Kaipaa Posted December 20, 2017 Posted December 20, 2017 Jenkeissä näyttävät ajavan tuollaisilla kokoonpanoilla vaikka kuinka, mutta mikä oikeasti on se syy, että se ei ole yleistynyt Suomessa (vai onko?) Olisi kiva kuulla kommentteja niiltä jotka ovat oikeasti niitä kokeilleet. Remmiahtimissahan nuo ovat yleisin tapa kytkeä kaasutin järjestelmään, eli siis imupuolelle. Jotkut sanovat kaasuttimen jäätyvän jne mutta mitkä on oikeasti ne ongelmakohdat ja käyttökokemukset?? P.S mistä saa parhaiten modulaattori renkaita (vapaa suomennos) Dellortoihin turbokäyttöön. P.S.S. Unohdetaan nyt ruiskut... ;) Quote
mikan Posted December 20, 2017 Posted December 20, 2017 (edited) Onhan tuollaisia näkynyt Suomessakin joskus vuosia sitten. Varmasti aika moni on halunnut laittaa välijäähdyttimen, jolloin tuollainen kombo ei oikein toimi. Samoin tuohon ei käy sitten ihan mikä tahansa ahdin. Todennäköisesti joudut sorvauttamaan Dellortoihin nuo rinkulat. Ainakaan en niitä nähnyt myynnissä silloin kun olisin omaan kuplaan niitä kokeillut. t. Mika Edit: nykyään rinkuloita näyttääkin saavan: https://www.cbperformance.com/product-p/7369.htm Edited December 20, 2017 by mikan Quote
DWL_Puavo Posted December 20, 2017 Posted December 20, 2017 Ymmärsinkö oikein että tuo modulaattoritorvi on "supistava imutorvi" joka ei pienemmillä virtauksilla juurikaan vaikuta mutta korkeilla kierroksilla ja ahdoilla rikastaa seosta ryypyn (kuristimen) tavoin? Vastaavasti voisi varmaan kokeilla erilaisilla pääsuuttimien rungoilla (emulsion tube) joista dellorto-kirja kuvan mukaisesti suosittelee imuturboon ".8" - laihentaa matalilla ja keskikierroksilla ja rikastaa täyskaasulla. Siihen sitten vaan normaalia isompaa pääsuutinta. Kuvan perusteella tuollaisen ".8" -rungon voisi muokatakin yleisemmästä .2 rungosta suht helposti. Mie oon aina ihmetellyt miten nuo imupuolen turbosysteemit ylipäätään toimii - vaikka olen monta sellaista nähnyt ja hyvinhän ne toimivat. Tuntuu jotenkin niin järjenvastaiselta imaista seos ensiksi sentrifugiin ja sen kautta puskea koneeseen. Ilmeisesti kuitenkin turboahtimen kierrokset riittävät hienosti ennemminkin atomisoimaan kuin erottelemaan seoksen. Remmiahdin vastaavasti ei kierrä lähellekään niin paljoa mutta toimintatapansa takia ei myöskään niin linkoa seosta pitkin ahtimen ulkoseiniä. Quote
metake Posted December 20, 2017 Posted December 20, 2017 Eiköhän tämä kaasutin ennen turboa -asennus kuuluu samaan ryhmään kuplan keskituplan kanssa.. Ne ajat meni jo ja tilalle on tullut paljon parempia ratkaisua, mutta ameriikkalainen ajattelutapa kun menee helposti tavalla ettei lähdetä miettimään parempia ratkaisuja jos jokin toimii :) 1 Quote
Kaipaa Posted December 20, 2017 Author Posted December 20, 2017 (edited) Ymmärsinkö oikein että tuo modulaattoritorvi on "supistava imutorvi" joka ei pienemmillä virtauksilla juurikaan vaikuta mutta korkeilla kierroksilla ja ahdoilla rikastaa seosta ryypyn (kuristimen) tavoin? Nuo modulaattoritorvet on painepuolen turbo/kaasutinkombinaatiota varten, ei tuolle imuturbolle, mutta juuri kuvaamaasi toimintaa varten, eli saadaan korkealla ahdoilla seokset pysymään rikkaammalla Edited December 20, 2017 by Kaipaa Quote
Kaipaa Posted December 20, 2017 Author Posted December 20, 2017 Eiköhän tämä kaasutin ennen turboa -asennus kuuluu samaan ryhmään kuplan keskituplan kanssa.. Ne ajat meni jo ja tilalle on tullut paljon parempia ratkaisua, mutta ameriikkalainen ajattelutapa kun menee helposti tavalla ettei lähdetä miettimään parempia ratkaisuja jos jokin toimii :) Tässä ketjulla ei ollutkaan tarkoitus tuomita tms. näitä ratkaisuja tai kansalaisuuksia, vaan kysellä käyttökokemuksia, ongelmakohtia jne jne. Jos joku on joskus tykännyt hernekeitosta, niin eikös hyvistä resepteistä jutella edelleenkin :) Quote
Kaipaa Posted December 20, 2017 Author Posted December 20, 2017 Onhan tuollaisia näkynyt Suomessakin joskus vuosia sitten. Varmasti aika moni on halunnut laittaa välijäähdyttimen, jolloin tuollainen kombo ei oikein toimi. Samoin tuohon ei käy sitten ihan mikä tahansa ahdin. Todennäköisesti joudut sorvauttamaan Dellortoihin nuo rinkulat. Ainakaan en niitä nähnyt myynnissä silloin kun olisin omaan kuplaan niitä kokeillut. Jeps, tuo on hyvä pointti, olen kuullut vastaavaa, että polttoaine pisaroituu välijäähdyttimeen ja siten aiheuttaa hankaluuksia Quote
Guest Toheltaja Posted December 20, 2017 Posted December 20, 2017 Hankalasäätöinen katuautossa... Kiihdytyksessä, vapaa-ajan rälläämisessä suosittua edelleen jenkeissä. Quote
hpa Posted December 20, 2017 Posted December 20, 2017 Kysy suoraan Virtasen Timolta ja osta myös AVON-renkaat. Janne varmaan ei saanut paljon kokemuksia ja rallitallin moottori on lattialla, kori kokoonpanossa. Quote
mikko k Posted December 20, 2017 Posted December 20, 2017 Jenkeissä kaiketi joissain kiihdytysluokissa säännöt määrää käyttämään imupuolen kaasaria turbon kanssa. Tämä siis mutua.. Turbosta kuitenkin pitää olla oikeanlaiset tiivisteet, ettei bensa lennä ulos / vääriin paikkoihin. Imusarjassa, siis turbon jälkeen, täytyy olla T-haara, jossa soppa jakaantuu eripuolille konetta. Y-haara ei käy. Sillä menee soppa epätasaisesti, toinen puoli koneesta laihalla ja toinen rikkaalla. Kokeilin joskus nuorena ja tietämättömänä.. Toiselta puolelta pimeni tulpat jatkuvasti. Vaihdoin Y-haaran T-haaraan ja homma alkoi rokkaamaan. Välijäähdytin saattais toimia, jos se on pystyasennossa ja ainakin uloslähtö on kennon alareunassa. Ja muutenkin putket varmaan sais viettää alaspäin, ettei bensaa kerry mihinkään. Tämäkin mutua, en oo kokeillu. Quote
Roope Posted December 20, 2017 Posted December 20, 2017 (edited) Ei taida olla tarvetta välijäähdyttimelle kun bensa hoitaa viilennyksen aika tehokkaasti kun sitä aletaan höyrystämään ahtimessa. Edited December 20, 2017 by Roope Quote
Ketsa Posted December 20, 2017 Posted December 20, 2017 Jossain vaiheessa jenkkilässä oli oma kiihdytysluokka noille historic-turbo-ilmajäähyille. Quote
Mäki Posted December 21, 2017 Posted December 21, 2017 (edited) Eiköhän tämä kaasutin ennen turboa -asennus kuuluu samaan ryhmään kuplan keskituplan kanssa.. Ne ajat meni jo ja tilalle on tullut paljon parempia ratkaisua, mutta ameriikkalainen ajattelutapa kun menee helposti tavalla ettei lähdetä miettimään parempia ratkaisuja jos jokin toimii :) Hyvin tuntuu pelaavan tuo vanhan liiton ratkaisukin, vaikka ruiskulla mennäänkin. https://www.youtube.com/watch?v=LnvzCUIgXTQ Edited December 21, 2017 by Mäki Quote
-Alex- Posted December 21, 2017 Posted December 21, 2017 Nyt en ymmärrä, miten tuo Skinne beetlen turbojärjestelmä olisi vanhan liiton ratkaisu? Näyttää olevan iso ilmanottoputki turbolla, tosin hämäävästi näyttää että olisi jotain muutakin. Ainakin 3-4 vuotta sitten tuossa autossa oli lehdessä esiteltynä 2 x läppärunkoa turbon ja moottorin välissä.. Hyvin tuntuu pelaavan tuo vanhan liiton ratkaisukin, vaikka ruiskulla mennäänkin.https://www.youtube.com/watch?v=LnvzCUIgXTQ Quote
Ketsa Posted December 22, 2017 Posted December 22, 2017 Dunglessa olevan systeemin tyylinen ratkaisu lienee herra Mäen mielessä. http://www.haltech.com/overhauling-the-dung-azns-beetle-gets-efi-and-a-haltech-ecu/ Quote
mikko k Posted December 23, 2017 Posted December 23, 2017 Dunglessa olevan systeemin tyylinen ratkaisu lienee herra Mäen mielessä. http://www.haltech.com/overhauling-the-dung-azns-beetle-gets-efi-and-a-haltech-ecu/ No tuo on kuin ”vanhan liiton” ratkaisu. Skinnen autossa en näe mitään outoa. Tai miten sen voisi tehdä toisin. Jukkiksella oli jo saunalonksu juotuna? ;-D Quote
mikko k Posted December 23, 2017 Posted December 23, 2017 Vastaavalla vaakakaasarilla mäkin silloin 30v takaperin leikin.. Jenkit tykkää jostain syystä noista holleysta tai vastaavista. Quote
DWL_Puavo Posted December 23, 2017 Posted December 23, 2017 Tuli mieleen että rakennettiinhan meidänkin tallissa hupisuomalainen imuturbo-Teio, varmasti maailman ainoa, ja sillä voitettiin säälipalkinto VW-Openissa. Taisi olla meidän kerholle toinen tai jopa kolmas... Siinä oli kaasarina K70:n vaakatupla -Solex. Kaikkia todennäköisyyksiä vastoin se hörähti myös helposti käyntiin. Turbo oli suoraan kiinni kärmeksessä laippa-adapterilla ja vakio-imariin meni n. 3" kromattu pöydänjalka. Kansien porttauksen vuoksi vakio-pässinsarviin piti hitsautaa 1,5cm lisää laippaa. Sillä ei tosin päässyt ajamaan kun kabiini antoi liikaa periksi ettäkö Kennedy stage2 olis irroittanut :D Ei se kyllä kaasuunkaan juuri vastannut ja savuttikin hirveästi turbon väärän sijoituksen vuoksi. Quote
Mäki Posted December 28, 2017 Posted December 28, 2017 No tuo on kuin ”vanhan liiton” ratkaisu. Skinnen autossa en näe mitään outoa. Tai miten sen voisi tehdä toisin. Jukkiksella oli jo saunalonksu juotuna? ;-D Minä en enää juo. Näillä seteillä mennään kuitenkin mennään toistaiseksi kovempaa kuin Suomessa. http://ronlummusracing.com/catalog/engine-shop/engine-turbo-2/turbo-systems/ Quote
Ketsa Posted December 28, 2017 Posted December 28, 2017 Mikä on nykyään nopein auto tuollaisella setillä? Minä en enää juo.Näillä seteillä mennään kuitenkin mennään toistaiseksi kovempaa kuin Suomessa. http://ronlummusracing.com/catalog/engine-shop/engine-turbo-2/turbo-systems/ Quote
Roope Posted December 28, 2017 Posted December 28, 2017 Äkkiä katottuna 9.08 pohjalevy auto vakio torsioputkilla jne amerikassa proturbo luokassa jossa on aika ahtaat säännöt. Ja sitten csp ghia tais olla 8.8x jotain. Quote
BOCKBY Posted December 29, 2017 Posted December 29, 2017 Mulla roikkuu tollanen "old school" pajalla.69x90.5,FK87,42/37.5 ,ahdin+carbonseal+Lortto 45mm.Ehkä valmistuu joskus tai romut kiertoon. 2 Quote
Kaipaa Posted December 29, 2017 Author Posted December 29, 2017 (edited) Mikä muu omalla hukkaportilla varustettu turbo käy tähän AC:n pakosarjaan suoraan kuin AC:n ehdottamat turbot ja vaatiiko helman muokkauksen: http://aircooled.fi/tuote/2312/turbopakosarja-taydellinen-rosterivaimentimella-ac Koneen tilavuus on 1915cc, maksimi kierrokset alle 6000 rpm Edited December 29, 2017 by Kaipaa Quote
mikan Posted December 29, 2017 Posted December 29, 2017 Mulla roikkuu tollanen "old school" pajalla.69x90.5,FK87,42/37.5 ,ahdin+carbonseal+Lortto 45mm.Ehkä valmistuu joskus tai romut kiertoon. No siinä on paljon turboa noin pienelle moottorille! 8-) t. Mika Quote
mikko k Posted December 29, 2017 Posted December 29, 2017 No siinä on paljon turboa noin pienelle moottorille! 8-) t. Mika Mun mielestä siinä on vielä kovin hintsusti iskua.. Sanoisin että noin nolla (0) milliä.. Mut sehän voip kasvaa vaikka 86 milliin asti.. :-) Quote
Ketsa Posted December 30, 2017 Posted December 30, 2017 Mikä muu omalla hukkaportilla varustettu turbo käy tähän AC:n pakosarjaan suoraan kuin AC:n ehdottamat turbot http://aircooled.fi/tuote/2312/turbopakosarja-taydellinen-rosterivaimentimella-ac Vaikea kysymys, taitaa selvitä vain kokeilemalla. Itsellä yhdessä rojektissa CB:n vastaava pakosarja ja suapin t25 laipallinen ahdin. Ahtimen koon puolesta sopii hyvin, mutta kiinteä hukkaportti on varsin haastava. Joutuu tekemään uuden kiinnityksen kellolle sen jälkeen kun on pyöritellyt pesät sopivaan asentoon ja hukkaportin tanko jää alimmaiseksi osaksi. Quote
Kaipaa Posted March 22, 2018 Author Posted March 22, 2018 (edited) Missä noissa nykyajan TDI koneissa (vai onko missään) sellaista turboa joka kestää kaasuttimen laiton imupuolelle (turbon akselin tiivistys on parempi)?? Edited March 22, 2018 by Kaipaa Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.