tolvana Posted September 11, 2020 Posted September 11, 2020 Kannattanee samalla kiillotusreissulla vähän myös heittokelloa käyttää kun keskimmäinen laakeri näyttää tuolta. 1 Quote
KimmoH Posted September 11, 2020 Author Posted September 11, 2020 Oli se mitoissaan ainakin ennen tätä viime kertaista laakerointia pari vuotta sitten. Silloin oli purettaessakin kaikki muut laakerit OK paitsi nokan päittäinen, missä taisi olla se lähes millin välys. Lohko on nyt pesureissulla ja täytyy tsekata se vielä läpi suurennuslasin kanssa. Kaverini postipoika kiikutti huijarinokan pajalle 🙂 Katsotaan mitä tästä taas syntyy... Quote
KimmoH Posted September 12, 2020 Author Posted September 12, 2020 Kampura kiillotettu ja mitattu. Stanumitoissa ja täysin suora. Keskimmäisten laakerin puolikkaiden kulumille väittäisin nyt 99,9% varmuudella paskoja/viallisia laakereita. Näitä jo konetta purkaessa vähän ihmettelin kun tuntui että ne lopsahtavat lohkosta pois ihan itsekseen. Nyt puhdistettuun lohkoon tuo puolikas laakeri tipahtaa ilman painamista tuosta vain ja lentää puhaltamalla pois. Paikoillaan ollessaan heiluvat kuin hullun kyrpä mielettömän perseessä eli ovat aivan kuin liian väljiä lohkoon. Lohko taasen on mitoissaan kun testasin siihen muita laakereita ja ne asettuvat siihen napakasti kuten pitääkin. Laakereissa lukee kyllä STD mutta ulkomitta on liian pieni. Viime kerralla kasatessa on henkilökohtainen laaduntarkkailu nähtävästi pettänyt tuon laakerin kohdalla, kun siinä oli muitakin haasteita kasausvaiheessa joten on peiliin katsomisen paikka. Koneen tosin joutui aukaisemaan jokatapauksessa nokan takia joten yöunia en tästä virheestä menetä 😄 Quote
Urbantoy Posted September 12, 2020 Posted September 12, 2020 7 minutes ago, KimmoH said: Kampura kiillotettu ja mitattu. Stanumitoissa ja täysin suora. Keskimmäisten laakerin puolikkaiden kulumille väittäisin nyt 99,9% varmuudella paskoja/viallisia laakereita. Näitä jo konetta purkaessa vähän ihmettelin kun tuntui että ne lopsahtavat lohkosta pois ihan itsekseen. Nyt puhdistettuun lohkoon tuo puolikas laakeri tipahtaa ilman painamista tuosta vain ja lentää puhaltamalla pois. Paikoillaan ollessaan heiluvat kuin hullun kyrpä mielettömän perseessä eli ovat aivan kuin liian väljiä lohkoon. Lohko taasen on mitoissaan kun testasin siihen muita laakereita ja ne asettuvat siihen napakasti kuten pitääkin. Laakereissa lukee kyllä STD mutta ulkomitta on liian pieni. Viime kerralla kasatessa on henkilökohtainen laaduntarkkailu nähtävästi pettänyt tuon laakerin kohdalla, kun siinä oli muitakin haasteita kasausvaiheessa joten on peiliin katsomisen paikka. Koneen tosin joutui aukaisemaan jokatapauksessa nokan takia joten yöunia en tästä virheestä menetä 😄 Arvuuttajan sanoja lainatakseni "osta jos löydät vanhaa kunnon kamaa, sen tuntee painossakin ku ottaa laakeriliuskan kätöseen, nämä uustuotannot ei paina mitään" Taitaa tuossa olla vissi perä.. 2 Quote
KimmoH Posted September 17, 2020 Author Posted September 17, 2020 Saapa nähdä millaisia nämä Brasilian Mahlet on, näitä ei ole vielä tullut kokeiltua. Quote
kari kittilä Posted September 17, 2020 Posted September 17, 2020 Mä olen käyttänyt nykyään kaikissa moottoreissa näitä teräsvahvistettuja runkolaakereita jos niitä on vaan saatavana, eikä ole ollut ongelmia. https://www.paruzzi.com/fi/?axiaal=22&krukas=0.00&carter=0.00&zoektrefwoord=41680 1 Quote
KimmoH Posted September 17, 2020 Author Posted September 17, 2020 Joo, näitä teräsvahvistettuja runkolaakereita itsekkin olen tässä tuumaillut. Tänään tuli postipojan kyydissä vasta nokan ja veivien laakerit. Quote
Anssi Posted September 18, 2020 Posted September 18, 2020 (edited) Tässä kuvia Silverline laakereista, suoraan paketista otettuna. Edited September 18, 2020 by Anssi 1 Quote
Anssi Posted September 18, 2020 Posted September 18, 2020 Ahnendorp on teettänyt omia laakereita... https://www.ahnendorp.com/VW-Type-4---Porsche-914-engineparts-and-machining/Bearing-Sets-60/Main-Bearing-Sets/-998-1993-2001.html 1 Quote
KimmoH Posted September 22, 2020 Author Posted September 22, 2020 Lohko olisi nyt nuoleskeltu esipuhtaaksi Samoin männät... ja iltapuhteiksi pyöräytin nokkaan kierteet valmiiksi. 2 Quote
Kharon Posted September 22, 2020 Posted September 22, 2020 Tuliko tarkoituksella matalapuristeiset männät? Neloseenhan on/oli kolmenlaisia mäntiä kun tehdas muutti puristusta männällä, oli vissiin helpompaa tehdä se niin. Kupumäntiä (8,5:1, 412/914) ei tiettävästi enää saa mistään (olen etsinyt mutta nollatulos), mutta monttu- ja tasalakista saa. Quote
KimmoH Posted September 23, 2020 Author Posted September 23, 2020 (edited) Nää on vakio nelkku bussikoneen männät, ihan alunperin tähän koneeseen kolme vuotta sitten hankitut eli nämä tuolta lohkosta nyt purin ja putsasin. Koneenhan kasasin alunperin täysin vakio "hydrauli bussi" speksien mukaisesti. Nyt hytikka nokka lensi mäkeen ja tilalle tulee tuo cheater nokka ja katsotaan miten paljon nyt puristellaan. Tasapäistä ja tätä monttumallia tosiaan saa edelleen ja ei mulla olis kupumännät mahtuneet yhteenkään näistä nelkuista mitä olen kasannut 😄 Näillä pääsee ihan hyvin haluttuihin puristuksiin, 2 litraisen kansilla vakio 7.3:1:stä -> kasin huitteille ja 1800:sen isoventtiilikansilla pääsi helposti 8.5:1 puristuksiinkin vaikka on monttu mäntä. Edited September 23, 2020 by KimmoH 1 Quote
arvuuttaja Posted September 23, 2020 Posted September 23, 2020 Taisi olla 16ml monttu noissa vakio bussin männissä. Tässäpä vertailun vuosi nykyaikaisempi kevyt 96mm mäntä vierasmoottorin pidemmillä ja kevyemmillä kangilla.. Quote
KimmoH Posted September 23, 2020 Author Posted September 23, 2020 Nämäkin uustuotannot oli 16ml, tuolla ekalla sivulla kolme vuotta sitten mitattu https://volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/27337-kahden-litran-arpa-ii/?do=findComment&comment=247382 Quote
Anssi Posted September 23, 2020 Posted September 23, 2020 Soodapuhallusta suosittelen kampikammiolle, pääsee vähemmällä jynssäämisellä Quote
KimmoH Posted September 23, 2020 Author Posted September 23, 2020 Tää lohko tuli puhallettua lasikuulalla kolme vuotta sitten. Nyt oli vain kaikkea muuta paskaa nysvättävänä eikä jaksanut alkaa soodavehkeitä virittelemään. Quote
KimmoH Posted September 29, 2020 Author Posted September 29, 2020 Scatin Lube-A-Lobe nostajat tipahti tänään ovelle. Nämähän tosiaan olivatkin 40g kipale kevyemmät kuin vakio kovat nostajat. Kiitokset Arvuuttajalle puntarointivinkistä! Quote
KimmoH Posted September 30, 2020 Author Posted September 30, 2020 tu, tilasin Limebugilta Mahlen laakerit ja paketista löytyi Silverlinet... 1 Quote
Urbantoy Posted September 30, 2020 Posted September 30, 2020 Ei muutakuin reklamaatio ja maksa suomesta kunnon rahdit palautukseen.. Vittu mitä touhua Quote
KimmoH Posted September 30, 2020 Author Posted September 30, 2020 Nyt selittelevät ettei Mahlea enää saa. Oisivat edes kysyneet ennenkuin lähettävät jotain muuta 😞 Yhden koneen oon tainnut kyllä onnistuneesti Silverlinenkin runkolaakereilla kasata joten pitää nyt hetki tuumata. Samalla huomasin että lähettivät väärän bensapumpunkin ja sitten sytytti että kesällä tekivät saman tempun mutta silloin en sitä vielä hokannut ja ruuvasin vain kiireessä paikoilleen vaikka vähän ihmettelin kun jouduin letkujen paksuuksia muuttelemaan... On taas sellaista perseilyä että taitaa olla parempi jättää Limebugin tilauksetkin jatkossa tekemättä. Quote
arvuuttaja Posted September 30, 2020 Posted September 30, 2020 Tuossapa vaihtoehdot laakereille ja enää taitaa saada vain silveriä, sekä Hytöseltä vaaleamman paketin mahlea. Etualalla vain paikallaan käyneet wanhan liiton KS:ät. Alkuperäisiä bensapumppuja vielä muutamia jemmassa Kurttiperällä.. Quote
Tutkija Posted September 30, 2020 Posted September 30, 2020 Metal Leve muuttui Mahleksi jo noin 25v sitten... Quote
arvuuttaja Posted September 30, 2020 Posted September 30, 2020 Taisipa näin olla ja molemmat made in brazil.. Päittäinen näille varmaan 0,15. Quote
KimmoH Posted October 1, 2020 Author Posted October 1, 2020 Joo, näyttää vahvasti siltä että silver alkaa olla ainut mitä saa. Tai no, muitakin sen verran mitä vanhoja varastoja on jäljellä. Nää uudet pumput on siitä hyviä että ovat ihan virallisestikkin tehty viinaksia tai ainakin E10:iä kestämään. Vanhoja pumppuja mullakin on hyllyssä mutta yli 40 vuotta vanhoilla kalvoilla. Se mikä tässä kaupassa närästi oli kun tilasin 021127025A mallin mikä on 5,5mm sisään ja ulos letkuille, niin lähettävät mitään ilmoittamatta 021127025B mallin missä sisääntulo on 7mm. Nyt kun perään aloin kyselemään niin ilmoittavat että valmistajalta ei saa muuta kuin 7mm tulolla olevaa. Eihän tämä nyt iso ongelma teknisesti ole mutta vituttaa kun lähetetään kysymättä/ilmoittamatta "korvaava" tuote. Pitää nyt vielä tsekata miltä nuo silverit näyttää/tuntuu. Quote
KimmoH Posted October 1, 2020 Author Posted October 1, 2020 (edited) Koneessahan oli nyt purettaessa runkolaakereina just Keiteleen Koneesta tulleet runkolaakerit. En tiedä minkä merkkiset olivat. Vertasin painoja. Nämä Limebugilta nyt tuleet Silverlinet olivat yli tuplaten painavammat kuin nuo aiemmin koneessa olleet eli koneessa ei ainakaan aiemmin ollut Silverlineä. Silverlinet näytti silmään ihan hyvän näköisiltä, täytyy vielä mittailla. Ei mahda maksaa vaivaa lähetellä takaisin britteihin kun kaikkialla muuallakin myydään vain Silverlineä 😞 Edited October 1, 2020 by KimmoH Quote
KimmoH Posted October 1, 2020 Author Posted October 1, 2020 Tänään ehdin putsailemaan kannet ja tsekkasin venttiilien/ohjureiden kunnon. Quote
KimmoH Posted October 5, 2020 Author Posted October 5, 2020 Nää Silverlinen runkolaakerien puolikkaat istui napakasti lohkoon. Eroa edellisiin "nimettömiin" runkolaakereihin oli enemmän kuin yöllä ja päivällä. Iltapäivän puhteiksi nokan päittäinen olisi nyt 0.05mm ja nokka pyörii nätisti. Samalla askartelin tupla päittäis laakeroinninkin näiden Samban juttujen opastamana. Jos yhdellä pääs aikaisemmin kesän-kaksi, niin tuplalla mennään tuplamäärä 🤣 3 Quote
KimmoH Posted October 6, 2020 Author Posted October 6, 2020 Kaikki pyörii nätisti, jakopäänrataspari on edelleen lähes täydellinen. Sit aletaankin päästä pikkuhiljaa jännän äärelle, natsaako ajoitus sinnepäinkään vai pitääkö alkaa askarrella säädettävää nokkaratasta.... jatkuu ensi numerossa.... 1 Quote
KimmoH Posted October 9, 2020 Author Posted October 9, 2020 Nokan ajoitus tsekattu ja se oli OK. Tsekkasin deckin korkeuden, laskeskelin puristuksia ja sitten lähti homma laukalle. Tällä mäntä/kansi kombolla ei nyt näköjään saanut puristuksia vakiota (~7.3:1) kummemmaksi. Pelivara vain loppui kesken. Kuin tilauksesta eilen sattui eteen 1800:sen isoventtiilikannet joten sellaiset tuli sitten ostettua 😜 Edellinen 2 litrainen arpa tuli kasattua 1800:sen kansilla ja niistä tykkäsin ajossa. Antavat lisäksi pelivaraa puristusten suhteen vaikka onkin monttumännät mutta se kone on jo toisessa käyttökohteessa kiinni joten siitäkään ei kehdannut alkaa purkamaan kansia tähän koneeseen. Kaikki alkaisi olla valmista lohkon lopullista sulkemista varten. 3 Quote
KimmoH Posted October 12, 2020 Author Posted October 12, 2020 Kiinni olis ja kaikki pyörii edelleen 😀 3 Quote
KimmoH Posted October 15, 2020 Author Posted October 15, 2020 Kansia odotellessa kaasarijumppaa. Koneen kaveriksi tulee vähän tuunatut orggis Solexit. Läppäakselit puslattu, venturit sorvattu pari milliä isommiksi ja sitten haarukoidaan sopivia suuttimia. Jos jollain sattuu pyörimään nurkissa toimivia tai käyttämättömiä PDSIT 32-34:sien kiihdytyspumpun termostaatteja, niin saa tarjota. Nyt porasin jumissa olevat pysyvästi auki asentoon. Quote
Kharon Posted October 19, 2020 Posted October 19, 2020 On 10/15/2020 at 10:08 PM, KimmoH said: . Jos jollain sattuu pyörimään nurkissa toimivia tai käyttämättömiä PDSIT 32-34:sien kiihdytyspumpun termostaatteja Hmm? Minkäsnäköinen mokkula se on? Hyllyssä on nippu PDSIT32 -raatoja ja jos noissa moinen on, niin kyllähän se joutaa, ei noista hyllyssä ole muuta iloa kuin että ovatpahan varalla. Quote
KimmoH Posted October 20, 2020 Author Posted October 20, 2020 (edited) Näitä. Alle 21C asteen on sulki ja kun lämpiää, niin aukeaa. Pääsääntöisesti ovat umpi jumissa mutta muutamia toimivia olen silloin tällöin löytänyt. Edited October 20, 2020 by KimmoH Quote
Kharon Posted October 22, 2020 Posted October 22, 2020 On 10/20/2020 at 8:30 AM, KimmoH said: Näitä. Alle 21C asteen on sulki ja kun lämpiää, niin aukeaa. Pääsääntöisesti ovat umpi jumissa mutta muutamia toimivia olen silloin tällöin löytänyt. Minäpä koitan etsiä kun käyn tallilla. En uskalla luvata että löytyy, laatikoissa olevat on saatu perintötavarana joskus >10v sitten ja muistikuvat kunnosta ovat hiukka hämäriä. Mutta moisia kaasuttimia on. Quote
KimmoH Posted November 4, 2020 Author Posted November 4, 2020 Taas palan matkaa eteenpäin. Löytyi lopulta hyväkuntoiset 1700:sen vipat millä tulee 12-15g per vippa painosäästöä 😜 Quote
KimmoH Posted November 5, 2020 Author Posted November 5, 2020 Postimies Pate toi 1800:sen isovenakansiaihiot. Näillä saa ruttua tarpeeksi 😆Pikaisesti vilkaistuna ei ihan täyttä paskaa sikasäkkistä paljastunut. Purku, puhallus ja tarkempi tutkiminen viikonloppuna. 3 Quote
arvuuttaja Posted November 6, 2020 Posted November 6, 2020 Pakokanavan ohjuri patti helvettiin, niin alkaa kaasut vaihtumaan paremmin.. 1 Quote
KimmoH Posted November 7, 2020 Author Posted November 7, 2020 Ilmeisesti tämä patti ? Mites tätä kannattaisi lähteä lähestymään, ohjuri ensin mäkeen ja vinku laulamaan ? Quote
arvuuttaja Posted November 7, 2020 Posted November 7, 2020 Toi patti ja tuleeko siihen jatkossa esim. K-liner, sekä 8mm varrella oleva venttiili.. Quote
KimmoH Posted November 7, 2020 Author Posted November 7, 2020 Jees, näytetäämpä patille vinkua. Uudet 8mm imut ja 9mm pakoset meinasin laittaa kuten alkujaankin ja uudet ohjurit. Nää kaikki ohjurit on enempi vähempi vaihtokunnossa. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.