Guest boozer Posted March 19, 2016 Posted March 19, 2016 Nokka-akseli on Bugpack H-S 284asteinen 1.6 koneessa tai no 1558 jne. Ajattelin laittaa 1:25 keinut.Mikä on venttili väljyys?Pitäskö laittaa tupla jouset? Hyviä ideoita ? Quote
DWL_Puavo Posted March 20, 2016 Posted March 20, 2016 Tuplajouset tai jäykät sinkkujouset on varmaankin järkevät tuolle kombinaatiolle, ja 1,25-kiikkujen + jousien jäykistämisen jälkeen joko teräksiset työntötangot tai HD-alumiinitangot. Noiden 1.25 kiikkujen jälkeen työntötangot pitää melko todennäköisesti katkaista mittaan että saa hyvän venageometrian. Vanhasta työntötangosta saa helposti "mittatikun", tästä aiheesta löytyy paljon juttua hakemalla tältäkin palstalta. Terästangoilla venttiilivälys on "väljä 0" eli säädetään niin että työntötangot juuri ja juuri pyörivät kevyesti mutta varsinaista välystä ei tunne. Silloin niihin muodostuu kuumana pieni välys. HD-Alumiinitangot säädetään tietääkseni normaali 0,15mm välykseen (korjatkaa jos olen väärässä) ja niissä vastaavast kuumana välys vähän pienenee eli ovat hiljaisemmat. Ovat vaan perhanan kalliit. 1 Quote
P_Valtonen Posted March 20, 2016 Posted March 20, 2016 (edited) Ja täältä taas toiset "ohjeet" perustelujen kera . . Mikä on venttili väljyys? ** Se mitä tehtaan paketissa on mainittu. 0,20m kylmänä taitaa ola arvo alumiinitikuilla. Teräksiset jos valkkaat niin ne sitten nolliin, kuten Puavo yllä selitti . . Pitäskö laittaa tupla jouset? ** Miksi ihmeessä? Surkeimmat jälkituotanto sinkut "HD" jouset toimii 5000rpm asti, parhaat +7000rpm Nokka speksiäsi kattoessa ei noista rajoista kumpikaan pitäs tulla eteen. Voit toki laittaa vaikka viisin kertaset jousipaineet vakioon nähden, mutta mikä hyöty siitä on? Haittana voin mainita että kaikki rojut kuluu&rasittuu rankemmin, hukkaat turhaa tehoa venojen heilutteluun + boonuksena jos kaikki menee perseelleen, saat nostajan/nokan öljykalvon rikki kovemmiulla paineilla ja pääset vaihtaa em osat hyvinkin nopeesti. Sitä paitti, jos laita 1,25, niin samassa suhteessa vivusto "keventää" tönäri/nostaja massaa jouseen nähden, ja jouset voi olaa vieläkin löysemmät ja toimivat silti hyvin. Jopa uudet vakiot sinkkujouset on todettu hyviksi mietojen katunokkien kanssa. Hyviä ideoita ? ** Mikä idea teräs tikuilla? Raskas + väärä lämpölaajenema + hankitahinta = hyvä juttu? Vakio tikuilla pönttis ukos vetää 8000rpm asti tuplajousilla. Miksi sun pitäs laittaa jotain muuta? Tarkista vaan että ovat suorat (putsaa paskasta ja pyöritä lasin päällä), päistä ei ole lohkeilu kamaa, ilma menee läpi (putsaa pää ja puhalla) & tarkista lopuksi vena geometria että toimii => sitten vaan kovaa ajoa Edited March 20, 2016 by P_Valtonen Quote
Maasturi Posted March 20, 2016 Posted March 20, 2016 Asenna ulkojouset joissa on siniset värimerkinnät ja päädyt ovat pyöristettyjä. Se on paras jousi myös moneen muuhunkin moottorimalliin esim. Golf , Volvo , Ford ym.... pitää jousipaineen vielä seuraavanakin kesänä. Quote
Roope Posted March 20, 2016 Posted March 20, 2016 Asenna ulkojouset joissa on siniset värimerkinnät ja päädyt ovat pyöristettyjä. Se on paras jousi myös moneen muuhunkin moottorimalliin esim. Golf , Volvo , Ford ym.... pitää jousipaineen vielä seuraavanakin kesänä. Omassa koneessa nuo ei toiminut vaikka jousipaineet oli riittävät. Quote
tolvana Posted March 20, 2016 Posted March 20, 2016 Pointti numero sata, tota nokkaa on tehty nelkytjotaa vuotta ja alta kymmenen vuotta sit duckfak laitto kuvastoon nuo 1.25 ja 1.4 sopivuudet. Ei niitä kiinnosta muu kun rahanteko, jokainen saa tuhota ohjurinsa niin nopeesti kun haluaa. Eli tuo nokka on tarkoitettu vakiovippasille jos välitettyjä haluaa käyttää niin kantsii hommata jo alunperi niille tarkotettu nokka. Quote
DWL_Puavo Posted March 20, 2016 Posted March 20, 2016 Petterin huomio 1.25 -kiikun nostaja+tönäri -"kevennyksestä" oli kyllä hyvä, jostain syystä en ole sitä tuohon suuntaan ajatellutkaan. Vakiojousia voi mahdollisesti myös shimmata vähän kireämmiksi. Liekö sitten amerikan mantraa osamyynnin edistämiseksi että tuplajousilla pitäs olla jo terästönärit. Vakiotikut eivät välttämättä riitä leveämmäksi tehtyy koneeseen, toisaalta ne ei ole hirmuisen työläät vastaavasti taas lyhentää, ja miullakin on "loiva virinokka + hd-sinkkujouset + 1.1 kiikut + vakiotikut" -kombo joka tosin ei yli viiden tonnin tuota enää hirveästi tehoa. Ja mitä alla olevaan kuvaan tulee niin alutikuilla tosiaan lämmitessä välys pienenee, ja kiikku antaa kerrointa. 1.25 -kiikuilla kerrottuna vastaava välys olisi 0,17mm. 1 Quote
Maasturi Posted March 20, 2016 Posted March 20, 2016 Omassa koneessa nuo ei toiminut vaikka jousipaineet oli riittävät. Sitten vika on ollut jossakin muualla, ei venttiilinjousissa. Quote
jaketech Posted March 20, 2016 Posted March 20, 2016 Asenna ulkojouset joissa on siniset värimerkinnät ja päädyt ovat pyöristettyjä. Se on paras jousi myös moneen muuhunkin moottorimalliin esim. Golf , Volvo , Ford ym.... pitää jousipaineen vielä seuraavanakin kesänä. minkä merkkinen on tämmönen jousi. pitäs golfin moottoriin jouset löytää pitemille venttiileille. Quote
Soukka Posted March 21, 2016 Posted March 21, 2016 Pointti numero sata, tota nokkaa on tehty nelkytjotaa vuotta ja alta kymmenen vuotta sit duckfak laitto kuvastoon nuo 1.25 ja 1.4 sopivuudet. Ei niitä kiinnosta muu kun rahanteko, jokainen saa tuhota ohjurinsa niin nopeesti kun haluaa. Eli tuo nokka on tarkoitettu vakiovippasille jos välitettyjä haluaa käyttää niin kantsii hommata jo alunperi niille tarkotettu nokka.Alkaako "väärä" nokka välitetyillä sitten kampeamaan venaa vinoon ja ohjuri kuluu? Quote
VW-63 Posted March 21, 2016 Posted March 21, 2016 Asenna ulkojouset joissa on siniset värimerkinnät ja päädyt ovat pyöristettyjä. Se on paras jousi myös moneen muuhunkin moottorimalliin esim. Golf , Volvo , Ford ym.... pitää jousipaineen vielä seuraavanakin kesänä. Mitähän nämä maagiset "sinisella merkityt" jouset oikein ovat? Kuka näitä tekee ja kuka myy? Olisiko jousista jossain nähtävissä mittatietoja, jousipaineita eri puristuskorkeuksilla tai tietoa jousivakiosta? Quote
Paavuli Posted March 21, 2016 Posted March 21, 2016 (edited) Mitähän nämä maagiset "sinisella merkityt" jouset oikein ovat? Kuka näitä tekee ja kuka myy? Olisiko jousista jossain nähtävissä mittatietoja, jousipaineita eri puristuskorkeuksilla tai tietoa jousivakiosta? Minulle tämmöiset käyttämättömät päätyi lapaan aivan sattumalta ostaessani "tallin lattiallisen" sekalaista VW osaa, oli kiinni kansissa, jotka tulossa 2007cc myllyyn. Omistani on jousipaineet, mutta ne eivät ilmeisesti pidä paikkaansa....? Mitattu 10mm puristumalla 63kg, 15mm 52kg. Toistan: nämä eivät ilmeisesti ole mitä pitäisi. Muistilappukuvassa pilkistävät: Itsekin pitäisi keksiä mitä jousta laittaa omaan viritelmään. Keskustelua on tupla-ei-tupla (ulkomaillakin) mutta kukaan ei sano "laita näillä paineilla niin jeba". Edited March 21, 2016 by Paavuli Quote
Maasturi Posted March 21, 2016 Posted March 21, 2016 Huomenna tiistaina otan selvää mitä sinisillä värimerkinnöillä olevat jouset ovat. Hinta on ainakin tiedossa 49 eur./8kpl. Quote
-Alex- Posted March 21, 2016 Posted March 21, 2016 Keiteleen kone? :D Huomenna tiistaina otan selvää mitä sinisillä värimerkinnöillä olevat jouset ovat. Hinta on ainakin tiedossa 49 eur./8kpl. 1 Quote
mikko k Posted March 22, 2016 Posted March 22, 2016 Minulle tämmöiset käyttämättömät päätyi lapaan aivan sattumalta ostaessani "tallin lattiallisen" sekalaista VW osaa, oli kiinni kansissa, jotka tulossa 2007cc myllyyn. Omistani on jousipaineet, mutta ne eivät ilmeisesti pidä paikkaansa....? Mitattu 10mm puristumalla 63kg, 15mm 52kg. Toistan: nämä eivät ilmeisesti ole mitä pitäisi. Muistilappukuvassa pilkistävät: 20160307_190906.jpg Itsekin pitäisi keksiä mitä jousta laittaa omaan viritelmään. Keskustelua on tupla-ei-tupla (ulkomaillakin) mutta kukaan ei sano "laita näillä paineilla niin jeba". Jos noi kg määrät on mitattu tuosta vapaasta pituudesta+puristus vaikka tuo 10mm, niin se ei kerro yhtään mitään. Asennusmittaan puristettuna vasta tulee vertailukelpoista dataa. Quote
aapsi Posted March 22, 2016 Posted March 22, 2016 Rupesin topicia selaillessa muistelemaan että mittailin yhdet tuollaiset sinisellä merkinnällä olevat jouset. Tossa taulukossa ne on nimellä tuntematon jousi. Siitä nyt ei ilmene kuin seetipaine ja aukipaine tuolla minun kombollani eli nostoa n 11mm ja samat tulokset 1.5mm shimmien kanssa. Tuota vilkaisemalla pääsee ainakin hehtaarille jos paineita tuollaisista haluaa selvitellä. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/uploads/monthly_11_2015/post-2880-0-50704600-1446804447.jpg Quote
aapsi Posted March 22, 2016 Posted March 22, 2016 Niin ja lisämaininta että ei kannata tuota kuvaajaa tuijottaa kun on tehty suoraan noiden 4 mittauskorkeuden funktiona.. jousipaine siis kasvaa oikeasti progressiivisesti eikä noin lineaarisesti Quote
VW-63 Posted March 22, 2016 Posted March 22, 2016 Niin ja lisämaininta että ei kannata tuota kuvaajaa tuijottaa kun on tehty suoraan noiden 4 mittauskorkeuden funktiona.. jousipaine siis kasvaa oikeasti progressiivisesti eikä noin lineaarisesti Kasvaa varmaan kuitenkin tasapaksulankaisen jousen jousivakion mukaisesti lineaarisesti eikä progressiivisesti kuten kuvassa käyrien lopussa näyttäsi käyvän:) Quote
aapsi Posted March 22, 2016 Posted March 22, 2016 Kasvaa varmaan kuitenkin tasapaksulankaisen jousen jousivakion mukaisesti lineaarisesti eikä progressiivisesti kuten kuvassa käyrien lopussa näyttäsi käyvän:) Juuri näin... joku aivopieru tullut kirjoittaessa ja menny senat sakaisin =D Quote
Maasturi Posted March 22, 2016 Posted March 22, 2016 Tässä lisätietoja venttiilinjousista ( sinisillä värimerkinnöillä ): hinta 49 eur./ 8 kpl. Asennusmitta. 42mm. = jousipaine 51 kg. 40mm. = jousipaine 58 kg. 36mm. = jousipaine 74 kg. 32mm. = jousipaine 90 kg. 30mm. = jousipaine 99 kg. 28mm. = jousipaine 108 kg. 26mm. = jousipaine 116 kg. - tämä v. jousi ei menetä jousipainetta muutaman kerran kasaan painamisenkaan jälkeen eikä lämmetessään. ( puna-valkeilla merkinnöillä epäsymmetrinen v.jousi ) . Hinta 30 eur./ 8 kpl. Asennusmitta. 42mm. = jousipaine 26 kg. 40mm. = jousipaine 33 kg. 36mm. = jousipaine 46 kg. 32mm. = jousipaine 59 kg. 30mm. = jousipaine 69 kg. 28mm. = jousipaine 77 kg. 26mm. = jousipaine 91 kg. näitä punavalkeilla merkeillä olevia v.jousia on käytetty "kevyesti" viritetyissä moottoreissa. Sinisillä värimerkinnöillä olevaan jouseen sopii sisäjousi jolloin jousipaine nousee esim. 30mm:ssä lukemaan n.125 kg. joten yleensä pelkällä ulkojousella pärjää hyvin pitkälle. Esim. Scat suosittelee jo C45 nokka-akselin ( vastaa Englen W130 ) kanssa tuplajousia.... mutta sinisillä merkeillä olevien jousien kanssa pärjää ilman tuplia, vasta esim. FK 48 tai FK 98 nokkien kanssa joissa käytetään 1:40 keinuvivustoja kannattaa harkita tuplia. Sellaisia osia käytetään täysverisissä kilpamoottoreissa joten ohje koskee vain muutamaa %:a volkkariharrastajista. Alex näytti jo aiemmin ilmoittavan täällä ko:n venttiilinjousien löytöpaikan. Aloituskirjoituksessa kysyttiin tarvitseeko 284 asteinen nokka tuplajousia = vastaus : ei tarvitse 1:1 eikä myöskään 1:25 keinuvipujen kanssa jos käyttää sinisellä värimerkinnöillä olevia v.jousia. Quote
P_Valtonen Posted March 22, 2016 Posted March 22, 2016 (edited) Kerros Juha vielä sen sinisen sisään tulevan sisäjousen arvot, kun pääsit vauhtiin :) Saatas tuplajousille arvot, jossa sun sininen ulkojousena.... Edited March 22, 2016 by P_Valtonen 1 Quote
-Alex- Posted March 22, 2016 Posted March 22, 2016 (edited) Milloin tulee kataloogi nettiin PDF / nettisivumuodossa tms? Edited March 22, 2016 by -Alex- Quote
Guest redbuggy-69 Posted May 14, 2016 Posted May 14, 2016 Volkkarit.fi :) Tuolta löytyy oma pikku pähkäilyn tulos, oikeaoppisuudesta en osaa sanoa.. Quote
P_Valtonen Posted June 10, 2016 Posted June 10, 2016 (edited) Tässä lisätietoja venttiilinjousista ( sinisillä värimerkinnöillä ): hinta 49 eur./ 8 kpl. Asennusmitta. 42mm. = jousipaine 51 kg. 40mm. = jousipaine 58 kg. 36mm. = jousipaine 74 kg. 32mm. = jousipaine 90 kg. 30mm. = jousipaine 99 kg. 28mm. = jousipaine 108 kg. 26mm. = jousipaine 116 kg. - tämä v. jousi ei menetä jousipainetta muutaman kerran kasaan painamisenkaan jälkeen eikä lämmetessään. Tuohon Juhan viimeiseen lauseeseen viitaten: Typ-1 76/94 kone palliksessa. Kasattu v.2011, C35-nokka Febi nostajin, ajettu ex omistajan mukaan "no ainakin se 10.000km". Kansissa nämä siniset & nurkissa tuplat. Ajotyyli lähinnä kaikkea muuta paitsi hiljasta hissuttelua. Mittasin äsken paikallisella koneistamolla jousipaineet ja olivat kokosetissä 62-65kg haarukassa (38mm puristumalla). Hyvin tuntuu jouset toimivan yhä, joten lyön suoraan sisään samaan moottoriin, vaikka tuleekin ahdetuksi uudessa versiossa. Edited June 10, 2016 by P_Valtonen Quote
Maasturi Posted April 2 Posted April 2 (edited) Tuossa on suora linkki kun kelaat ylöspäin.... kiitos heille jotka ovat kirjoittaneet tähän ketjuun asiapohjaista tietoa. Edited April 2 by Maasturi Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.