Jump to content

1:25 keinut


Guest boozer

Recommended Posts

Guest boozer
Posted

Nokka-akseli on Bugpack H-S 284asteinen 1.6 koneessa tai no 1558 jne.

Ajattelin laittaa 1:25 keinut.Mikä on venttili väljyys?Pitäskö laittaa tupla jouset?

Hyviä ideoita ?

 

Posted

Tuplajouset tai jäykät sinkkujouset on varmaankin järkevät tuolle kombinaatiolle, ja 1,25-kiikkujen + jousien jäykistämisen jälkeen joko teräksiset työntötangot tai HD-alumiinitangot. Noiden 1.25 kiikkujen jälkeen työntötangot pitää melko todennäköisesti katkaista mittaan että saa hyvän venageometrian. Vanhasta työntötangosta saa helposti "mittatikun", tästä aiheesta löytyy paljon juttua hakemalla tältäkin palstalta.

 

Terästangoilla venttiilivälys on "väljä 0" eli säädetään niin että työntötangot juuri ja juuri pyörivät kevyesti mutta varsinaista välystä ei tunne. Silloin niihin muodostuu kuumana pieni välys. HD-Alumiinitangot säädetään tietääkseni normaali 0,15mm välykseen (korjatkaa jos olen väärässä) ja niissä vastaavast kuumana välys vähän pienenee eli ovat hiljaisemmat. Ovat vaan perhanan kalliit.

  • Like 1
Posted (edited)

Ja täältä taas toiset "ohjeet" perustelujen kera

.

.

 

Mikä on venttili väljyys?

**

Se mitä tehtaan paketissa on mainittu. 0,20m kylmänä taitaa ola arvo alumiinitikuilla.

Teräksiset jos valkkaat niin ne sitten nolliin, kuten Puavo yllä selitti

 

.

.

Pitäskö laittaa tupla jouset?

**

Miksi ihmeessä? Surkeimmat jälkituotanto sinkut "HD" jouset toimii 5000rpm asti, parhaat +7000rpm

Nokka speksiäsi kattoessa ei noista rajoista kumpikaan pitäs tulla eteen.

Voit toki laittaa vaikka viisin kertaset jousipaineet vakioon nähden, mutta mikä hyöty siitä on? Haittana voin mainita että kaikki rojut kuluu&rasittuu rankemmin, hukkaat turhaa tehoa venojen heilutteluun + boonuksena jos kaikki menee perseelleen, saat nostajan/nokan öljykalvon rikki kovemmiulla paineilla ja pääset vaihtaa em osat hyvinkin nopeesti.

Sitä paitti, jos laita 1,25, niin samassa suhteessa vivusto "keventää" tönäri/nostaja massaa jouseen nähden, ja jouset voi olaa vieläkin löysemmät ja toimivat silti hyvin. Jopa uudet vakiot sinkkujouset on todettu hyviksi mietojen katunokkien kanssa.

 

 

Hyviä ideoita ?

**

Mikä idea teräs tikuilla? Raskas + väärä lämpölaajenema + hankitahinta = hyvä juttu?

Vakio tikuilla pönttis ukos vetää 8000rpm asti tuplajousilla. Miksi sun pitäs laittaa jotain muuta? 

Tarkista vaan että ovat suorat (putsaa paskasta ja pyöritä lasin päällä), päistä ei ole lohkeilu kamaa, ilma menee läpi (putsaa pää ja puhalla) & tarkista lopuksi vena geometria että toimii => sitten vaan kovaa ajoa

Edited by P_Valtonen
Posted

Asenna ulkojouset joissa on siniset värimerkinnät ja päädyt ovat pyöristettyjä. Se on paras jousi myös moneen muuhunkin moottorimalliin esim. Golf , Volvo , Ford ym.... pitää jousipaineen vielä seuraavanakin kesänä.

Posted

Asenna ulkojouset joissa on siniset värimerkinnät ja päädyt ovat pyöristettyjä. Se on paras jousi myös moneen muuhunkin moottorimalliin esim. Golf , Volvo , Ford ym.... pitää jousipaineen vielä seuraavanakin kesänä.

Omassa koneessa nuo ei toiminut vaikka jousipaineet oli riittävät.

Posted

Pointti numero sata, tota nokkaa on tehty nelkytjotaa vuotta ja alta kymmenen vuotta sit duckfak laitto kuvastoon nuo 1.25 ja 1.4 sopivuudet. Ei niitä kiinnosta muu kun rahanteko, jokainen saa tuhota ohjurinsa niin nopeesti kun haluaa. Eli tuo nokka on tarkoitettu vakiovippasille jos välitettyjä haluaa käyttää niin kantsii hommata jo alunperi niille tarkotettu nokka.

Posted

Petterin huomio 1.25 -kiikun nostaja+tönäri -"kevennyksestä" oli kyllä hyvä, jostain syystä en ole sitä tuohon suuntaan ajatellutkaan. Vakiojousia voi mahdollisesti myös shimmata vähän kireämmiksi.

 

Liekö sitten amerikan mantraa osamyynnin edistämiseksi että tuplajousilla pitäs olla jo terästönärit. Vakiotikut eivät välttämättä riitä leveämmäksi tehtyy koneeseen, toisaalta ne ei ole hirmuisen työläät vastaavasti taas lyhentää, ja miullakin on "loiva virinokka + hd-sinkkujouset + 1.1 kiikut + vakiotikut" -kombo joka tosin ei yli viiden tonnin tuota enää hirveästi tehoa.

 

Ja mitä alla olevaan kuvaan tulee niin alutikuilla tosiaan lämmitessä välys pienenee, ja kiikku antaa kerrointa. 1.25 -kiikuilla kerrottuna vastaava välys olisi 0,17mm.
c_j8101500906.jpg_35c_2a8.jpg

  • Like 1
Posted

Asenna ulkojouset joissa on siniset värimerkinnät ja päädyt ovat pyöristettyjä. Se on paras jousi myös moneen muuhunkin moottorimalliin esim. Golf , Volvo , Ford ym.... pitää jousipaineen vielä seuraavanakin kesänä.

 

minkä merkkinen on tämmönen jousi. pitäs golfin moottoriin jouset löytää pitemille venttiileille.

Posted

Pointti numero sata, tota nokkaa on tehty nelkytjotaa vuotta ja alta kymmenen vuotta sit duckfak laitto kuvastoon nuo 1.25 ja 1.4 sopivuudet. Ei niitä kiinnosta muu kun rahanteko, jokainen saa tuhota ohjurinsa niin nopeesti kun haluaa. Eli tuo nokka on tarkoitettu vakiovippasille jos välitettyjä haluaa käyttää niin kantsii hommata jo alunperi niille tarkotettu nokka.

Alkaako "väärä" nokka välitetyillä sitten kampeamaan venaa vinoon ja ohjuri kuluu?
Posted

Asenna ulkojouset joissa on siniset värimerkinnät ja päädyt ovat pyöristettyjä. Se on paras jousi myös moneen muuhunkin moottorimalliin esim. Golf , Volvo , Ford ym.... pitää jousipaineen vielä seuraavanakin kesänä.

Mitähän nämä maagiset "sinisella merkityt" jouset oikein ovat? Kuka näitä tekee ja kuka myy? Olisiko jousista jossain nähtävissä mittatietoja, jousipaineita eri puristuskorkeuksilla tai tietoa jousivakiosta?

Posted (edited)

Mitähän nämä maagiset "sinisella merkityt" jouset oikein ovat? Kuka näitä tekee ja kuka myy? Olisiko jousista jossain nähtävissä mittatietoja, jousipaineita eri puristuskorkeuksilla tai tietoa jousivakiosta?

 

 

Minulle tämmöiset käyttämättömät päätyi lapaan aivan sattumalta ostaessani "tallin lattiallisen" sekalaista VW osaa, oli kiinni kansissa, jotka tulossa 2007cc myllyyn. Omistani on jousipaineet, mutta ne eivät ilmeisesti pidä paikkaansa....? Mitattu 10mm puristumalla 63kg, 15mm 52kg. Toistan: nämä eivät ilmeisesti ole mitä pitäisi.  

 

Muistilappukuvassa pilkistävät:

 

post-885-0-54706000-1458548782_thumb.jpg

 

 

Itsekin pitäisi keksiä mitä jousta laittaa omaan viritelmään. Keskustelua on tupla-ei-tupla (ulkomaillakin) mutta kukaan ei sano "laita näillä paineilla niin jeba".

Edited by Paavuli
Posted

Keiteleen kone? :D

 

Huomenna tiistaina otan selvää mitä sinisillä värimerkinnöillä olevat jouset ovat. Hinta on ainakin tiedossa 49 eur./8kpl.

  • Like 1
Posted

Minulle tämmöiset käyttämättömät päätyi lapaan aivan sattumalta ostaessani "tallin lattiallisen" sekalaista VW osaa, oli kiinni kansissa, jotka tulossa 2007cc myllyyn. Omistani on jousipaineet, mutta ne eivät ilmeisesti pidä paikkaansa....? Mitattu 10mm puristumalla 63kg, 15mm 52kg. Toistan: nämä eivät ilmeisesti ole mitä pitäisi.  

 

Muistilappukuvassa pilkistävät:

 

attachicon.gif20160307_190906.jpg

 

 

Itsekin pitäisi keksiä mitä jousta laittaa omaan viritelmään. Keskustelua on tupla-ei-tupla (ulkomaillakin) mutta kukaan ei sano "laita näillä paineilla niin jeba".

Jos noi kg määrät on mitattu tuosta vapaasta pituudesta+puristus vaikka tuo 10mm, niin se ei kerro yhtään mitään.

 

Asennusmittaan puristettuna vasta tulee vertailukelpoista dataa.

Posted

Rupesin topicia selaillessa muistelemaan että mittailin yhdet tuollaiset sinisellä merkinnällä olevat jouset. Tossa taulukossa ne on nimellä tuntematon jousi. Siitä nyt ei ilmene kuin seetipaine ja aukipaine tuolla minun kombollani eli nostoa n 11mm ja samat tulokset 1.5mm shimmien kanssa. Tuota vilkaisemalla pääsee ainakin hehtaarille jos paineita tuollaisista haluaa selvitellä.

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/uploads/monthly_11_2015/post-2880-0-50704600-1446804447.jpg

Posted

Niin ja lisämaininta että ei kannata tuota kuvaajaa tuijottaa kun on tehty suoraan noiden 4 mittauskorkeuden funktiona.. jousipaine siis kasvaa oikeasti progressiivisesti eikä noin lineaarisesti

Posted

Niin ja lisämaininta että ei kannata tuota kuvaajaa tuijottaa kun on tehty suoraan noiden 4 mittauskorkeuden funktiona.. jousipaine siis kasvaa oikeasti progressiivisesti eikä noin lineaarisesti

Kasvaa varmaan kuitenkin tasapaksulankaisen jousen jousivakion mukaisesti lineaarisesti eikä progressiivisesti kuten kuvassa käyrien lopussa näyttäsi käyvän:)

Posted

Kasvaa varmaan kuitenkin tasapaksulankaisen jousen jousivakion mukaisesti lineaarisesti eikä progressiivisesti kuten kuvassa käyrien lopussa näyttäsi käyvän:)

Juuri näin... joku aivopieru tullut kirjoittaessa ja menny senat sakaisin =D

Posted

Tässä lisätietoja venttiilinjousista ( sinisillä värimerkinnöillä ): hinta 49 eur./ 8 kpl.

Asennusmitta.

 42mm. = jousipaine 51 kg.

 40mm. = jousipaine 58 kg.

 36mm. = jousipaine 74 kg.

 32mm. = jousipaine 90 kg.

 30mm. = jousipaine 99 kg.

 28mm. = jousipaine 108 kg.

 26mm. = jousipaine 116 kg. - tämä v. jousi ei menetä jousipainetta muutaman kerran kasaan painamisenkaan jälkeen eikä lämmetessään.

 

( puna-valkeilla merkinnöillä epäsymmetrinen v.jousi ) . Hinta 30 eur./ 8 kpl.

Asennusmitta.

42mm. = jousipaine 26 kg.

40mm. = jousipaine 33 kg.

36mm. = jousipaine 46 kg.

32mm. = jousipaine 59 kg.

30mm. = jousipaine 69 kg.

28mm. = jousipaine 77 kg.

26mm. = jousipaine 91 kg. näitä punavalkeilla merkeillä olevia v.jousia on käytetty "kevyesti" viritetyissä moottoreissa.

 

Sinisillä värimerkinnöillä olevaan jouseen sopii sisäjousi  jolloin jousipaine nousee esim. 30mm:ssä lukemaan n.125 kg. joten yleensä pelkällä ulkojousella pärjää hyvin pitkälle. Esim. Scat suosittelee jo C45 nokka-akselin ( vastaa Englen W130 ) kanssa tuplajousia.... mutta sinisillä merkeillä olevien jousien kanssa pärjää ilman tuplia, vasta esim. FK 48 tai FK 98 nokkien kanssa joissa käytetään 1:40 keinuvivustoja kannattaa harkita tuplia. Sellaisia osia käytetään täysverisissä kilpamoottoreissa joten ohje koskee vain muutamaa %:a volkkariharrastajista.

 

Alex näytti jo aiemmin ilmoittavan täällä ko:n venttiilinjousien löytöpaikan. Aloituskirjoituksessa kysyttiin tarvitseeko 284 asteinen nokka tuplajousia = vastaus : ei tarvitse 1:1 eikä myöskään 1:25 keinuvipujen kanssa jos käyttää sinisellä värimerkinnöillä olevia v.jousia.

Posted (edited)

Kerros Juha vielä sen sinisen sisään tulevan sisäjousen arvot, kun pääsit vauhtiin :)

Saatas tuplajousille arvot, jossa sun sininen ulkojousena....

Edited by P_Valtonen
  • Like 1
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
Posted (edited)

Tässä lisätietoja venttiilinjousista ( sinisillä värimerkinnöillä ): hinta 49 eur./ 8 kpl.

Asennusmitta.

 42mm. = jousipaine 51 kg.

 40mm. = jousipaine 58 kg.

 36mm. = jousipaine 74 kg.

 32mm. = jousipaine 90 kg.

 30mm. = jousipaine 99 kg.

 28mm. = jousipaine 108 kg.

 26mm. = jousipaine 116 kg. - tämä v. jousi ei menetä jousipainetta muutaman kerran kasaan painamisenkaan jälkeen eikä lämmetessään.

Tuohon Juhan viimeiseen lauseeseen viitaten:

Typ-1 76/94 kone palliksessa. Kasattu v.2011, C35-nokka Febi nostajin, ajettu ex omistajan mukaan "no ainakin se 10.000km". Kansissa nämä siniset & nurkissa tuplat. Ajotyyli lähinnä kaikkea muuta paitsi hiljasta hissuttelua.

Mittasin äsken paikallisella koneistamolla jousipaineet ja olivat kokosetissä 62-65kg haarukassa (38mm puristumalla). Hyvin tuntuu jouset toimivan yhä, joten lyön suoraan sisään samaan moottoriin, vaikka tuleekin ahdetuksi uudessa versiossa.

Edited by P_Valtonen
  • 7 years later...
Posted (edited)

Tuossa on suora linkki kun kelaat ylöspäin.... kiitos heille jotka ovat kirjoittaneet tähän ketjuun asiapohjaista  tietoa.

Edited by Maasturi

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...