Jump to content

Karmann Ghia ´61


Guest Kemin karavaanarin vaimo

Recommended Posts

2" kavennettu menee vielä orkkisakselina kun hiukan kaventaa tolpan yläpäitä, 4" kavennettukkin mahtuu vielä pystymallisilla tolpilla, mutta pitää olla melko ohutta tavaraa pystytolpat ja silti on ihan kiinni sisälokarissa.

Ghian kohdalla tämä asia tuntui olevan Niinkuin minä arvelin aiemmin ja kuplan kohdalla lienee Niinkuin Åke asian esittää.

Link to comment

Tuolla eka sivulla näkyy penkkien päällä olleet punamustat päälliset.

Tänään otin ne pois ja alta löytyi hieman kauhtuneet mutta kohtuu ehjät penkit.

 

Tokmannilta muutama ihmesieni ja perään vettä ja imua vuosia sitten ostamallani tekstiilipesurilla.

Eihän niistä uudet tullut mutta ajanee asiansa kunnes päätetään mitä ja milloin sisustalle tehdään.

post-372-0-42069600-1478361435_thumb.jpg

post-372-0-78525900-1478361450_thumb.jpg

post-372-0-41330300-1478361468_thumb.jpg

  • Like 3
Link to comment
  • 2 weeks later...

Täällä ei ole tapahtunut isompia.

 

Raidetangot tuli ostettua uudet ja lyhennettyä kavennettua akselia varten.

Olkiin tuli läpireijät ja flippauspalat raidetangoille. Karmanissa on korissa tilaa raidetangoille hyvin mutta reilummin madallettaessa hantin raidetanko ottaa kiinni tankin pohjaan jos ei flippaa ulkopäätä.

 

Seuraavaksi äpöstellä iskarin yläpään kiinnitys ja säädellä auraukset + jarrut.

 

Essiltä tuli ostettua säätölatat niin keula nippuun ja sitten perä purkuun.

Link to comment

Nyt kyllä hippasen vituttaa. On tämä kyllä yhtä helevetin harrastamista!

 

Tänään purin puoli konehuonetta että sain tasavirtasen, toimivan 12V laturin pöydälle laakereiden vaihtoon kun äänsivät kuivuuttaan.

 

Laakerit tuli vaihdettua ja laturi värkättyä takaisin paikoilleen ja tietenkin konehuoneeseen kaikki paikalleen.

 

Lopuksi ennen kotiin lähtöä laitoin auton käyntiin niin eihän se saatana enää lataa.

Polarisoitiin ym. perkelettä mutta nollaa pukkaa yleismittariin laturin navoista. Voi helevetin perkele! Oishan se kumma jos joku oliski mennyt kerralla oikein.

 

Kaikki on näennäisesti oikein. Ei auta kuin jossain vaiheessa taas ottaa laturi pöydälle miettiä nakkaako sen roskapönttöön.

Link to comment

Kuulostaa että ilmaiskareilla (paineilla) ajoelämys on aika onneton niin olen funtsinut että ehkä rautajousilla mennään.

Jos tulee ilmaiskarit eteen niin tod.näk. pelkkä kompura ilman säiliötä että pääsee töyssyistä yli.

 

Säkithän ne ois parhaat mutta ei vaan ole edessä tilaa ellei laikkaa varapyöräkoteloa.

 

Onpa tässä pitkä talvi edessä. Korkeilla renkailla näyttäisi että vaikka renkaat sukeltaa syvälle kaariin niinhelman alla on vielä tilaa vaikka tanssit pitää.. Tässä kuvassa ollaan toinen säätöpala yläasennossa ja toinen

puolessa välissä eli säätöä on alaspäin varmaan vajaa kymmenkunta senttiä.

 

Vanteille on tuuman speiserit eli noin syvälle ei jää.. ja onhan tähän toiset vanteetkin, nekin speisereillä.

 

Hyvä huomio kuitenkin tuon virransaannin kannalta.

post-372-0-89152600-1480269883_thumb.jpg

Edited by Kemin Karavaanari
  • Like 1
Link to comment

Noi tasavirtaset osaa kyllä joskus olla vittumaisia itse kiukuttelin joskus type3 laturin kanssa kun siittä piti ruiskulle saada tietyt voltit ulos että ruisku toimii oikein. No laitoin uutta hiiltä putsasin mittasin ja kolmesta aihiosta kasasin parhaan. Ja lopputulos ei saatana ladannut tarpeeksi sitten pari latauksensäädintä testiin ja ei vieläkään. Niin joo ja tässävaiheessa myös polarisoinnit tuntui katoavan kuin pieru saharaan eli auto käynnissä kun löi akulta herätteen niin sai polarisoitua ja tämän se sitten piti vain hetken. Loppupeleissä kaikki ongelmat poistui kun ostin boschin elektronisen latauksensäätimen. Eli älä nyt sitä mene uudestaan purkamaan jos olet varma että laturin sisällä kaikki tuli oikein. Ja tarkista nyt että ei esim hiili kanna ja toisella säätimellä tosiaan kannattaa koettaa kanssa.

Link to comment

Laturihomma piti olla pieni terapiaprojekti ennen kuin alan hakkaamaan 50 vuotta paikoillaan olleita takalattoja irti mutta perinteisesti alkoi sekin vastustamaan niin että lähellä oli etten kuollut vitutukseen :)

 

Kyllä harrastus on oikea jos se vituttaa yhtä paljon kuin työt.

Sää oot Tommi väärässä työpaikassa :-)

Link to comment

Kuulostaa että ilmaiskareilla (paineilla) ajoelämys on aika onneton niin olen funtsinut että ehkä rautajousilla mennään.

Jos tulee ilmaiskarit eteen niin tod.näk. pelkkä kompura ilman säiliötä että pääsee töyssyistä yli.

 

Säkithän ne ois parhaat mutta ei vaan ole edessä tilaa ellei laikkaa varapyöräkoteloa.

 

Onpa tässä pitkä talvi edessä. Korkeilla renkailla näyttäisi että vaikka renkaat sukeltaa syvälle kaariin niinhelman alla on vielä tilaa vaikka tanssit pitää.. Tässä kuvassa ollaan toinen säätöpala yläasennossa ja toinen

puolessa välissä eli säätöä on alaspäin varmaan vajaa kymmenkunta senttiä.

 

Vanteille on tuuman speiserit eli noin syvälle ei jää.. ja onhan tähän toiset vanteetkin, nekin speisereillä.

 

Hyvä huomio kuitenkin tuon virransaannin kannalta.

Mulla on ollu yksi ilmajousitettu auto. Parasta kyytiä ikinä.

Link to comment

Noita ilma iskareita on ollut varsinkin karavaani hommissa paljon. Ei niissäkään ole ollut mitään ihmeelistä. Edellisen sukupolven s- mersussa on moiset. Väitän kuitenkin että ilma on aina rautaa mukavampi. Kuitenkin aivan sama mulle.

Link to comment

Noista ilmaiskareista on varmaan yhtä monta mielipidettä kuin käyttäjääkin joten niistä ei minun puolestani tarvi kiistellä.

 

On mullakin ilmaiskarit juniksen perässä ja vedän vaunua. Juniksen perässä on vaan ihan erilailla painoa koneineen ja laatikkoineen jne. kuin Ghian keulassa.

 

Jos tulee iskarit vastaan niin samahan se on kokeilla. Olen kyllä noteerannut että ilmamiehet jotka haluaa ajaa paineet alustassa on vaihtaneet iskarit pusseihin. Muut sitten rullailevat rautajousilla.

 

Onpa tässä muutakin näpräämistä tälle talvelle.

Link to comment

Eiköhän tässä nyt ole hieman sellainen homma että kaikki on tapauskohtaisia.

Rautajousissa on miljoonaa eri asiaa jotka vaikuttaa alustan mukavuuteen, esim eri jousipaineet vai onko jousenkovuus parempi termi.

 

Sama ilmajousissa. On eri jousityyppeja, esim juurikin iskari vs palje. Kovuuteen taas vaikuttaa huomattavasti paineet joita joutuu käyttää joka taas määräytyy aika hyvin auton massan mukaan ja eiköhän ilmajousen ilmatilavuuskin tähän vaikuta, en tiedä.

 

Mutta voisin kuvitella että ghia ei tarvitse juuri mitään paineita nostaakseen keulaa niillä iskareilla..

  • Like 1
Link to comment

Tänään kun 62,5% Suomalaisista ottaa ison pikkujoulukännin ja haaveilee pikasesta työpaikkaromanssista, meni meikäläinen tallille ja niputti laturin kasaan ja näpräilin konehuoneen taas ajokuntoon.

 

Tällä kertaa kun latausvalo sammui ja yleismittari näytti 14 V lukemia akunnavoista otin huikan keltaista Jaffaa ja lähdin kotia vielä kun oli harrastaessa hyvä mieli.

  • Like 8
Link to comment
  • 3 weeks later...

Ajoon tätä tehdään eikä koristeeksi.

 

Ostin tuossa ilmaiskarit jotka jl ostohetkellä näytti sen verran tymäköiltä että tuskin eteen menevät heittämällä. No, taakse ainakin menivät bolt on niin voihan noita huvin ja urheilun vuoksi kokeilla takanakin että jaksavatko jumpata perää ja millä paineilla.

 

Ilmaletkujen laitto ja testaus jää seuraavaan kertaan. Ei noilla takana matalalle mennä kun ovat lyhimmillään 27 cm ja pisimmillään 40 cm. Katsotaan..

post-372-0-55901300-1482766594_thumb.jpg

post-372-0-36875400-1482766636_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ilmaiskarit takana jaksoivat nostaa / laskea perää n. 2 cm joten nostin ne hyllyyn pölyttymään.

 

Voi olla että laitan nuo junakeulan perään ja otan sieltä hieman sirommat ilmaiskarit jotka tod. näk. menisivät Karmannin keulaan pienemmällä askartelulla.

 

Eli niin kuin viisaammat jo tietääkin niin vaatii taakse pussit tai sitten kuvan kaltaiset käikäleet.

post-372-0-34456500-1483517613_thumb.jpg

Link to comment

Yli 10 bar paineillahan porukka noita taitaa käyttää kun tosiaan ei riitä muuten nosto.

Jos näin oikeasti on että iskarit tarvitsee noin järkky paineet tyyliin kuplassa niin suosittelen vakavasti että hommaa ilmajouset joka nurkalle. Johan tossa saa olla tuplakompurat et on koko ajan reserviä olemassa.

Voisko olla että porukka vaan laittaa 10bar rajakytkimen et riittää paineet useampaan nostoon?

 

Mulla junis vain kuski kyydissä on ajokorkeudessa edessä n25-30psi ja takana 75-100psi. Muistaakseni oli 180psi rajakytkin.

Et keulaa nostaa ja laskeskelee useamman kerran, takapäätä kerran tyhjistä ylös niin rupee jo kompura laulaa...

Link to comment

Ilmajousethan ne olisi tietenkin ainoa oikea tapa mutta koska kuplassa/karmanissa joutuu pussin/pussit laittamaan etuakselin etupuolelle niin joutuu laikkaamaan korin auki varapyöräkotelosta että saa pussille tilaa (Siis jos laittaa pussit kääntämään alkup. vääntösauvoja niin kuin Jori teit juniksessa).

 

Tämän vuoksihan yleensä mennään edessä ilmaiskareilla ja takana pusseilla. Keula helppo toteuttaa ja iskarit menee keulassa vielä jokseenkin ajettavana paineillakin.

 

Nykyisellä korkeudella pärjää hyvin rautajousillakin, mutta olisihan tuossa keulassa säätöä vielä alaspäinkin jolloin ne ilmahommat tuliskin jo tarpeeseen.. Nooh, talvi se tulee varmaan ens kesänkin jälkeen.

  • Like 1
Link to comment

Tottakai siinä on enemmän haavoittuvia komponentteja kuin ihan tavan jousitus. Kompura, ohjain, venttiilit, ilmalinja, jouset siis kaikkeen pitää vaan varautua. Siinä on hyvä lähtökohta että alkuperäiset jouset on kuitenkin paikoillaan ja takana vaikka säätölatat niin voi hylätä ilmat vian tullessa.

 

Itse pääsin todella vähällä ongelmilla ja laivaan ajaessakin täydellä pokalla ei tarvinnut pelätä ajosiltaa...

 

Mutta ehkä tässä aletaan menee jo pikkuhiljaa siihen että vois keskustella toisessa topicissa tästä:)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tänään piipahdin pari tiimaa touhuilemassa.

 

Kattelin auraukset kohilleen ja vaihdoin konehuoneen haitariputket kirkkaista ruskeisiin.

Samalla vaihdoin ilmanputsarin hillitympään mustaan.

 

Oishan tuossa konehuoneessa reilusti siistittävää johdotusten ja maalauksen puitteissa mutta täytyy ottaa työn alle jossain vaiheessa kun kone tulee nostettua tieltä pois, ei kuitenkaan tänä talvena.

post-372-0-28521000-1484483354.jpg

post-372-0-26140000-1484483394_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment
  • 4 weeks later...

Viime aikoina on tullut keskityttyä high fidelityyn ja muihin hiposteluihin.

 

Sain ostettua vaaleanuppisen radion joka tuli askarreltua paikalleen. Samalla tuli vaihdettua antenni edes vähän autoon paremmin sopivaan spiraalimalliin. Harmittavasti autossa olleista yberkomeista kaiuttimista oli toinen pimeänä mutta se korjaantui irronneen hyppylangan tinaamisella joten nyt cocojambo raikaa moitteettomasti!

post-372-0-46177400-1486808712_thumb.jpg

post-372-0-70988400-1486808725_thumb.jpg

post-372-0-78730400-1486808739_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Lisäksi investoin himoitsemani Flat4 ratin sekä vaihdekepukan ja ne tuli näpättyä paikoilleen.

Kepukkaan pitää karavaanittaren ommella nahkainen pussukka ja ruorin tööttiin pitää vetää virtajohto että alkaa toitottamaan.

 

Auto ois aikalailla ajokunnossa. Sisustalle pitäisi vielä tehdä päivitystä ja maalipinta kiillottaa ja osittain paikkamaalata.

post-372-0-10669000-1486809086_thumb.jpg

  • Like 3
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...