Jump to content

2.1 oxyboxer


Dalton

Recommended Posts

Posted (edited)

Junikseen olis tarkoitus talven aikana rakennella 2.1 wesiboxerin lohkosta luotettava moottori kesĂ€n reissuja silmĂ€llĂ€ pitĂ€en. Ajatuksena olisi rakentaa alkuperĂ€isen 2.1WBX tyyppinen vÀÀntĂ€jĂ€ ja maltillisesti viritetty luotettava moottori. Matalalla juniksella ei muutenkaan tulla mitÀÀn nopeusennĂ€tyksiĂ€ rikkomaan 😊

 

Moottoriin on nyt hankittuna CB:n Panchito
94mm 61cc kannet. Muuta osaa in hankittuna kiertokanget, sekĂ€ tiivisteitĂ€ ja laakereita. Ajatuksena olisi tehdĂ€ kone hydraulisilla nostajilla. Öljynkierto tullaan toteuttamaan moottorin vasemmalle puolelle pyörĂ€n taakse asennettavalla lauhduttimella ja flektillĂ€. MietinnĂ€ssĂ€ on tĂ€llĂ€ hetkellĂ€, ettĂ€ tulisiko moottori toteutettavaksi nurkkakaasareilla vai lĂ€ppĂ€rungoilla ja ruiskulla.

 

Perustin tÀmÀn projektikertomukse  sillÀ ajatuksella, ettÀ tÀÀllÀ voisi heitellÀ kysymyksiÀ ja kysellÀ kokeneemmilta rakentajalta kokemuksia millÀ osilla kannattaisi edetÀ eteenpÀin. LisÀilen tekstiÀ tÀnne uusilla silmillÀ lisÀÀ.

 

LiitteenÀ kuvaa lohkon tilanteesta tÀllÀ hetkellÀ.

 

HeittÀkÀÀs nÀin aluksi ajatuksia siitÀ, kannattaisko moottoria lÀhteÀ toteuttamaan kaasari vai ruisku ratkaisulla?

2A38699D-4841-466B-94B7-78671E4D2022.jpeg

Edited by Dalton
  • Like 1
Posted (edited)

KyseleppÀ KittilÀltÀ, siis GaryltÀ vai oliko se Kari suomeksi vÀhÀn vinkkiÀ jos sillÀ ois antaa niitÀ, ettÀ et tekase samoja mokia/ongelmia.. se tietÀÀ tuon paremmin ku mun taskut

Edited by Urbantoy
Posted

Jos maksimaalinen moottoriteho ei ole tavoitteena, niin suositan ruiskua alkuperÀistyylisillÀ pÀssinsarvilla ja keskikaasulÀpÀllÀ. Pysyy homma simppelimpÀnÀ.

 

Onko vanhan vai uuden mallinen wbx lohko?

Posted

mÀ hommasin tohon pinkki hinkki projektiin just lÀppikset, triumph tt600 moottoripyörÀstÀ.lappikset.JPG.9891e0ee1df35ee80da13a9232d5634f.JPG

ton nÀköset, helppo on irrottaa toisistaan ja tuosta telineestÀ, en o vielÀ tarkemmin ihmettelemÀÀn, 37mm on toi tuubin halkasia tossa lÀpÀn alapuolella.

Posted

HyvÀt tuplakaasarit ovat mun mielestÀ hieno, varma ja helppo ratkaisu. Niille kaveriksi vaikka 123-jakaja. Jos haluaa enemmÀn harrastaa ja samalla nykyaikaista kuosia, niin sitten ruiskua ja samalla pÀÀsee halutessaan eroon virranjakajasta. 

  • Like 1
Posted (edited)

Kiitokset kaikille kommenteista tÀhÀn mennessÀ!

 

MitÀs tuplakaasareita suosittelisitte?

Uusista kiinalaisista olen kuullut paljon parjausta ja vanhoja laatuvehkeitĂ€ ei taideta enÀÀ valmistaa?đŸ€”

 

Nurkkakaasareilla /lĂ€ppĂ€rungoilla tulis ulkonÀöstĂ€ katu uskottavampi 😊

 

Uudempi lohko on kyseessÀ.

FBC7B3C3-9ECF-4933-A8B1-D8E57121593E.jpeg

Edited by Dalton
Posted

Saman tyyliset runkolaakerit kuin kuplassa = vanhan mallinen lohko

ErillisellÀ pÀittÀislaakerilla = uuden mallin lohko

Posted

MÀ etsisin mahdollisimman hyvÀt kÀytetyt Dellorto DRLA 40 tai 45:t tai vastaavan kaliberin Weberit. Niille sitten huolto, korjaussarjat ja Cb Performancen update kitit vielÀ selkÀÀn.  

Posted

Mulla oli bussin 2,1 nelostyypissÀ ensin kiinalaiset 44 IDF:t ja nyt kunnostetut vanhat 36 DRLA:t, molemmat 32 mm sisÀkurkuilla. Ihan hyvin riittÀÀ nuo pienemmÀtkin, vaihteistossa pitkÀt vÀlitykset niin ei tule kierrÀtettyÀ kovin korkealle.

Jos aiot pitÀÀ alkuperÀisen nokka-akselin niin eikös 112 hp Wasserin alkuperÀinen ruiskukin sopisi hyvin? Luulisi löytyvÀn kÀytettynÀ hyvin edullisesti.

Posted
54 minutes ago, Anssi said:

Jos aiot pitÀÀ alkuperÀisen nokka-akselin niin eikös 112 hp Wasserin alkuperÀinen ruiskukin sopisi hyvin? Luulisi löytyvÀn kÀytettynÀ hyvin edullisesti.

 

KÀyttÀisin siitÀ ~kaiken ruiskuun liittyvÀn mekaniikan (istuu suoraan paikalleen, ei tarvitse sÀÀtÀÀ)  ja ehkÀ suuttimetkin, mutta kaiken muun mikÀ siihen liittyy, voi trokata eteenpÀin jollekin joka haluaa museovehjettÀ: 70-lukuinen L-Jetronic sinÀnsÀ ei ollut aivan kamala, mutta siihen liittyi niin paljon ulkoisia hÀrpÀttimiÀ jotka eivÀt olleet lainkaan pitkÀikÀisiÀ, ettÀ kokonaisuutta ei voi oikein suositella ja toki sÀÀtömahdollisuudet ovat noin nolla, se kun on suunniteltu toimimaan niin kuin se on.

 

Modernissa ruiskussahan ei ole kuin muutama kÀytÀnnössÀ ikuinen anturi ja kaikki muu tehdÀÀn softalla. Toimii maailman tappiin jos vain suuttimet kestÀvÀt ja voi sÀÀtÀÀ mitÀ tahansa kÀtevÀsti suoraan kannettavasta. SiinÀ kohdassa L-Jetronic (eritoten jos sitÀ ei valmiina ole hyllyssÀ) ei ole oikein kilpailukykyinen.

 

MistÀ tuli mieleen ettÀ vanhoissa sÀÀdöksissÀ kaasuttimen korvaaminen ruiskulla luokiteltiin heti 10% tehonlisÀykseksi ... miten lie nykyisin?

 

Toki jos koneen vaihto eli uuden koneen tehon osoittaminen hoidetaan dynolapulla, niin se, ettÀ miten teho on tehty, ei enÀÀ kiinnosta konttoria yhtÀÀn.

Posted

Tuossa ehdottamassani 112 hv moottorin DigijetissĂ€ ei kyllĂ€ mielestĂ€ni ole mitÀÀn erikoisempia hĂ€rpĂ€ttimiĂ€. Mutta pointti oli lĂ€hinnĂ€ se ettĂ€ sellaisen saisi varmaan muutamilla kympeillĂ€ vs. jĂ€lkiasennusruiskun yli 1000€. Ja jos koneen speksit ovat vakiota vastaavat ei jĂ€lkiasennusruiskussa liene toiminnallisesti suurta etua alkuperĂ€iseen?

Posted

Aika tuuri kÀy, jos saa ehjÀn wbx:n ruiskun muutamalla kympillÀ. IlmamÀÀrÀmittarit tahtoo olla huonoja, suuttimia ei voi verrata nykyaikaisiin, kaasulÀppÀ voi olla vÀljÀ, jne. Ja lopputulosta ei voi toimivanakaan verrata edes perus megasqruittiin.

Posted (edited)

ÄÀni lĂ€ppĂ€rungoille ja suorasytkĂ€lle koska niiden rakentelu on mukavaa ja ne on nykyaikaa. Rakentelun kannalta ei ole mitÀÀn kiinnostavaa pudottaa lorttoja nurkkiin.

Tuplat ja jakaja sitten jos sÀhkö ja elektroniikka ei suju itteltÀ eikÀ ole mitÀÀn koneistusmahdollisuuksia.

Edited by HSuomi
Posted
On 1/18/2019 at 11:56 AM, HSuomi said:

ÄÀni lĂ€ppĂ€rungoille ja suorasytkĂ€lle koska niiden rakentelu on mukavaa ja ne on nykyaikaa. Rakentelun kannalta ei ole mitÀÀn kiinnostavaa pudottaa lorttoja nurkkiin.

Tuplat ja jakaja sitten jos sÀhkö ja elektroniikka ei suju itteltÀ eikÀ ole mitÀÀn koneistusmahdollisuuksia.

Tai henkilölle joka muuten vaan omaa kaikenlaisesta eletroniikasta autoissa paskoja kokemuksia eikÀ halua sitÀ syöpÀÀ harrasteisiinsa levittÀÀ.

  • Like 3
Posted

ItsellÀ vastaavanlaiset Fajs lÀppikset omassa rojektissa. Laatu muuten ihan ok, mutta vivut vÀhÀn heppoisen oloisia. Omissa tein vÀhÀn jÀykistyksiÀ vipuihin jolla noi rungot synkataan keskenÀnsÀ. Samoten vivun kiinnitys lÀppÀ akseliin oli niin heppoinen, ettÀ kÀÀntyili omia aikojaan vinoon akseliin nÀhden aiheuttaen sykronoinneissa ongelmia. Omiini vedin pienet hitsinapit pÀihin ettÀ pysyy paikallaan ja saa tarvittaessa hiottua vielÀ pois jos on tarvetta purkaa. Tilan kanssa oli myös vÀhÀn ongelmia kun suutintukki tulee "ulkopuolelle" ainakin normi tuplien imusarjoilla. LisÀtilaa tein muokkaamalla konehuonetta hieman ja kierteytin myös tukkien pÀÀhÀn paikat banjoille, ettÀ sai letkut lÀhtemÀÀn 90° kulmassa, muuten olis tullut letkut konepellistÀ lÀpi... 

Vivustona itsellÀ on tuo HEX mallinen, joka sekin vaati jonkinverran rakentelua (mm. ylÀpuolen reikÀjako oli muistaakseni eri kuin IDF kaasareissa) 

Summa summarum siis ihan toimivat saa mutta kuplassa ei ainakaan omalla kokoonpanolla ollut lÀhellekÀÀn Bolt on kamaa. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...