Jump to content

Akkua purkaa


Recommended Posts

Posted

Valas lipui Kajjjaanista Kenpele, mutta nyt tämä toope on vähän uunona ku akkua purkaa aika joutuin tyhjäksi.

Urpona n tajua sähköistä mitään niin kuin mittauksien ja muun osalta, sen tiedän että ku + ja - piuhat yhdistää niin kipuna tulee jos virtaa löytyy.

Mitenkä, millä vehkeillä tuota akunpurkua voi ruveta metsästään.. Ei ole ratio päällä, ei pala mikään vali ulkona eikä sisällä, kaikki mitkä virtaa vie otettu pois käytöstä paitsi Jonin paikannussydemi.

Akkuhan on voinut luovuttaa mutta se korjaantuu ku haen uuden huomenna, jos se vanha toipuu käyttöön niin siitä saa bilepatterin.. eli siitä ei ole huolta että jäis käyttämättä..

 

Posted

Ameriikan apinat on kyllä osannut hyvin kojelaudan alle viritella yhden sun toisen laista kytkentää, parhaa ollut ilman liittimia sähköteipin alle punottuja liitoksia.. niitä on yritetty perata oikeilla liittimilla ja arvottu että mihän tämäkin menee.. Semmonen sillisalaatti, pitäs kuonoon antaa joka noita värkkää.. 

Posted

Onko sulla joku nykyaikainen poppikone asennettuna siihen? Useat soittimet tyhjää akun hetkessä jos heräte on kokoajan päällä, vaikka soitin olisikin sammutettuna.

Posted

Amerikan apina jonkun pingpongin siihen on asentanut, lopetti toiminnan viime kesänä EBIn retkellä..

Eli en usko että se on se syypää.. mutta se lentää huomenna lepikkoon muutenkin.. se johtohässäkkä on vaan helvetillinen mikä siellä on, kunnon rosvoja ollut käytössä..

Posted

Asenna päävirtakytkin, jota voi helposti käyttää kuljettajan tuolilta. Mulla kaikissa harraste-VW:eissä sellainen, ja ovat olleet hintansa ja asennustyönsä arvoisia, vaikka pallokeulassa pitääkin vetää pitkiä johtoja.

  • Like 1
Posted

Ei se alkuperäinen akun purkautumisongelma häviä millään pääkytkimellä. Se pitää selvittää ekaks, sitten voin koittaa väkertää sen kytkimen akun viereen, kummiskin etuovelta ei ole kovin pitkä matka moottoriluukulle ku kuselle menee.. Mutta tämmöselle aivovauriolle tuokin sähköhommeli voi olla savotta ku niistä mitään ei tajua, ei se jakkaralta kävely takaluukulle.. mitä vähemmän sotkeennun noihin sen parempi, ei viittis polttaa Valasta, haisee palanut läski pahalle

Posted

Jos akku tosiaan ehjä ja radio kokonaan sähköistä irti ni sit melkein katsoisin seuraavaksi kelloa jos sulla

semmonen siinä on. Aika vähän kuitenkin vaihtoehtoja mikä tota virtaa vois syödä. Tietty, onhan joku rele

voinu vioittua mutta sen melkein huomaisi kun joku laite ei toimi/toimii väärin.

 

Mites muuten virtalukon pohja näissä? Onko kellään tullut vastaan, että söisi akkua viallisen pohjan vuoksi?

Posted

Eiköhän tuota kannattaisi lähteä perkaamaan ihan yleismittarilla ottamalla sulake kerrallaan pois ja virtamittari väliin. Silloin vian saa helposti rajattua tiettyyn sulakkeeseen. Ja jos tämä ei tuota tulosta niin sitten akun kenkä irti ja mittari siihen väliin jos vieläkään ei löydy mitään niin akku on paska.

 

Ja oleko latauksen toimivuuden jo todennut mittaamalla?

Posted

Lähtisin ensin mittaamaan latauksen ja myös varmustus akun kunnosta taikka vaihtaa uuteen. Nykyakut simahtavat aikalailla äkkikuolemalla. Vaikka virtaa latauksella tuntuis menevän, ei se siellä kauaa pysy ja lopulta kuolee kokonaan eikä katso ikää, menee ns heti uusistakin eli vuoden parin ikäinenkin voi sanoo morjens.

 

näiden jälkeen sukellus johtoviidakkoon ja näidenkin kohdalla aloittaa aiemmin mainittujen sulakkaiden lisäksi kaikkien maadoituspisteiden putsauksen ja kontaktin tukevuuden tzekkaus joka muutenkin tekee sähköjen toimintavarmuudelle vai hyvää.

Posted

Kontaktispray tuntuu ihan pätevältä liitoksen parantajalta. Pienellä viivellä tosin tuntuu tulevan vaikutus.

 

jostain syystä tänä keväänä kaikissa omissa harrastepeleissä ollut pientä kontaktihäröä, tuolla suurin osa saatu kuntoon.

Posted

Noniin, näillä ohjeistuksilla pääsee alkuun, kiitos kaikille jotka on arponeet mahdollista syytä.. Akku ainakin taitaa olla aamen, ei ota enää virtaa akkulaturista, se vaihtuu huomenna. Samalla kertaa yleismeter lähtee mätänetistä mukaan ja opetellaan sen käyttöä ku akku latautuu.. Uus startti odottaa asennusta, tuskin se startin kautta purkaa virrat, hiilet aamen siitä paikallaan olevasta.. Tuo Paadren komentti virtalukonpohjasta oli ihan mielenkiintoinen ja jos siihen sais joltain proharrastajalta kommentin voiko purkaa sieltä edes teoriassa, en ole mitannut vielä ku se yleismeter on vielä siellä mätänetissä.. Mutta koko virtalukko on aika sohlo.. Ehkä tämän selvityksen jälkeen edes pikkuisen tajuais tosta sähköistä, en usko mutta toivon.. edelleen mennään sillä että + ja - ku yhtyy, syntyy kipinä

Posted

Urbanistille ilmainen ohje sähköhommeleihin;

 

+ on positiivista sähköä, eli sähkövoima ja sähkölämpö

- on negatiivista sähköä, eli saähkölasku ja sähköisku.

 

Jos joku laite toimii tai ei toimi sähköllä, niin elä ainakaan sinä, Pepe hyvä, mene sitä raplaamaan.

Uskon vahvasti, että Maitovalaan sähköongelmat ratkeavat aivan itsekseen, jahka kelit vielä tästä lämpii ja ajokausi alkaa siellä LosKenpeeles.

  • Like 2
Posted

Arvoisa Pihlis, meinäätkö että Valas liikkuu lämpömittarin mukaan.. nyt sen pitäs jo hyvinkin laulaa ihanaa pörinää, enemmän on ollut lämpöä ku kuupassa tai ulkona viime vuonna

Posted

Mikä on "aika joutuin tyhjäksi"? Kun me kunnostettiin Reissubussi, niin se vuosi akkunsa tyhjäksi noin puolessatoista viikossa. Ei jaksettu ruveta etsimään syytä, vaan tehtiin päävirtakatkaisin kuljettajan tuolin lähelle. Muutaman vuoden kuluttua perkasin ja korjasin johtosotkut kojetaulun alla, niin vuoto loppui siihen. Mutta jäljellä on mieltä rauhoittava katkaisin; kun avain on taskussa, niin varmasti on waunussa virrat poikki. Nykyisissä pallokeuloissa on paljon vehkeitä, jotka voivat tyhjentää akun; sähköisiä kylmälaukkuja, navigaattoreita, kaikenlaisten IT vehkeiden latureita, jännitemuuntimia...

Tietysti jos akku tyhjenee alta vuorokauden, niin palovaaran vuoksi syy kannattaa etsiä heti.

Posted (edited)

7 tuntia ja tyhjä.. akkua epäilen.. mutta neito ryösti auton tarpeisiin niin uuden akun haku vie aikaa.. 

Siis en mitannut missä ajassa tyhjeni, akku täynnä nappasin laturin irti ja menin muihin hommiin.. oli tarkoitus ruveta väkertään sen kanssa mutta ihan tyhjä akku oli 7 tunninjälkeen

Edited by Urbantoy
Posted

Kokeilepa tuota Tanhiksen sulake kerrallaan irti konstia, se on tehokas tapa paikallistaa vika. Jos sulakkeista ei mikään vuoda, niin sitten vaan akun johtoa seuraamaan ja pala kerrallaan irti kunnes löytyy.

Posted (edited)

No ei sitä akkukaan ole mitattu ku ei ole sitä mittaria.. en epäile vielä muutakuin akkua, alus epäilin muuta mutta ku akku latautu su/ma yönä täyteen.. ja sitten tyhjöks eikä ota enää virtasta vastaan ollenkaan.. Mätänetin 2v vanha akku, kait noiden pitäs nyt pitempään kestää varsinkin ku kesäkäytössä vain.. Mutta ei taida kestää.. Huomenna ollaan viisaampia jos tästä nyt koskaan viisastuu

Edit: sitä akkua on tänään yritetty lataamalla elvyttää mutta hiljasta oli.. ihan turhaa askartelua oli

Edited by Urbantoy
Posted

En kovin häävi sähköissä ole minäkään, mutta muistelisin koulussa kuulleeni, että nykyautossa (90-luvulla) hyväksyttävä purkuvirta akulta mitattuna (kaapeli irti ja virtamittari kengän ja navan väliin) olisi luokkaa 50...100 mA. Sen hyvä akku vielä kestää, jos ei pitempiä aikoja seisoteta. Kello, radio yms. vie aina kuitenkin virtaa, joten nollaa ei kannata tavoitella. Kannattaa mitatessa huomioida, että esim. sisävalo ei ole päällä sähköä kuluttamassa. Jos stereoissa sattuu olemaan isompia vahvistimia, niin ne tuppaavat "latautumaan" akkua kytkettäessä, joten mittauksen alkuun tulee virtapiikki, joka on ok. 

Akun lepojännite kannattaa mitata ekana, eli hetken seisseen hyvän akun pitää olla yli 12,5 V. Jos on alle 12 V, niin aika morjens alkaa olemaan. 

 

 

Posted

Niin ja muistutukena että kun niitä lepovirtoja mittailee niin ei missään nimessä saa laittaa mitään suurempaa kulutusta omaavaa päälle tai muuten menee mittarista sulake. Eli yleensä noissa perusyleismittareissa max 10A mittaus.

Posted
20 hours ago, Urbantoy said:

 Mätänetin 2v vanha akku, kait noiden pitäs nyt pitempään kestää varsinkin ku kesäkäytössä vain..

Minun kokemuksen mukaan akut kestää parhaiten jokapäiväisessä käytössä ja uinahtaa juuri talviseisonnan takia.

Posted
12 minutes ago, x-pj said:

Minun kokemuksen mukaan akut kestää parhaiten jokapäiväisessä käytössä ja uinahtaa juuri talviseisonnan takia.

Näin se varmaan on.. ylläpitolaturi reklamoitu mätänettiin ja uus akku lähti mukaan.

Pitänee keskittyä välillä lataamaan akkua talviseisotuksen aikaan.. ei luulis iso homma muistaa töpseli tökätä seinään ajastimella vajaaks päiväks, joskus sekään ei onnisu eli itteään voi syytellä ei muita

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...