Lohikallio Posted January 2, 2016 Posted January 2, 2016 (edited) Rouvalle kuplaa jo vuodesta 2005. Ensimmäinen koppa taisi olla -68 joka ensimmäisen kesän jälkeen todettiin umpimäksi. Tilan ja kalujen puutteen takia auto kiersi muutamassakin pihassa odottamassa taitavampaa hitsaria. Viime vuonna löytyi Facebook ryhmästä kohtuuhinnalla ehjä koppa ja rojekti herätettiin henkiin kaverin tallissa. Tänä keväänä iski mielenhäiriö ja pankin myötävaikutuksella rakensin tallin omaan pihaan jotta tulee kuplallekin tehtyä joskus jotain . Vanha raato tyhjennettiin ylimääräisistä osista varalle ja Ivory tuotiin kotiin purettavaksi. Toistaiseksi on pohja purettu totaalisesti ja hiekkapuhallus aloitettu. Mistäs niitä kuvia sai lisäillä....? Edited January 3, 2016 by Lohikallio Quote
andi Posted January 2, 2016 Posted January 2, 2016 Mistäs niitä kuvia sai lisäillä....? More Reply Options --> Valitse tiedosto --> Attach This File Quote
Lohikallio Posted January 3, 2016 Author Posted January 3, 2016 Jostain syystä en eilen mokomaa löytänyt. Liekö mutterinirroitusliemi syynä. Purin vielä iltapuhteen simpukan atomeiksi niin voi vaihtaa stefat ja laittaa sisään öljyä vaseliinin sijasta. Quote
Lohikallio Posted January 3, 2016 Author Posted January 3, 2016 Hieman laitoin moottoria kappaleiksi. Mikä olisi helpoin tapa vaihtaa pakoputken pinnapultti? Miten saada pellityksen pultit kannesta ehjänä irti? Tohokaan ei auttanut. Kun saan nuo pellit riisuttua pois niin millä lohkon etc. Saisi puhtaammaksi. En aikonut moottoria avata tässä yhteydessä. Kilahtaa kun kilahtaa. Tässä pinnassa ei ollut mutteria lainkaan Kuuluuko kaasutinvipujen näyttää tältä? Onko noita väännetty? Quote
Tanhis Posted January 4, 2016 Posted January 4, 2016 Onhan noita kaasarin vipuja väännelty. Mutta ei välttämättä vaikuta toimintaan mitenkään. Quote
DWL_Puavo Posted January 4, 2016 Posted January 4, 2016 Kaasariin on ilmeisesti haluttu lisää jousivoimaa kun on tuplana tuo palautusjousi ja sitten vielä lisää kireyttäkin väännetty. Yleensä kaasarit itsessään toimivat ihan hyvin mutta kaasuvaijeri jumittaa. Tämmöisessä isommassa remontissa vaijeri tullee käytyä läpi joten jos alkuperäisyyttä haluaa niin voisihan tuon väännellä takaisin suoraksi ja laittaa uuden kiiltävämmän jousen. Pultit voi saada irti hitsaamalla niihin isolla virralla mutterin. Sitten kun em. pultti tai pinnapultti kuitenkin vain katkeaa niin samaa vaan uudelleen ja uudelleen, lopulta ne yleensä irtoaa mutta vaatiiko 2 vai 10 vai 20 mutteria... Quote
Lohikallio Posted January 4, 2016 Author Posted January 4, 2016 Kiitos vinkeistä, hitsaaminen unohtui kun on vasta 2 viikkoa Migin omistanut. Ja kyllä vaijerit etc tulee tässä kohtaa vaihtoon. Ajattelin samalla riipaista kaasarin auki. Olisiko korjaussarja kaasuttimeen varmuuden vuoksi perusteltua. Auto on käynyt kyllä vuosi sitten, mutta vain testimielessä joten isompaa kokemusta ei tuosta ole. Quote
-tipi- Posted January 4, 2016 Posted January 4, 2016 Vinkvink: käytä kertaluokkaa isompaa mutteria -> M6 pulttiin hitsaa M8-mutteri ja M8 pultti M10 mutha. Et varmaan saanu toholla pulttia punahehkuun? Quote
Jorrma Posted January 4, 2016 Posted January 4, 2016 Vinkvinkvink, hitsaa ensin prikka siihen pinnapultin pätkään, ei ole niin syvällä tumppi ja isoon prikkaan saa mutterin kunnolla kiinni. 3 Quote
Ketsa Posted January 4, 2016 Posted January 4, 2016 Vinkvinkvinkvink, eikä pitä masentua kun ei heti onnistu irroitus. Usein vasta kolmas tai neljäs yritys tuottaa tulosta. 1 Quote
Jorrma Posted January 4, 2016 Posted January 4, 2016 Olisko tossa esimerkkiä https://youtu.be/nIJIVZpZZIw Quote
NO H2O Posted January 4, 2016 Posted January 4, 2016 Päittäisvälys ja kannet... Mikäli ensimmäistä on aivan mahdottomasti ja jälkimmäiset aivan paskat helpommalla pääsee kun ostaa valmiin koneen joltain sepältä. Quote
Lohikallio Posted January 4, 2016 Author Posted January 4, 2016 Päittäisvälystä olisi tarkoitus kurkata, kannet saa olla. Otetaan sitten asiaan kuuluva jumppa leiman jälkeen ;-) moottori on vanhasta yksilöstä ja merkkien mukaan mielestäni 1/-70 mallia. Mukana tuli muovinen ilmanputsari, eikös tohon kaasariin menisi hieman vanhempi öljymallin pönttö?. Minä kun niin tykkään noista vanhoista jutuista. Mukavan aktiivista jengiä täällä, palkitaan uusilla kuvilla loppuviikosta ;-) 1 Quote
Guest ramvaa Posted January 9, 2016 Posted January 9, 2016 Onko kupla rojekti missä päin jokioista ? ( vaulammi..? ) Quote
Lohikallio Posted January 10, 2016 Author Posted January 10, 2016 Vaulammillahan tämä, onko nimimerkin takana tuttuja? Tu poikkeamaan tallissa.! Kylmyys pitää hiekkapuhalluksen pois laskuista joten käväisin Hyvinkäällä osien hakureissulla. Paikalliselta harrastajalta jäi käteen puskurit, umpiot ja peltiputsari. Uuttakin osaa löytyi. Vetaripukien kumit, laakereita ja tiivisteitä. Pakohuilut ja pakoputken asennussarja. Quote
Guest ramvaa Posted January 10, 2016 Posted January 10, 2016 Vai oot Teemu myös hairahtanut kuplien maailmaan.. Hienoa :) Täytyy poiketa joku kerta. Itellä rojekti 1303s ja junakeula rojekti tulon päällä. T. Rami.V Quote
Lohikallio Posted January 17, 2016 Author Posted January 17, 2016 Lauantai päivän operaatio. Hieman jäi puhaltamatta kun pimeys tuli pihalle. No täytyy puhaltaa loput hitsausten jälkeen. Aika pienet vauriot takakulmissa. Quote
Lohikallio Posted November 30, 2016 Author Posted November 30, 2016 Melkein vuosi on taas mennyt, pohja ja iso kasa osia tuli maalattua viime talvena mutta keväällä iski työkiireet päälle. Taas ollaan romujen kimpussa ja otin etuakselin työn alle. Korin mukana tullut akselisto osoittautui haperoksi vaikeista paikoista ja ostin vanhan putkiston tilalle - sekin hapero mutta eri paikoista. Nuukana miehenä en raaskinut uutta akselistoa ostaa joten yritän parsia kahdesta yhden ehjän. En tiedä miten "kosheria" tämmöinen touhu on mutta kavennetaanhan näitä rälläkällä ja Migillä, miksei siis korjatakin. Selvyydeksi fotoja: Nappasin iskaritornit tuosta ekojen kuvien akselista kun nuo putken ympäristöt oli pahassa kunnossa. Veikkasin ettei amatööriltä taitu noin monimutkaisen kappaleen hitsaaminen ja hionta säälliseen kuntoon. Leikkauskohdat merkkasin teippiin tuolle suht suoralle osuudelle jotta hionta ja linjaus olisi mahdollisimman helppoa. Pituudesta hukkui 2mm mutta tuskin haittaa mitään.? Oisko jollain hyvää kuvaa tai mittaa minkä kokoinen ja missä kohtaa kuuluu iskarin reikä olla. Meinasin tempaista siihen pari jykevää prikkaa... Loput hitsaukset tuohon onkin jo pieniä, pitäisi saada seuraavaan hiekkapuhallus / maalaus kierrokseen. Miten neulalaakerit saa irti? Vai riittääkö että vetelee rätillä puhtaaksi ja uudet rasvat sisään? Quote
jannuz Posted November 30, 2016 Posted November 30, 2016 (edited) Tämmöinen kuva löytyi omasta akseliprojektista. kannattaa vaikka pistää hieman ulommaskin tuo reikä, itsellä iskarin pölysuojat ottavat hieman tukivarsiin kiinni. Itse ainakin puhdistin vain laakerit kunnolla, kun olivat vielä hyväkuntoiset. Edit: Tuntuu tää palsta kääntelevän näitä kuvia aina miten sattuu. Edited November 30, 2016 by jannuz Quote
Lohikallio Posted December 1, 2016 Author Posted December 1, 2016 Katos, onhan niitä muutkin liimaillut kasaan. Lueskelin paljon projektitarinoita enkä törmännyt kuviin akselisto korjauksesta . Kiitos kuvasta. 20mm reikä ja hieman ulommas. Quote
Lohikallio Posted November 27, 2017 Author Posted November 27, 2017 Pitkästä aikaa kuplan kimpussa. Pohja alkaa olemaan kasassa. Muutama jarruosa ja iskarit eteen . Kori on tyhjennetty pikkuosista ja pissapojan pohja porattu irti. Myös nokkapala menee vaihtoon kunhan saan uusia pistehitsiteriä. Nyt odotellaan keliä että pääsee puhaltamaan korista pahimmat pois . Suunnitelmana on että korin siistimmältä osat kuten katto ja ovien suorat pinnat jätetään puhaltamatta? Viikonloppuna tuli myös startti putsailtua ja asennettua. Tietäjät voisi vilkaista kuvia sillä silmällä että onko kaikki asennettu oikein? Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
NO H2O Posted November 27, 2017 Posted November 27, 2017 Kun olet maalannut laatikon noin nätiksi niin muista huolehtia startin maadoituksesta. Mikäli tuo kontaktipinta startin ja laatikon välillä ei maadoita kunnolla alkaa startti maadoittamaan startin keskiakselin kautta jolloin kieputtaa huonosti ja lopulta palaa koko startti. 1 Quote
Lohikallio Posted November 27, 2017 Author Posted November 27, 2017 Laitamma siihen maadoituksen ! Missä on Kuplan maadoituspisteet? Akulta koripulttiin? Oliko moottorilla oma lyhyt? Mihin kiinnitetään? Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
NO H2O Posted November 27, 2017 Posted November 27, 2017 Laatikon maadoitus löytyy sieltä vaihteenvalitsimen välittömästä läheisyydestä ja tulee sinne rungonkiinnikkeeseen. Moottorilla ei omaa maadoitusta kun maadoittuu laatikon kautta kuten starttikin. Akun maadoitus muistaakseni lähimpään korin kiinnityspulttiin vai olikos siinä jokin oma pulttinsa joka rungossa kiinni? 1 Quote
Lohikallio Posted November 27, 2017 Author Posted November 27, 2017 Kiitos näistä , eiköhän jostain kuva löydy kun aika koittaa. Olisiko kellään imusarjaa kaksireikä kansille jossa yksittäiset lämmitysputket. Nyt kun laatikosta sen kaivoin ja mallailin, niin siitähän on katkottu lämpöputket rajulla kädellä pois..... Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Lohikallio Posted December 19, 2017 Author Posted December 19, 2017 Purkua ja putsausta. Sitruunahappo on ehkä hienointa sitten siivutetun leivän... Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Lohikallio Posted January 11, 2018 Author Posted January 11, 2018 Moottorin apulaitteiden koekasausta. Launosten swapista löytynyt kaasutin on uusilla tiivisteillä paikoillaan ja orkkis imusarja löysi paikkansa. Melkein tekisi mieli ottaa viikonloppuna sauhut. Pari kysymystä jos joku sattuu lukemaan... Onko tuo kaasarin kiihdytyspumpun vipu liian lähellä laturia? Onko jollain kuvaa mitä reittiä tulpan johdot on vedetty ? Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Lohikallio Posted January 13, 2018 Author Posted January 13, 2018 Jokohan nyt olisi viimeisetkin alustan hilppeet maalissa? Ei varmaankaan mutta pieniä askelia eteenpäin. Quote
Lohikallio Posted June 8, 2018 Author Posted June 8, 2018 Helou pitkästä aikaa. Koppaa on puhalleltu ja näyttäisi tarvitsevan takapenkin taakse tavaratilan ja moottorin väliin uutta peltiä. Onko kellään laikata -69 tulipeltiä vai millä nimellä tuo kulkee? Korjauspala kaupassa yli 300 ... huh.Toinen ongelma tietäjille. 1200-1300 kone johon vain vaihtelin tiivisteitä apulaitteisiin, oireilee siten että jakajan ”haarukka” ei pysy paikallaan. Kun on oikein niin lähtee kuin palmun alta mutta pyörähtää esim kierrosten laskiessa tai muuten vaan sen 180astetta ja tietty sammuu. Jakaja ja sen akseli etc on samat kuin purettaessa. Oisko tähän jotain pikapatenttia kun autoa pitäisi siirtää hieman ensi viikonloppuna.Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Lohikallio Posted January 15, 2020 Author Posted January 15, 2020 Pitkästä aikaa tallissa tapahtuu. Edellisten postausten jälkeen on alusta saatu ajokuntoon, ja ajettukin Someron tapahtumaan ja tapahtumassa 😉 Viime talvena oli aikomus käydä korin kimppuun, mutta vuodet vaihtui ja aika on nyt. Koppa on suurinpiirtein hiekkapuhallettu toissa kesänä ja nyt sovitellaan paskaa brassinokkaa paikoilleen. Meinasi usko loppua kunnes poikkesin Raisiossa hakemassa korjuspalaa tulipeltiin ja kokeneemman harrastajan neuvoilla riipaisin aftermarket osasta vaakapalkit pois. Johan rupesi nokka menemään asentoonsa. Kuvissa vielä sovituksessa. Korjauspalakin osoittautui kelpo yksilöksi putsausten jälkeen. Lisäksi tuli tehtyä hitsauskärry korille, jotta sitä on helpompi siirtää pojan Audin alta pois kun taas pitää asentaa poppia etc. 2. versio kärrystä oli tehdä siitä c muotoinen jotta saa projektin puolikkaat "päällekkäin". Tästä jatkellaan taas lähiaikoina. Lisänä sekalaista kuvatauhkaa. 2 Quote
Racing Posted January 22, 2020 Posted January 22, 2020 Sun kaasari on varmaan nyt 31-4 joka on tarkoitettu vaihtovirtalaturin kanssa joka on ohuempi tuosta kohtaa muistaakseni. Ja tarttis laittaa korokepala imusarja ja kaasarin väliin. Brassi keulapalaa ei olisi kannattanut vaihtaa kokonaisena vaan tehdä keula paloista osa kerrallaan mahdollisimman paljon alkuperäistä ehjää säästäen ja saumat järjeviin kohtiin. Quote
x-pj Posted January 22, 2020 Posted January 22, 2020 Kaasarin kiihdytyspumpun säätölaipan voi kääntää toiseen asentoon. Se ainakin minulla auttoi tilaongelmaan. Quote
Racing Posted January 22, 2020 Posted January 22, 2020 Tuossa 31-4 on huomattavasti isompi tuo pumppu/vivusto kun muissa malleissa. muistaakseni se puhallin kotelon päässä ottaa kiinni/likellä. Quote
Lohikallio Posted January 11, 2023 Author Posted January 11, 2023 Hupsista, taas vierähti 3 vuotta. Nyt olisi suurimmat korjaukset tehty, muutama pikkupaikka vielä. Tavoittena saada koppa maaliin tänä talvena. Kunhan loput paikat on tehty ja kelit sallii niin puhaltelen hitsaukset ja muut puhaltamattomat puhtaaksi. Tema gpls pohjaan ja sitten suuri korikittikysymys.. Mikä korikitti? Ja tuleeko kaikkiin saumoihin ? Mitenkäs ne on tehtaalla vedetty? Liikaa aikaa välissä ja liian vähän valokuvia tullut otettua.. Maalauksen ajattelin itse harjoitella, otetan sitten roskat etc hiomalla ja myllyllä pois ;-) Onko noi Samban väritaulukot ehdoton totuus? Haluaisin jonkun muun kuin -68/-69 värin mutta meneekö pussihousuus samalla vai onko mahdollista ollut tilata esim. pakun värikoodilla kuplaa? PS. Etuluukkua olisin vailla jossa ei olisi hitsattavaa... Quote
Lohikallio Posted September 23 Author Posted September 23 Nyt ollaan loppusuoralla… kuskin ovi paikattu ja viimeisenä ”?” Hitsauksena moottoritilassa pari reikää. Peräpeilissä on kaksi isoa teräväreunaista lommoa jotka ei varmaankaan kuvasta näy ? Miten lähtisitte oikomaan ? Ihan kaikkea ei viitsisi kitillä täyttää… Tossahan on takana jäykistepelti haittana.. Quote
Lohikallio Posted October 5 Author Posted October 5 Viimeinen puhallus tehty korille ja kittipurkit on pöydällä. Välihommana pyyhkijän mekanismin sipistelyä. 2 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.