Jump to content
Sign in to follow this  
Mazzem

-67 junis bussi

Recommended Posts

Laitetaanpa hieman juttua minunkin volkkari harrastuksen alkamisesta. Syksyllä 2016 tuli mieleen, että josko sitä hommaisi jonkun vanhemman auton projektiksi. Siinä sitten miettimään kahdesta vaihto ehdosta hommatakko triumph herald vai kupla? Jotenkin aina on tullut sympattua vanhoja volkkareita, joten valinta oli lopulta helppo. Sopivaa kupla projektia aloin etsimään ja sellainen löytyikin kestilästä. Auto olikin jo ollut kahdella projektina aiemmin ja ruoste korjaukset oli tehty hieman epäsiististi mutta riittävästi. Maalipinta oli myös vedetty uusiksi ja aivan priima ei sekään ollut. Mielessä ei kuitenkaan ollut kuplaa museoida joten hinta tingattiin kohdilleen ja moottoriton kupla lähti kärryllä raaheen. Talven aikana tulikin kuplaa madallettua ja koko jarrujärjestelmä uusittu. Myös penkit päälliset, lattiamatot ja sivuverhoukset piti uusia. Moottoriksi tässä vaiheessa hommattiin perus 1300 jonka sai koko pakettina vaan nostaa paikalleen. Koeajoa kun yritin pajastui todennäköinen syy miksi kupla jäi 1991 kilvettömäksi. Pakin pirulainen kun ei pysynyt päällä ollenkaan. Ei auttanut kun etsiä uusi vaihteisto ja jumppaamaan. Kevät jo painoi päälle ja rekisteröintikatsastus aika piti varata ja samalla tiedustella saisiko alkuperäisellä tunnuksella rekisterikilvet. Tunnus oli vapaana ja mustat kilvet jäi tilaukseen. Kun katsastus päivä koitti niin tomerasti hyppäsin kuplan rattiin ja konttorille päin. Matkalla alkoikin sitten vastustaa. Laturi hajosi juuri ennen konttoria. Ei muuta kuin konttorille ja toivoa inssiltä ymmärrystä. Auto syyniin ja inssi totesi, että tehdäänpä vielä paperit niin pääsee kilpiä kiinnittämään ja laturia vaihtaan. Laturin kun sai vaihdettua niin onnesta soikeana kuplalla ajelemaan... kohti seuraavaa pettymystä. Nyt vuorossa oli bensapumppu ja latausädin. Tässä vaiheessa alkoi jo pinna kiristyä mutta osat tilaukseen ja asennus hommiin. Nyt kupla toimikn kuin enkeli koko kesän ja monet mukavat kruisailut tulikin perheen kanssa tehtyä. On kyllä ollut todella mukava peli ajaa ja kruisailla. Volkkari kärpänen on kyllä puraissut lujaa ja tietoa tullut imettyä paljon. Nyt onkin kupla talviteloilla ja odottelee uusia päivityksiä talven aikana

post-3490-0-51567500-1516219371_thumb.jpeg

post-3490-0-63142600-1516219427_thumb.jpeg

post-3490-0-80328000-1516219784_thumb.jpeg

Edited by Mazzem

Share this post


Link to post

Talveksi kupla taas työn alle ja etuakseli irti huoltoon ja akselista samalla tein säädettävän. Ohjausiskari olikin aivan sökö joten uusiksi sekin. Paikalliselle metallipinnoitus firmalle ensin kiikutin hiekkapuhallukseen. Iskari torneistahan paljastuikin reikiä ja samalla tuli nekin korjattua. Muut pikkuosat myös tuli hiekkapuhallettua ja maalattua. Puskurit tuli hommattua -67 malliset ja niille muutos raudat, kun ei oikein palkki puskurit istu omaan silmään. Stingeri putki tuli myös hommattua ja vaimennin patruuna sisään. Äänet entiseen lähes tyhjään kadroni vaimentimeen verrattuna paljon maltillisemmat.

post-3490-0-81257700-1516220510_thumb.jpeg

  • Like 2

Share this post


Link to post

Nyt sitte oiski edessä vauhtipyörän vaihto kun käynnistettäessä alko rutina kuuluun ja hammaskehä olikin kulunu. Samalla kun moottorin irroittaa niin ajattelin pukata 85,5 männät ja pytyt paikalleen mutta passaako kannet suoraan 1300:sta noille pytyille ja riittääkö solex 30pict-2 kaasariksi?

E281C4F2-839D-4E8B-B2C8-79F03183018B.jpeg

Share this post


Link to post

Tuo hela kannattaa vaihtaa samassa yhteydessä sekä varmistua startin ja laatikon kontaktipinnan puhtaudesta = maadoittaa startin sitä kautta.

 

1300 kannet eivät semmoisenaan käy 1600 pytyille vaan koneistamisreissu edessä kun suurentavat pyttyjen reikiä. Samallahan sitä teettää ohjuri+vena remontinkin... Kustannus täälläpäin suomea 400-500E koko hommalle...

Share this post


Link to post

Tarttivika,ei mee tarpeeks syvälle. Ei ton takia tarvi konetta irrottaa. Taisiis en mä ainakaan alkais.

Share this post


Link to post
3 hours ago, tolvana said:

Tarttivika,ei mee tarpeeks syvälle. Ei ton takia tarvi konetta irrottaa. Taisiis en mä ainakaan alkais.

Kyllä tuo startti ainaki irtaallaan testattuna rajottimeen asti lyö. Kulunut myös viistoon hammaskehä vauhtipyörältä ja silloinhan se alkaa myös hylkimään startin pyörää.   

 

Jaaha nytpä kun kokeilin niin eipähän startti pyörikkään... Solenoidi kyllä iskee mutta ei pyöri. Kokeillaanpa uutta starttia ensin. 

Edited by Mazzem

Share this post


Link to post
3 hours ago, Mazzem said:

Kyllä tuo startti ainaki irtaallaan testattuna rajottimeen asti lyö. Kulunut myös viistoon hammaskehä vauhtipyörältä ja silloinhan se alkaa myös hylkimään startin pyörää.   

 

Jaaha nytpä kun kokeilin niin eipähän startti pyörikkään... Solenoidi kyllä iskee mutta ei pyöri. Kokeillaanpa uutta starttia ensin. 

 

Kokemuksen kautta kun opettelee niin muistaa paremmin... elikkäs kuplan starttia ei saa irrallaan pyörittää kun rattaan päässä ei ole laakerointia niin ankkuri osuu kenttäkäämiin ja huonolla tuurilla käy juuri noin että lakkaa startti toimimasta..

Share this post


Link to post

Testattu irrallaan autosta eri johdoilla?

Kyllä se varmasti silloin toimiikin. Sähkö jää johonkin välille akku-virtalukko-startti. Vetää kyllä senverran solenoidia että alkaa pyörimään,  mutta ei ulos asti. Rele väliin ja alkaa rokkaamaan.

 

edit.

 

Voi kokeilla toiminnan antamalla irtonaisesta akusta suoraan sähköä solenoidille.

ja tuohon viimeisissä vieteissä kuvattuun asiaan en ota kantaa, ei kokemusta... 

 

 

Edited by peruskallio
Jatkettu vähän viestiä

Share this post


Link to post

Tulikin tuon startin rakennetta ajateltua niin ei tosiaan olekkaan järkevää pyörittää irrallaan kun startissa itsessään on laakerointi vaan toisessa päässä. Täytyypä mitata vielä jännitehäviö ohjaus puolelta. 

Edited by Mazzem

Share this post


Link to post

Nythän se alkoikin starttaan oikein iloisesti kun startin vaihto. Startti löytyki tästä aivan likeltä mutta ihmetytti kun olikin laakeroitu molemmista päistä. Aikani asiaa tongittua selvisi että onkin automaatin startti. BAA2AFC7-BC5B-4AE6-8331-E7EB2A4717BA.thumb.jpeg.c4a4de759966a30618c6af4ad51b2e48.jpegHyvin nyt starttaa mutta kaasariin asti ei nyt bensaa tule. Tankin vaihdon yhteydessä huomasinki että tankin pohjassa lähtö vähä heikon näköinen. Täytynee vielä se uusia niin pääseepi tuota 009 jakajaa kokeileen ja säätään syttyä. C1540E1A-D18A-4529-9C3B-ED2452C3EC42.thumb.jpeg.3b3ff3721f7b0eecdb0702225540e0af.jpeg

Share this post


Link to post

Välillä jos tankissa on vähän bensaa kannattaa keulaa nostaa vähän ylöspäin että bensa tulisi painovoimaisesti pumpulle asti ekassa startissa. Sitten kun pumpun on saanut pumppaamaan niin sitten se toimiikin jatkossa normaalisti. Tietenkin se tankin sisällä oleva sukka voi olla myös huono ja linjakin voi olla tukossa eli ei sen vaihdosta haittaakaan ole.

Share this post


Link to post
2 hours ago, Tanhis said:

Välillä jos tankissa on vähän bensaa kannattaa keulaa nostaa vähän ylöspäin että bensa tulisi painovoimaisesti pumpulle asti ekassa startissa. Sitten kun pumpun on saanut pumppaamaan niin sitten se toimiikin jatkossa normaalisti. Tietenkin se tankin sisällä oleva sukka voi olla myös huono ja linjakin voi olla tukossa eli ei sen vaihdosta haittaakaan ole.

Tankin vaihdon yhteydessä piti induktio kuumentimella vanhaa lähtöä lämmitellä niin sulahti tuo sukka ja lähtö pilalle. Uus linja tuli vuosi sitten vedettyä tankilta asti. Nyt ei mene paineilmapillillä ilma tankille eikä jarruneste imurilla imemällä bensaa tule pumpun tulo letkuun. 

Share this post


Link to post

Nyt alkas ulkosilta osin olemaan volsu kuosisa kesäksi. Ehkä jos vielä moottoriluukun päälle laukkutelineen hommais. Matalampihan ois kiva mutta kun tarkoitus myös ajella niin tyydytään toistaiseksi tähän korkeuteen. Tekniikan osalta enään polttoaineen syöttö kuntoon ja pyöränkulmat säätää ja ajoa kelien salliessa. 

FF79E4C8-BD74-48B4-A09E-FB10E9A7E4FC.thumb.jpeg.6614ea3f90501f359dd656c0ccfb8a2f.jpeg

  • Like 2

Share this post


Link to post
On 26.2.2018 at 10:16 PM, Mazzem said:

Nythän se alkoikin starttaan oikein iloisesti kun startin vaihto. Startti löytyki tästä aivan likeltä mutta ihmetytti kun olikin laakeroitu molemmista päistä. Aikani asiaa tongittua selvisi että onkin automaatin startti. BAA2AFC7-BC5B-4AE6-8331-E7EB2A4717BA.thumb.jpeg.c4a4de759966a30618c6af4ad51b2e48.jpeg 

 

Oliko tää uusi startti 6 volttinen, ja onko sulla autossa 12 v sähköt? Silloin kyllä starttaa hyvin :)

 

Ja ei ole automaatin startti, ihan normi manuaalivaihteisesta. Tyypillisimmin noita on löytynyt -67 ja -68 malleista.

Share this post


Link to post
7 hours ago, metake said:

 

Oliko tää uusi startti 6 volttinen, ja onko sulla autossa 12 v sähköt? Silloin kyllä starttaa hyvin :)

 

Ja ei ole automaatin startti, ihan normi manuaalivaihteisesta. Tyypillisimmin noita on löytynyt -67 ja -68 malleista.

Kyllä molemmat on 12v. Tolla numerolla kun googlailin niin sain käsityksen että olis automaatin startti. Mutta eipä sen väliä mikä on kun toimii. 

Share this post


Link to post

Nyt päässy jo pari päivää ajeleen ja pyöränkulmatkin saatu siedettäviin säätöihin. Parani kyllä toimivuus paljon tuolla kärettömällä epäkesko 009 jakajalla. Ainuthan siinä on kun kiihdyttää niin hieman veto notkahtaa kaasua polkaistaessa mutta tämä oli tiedossa kun jakajan hommasin. Mutta siedettävä on kuitenkin. Nyt kesä pyritäänkin ajamaan ja muutokset ja remontit jää toivottavasti ensi talveen. 

Edited by Mazzem

Share this post


Link to post

Hei, mikä kaasutin? pict-2 vai 3? Kummassakin tapauksessa aluksi pitää lisätä kiihdytyspumpun tuottoa.

Share this post


Link to post
1 hour ago, hpa said:

Hei, mikä kaasutin? pict-2 vai 3? Kummassakin tapauksessa aluksi pitää lisätä kiihdytyspumpun tuottoa.

Pict-2. Ahaa tuotapa en oo tiennykkään. Pitäneepä perehtyä tuohon säätö hommaan. Kiitti vinkistä. 

Share this post


Link to post

Joo, säätelemään joutuu. Venttiillien säätö ja sytytykseen maksmiennakko ensin 30 astetta , sitten kaasutinta ruuvailemaan. Flat spotti voi vaikka pienetä.

Edited by hpa

Share this post


Link to post

No niin tulipa tuossa tempastua moottori irti ja alettua pytty jumppaan. Kun 2 reikä kannet hommasin ja palotilat mittasin niin ne oli 34cc. Dekkiä en vielä tarkastanu mutta jos olettaa sen olevan lähellä vakioa 1.52 niin puristussuhteeksi tulisi 69/85.5 vermeillä 10.3:1 joka kuulostaa aika rajulta. Moottori muuten vakio paitsi pikku kärmes, empi epc 34 nurkkakaasarit ja 2-r kannet. Onko nuo rutut jo aivan liikaa? Mitä tässä nyt googletellu niin 8:1 rutut olisi melkolailla optimi. 

7EB6CB70-96DC-4486-AF3A-55C3595DA413.thumb.jpeg.24102926bb4eee8a445dcdf0ca06f48a.jpeg

Share this post


Link to post

082A47DD-C713-40AC-B6B3-5FBEA64F13CB.thumb.jpeg.3328f99e70464d85ebcbd1f23c3e49e0.jpegTäytyypä nyt tuoreeltaan sanoa, että tulipa makia vetonen mylly. Puristuksethan jäi 10:1 lopullisella kokoonpanolla. Toinen asia on sitten taas kauanko kestää mutta sehän selviää vain kokeilemalla. Alavääntö on kyllä huikea. Aika helpolla lopeensa sai säätöihin nuo empin epc 34 nurkkakaasarit. Öljytkin pysyy tuolla doghouse jäähdyttimellä sisällä joka eniten mietitytti koko hommassa puristuksien ohessa.  Enään ei ole tietoakaan tuon kiina 009 jakajan kuolleesta alueesta kaasua polkaistaessa. 

 

Edited by Mazzem
  • Like 2

Share this post


Link to post

Tämä lähti jatkamaan törinöitä itä-suomeen. Jatketaan syksyn päälle uudella ilmajäähyllä harrasteluja. 

Share this post


Link to post

No nii elikkä kupla lähti ja haave osittain toteutettu ja hommattu -67 bussi projekti. Vielä ei ole ehtinyt kummemmin aloittaa kun paperit arkistosta ja lattian laikkausta ja kauhisteltu työn määrää. Tätä ei kuitenkaan tullut hommattua sillä menttaliteetillä että pakko olla tiettyyn päivään mennessä valmis vaan tehään ku siltä tuntuu ja ehditään.  4A59E4FE-E7A6-4D22-A9F2-031E0EB84362.thumb.jpeg.7bb186285cccfd000da8e7ca6f2b6a4d.jpeg

  • Like 5

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...