Mazzem Posted January 17, 2018 Share Posted January 17, 2018 (edited) Laitetaanpa hieman juttua minunkin volkkari harrastuksen alkamisesta. Syksyllä 2016 tuli mieleen, että josko sitä hommaisi jonkun vanhemman auton projektiksi. Siinä sitten miettimään kahdesta vaihto ehdosta hommatakko triumph herald vai kupla? Jotenkin aina on tullut sympattua vanhoja volkkareita, joten valinta oli lopulta helppo. Sopivaa kupla projektia aloin etsimään ja sellainen löytyikin kestilästä. Auto olikin jo ollut kahdella projektina aiemmin ja ruoste korjaukset oli tehty hieman epäsiististi mutta riittävästi. Maalipinta oli myös vedetty uusiksi ja aivan priima ei sekään ollut. Mielessä ei kuitenkaan ollut kuplaa museoida joten hinta tingattiin kohdilleen ja moottoriton kupla lähti kärryllä raaheen. Talven aikana tulikin kuplaa madallettua ja koko jarrujärjestelmä uusittu. Myös penkit päälliset, lattiamatot ja sivuverhoukset piti uusia. Moottoriksi tässä vaiheessa hommattiin perus 1300 jonka sai koko pakettina vaan nostaa paikalleen. Koeajoa kun yritin pajastui todennäköinen syy miksi kupla jäi 1991 kilvettömäksi. Pakin pirulainen kun ei pysynyt päällä ollenkaan. Ei auttanut kun etsiä uusi vaihteisto ja jumppaamaan. Kevät jo painoi päälle ja rekisteröintikatsastus aika piti varata ja samalla tiedustella saisiko alkuperäisellä tunnuksella rekisterikilvet. Tunnus oli vapaana ja mustat kilvet jäi tilaukseen. Kun katsastus päivä koitti niin tomerasti hyppäsin kuplan rattiin ja konttorille päin. Matkalla alkoikin sitten vastustaa. Laturi hajosi juuri ennen konttoria. Ei muuta kuin konttorille ja toivoa inssiltä ymmärrystä. Auto syyniin ja inssi totesi, että tehdäänpä vielä paperit niin pääsee kilpiä kiinnittämään ja laturia vaihtaan. Laturin kun sai vaihdettua niin onnesta soikeana kuplalla ajelemaan... kohti seuraavaa pettymystä. Nyt vuorossa oli bensapumppu ja latausädin. Tässä vaiheessa alkoi jo pinna kiristyä mutta osat tilaukseen ja asennus hommiin. Nyt kupla toimikn kuin enkeli koko kesän ja monet mukavat kruisailut tulikin perheen kanssa tehtyä. On kyllä ollut todella mukava peli ajaa ja kruisailla. Volkkari kärpänen on kyllä puraissut lujaa ja tietoa tullut imettyä paljon. Nyt onkin kupla talviteloilla ja odottelee uusia päivityksiä talven aikana Edited May 11, 2020 by Mazzem 1 Quote Link to comment
Mazzem Posted January 17, 2018 Author Share Posted January 17, 2018 Talveksi kupla taas työn alle ja etuakseli irti huoltoon ja akselista samalla tein säädettävän. Ohjausiskari olikin aivan sökö joten uusiksi sekin. Paikalliselle metallipinnoitus firmalle ensin kiikutin hiekkapuhallukseen. Iskari torneistahan paljastuikin reikiä ja samalla tuli nekin korjattua. Muut pikkuosat myös tuli hiekkapuhallettua ja maalattua. Puskurit tuli hommattua -67 malliset ja niille muutos raudat, kun ei oikein palkki puskurit istu omaan silmään. Stingeri putki tuli myös hommattua ja vaimennin patruuna sisään. Äänet entiseen lähes tyhjään kadroni vaimentimeen verrattuna paljon maltillisemmat. 2 Quote Link to comment
sleepercooler Posted January 20, 2018 Share Posted January 20, 2018 (edited) Kyllä stingeri on vaan komia...tulee heti vauhtia lisäää Edited January 20, 2018 by sleepercooler Quote Link to comment
Mazzem Posted January 20, 2018 Author Share Posted January 20, 2018 Kyllä stingeri on vaan komia...tulee heti vauhtia lisäää Quote Link to comment
sleepercooler Posted January 21, 2018 Share Posted January 21, 2018 Ääni ratkaisee... Quote Link to comment
Mazzem Posted February 16, 2018 Author Share Posted February 16, 2018 Nyt sitte oiski edessä vauhtipyörän vaihto kun käynnistettäessä alko rutina kuuluun ja hammaskehä olikin kulunu. Samalla kun moottorin irroittaa niin ajattelin pukata 85,5 männät ja pytyt paikalleen mutta passaako kannet suoraan 1300:sta noille pytyille ja riittääkö solex 30pict-2 kaasariksi? Quote Link to comment
NO H2O Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Tuo hela kannattaa vaihtaa samassa yhteydessä sekä varmistua startin ja laatikon kontaktipinnan puhtaudesta = maadoittaa startin sitä kautta. 1300 kannet eivät semmoisenaan käy 1600 pytyille vaan koneistamisreissu edessä kun suurentavat pyttyjen reikiä. Samallahan sitä teettää ohjuri+vena remontinkin... Kustannus täälläpäin suomea 400-500E koko hommalle... Quote Link to comment
tolvana Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Tarttivika,ei mee tarpeeks syvälle. Ei ton takia tarvi konetta irrottaa. Taisiis en mä ainakaan alkais. Quote Link to comment
Mazzem Posted February 16, 2018 Author Share Posted February 16, 2018 (edited) 3 hours ago, tolvana said: Tarttivika,ei mee tarpeeks syvälle. Ei ton takia tarvi konetta irrottaa. Taisiis en mä ainakaan alkais. Kyllä tuo startti ainaki irtaallaan testattuna rajottimeen asti lyö. Kulunut myös viistoon hammaskehä vauhtipyörältä ja silloinhan se alkaa myös hylkimään startin pyörää. Jaaha nytpä kun kokeilin niin eipähän startti pyörikkään... Solenoidi kyllä iskee mutta ei pyöri. Kokeillaanpa uutta starttia ensin. Edited February 16, 2018 by Mazzem Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 tuommoset jäljet tulee myös vauhtipyörään kun käyttää 12v starttia ja 6v vauhtipyörää. Quote Link to comment
metake Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 3 hours ago, Mazzem said: Kyllä tuo startti ainaki irtaallaan testattuna rajottimeen asti lyö. Kulunut myös viistoon hammaskehä vauhtipyörältä ja silloinhan se alkaa myös hylkimään startin pyörää. Jaaha nytpä kun kokeilin niin eipähän startti pyörikkään... Solenoidi kyllä iskee mutta ei pyöri. Kokeillaanpa uutta starttia ensin. Kokemuksen kautta kun opettelee niin muistaa paremmin... elikkäs kuplan starttia ei saa irrallaan pyörittää kun rattaan päässä ei ole laakerointia niin ankkuri osuu kenttäkäämiin ja huonolla tuurilla käy juuri noin että lakkaa startti toimimasta.. Quote Link to comment
peruskallio Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 (edited) Testattu irrallaan autosta eri johdoilla? Kyllä se varmasti silloin toimiikin. Sähkö jää johonkin välille akku-virtalukko-startti. Vetää kyllä senverran solenoidia että alkaa pyörimään, mutta ei ulos asti. Rele väliin ja alkaa rokkaamaan. edit. Voi kokeilla toiminnan antamalla irtonaisesta akusta suoraan sähköä solenoidille. ja tuohon viimeisissä vieteissä kuvattuun asiaan en ota kantaa, ei kokemusta... Edited February 16, 2018 by peruskallio Jatkettu vähän viestiä Quote Link to comment
Mazzem Posted February 16, 2018 Author Share Posted February 16, 2018 (edited) Tulikin tuon startin rakennetta ajateltua niin ei tosiaan olekkaan järkevää pyörittää irrallaan kun startissa itsessään on laakerointi vaan toisessa päässä. Täytyypä mitata vielä jännitehäviö ohjaus puolelta. Edited February 16, 2018 by Mazzem Quote Link to comment
Mazzem Posted February 26, 2018 Author Share Posted February 26, 2018 Nythän se alkoikin starttaan oikein iloisesti kun startin vaihto. Startti löytyki tästä aivan likeltä mutta ihmetytti kun olikin laakeroitu molemmista päistä. Aikani asiaa tongittua selvisi että onkin automaatin startti. Hyvin nyt starttaa mutta kaasariin asti ei nyt bensaa tule. Tankin vaihdon yhteydessä huomasinki että tankin pohjassa lähtö vähä heikon näköinen. Täytynee vielä se uusia niin pääseepi tuota 009 jakajaa kokeileen ja säätään syttyä. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 27, 2018 Share Posted February 27, 2018 Välillä jos tankissa on vähän bensaa kannattaa keulaa nostaa vähän ylöspäin että bensa tulisi painovoimaisesti pumpulle asti ekassa startissa. Sitten kun pumpun on saanut pumppaamaan niin sitten se toimiikin jatkossa normaalisti. Tietenkin se tankin sisällä oleva sukka voi olla myös huono ja linjakin voi olla tukossa eli ei sen vaihdosta haittaakaan ole. Quote Link to comment
Mazzem Posted February 27, 2018 Author Share Posted February 27, 2018 2 hours ago, Tanhis said: Välillä jos tankissa on vähän bensaa kannattaa keulaa nostaa vähän ylöspäin että bensa tulisi painovoimaisesti pumpulle asti ekassa startissa. Sitten kun pumpun on saanut pumppaamaan niin sitten se toimiikin jatkossa normaalisti. Tietenkin se tankin sisällä oleva sukka voi olla myös huono ja linjakin voi olla tukossa eli ei sen vaihdosta haittaakaan ole. Tankin vaihdon yhteydessä piti induktio kuumentimella vanhaa lähtöä lämmitellä niin sulahti tuo sukka ja lähtö pilalle. Uus linja tuli vuosi sitten vedettyä tankilta asti. Nyt ei mene paineilmapillillä ilma tankille eikä jarruneste imurilla imemällä bensaa tule pumpun tulo letkuun. Quote Link to comment
Mazzem Posted February 27, 2018 Author Share Posted February 27, 2018 Nyt alkas ulkosilta osin olemaan volsu kuosisa kesäksi. Ehkä jos vielä moottoriluukun päälle laukkutelineen hommais. Matalampihan ois kiva mutta kun tarkoitus myös ajella niin tyydytään toistaiseksi tähän korkeuteen. Tekniikan osalta enään polttoaineen syöttö kuntoon ja pyöränkulmat säätää ja ajoa kelien salliessa. 2 Quote Link to comment
metake Posted February 28, 2018 Share Posted February 28, 2018 On 26.2.2018 at 10:16 PM, Mazzem said: Nythän se alkoikin starttaan oikein iloisesti kun startin vaihto. Startti löytyki tästä aivan likeltä mutta ihmetytti kun olikin laakeroitu molemmista päistä. Aikani asiaa tongittua selvisi että onkin automaatin startti. Oliko tää uusi startti 6 volttinen, ja onko sulla autossa 12 v sähköt? Silloin kyllä starttaa hyvin :) Ja ei ole automaatin startti, ihan normi manuaalivaihteisesta. Tyypillisimmin noita on löytynyt -67 ja -68 malleista. Quote Link to comment
Mazzem Posted March 1, 2018 Author Share Posted March 1, 2018 7 hours ago, metake said: Oliko tää uusi startti 6 volttinen, ja onko sulla autossa 12 v sähköt? Silloin kyllä starttaa hyvin :) Ja ei ole automaatin startti, ihan normi manuaalivaihteisesta. Tyypillisimmin noita on löytynyt -67 ja -68 malleista. Kyllä molemmat on 12v. Tolla numerolla kun googlailin niin sain käsityksen että olis automaatin startti. Mutta eipä sen väliä mikä on kun toimii. Quote Link to comment
Mazzem Posted April 5, 2018 Author Share Posted April 5, 2018 Vielä piti hieman varusteita hommata ennen kesää. 3 Quote Link to comment
Mazzem Posted April 23, 2018 Author Share Posted April 23, 2018 (edited) Nyt päässy jo pari päivää ajeleen ja pyöränkulmatkin saatu siedettäviin säätöihin. Parani kyllä toimivuus paljon tuolla kärettömällä epäkesko 009 jakajalla. Ainuthan siinä on kun kiihdyttää niin hieman veto notkahtaa kaasua polkaistaessa mutta tämä oli tiedossa kun jakajan hommasin. Mutta siedettävä on kuitenkin. Nyt kesä pyritäänkin ajamaan ja muutokset ja remontit jää toivottavasti ensi talveen. Edited April 23, 2018 by Mazzem Quote Link to comment
hpa Posted April 24, 2018 Share Posted April 24, 2018 Hei, mikä kaasutin? pict-2 vai 3? Kummassakin tapauksessa aluksi pitää lisätä kiihdytyspumpun tuottoa. Quote Link to comment
Mazzem Posted April 24, 2018 Author Share Posted April 24, 2018 1 hour ago, hpa said: Hei, mikä kaasutin? pict-2 vai 3? Kummassakin tapauksessa aluksi pitää lisätä kiihdytyspumpun tuottoa. Pict-2. Ahaa tuotapa en oo tiennykkään. Pitäneepä perehtyä tuohon säätö hommaan. Kiitti vinkistä. Quote Link to comment
hpa Posted April 24, 2018 Share Posted April 24, 2018 (edited) Joo, säätelemään joutuu. Venttiillien säätö ja sytytykseen maksmiennakko ensin 30 astetta , sitten kaasutinta ruuvailemaan. Flat spotti voi vaikka pienetä. Edited April 24, 2018 by hpa Quote Link to comment
Mazzem Posted July 10, 2018 Author Share Posted July 10, 2018 No niin tulipa tuossa tempastua moottori irti ja alettua pytty jumppaan. Kun 2 reikä kannet hommasin ja palotilat mittasin niin ne oli 34cc. Dekkiä en vielä tarkastanu mutta jos olettaa sen olevan lähellä vakioa 1.52 niin puristussuhteeksi tulisi 69/85.5 vermeillä 10.3:1 joka kuulostaa aika rajulta. Moottori muuten vakio paitsi pikku kärmes, empi epc 34 nurkkakaasarit ja 2-r kannet. Onko nuo rutut jo aivan liikaa? Mitä tässä nyt googletellu niin 8:1 rutut olisi melkolailla optimi. Quote Link to comment
Mazzem Posted July 14, 2018 Author Share Posted July 14, 2018 (edited) Täytyypä nyt tuoreeltaan sanoa, että tulipa makia vetonen mylly. Puristuksethan jäi 10:1 lopullisella kokoonpanolla. Toinen asia on sitten taas kauanko kestää mutta sehän selviää vain kokeilemalla. Alavääntö on kyllä huikea. Aika helpolla lopeensa sai säätöihin nuo empin epc 34 nurkkakaasarit. Öljytkin pysyy tuolla doghouse jäähdyttimellä sisällä joka eniten mietitytti koko hommassa puristuksien ohessa. Enään ei ole tietoakaan tuon kiina 009 jakajan kuolleesta alueesta kaasua polkaistaessa. Edited July 14, 2018 by Mazzem 2 Quote Link to comment
Mazzem Posted August 20, 2018 Author Share Posted August 20, 2018 Tämä lähti jatkamaan törinöitä itä-suomeen. Jatketaan syksyn päälle uudella ilmajäähyllä harrasteluja. Quote Link to comment
Mazzem Posted March 4, 2019 Author Share Posted March 4, 2019 No nii elikkä kupla lähti ja haave osittain toteutettu ja hommattu -67 bussi projekti. Vielä ei ole ehtinyt kummemmin aloittaa kun paperit arkistosta ja lattian laikkausta ja kauhisteltu työn määrää. Tätä ei kuitenkaan tullut hommattua sillä menttaliteetillä että pakko olla tiettyyn päivään mennessä valmis vaan tehään ku siltä tuntuu ja ehditään. 5 Quote Link to comment
Mazzem Posted May 11, 2020 Author Share Posted May 11, 2020 Junis on ollut nyt tauolla kun tuli -67 kupla hommattua väli projektiksi. Pohjaa kuitenkin tullu purettua ja korjaus alkaa palkeista. Hommaa on aikas pirusti mutta hissukseen tehdään kun keretään . Quote Link to comment
Mazzem Posted May 11, 2020 Author Share Posted May 11, 2020 (edited) Kupla tulikin hommattua väli projektiksi ja peltitöiden määrä olikin melkoinen. Yllätyksenä ei työn määrä tullut mutta paisuihan se homma siitä mitä alkuun ajattelin. Koppa tuli rykästyä ensi töiksi irti että pääsi tutkimaan tarkemmin alustan kunnon. Jarrut meni kaikki uusiksi kuten myös nivelet Hiekka puhallus paljastikin enemmän peltitöitä mutta tuleepahan ainakin kaikki lahot pois. Korista löytyikin myös paljon hitsattavaa. Lähes kaikki alemmista saranoista alas tulikin uusittua. Alusta asti oli tarkoitus ettei tätä tulla maalaamaan vaan pinta tullaan jättämään patinaksi. Etuakseliin tuli csp:n säätöpalat ja kavennusta 70mm:ä. Taakse tyydyin vaan säätämään vakio lattoja. Lyhyemmät vetarit tuli myös taakse, koska tarkoitus oli laittaa leveät vanteet taakse. Taakse tulikin 8” ja eteen vakio 4”. Loppu olikin vain enään kasaamista ja säätöä vaille. Leima tulikin sitten 33 vuoden tauon jälkeen ja kilometrejäkin on kertynyt reilu 300. Edited May 11, 2020 by Mazzem 1 Quote Link to comment
Mazzem Posted August 18, 2020 Author Share Posted August 18, 2020 Tulipahan haalauduttua talliinki kun tarkoitus oli värkätä kattoteline takalasin päälle. Jossain vaiheessa tarkoitus tähän puhkoa kattoon rätti niin saapahan romua katolle. Melkolailla tuli valmis valmiista kattotelineestä kun purki ja alkoi mallailemaan putkia paikoilleen. Vielä valmiista puuttuu puurimat pohjalta. 2 Quote Link to comment
Mazzem Posted September 12, 2020 Author Share Posted September 12, 2020 Ei näy tuo junis tuola tallisa itsekseen ehjääntyvän niin pakkohan se on alkaa tuusaamaan. Runko on aikas laho niin siitä on alettava laikkaan ja liimaan. Ei nuita autocraftin hiluja suotta kyllä kehuta. Ainakin tämän runkopalkin istuvuus todella hyvä. Alustan palkit tulikin hommattua sieltä lukuunottamatta pitkittäispalkkeja, jotka kantattiin itse paikallisella pajalla. Quote Link to comment
Mazzem Posted September 25, 2020 Author Share Posted September 25, 2020 Taas ollu aikaa turata niin päivitetään tännekkin. Runko ois nyt laikattu pois ja eteen akselin taakse viistot vaihdettu niin seuraavaksi tuli tehtyä torsioputken ympärille runkoa ja pitkittäis aisat. Mitatkin sai täsmäämään niin seuraavaksi voi alkaa putsaan putken ja heppaileen paikolleen uutta runkoa. 1 Quote Link to comment
Mazzem Posted November 30, 2020 Author Share Posted November 30, 2020 Sitä on taas ehtiny talliin tuusaamaan ja jotain saatu aikaseksikin. Rungon pitkittäis aisat ois nyt hepattu hollille. Molemmissa torsio putkissakin oli paikattavaa kun vanhan rungon sai laikattua pois. Paikat sinne ja uudet runkopalat päälle. Tarkistus mittaukset vielä niin saa tinata kasaan. Seuraava savotta oiski poikkipalkkien kiinnittely ja vaijerit putkien korjaus/uusiminen niin pääsisi irrottaan runko pukin ja askartelemaan tellinkiä, että saa pyöritellä koppaa. Hyllyynki kertyny uutta peltiä, että saa laulattaa laikkaa ja hitsipilliä. 3 Quote Link to comment
Mazzem Posted February 1, 2021 Author Share Posted February 1, 2021 Taas on ehitty tallisa värkätä ja jotain saatu aikaanki. Poikkipalkit runkoon löysi paikkansa ja myös uudet käsijarruvaijerien suojaputket ja vaihteen siirtäjän putki piti uusia. 1 Quote Link to comment
Mazzem Posted February 1, 2021 Author Share Posted February 1, 2021 Sitten käsittely vuoroon pääsikin moottoritilan sivut ja rungot. Sisälokareita sai myös tinailla moottoritilasta kun olivat pirut päässy happanemaan. Tästä vaiheesta ei paljoa kuvia kertynyt kun niin kiihkeästi keskitytty hommiin. 1 Quote Link to comment
Mazzem Posted February 1, 2021 Author Share Posted February 1, 2021 Viimeisimpänä tuli takapyörän kaaret laikattua pois ja sisälokarien reunat parsittua. Hieman piti korjailla myös poikki ja pysty tukia. Kaaret ja muutkin pellit passasikin oikein nätisti paikoilleen kuten kuulopuheiden mukaan autocraft ja ah schofield peltien kuuluukin. C-pilarin sisä osa tuli myös vaihdettua Quote Link to comment
Mazzem Posted March 28, 2021 Author Share Posted March 28, 2021 Dodii taas on tuusattu ja ihan mukavasti jo alkanu edistyyn. Ihmeesti se vaan motivoi kun saa uutta palaa tinata paikoilleen ja alkaa esistyskin hiljalleen näkyä. Seuraavaksi käsittelyä sai b-pilarit ja väliseinää myös aloitettu korjaa Tässä kohtaa kun runkoon ja pilareihin on saatu vahvuutta oli aika riisua runko pukki pois tieltä ja alkaa kyhäämään pyöritys tellinkiä niin alapuollakin on miellyttävämpi työskennellä. Pikku hiljaa alkoi tuntua, että tämä ruosteen louhiminen riittää hetkeksi ja otetaan työn alle etuakseli. Alusta asti on ollut tarkoitus että junaa tiputetaan lähemmäs maankamaraa ja huomiota pitää etuakselille antaa. Kavennusta 110mm ja kun palikat tippuu kotiin niin avis säätöpalat paikoilleen ja olkien flippaus. Taakse olisi myös irssi kamat hyllyssä ja seuraavaksi niiden pariin. 2 Quote Link to comment
Mazzem Posted May 20, 2021 Author Share Posted May 20, 2021 Niin se vaan tämäki pikkuhiljaa etenee. Etuakseli ois valmis kun lyhentäis raidetangot ja kairais olkiin kartion toisin päin niin saa flipattua raidepäät. Vielä ennen ruosteen pariin sukeltamista tuli avattua creative engineeringin paketti ja ihmeteltyä takapään irssi hiluja. Seuraavaksi takapään pariin. 4 Quote Link to comment
mikan Posted May 21, 2021 Share Posted May 21, 2021 Minkä valmistajan korjauspeltejä olet juniksessa käyttänyt ja mitkä on oma/suomivalmisteita? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.