän tukivarret. Samoin ässän jarrukilvet ja kaikki jarrukamat paitsi rummut. Ostat perus isoviis kukkarummut ja spacerpaketti parilla eurolla. Niistä yks rinkula laakerin ja rummun väliin ja paksumpi rinkula rummun ja kruunumutterin väliin. Bolt-on.

Variantin isoviis jarrutkin menee kokonaisuudessaan heittämällä irssiin ilman spacereita tai muita kikkoja...

 

Kukkarummut irssissä:

 

20150122_132953.jpg

20150122_133240.jpg
 

Edited by Hebster52
Posted

Kuplan, typ3 ja 63 vanhempien junisten boorit samat. Jos palliksen Irs vetarit niin kai se on rakennettava uudemman juniksen tai early bayn jarrukamoilla.

Noniin tässähän sä sen kerroit miten juniksen orkkis isoboorisia rumpuja saa käytettyä. Mites meneekö palliksen vetari 1303 tukivarteen laakerit vaihtamalla tai onko palliksessa isompi laakeripesäkin.

 

 

Eli vaihtoehtoja alkaa olemaan jo aikapaljon bolt on osilla olisi vaan fiksuinta mennä jos sattuu joku booririkko vaikka bugrun matkalla niin ei tarvitse etsiä koneistamoa rummun lisäksi.

Posted

Juniksen 4.125 kaverina voi olla myös 0,89 nelonen. -58:ssa ilmeisesti tosin 4.40 ja 0,82

Ei mulla ole ollut '58 lootaa missänvaiheessa tallella jotain 60 luvun puolivälin loota sinne olin suunnitellut tai näillänäkymin irssi lootaa. Pitää kurkata mikä koodi sen lootan kyljessä on että saa selville että kannattaako sitä edes ajatella esim 1835 koneen kaveriksi.

 

Mutta pitää melkein lootasta pistää oma topickki pystyyn kunhan saa koneasiat paremmin hahmotettua. Se nyt on selvä että alkuperäisten suunnitelmien mukaista 1200 oldspeed konetta en sinne meinaa istuttaa kun autolla olis kiva joskus ajellakkin.

Posted (edited)

Pallon vetarista täytyy sorvata n.5mm pituudesta pois, koska muuten akselinpää kantaa peräntumppiin..

Tai ainakin varmistettava ettei akseli kanna silloin kun mitta tiukimmillaan eli vaaka asennossa

Pallon vetoakseliin voit koota esim.T1,T2,T25,944, nivelillä  koska kaikkien ed. vetoakseleiden/nivelien boorit samat

 

-Pete-

Edited by PZQ
Posted

Pallon vetarista täytyy sorvata n.5mm pituudesta pois, koska muuten akselinpää kantaa peräntumppiin..

Tai ainakin varmistettava ettei akseli kanna silloin kun mitta tiukimmillaan eli vaaka asennossa

Pallon vetoakseliin voit koota esim.T1,T2,T25,944, nivelillä  koska kaikkien ed. vetoakseleiden/nivelien boorit samat

 

-Pete-

Onko kaikissa palloissa samat vetarit eli onko väliä mistä pallosta vetarit etsii. Nivelet nyt tietenkin tarvitsee ainakin putsata ja rasvata uusiksi.

Posted

Kaikissa manuali vaihteisissa on saman pituiset akselit, 475mm

Jos on löbröt nivelinä niin Rock!! Päksii nykyiset tarvike haulit 6-0

 

-Pete-

Posted

Airkuuletin pojilta löytyy ameriikan "muutos" laippoja (pikkutumppiseenperään) mihin voi laittaa isot nivelet..

 

-Pete-

Veikkaan ettö omalla käytöllä se pikkunivelkin kestää ja veikkaan että alkaa tulemaan ainakin laatikon päässä vaihteiston sarvi tielle jos sinne kauhean isoa niveltä rupeaa tunkemaan.

Posted

Jos tuon tahdot tehdä kunnolla ja katsastusinssiä tyydyttävällä tavalla hankit Creative Engineeringin palkit jotka hitsataan alkuperäisten vaihteistoaisojen päälle.Sitten käytät pallon kamoja koko matkan paitsi laatikon laipat pitää vaihtaa 100mm:siin(type 181"thing" laipat sopii suoraan kuplan laatikkoon).Saat kunnon jarrut 5x205 jaolla ja näyttää muutenkin tehdastekoiselta.http://www.creative-engineering.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=138&category_id=126&option=com_virtuemart&Itemid=26

  • Like 1
Posted (edited)

'58 ohjekirjaa kun katsoo niin en näe ongelmaa miksi ei variantin varretkin katsastuksessa ei kävisi. Pitääkin kurkata vielä mitä suomen rekisteriotteeseen on merkattu kokonaismassaksi.

Edit:

Joo suomalaisessa rekisteriotteessa lukee 1750kg kokonaismassana eli pitäisi olla varsista ainakaan katsastuksessa ongelmia.

 

Ja samalla meiningillä myös variantin takajarrut pitäisi riittää. Mutta katsotaan nyt jos tuleee rakennettua juniksen rummuilla. Pitää vähän tutkia mitä löytyy varastosta testattavaksi. Ja tietty sit jos tuntuu siltä että ei jarrut piisaa niin pitää ostaa csp:n levyt ekaksi eteen ja sit mietitään takapäätä.

post-219-0-53959500-1439477005_thumb.png

Edited by Tanhis
Posted (edited)

Tässähän oli äskettäin eräs doppeli myynnisssä jossa on 944 teräs tukivarret ja levyjarrut asennettu ja oli ilmeisesti rekistetissä ja leimattu kun oli saanu orggis rekkarit... :) Ja se on -67:a.

Edited by Hebster52
  • Like 1
Posted

Juniksen 4.125 kaverina voi olla myös 0,89 nelonen.

Jep, tällöin laatikko -60 tai -61 junasta, uudemmissa tuo 0,82:n

Posted

Vw:n tehtaalta 0,82 nelosen välitystä ei ole yhdessäkään juniksen vaihdelaatikossa,välitys tulee alunperin vasta pallokeulan laatikkoon.

En epäile tietojasi, mutta useat tietolähteet väittävät muuta. Esim. tehtaan "Without Guesswork 1966" sanoo Typ 2:n nelosvaihteen välitykseksi 0,82. Kinaamaan en ala kun en ole koskaan juniksen laatikkoa purkanut, mutta tuossa uskossa olen aina ollut.

Posted

Kuukausi sitten viimeksi auki uudempi juniksen loota ja 0,89 sielläkin oli. Eikä yhtään 0,82 välitystä ole juniksen lootasta löytynnyt jos on vw tehtaan jäljiltä. Eikä kyllä pitäisikään olla suomenkielisen tehtaan tiedon mukaan.

Posted

Rupesi itseänikin kiinnostamaan eli katsoin käyttöohjekirjoja '60-'71 '60 oli 0,89 ja 61-71 0,82.

 

Tietenkin käytännön tieto on eri asia mutta noin lukee ohjekirjoissa.

 

Miten muuten ns alppivaihteisessa juniksessa oliko vain alennusvaihteet erilaiset tai oliko myös lootassa eroja.

Posted

Käsittääkseni noiden tukivarsien sallittuja massoja pitää katsoa sallitun akselimassan mukaan eikä kokonaismassan mukaan. Eli sun pitäisi verrata Variantin taka-akselimassaa sun pakun taka-akselimassaan. Maastureissa usein laitetaan esim jonkin muun auton etutukivarsia taakse jolloin verrataan luovuttajan suurinta sallittua etuakselin massaa asennettavan auton taka-akselin suurimpaan sallittuun massaan.

Posted

Käsittääkseni noiden tukivarsien sallittuja massoja pitää katsoa sallitun akselimassan mukaan eikä kokonaismassan mukaan. Eli sun pitäisi verrata Variantin taka-akselimassaa sun pakun taka-akselimassaan. Maastureissa usein laitetaan esim jonkin muun auton etutukivarsia taakse jolloin verrataan luovuttajan suurinta sallittua etuakselin massaa asennettavan auton taka-akselin suurimpaan sallittuun massaan.

4609.jpg

 

Eli tätä kun katson niin mielestäni variantin varret ovat vieläkin lailliset omaan autooni.

Posted

Rupesi itseänikin kiinnostamaan eli katsoin käyttöohjekirjoja '60-'71 '60 oli 0,89 ja 61-71 0,82.

 

Tietenkin käytännön tieto on eri asia mutta noin lukee ohjekirjoissa.

 

Miten muuten ns alppivaihteisessa juniksessa oliko vain alennusvaihteet erilaiset tai oliko myös lootassa eroja.

Alennusvaihteet vaan erilaiset.

Posted

Jos tuon tahdot tehdä kunnolla ja katsastusinssiä tyydyttävällä tavalla hankit Creative Engineeringin palkit jotka hitsataan alkuperäisten vaihteistoaisojen päälle.Sitten käytät pallon kamoja koko matkan paitsi laatikon laipat pitää vaihtaa 100mm:siin(type 181"thing" laipat sopii suoraan kuplan laatikkoon).Saat kunnon jarrut 5x205 jaolla ja näyttää muutenkin tehdastekoiselta.http://www.creative-engineering.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=138&category_id=126&option=com_virtuemart&Itemid=26

Tuollainen setti on tulossa, mutta kyllä minusta alkuperäiset aisat on poistettava.

Mutta nuo type 181 laipat siis pitäisi käydä kuplan askiin? Ja silloin voisi käyttää Pallon vetareita ja niveliä?

Creativen ohjeessa Pallon vetarit ja toiseenpäähän Kuplan nivel.

 

Juha

post-1745-0-42911600-1439544328_thumb.jpg

Posted

 

Eli tätä kun katson niin mielestäni variantin varret ovat vieläkin lailliset omaan autooni.

 

Melko pieni toi 0,875kg akselipaino?

  • Like 2
Posted

Melko pieni toi 0,875kg akselipaino?

Akselipaino x2 on kokonaismassa tuossa otteessa etu ja takapäätä ei ole eritelty erikseen. Muistaakseni se oli niin että isompien jarrujen ja alennusvaihteiden kanssa tuli juniksiin myös isompi kantavuus.

Posted (edited)

Tuollainen setti on tulossa, mutta kyllä minusta alkuperäiset aisat on poistettava.

Mutta nuo type 181 laipat siis pitäisi käydä kuplan askiin? Ja silloin voisi käyttää Pallon vetareita ja niveliä?

Creativen ohjeessa Pallon vetarit ja toiseenpäähän Kuplan nivel.

 

Juha

 

 

En nyt ymmärrä miksi alkuperäiset aisat olisi poistettava varsinkin jos käyttää kuplan laatikkoa ja kuplan niveliä laatikon päässä. En kylläkään ole vielä kuplan irs lootaa omaani sovittanut mutta kyseisellä tavalla toteutettuja olen nähnyt monessa eri projektissa ja muistaakseni niissä ei ole ollut edes viistettä vaihteiston aisoissa nivelien alla.

 

Ja jos nyt näin katsastusinssin näkökulmasta katsoisin asiaa niin täysin uusi ei tehdastekoisen näköiset laatikon aisat aiheuttaisi varmasti enemmän mielenkiintoa kuin tehtaan aisat vaikkakin uudet aisat olisivat paljon vahvemmat ja paksummat ei ruostuneen sisältä jne.

 

Mutta nyt kun tuota asiaa ajattelee niin pultattavat irs kiinnikkeet olisi paljon fiksummat kuin kiinteät mitkä mulla tuossa nyt on paikallaan.

Edited by Tanhis
Posted (edited)

Akselipaino x2 on kokonaismassa tuossa otteessa etu ja takapäätä ei ole eritelty erikseen. Muistaakseni se oli niin että isompien jarrujen ja alennusvaihteiden kanssa tuli juniksiin myös isompi kantavuus.

 

Onko kokonaismassa 1,75 kg?

 

Tuossa otteessahan akselipaino on 875 GRAMMAA (0,875kg) :)

Edited by Art_Zi
  • Like 1
Posted

Onko kokonaismassa 1,75 kg?

 

Tuossa otteessahan akselipaino on 875 GRAMMAA (0,875kg) :)

Itseasiassa en edes katsonut sitä noin tarkkaan mutta tottahan se on että siihenhän riittää jonkun rc-auton tukivarret.

  • Like 2
Posted

En nyt ymmärrä miksi alkuperäiset aisat olisi poistettava varsinkin jos käyttää kuplan laatikkoa ja kuplan niveliä laatikon päässä. En kylläkään ole vielä kuplan irs lootaa omaani sovittanut mutta kyseisellä tavalla toteutettuja olen nähnyt monessa eri projektissa ja muistaakseni niissä ei ole ollut edes viistettä vaihteiston aisoissa nivelien alla.

 

Ja jos nyt näin katsastusinssin näkökulmasta katsoisin asiaa niin täysin uusi ei tehdastekoisen näköiset laatikon aisat aiheuttaisi varmasti enemmän mielenkiintoa kuin tehtaan aisat vaikkakin uudet aisat olisivat paljon vahvemmat ja paksummat ei ruostuneen sisältä jne.

 

Mutta nyt kun tuota asiaa ajattelee niin pultattavat irs kiinnikkeet olisi paljon fiksummat kuin kiinteät mitkä mulla tuossa nyt on paikallaan.

Poistettava vain jos käyttää tuota Creativen settiä. Muuten niitä alkuperäisiä muokattava tukivarsille ja nivelille

Posted

Creativen setti toimii kotelona alkuperäisten sarvien päällä,eli ei poisteta alkuperäisiä.Tällä tavoin joutuvat varmasti oikeille paikoilleen ja tukivarsien kulmat pysyvät oikeina.Itse ajanut tuolla set-upilla Doppelissa yli kymmenen vuotta ja hienosti toimii.En suosittele kuplan tai edes Variantin jarruja takajarruiksi,ovat alimitoitettuja. Itse ajoin joskus straightaxle-kitillä ja kuplan salmiakkirummuilla-olemattomat jarrut oli..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...