Tanhis Posted January 21, 2016 Share Posted January 21, 2016 Minun käsitykseni mukaan ei kuulu kulkea akseliputkien välistä vaan päältä mutta mun kokemukset on juniksesta. Quote Link to comment
non-hippy Posted January 21, 2016 Share Posted January 21, 2016 Akselin päältä menee.Putki litistetty vähäisen tilan takia. Aika paha(=mahdoton)saada paikalleen ilman etuakselin irroitusta. Quote Link to comment
Paadre Posted January 21, 2016 Author Share Posted January 21, 2016 Kiitos vaan molemmille! Epäilykseni vahvistui mikä tarkoittaa sitä, että nyt tehdään pysyvä tilapäisratkasu ja laitetaan toi akselinylitys varastoon odottamaan akselin irroitusta. Quote Link to comment
Paadre Posted January 29, 2016 Author Share Posted January 29, 2016 Korjasin tuon rattiakselin välyksen käyttämällä tilkkeenä elintarvikealumiinia. Kuplan rattiakselin laakerille tarkoitettu holkki oli liian paksu joten päädyin tuohon elintarvikealumiiniin. Kävi vaan gauhia moka kun kävin sitä ostamassa, ostin hiukan liikaa (kahdeksan tankoa) tuota materiaalia ja kaiken hyvän lisäksi niissä oli jotain rusehtavaa nestettä sisällä, joka maistui kylläkin aikas hyvälle. Yhdestä tangosta tuli riittävästi tilkettä mutta pitäähän ne loputkin tyhjentää jos vaikka joskus tarvis johinkin toiseen projektiin. Metka olo tuli muuten siitä nesteestä kun enemmän joi... 3 Quote Link to comment
Paadre Posted January 29, 2016 Author Share Posted January 29, 2016 Ostosreissulta kotiutettu: Kottenilta hanskalokero+kansi ja vähän muuta sälää sekä Keiteleen Koneesta nopeusmittarin vaijeri ja tummat takavalot. Metakelta vielä lisäksi rouvan kuplaan tuliaisia uloskantohintaan. :) Quote Link to comment
Paadre Posted January 30, 2016 Author Share Posted January 30, 2016 Nyt olis taas vähän epäselvyyttä... Kuuluuko ton lämmönsäätimen päästää kuuma ilma jostain ohi kiinni ollessaan? Mietin vaan, kun iteltä noi puuttuu, niin voisko ne korvata jollain helpolla patentilla? Ovat nyt sen verran arvokkaat, ettei pystyis sijoittamaan ihan heti alkuperäisiin. Quote Link to comment
KimmoH Posted January 30, 2016 Share Posted January 30, 2016 (edited) Nuo podit tulee heti lämmönvaihtimilta ylös nousevien putkien päähän. Siitä sitten muoviset "haitaritötteröt" eteenpäin mitkä päätyvät taka-akselin ylittävään lämppärin metalliseen putkistoon. Ja kiinni ollessaan päästävät nuiden "sienien" kautta kuuman pihalle. Helpoimmalla pääset, kun ostat uudet tuollaiset ellei jostain toimivia käytettyjä löydy. Edited January 30, 2016 by KimmoH Quote Link to comment
Paadre Posted January 30, 2016 Author Share Posted January 30, 2016 Kiitos! Tätä minä hiukan epäilinkin, että tuolta se henkii lämpöset ulos, suljettuna. Hitto... Quote Link to comment
KimmoH Posted January 30, 2016 Share Posted January 30, 2016 Sellainen pielavetinen voisi tietysti olla helppo toteuttaa, että vetää lämmönvaihtimilta suoraan kaikki putket kiinni alle tuleviin putkiin, ilman podeja. Sitten tekisi sinne auton etupäähän, yhtenäkulkevaan putkeen vaijerilla ohjattavan räppänän millä ilma tulisi joko kabiiniin tai sitten harakoille. Tuonkin virittelyyn menevälle ajalle jos laskee työtunteja, niin kaksi uutta podia ei äkkiseltään tunnukkaan kalliilta... Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted January 30, 2016 Share Posted January 30, 2016 Onko nämä podit nelostyypin koneen lämmönvaihdinten vai 73-> palliksen vai bussin juttuja? Quote Link to comment
Paadre Posted January 30, 2016 Author Share Posted January 30, 2016 (edited) En ole ihan varma mutta ainakin neloskoneisessa pallossa ja ilmeisesti usa-mallin kuplassa ainakin tollaset podit. Edited January 30, 2016 by Paadre 1 Quote Link to comment
Paadre Posted January 30, 2016 Author Share Posted January 30, 2016 Sellainen pielavetinen voisi tietysti olla helppo toteuttaa, että vetää lämmönvaihtimilta suoraan kaikki putket kiinni alle tuleviin putkiin, ilman podeja. Sitten tekisi sinne auton etupäähän, yhtenäkulkevaan putkeen vaijerilla ohjattavan räppänän millä ilma tulisi joko kabiiniin tai sitten harakoille. Tuonkin virittelyyn menevälle ajalle jos laskee työtunteja, niin kaksi uutta podia ei äkkiseltään tunnukkaan kalliilta... Totta turiset. Olis ollu vaan niin hiton helppo tehdä kahdesta kaasuläpästä korvaavat säätimet, niihin on vaan vähän haastavampi rakentaa toi ohivirtaus. Tosin, jos jaksais kikkailla niin tuossa olis pari y-haaraa joissa moottoroitu läppä ohjaamassa kumpaa haaraa käytetään, on vaan on/off-tyyppinen joten ei oikein käy. Quote Link to comment
Tanhis Posted January 30, 2016 Share Posted January 30, 2016 Type kolmosen lämmitystermareista saisi varmaan kohtuuhelposti rakennettua vastaavat. Jos niitäkään nyt on helpompi etsiä. 1 Quote Link to comment
Paadre Posted January 30, 2016 Author Share Posted January 30, 2016 Ahaa, pitääpä tsekata nekin. Kiitti vinkistä! Quote Link to comment
Paadre Posted January 30, 2016 Author Share Posted January 30, 2016 (edited) Mimmonen toi rakenne muuten on ton podin sisältä? Onko se vaan niin yksinkertainen, että kun ilma ei pääse eteenpäin niin se palaa takas ja tulee siitä "sienestä" ulos? Ja onko sen tatin sisällä joku esihistoriallinen takaiskuventtiili vai onko se ihan vaan suora linja ulos? Edit: Aivopieru... Se läppähän sen sienen sulkee tai päinvastoin... Edited January 30, 2016 by Paadre 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 31, 2016 Share Posted January 31, 2016 Onko nämä podit nelostyypin koneen lämmönvaihdinten vai 73-> palliksen vai bussin juttuja? Käyttääkö joku jotain muita kuin nelostyypin koneita ?!?!? :D Quote Link to comment
Paadre Posted February 3, 2016 Author Share Posted February 3, 2016 Purin taka-akselin päältä sen lämppärin y-haaran ja totesin, että ei ole kovin helppo laittaa ehjää palikkaa tilalle. Se on ollut leikkisällä tuulella se tehtaan setä joka ton lämppärin putkiston on suunnitellut. Perhana kun meinaa ahdistaa tollanen. Onko siihen joku tietty viikonpäivä tai kellonaika kun sitä y-haaraa kannattais kokeilla paikalleen? Ja juu, ei ole ihan yhtenä kappaleena tämä entrattukaan haara. Quote Link to comment
KimmoH Posted February 4, 2016 Share Posted February 4, 2016 (edited) Purin taka-akselin päältä sen lämppärin y-haaran ja totesin, että ei ole kovin helppo laittaa ehjää palikkaa tilalle. Se on ollut leikkisällä tuulella se tehtaan setä joka ton lämppärin putkiston on suunnitellut. Perhana kun meinaa ahdistaa tollanen. Onko siihen joku tietty viikonpäivä tai kellonaika kun sitä y-haaraa kannattais kokeilla paikalleen? Ja juu, ei ole ihan yhtenä kappaleena tämä entrattukaan haara. EDIT.... Piti kaivella arkistoja ja omassa sain Y-haaran paikoilleen kun tuon taka poikkipalkin vaihdoin samalla (muistelin, että lattiapeltikin piti olla pois mutta muistin väärin) http://dasbussi.blogspot.fi/2013/04/y-haaran-paikkaus.html Edited February 4, 2016 by KimmoH Quote Link to comment
Paadre Posted February 4, 2016 Author Share Posted February 4, 2016 Ok, kiitos! Kerros nyt, että millä sait noi putket tonne akselin päälle ehjänä kun tuntuis aika ahtaalta paikalta. Ei meinaan tulleet vanhatkaan sovinnolla pois. Mulla on muuten tuossa poikkipalkissa hitokseen enemmän läpivientireikiä ihan tehtaan jäljiltä. Quote Link to comment
KimmoH Posted February 4, 2016 Share Posted February 4, 2016 Nuita poikkipalkkejakin taitaa olla ollut vuosien varrella useampaakin erilaista. Tuo minkä liimasin paikoilleen aikoinaan, taitaa olla viimeisin "kompromissi" missä on välttämättömimmän reiät suurimmalle osalle kohteista. Putki meni paikoilleen just ja just, kun oikeasta kohdasta junttasi menemään. Sen verran tiukka paikka oli, että parista kohtaa lähti ihan maalitkin, piti pensselillä sitten paikkailla asennuksen jälkeen. Alunperinhän tuo taitaa olla taka-akseliin jo kiinni hitsattuna ennen kuin peltejä päälle on tehtaalla viritelty. Quote Link to comment
Paadre Posted February 4, 2016 Author Share Posted February 4, 2016 No mä aattelin kans, että ei noi ylitykset ihan suosiolla tonne mene. No, pitää ottaa vauhti pois ja yrittää ihan rauhassa. Quote Link to comment
Paadre Posted February 5, 2016 Author Share Posted February 5, 2016 Oli meiningeissä tilata tollanen laturi. Sitä on mulle pari harrastajaa kehunu ja tiedän, että on elvyttänyt puolikuolleen akunkin toiselta. Jenkkilästä suoraan tilaamalla jäis maksaan jotain parisataa€. Haluaako joku muukin tilata niin saadaan lähetyskulut pienemmiksi/laite? Jää siis huomattavasti edukkaammaksi kun joku vastaava C-tek. http://www.venesahkotukku.suomalainenverkkokauppa.fi/tuote/18/laturi-25a Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted February 6, 2016 Share Posted February 6, 2016 Jos noin kalliin laturin meinaa hankkia niin kannattaa lähitulevaisuuden varalle varmistaa että laturista saa pakotettua sulfatoinnin poiston pois. Silloin se mahdollisesti käy myös litium-rauta-akkujen lataukseen jotka jo esim. mopokäytössä alkavat hissuksiaan yleistyä. Niitä kun ei perus-C-Tekillä voi ladata kun se sulfatoinninpoisto on automaattinen ja rikkoo akun (tai akun elektroniikan, en tiedä kumman). Quote Link to comment
Guest a-p Posted February 6, 2016 Share Posted February 6, 2016 Itse onnistuin elvyttämään jäätyneen akun halpis automaattilaturilla pari talvea sitten. Otin akun ulkoa ja laitoin sen lämpöpatterin viereen sulamaan, kytkin laturin kiinni heti ja pidin kiinni sitä pari vuorokautta. Akku oli käytössä sen jälkeen ainakin viime kesään, jolloin auto myytiin. Tuollaisen laturin hinnalla saa kyllä muutaman akun autoon. Quote Link to comment
XTeme Posted February 6, 2016 Share Posted February 6, 2016 Onko sulle tulossa joku iso hupiakusto vai mihin tuollaista mietit? Quote Link to comment
Paadre Posted February 6, 2016 Author Share Posted February 6, 2016 Jos noin kalliin laturin meinaa hankkia niin kannattaa lähitulevaisuuden varalle varmistaa että laturista saa pakotettua sulfatoinnin poiston pois. Silloin se mahdollisesti käy myös litium-rauta-akkujen lataukseen jotka jo esim. mopokäytössä alkavat hissuksiaan yleistyä. Niitä kun ei perus-C-Tekillä voi ladata kun se sulfatoinninpoisto on automaattinen ja rikkoo akun (tai akun elektroniikan, en tiedä kumman). Ahaa, tähänpä täytyykin perehtyä enemmän. Itse onnistuin elvyttämään jäätyneen akun halpis automaattilaturilla pari talvea sitten. Otin akun ulkoa ja laitoin sen lämpöpatterin viereen sulamaan, kytkin laturin kiinni heti ja pidin kiinni sitä pari vuorokautta. Akku oli käytössä sen jälkeen ainakin viime kesään, jolloin auto myytiin. Tuollaisen laturin hinnalla saa kyllä muutaman akun autoon. Kaverin mönkijän akku saatiin elävien kirjoihin syksyllä kun laitettiin laturi kii ja H4-polttimo tekemään kulutusta, tolleen se oli puolisen päivää ja sen jälkeen alko akku ottamaan virtaa vastaan, Sama toimii autossa kun laittaa esim. parkit päälle kun alkaa lataamaan (jobbari opetti mulle ton kikan) Onko sulle tulossa joku iso hupiakusto vai mihin tuollaista mietit? Autossa on jo nyt kaksi 100Ah:n akkua joten saisi vähän nopeammin ladattua ja toisekseen toi hupiakku sais olla iso niin ei kyykkäis heti jos ipanat hetken (päivän) katsoo piirrettyjä tai soittelee musiikkia parkissa. Laitan ainakin yhden vahvarin takasin mitä sieltä purinkin. Quote Link to comment
Paadre Posted February 15, 2016 Author Share Posted February 15, 2016 Kyllä minä taas mieleni niin pahoitin... Toi lämmitysputkisto olis nyt voiton puolella, taka-akselin ylitys meni vielä siedettävällä ähertämisellä paikalleen mut etuakselin laskeminen alaspäin ahtaassa tallissa yhdellä hallitunkilla oli lähes verrattavissa kolonoskopiaan hauskuusasteeltaan, noin niinku jos kauniisti sanotaan. Onneksi joku fiksu oli laittanut pultteihin vaseliinia niin lähtivät edes ne kivuttomasti auki. No, imusarjat lähtee tällä viikolla tekijälle niin saa alipaineen tehostajalle. Josko ens viikolla käyntiin? Quote Link to comment
Paadre Posted February 20, 2016 Author Share Posted February 20, 2016 (edited) Ekassa kuvassa näkyy hyvin paljonko tankoa pitää säätää jotta osuu polkimelle ja tokassa kuvassa näkyy kuinka alhaalla poljin on ollut kun se on ton työntötangon kans kohillaan. Liekö vaikuttanut tuohon jarrujen jumimiseen? No, pitää saada auto eka taas käyntiin ja pumppailla jarruja niin näkee onko toi tanko oikeasti tuossa kohdassa, muistelisin kyllä, että jarrupoljin oli oudon alhaalla. Edited February 20, 2016 by Paadre Quote Link to comment
Anpu Posted February 24, 2016 Share Posted February 24, 2016 Ettei mäntä olisi jumissa? Quote Link to comment
Paadre Posted February 24, 2016 Author Share Posted February 24, 2016 Sitä minäkin pelkään. Quote Link to comment
Paadre Posted March 21, 2016 Author Share Posted March 21, 2016 (edited) Tullu tuossa vähän sairasteltua mutta nyt alkaa taas oleen elävien kirjoissa. Eli tänään ja parina muuna päivänä aavistus edistytty: -Tankki + tulipelti paikallaan -Bensaletkut asenneltu -Kojetaulu + sen sähköt aikas hyvin nipussa -Konehuoneen johtoja siivottu -Takapenkin/sängyn etutuki heppailtu hahmolleen -Vuotavan venakopantiivisteen vaihtelin kans, on muuten yllättävän ahtaassa paikassa kuplaan verrattuna Torstaina saan imusarjat ja sit saakin alkaa asentamaan Webruja+vivustoa.' Osu mielenkiintoinen juttu silmiin kun netissä pööpöilin, menee aika kivuttomasti tollanen Holdenin tehostin tonne. http://forums.kombiclub.com/threads/brake-booster-master-cyl-retrofit.28252/ Asiahan ei muuten kiinnostaisi mutta jos tossa omassa tehostimessa on vikaa niin en kyllä suosiolla uutta osta kun maksaa ihan hitokseen eli joku korvaava tuote pitää laittaa, jos niin huono tuuri kävisi. Edited March 21, 2016 by Paadre Quote Link to comment
boxer Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 Ei maksa paljoa vw brassi tehostinkaan ja hyvällä onnella on asenneltu,ja aina pesee raa'an pohje voiman ;) Quote Link to comment
multanen Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 Mulla meni aluksi tehostimia hurjaan tahtiin. Sitten hokasin että vika oli siinä että alipaineletkussa ei ollut takaiskuventtiiliä. Aina kun moottorin sammutti niin kaasarin kautta meni seosta tehostimeen. Siellä on joku osa (kalvo?) joka ei kestä bensaa ja meni rikki. Takaiskuventtiilin olemassaolon ja toiminnan voi kokeilla tälleen: Sammuta sopivassa kohtaa moottori liikkeellä ollessa; Jarrutehostimen pitäisi toimia vielä ainakin yhdessä jarrutuksessa joka tehdään muutama sekunti moottorin sammuttamisen jälkeen. Quote Link to comment
Paadre Posted March 26, 2016 Author Share Posted March 26, 2016 Ei maksa paljoa vw brassi tehostinkaan ja hyvällä onnella on asenneltu,ja aina pesee raa'an pohje voiman ;) No hyvä, alko hiukan hirvittämään noi hinnat! Mulla meni aluksi tehostimia hurjaan tahtiin. Sitten hokasin että vika oli siinä että alipaineletkussa ei ollut takaiskuventtiiliä. Aina kun moottorin sammutti niin kaasarin kautta meni seosta tehostimeen. Siellä on joku osa (kalvo?) joka ei kestä bensaa ja meni rikki. Takaiskuventtiilin olemassaolon ja toiminnan voi kokeilla tälleen: Sammuta sopivassa kohtaa moottori liikkeellä ollessa; Jarrutehostimen pitäisi toimia vielä ainakin yhdessä jarrutuksessa joka tehdään muutama sekunti moottorin sammuttamisen jälkeen. Hyvä ohje. Takaiskuventtiili löytyikin letkuista ja tuntui ainakin toimivan mitä nyt puhaltamalla/imemällä sai ilmaa liikkumaan. Quote Link to comment
Paadre Posted March 26, 2016 Author Share Posted March 26, 2016 Kaasarit alkais oleen paikallaan. Josko huomenna ottais savut. :) Takapenkki alkaa kans oleen rungoltaan valmis. Vielä kun anoppi saa verhoilun tehtyä niin kohtahan voisi lähteä leimalle. Quote Link to comment
Paadre Posted March 27, 2016 Author Share Posted March 27, 2016 Lähti kyllä kiitettävän helposti käyntiin. Pumpulle virtaa muutamaksi sekunniksi, pari polkasua kaasupolkimesta ja käyntiin! Yksi murhe taas vähemmän... 1 Quote Link to comment
Paadre Posted April 8, 2016 Author Share Posted April 8, 2016 Alkais oleen verhoiluja vaille valmis. Ny pitää juora "muutama" olut takapenkillä istuen ja timanttista jyystöö kuunnellen. 3 Quote Link to comment
boxer Posted April 8, 2016 Share Posted April 8, 2016 Millasen sarana ratkasun kehitit tuohon istuimeen? Kuvista sitäbei taida nähdä? Quote Link to comment
Paadre Posted April 9, 2016 Author Share Posted April 9, 2016 Ei tule toistaiseksi saranoita. Ei nääs riitä pelimerkit moisiin hömpötyksiin. Toi on tehty nyt niin, että kun tuosta tekee sängyn niin aikaa tuhraantuu noin 20-30 sekuntia, eli onhan se selvästi hitaampi kun saranat mutta iittävän nopea jotta viitsii käyttää. Kyllä siihen saranat joskus tulee kunhan löytyy huomaamattomat jotka eivät vie yhtään säilytystilasta ja ovat tukevat. No, kuten sanottu, tää on EVO-1.0 variaatio. Ajetaan kesällä "viat pihalle" niin tietää joutuuko alkaa suunnittelemaan muutoksia. Quote Link to comment
Paadre Posted April 13, 2016 Author Share Posted April 13, 2016 Menee taas lapaan nää remontit. Vaihdetangon kun jouduin purkamaan pois ton akselin lasku takia niin nyt sitten pakki ei toimikaan enää. Keppiä säätänyt vaikka kuinka ja vähän uhannut jo väkivallallakin. No uhkaus lienee auttanut koska pakki löytyy kun aikansa kauhoo... Nivelissäkään nyt niin isoja välyksiä tuntuisi olevan, että pakki häviäisi. Autossahan on Empn keppi. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.