Dalton Posted January 16, 2019 Posted January 16, 2019 (edited) Junikseen olis tarkoitus talven aikana rakennella 2.1 wesiboxerin lohkosta luotettava moottori kesĂ€n reissuja silmĂ€llĂ€ pitĂ€en. Ajatuksena olisi rakentaa alkuperĂ€isen 2.1WBX tyyppinen vÀÀntĂ€jĂ€ ja maltillisesti viritetty luotettava moottori. Matalalla juniksella ei muutenkaan tulla mitÀÀn nopeusennĂ€tyksiĂ€ rikkomaan đ  Moottoriin on nyt hankittuna CB:n Panchito 94mm 61cc kannet. Muuta osaa in hankittuna kiertokanget, sekĂ€ tiivisteitĂ€ ja laakereita. Ajatuksena olisi tehdĂ€ kone hydraulisilla nostajilla. Ăljynkierto tullaan toteuttamaan moottorin vasemmalle puolelle pyörĂ€n taakse asennettavalla lauhduttimella ja flektillĂ€. MietinnĂ€ssĂ€ on tĂ€llĂ€ hetkellĂ€, ettĂ€ tulisiko moottori toteutettavaksi nurkkakaasareilla vai lĂ€ppĂ€rungoilla ja ruiskulla.  Perustin tĂ€mĂ€n projektikertomukse  sillĂ€ ajatuksella, ettĂ€ tÀÀllĂ€ voisi heitellĂ€ kysymyksiĂ€ ja kysellĂ€ kokeneemmilta rakentajalta kokemuksia millĂ€ osilla kannattaisi edetĂ€ eteenpĂ€in. LisĂ€ilen tekstiĂ€ tĂ€nne uusilla silmillĂ€ lisÀÀ.  LiitteenĂ€ kuvaa lohkon tilanteesta tĂ€llĂ€ hetkellĂ€.  HeittĂ€kÀÀs nĂ€in aluksi ajatuksia siitĂ€, kannattaisko moottoria lĂ€hteĂ€ toteuttamaan kaasari vai ruisku ratkaisulla? Edited January 16, 2019 by Dalton 1 Quote
Urbantoy Posted January 16, 2019 Posted January 16, 2019 (edited) KyseleppÀ KittilÀltÀ, siis GaryltÀ vai oliko se Kari suomeksi vÀhÀn vinkkiÀ jos sillÀ ois antaa niitÀ, ettÀ et tekase samoja mokia/ongelmia.. se tietÀÀ tuon paremmin ku mun taskut Edited January 16, 2019 by Urbantoy Quote
Dalton Posted January 17, 2019 Author Posted January 17, 2019 Ruiskun puolelle itsellÀkin ajatukset kÀÀntymÀssÀ. Onko kokemuksia nÀistÀ lÀppÀrungoista? http://tt-motors.com/kauppa/product_info.php/cPath/56_64/products_id/134 Quote
Ketsa Posted January 17, 2019 Posted January 17, 2019 Jos maksimaalinen moottoriteho ei ole tavoitteena, niin suositan ruiskua alkuperÀistyylisillÀ pÀssinsarvilla ja keskikaasulÀpÀllÀ. Pysyy homma simppelimpÀnÀ.  Onko vanhan vai uuden mallinen wbx lohko? Quote
Guest konna Posted January 17, 2019 Posted January 17, 2019 mÀ hommasin tohon pinkki hinkki projektiin just lÀppikset, triumph tt600 moottoripyörÀstÀ. ton nÀköset, helppo on irrottaa toisistaan ja tuosta telineestÀ, en o vielÀ tarkemmin ihmettelemÀÀn, 37mm on toi tuubin halkasia tossa lÀpÀn alapuolella. Quote
Essi Posted January 17, 2019 Posted January 17, 2019 HyvÀt tuplakaasarit ovat mun mielestÀ hieno, varma ja helppo ratkaisu. Niille kaveriksi vaikka 123-jakaja. Jos haluaa enemmÀn harrastaa ja samalla nykyaikaista kuosia, niin sitten ruiskua ja samalla pÀÀsee halutessaan eroon virranjakajasta. 1 Quote
Dalton Posted January 17, 2019 Author Posted January 17, 2019 (edited) Kiitokset kaikille kommenteista tĂ€hĂ€n mennessĂ€!  MitĂ€s tuplakaasareita suosittelisitte? Uusista kiinalaisista olen kuullut paljon parjausta ja vanhoja laatuvehkeitĂ€ ei taideta enÀÀ valmistaa?đ€  Nurkkakaasareilla /lĂ€ppĂ€rungoilla tulis ulkonÀöstĂ€ katu uskottavampi đ  Uudempi lohko on kyseessĂ€. Edited January 17, 2019 by Dalton Quote
Ketsa Posted January 17, 2019 Posted January 17, 2019 Saman tyyliset runkolaakerit kuin kuplassa = vanhan mallinen lohko ErillisellÀ pÀittÀislaakerilla = uuden mallin lohko Quote
Essi Posted January 17, 2019 Posted January 17, 2019 MÀ etsisin mahdollisimman hyvÀt kÀytetyt Dellorto DRLA 40 tai 45:t tai vastaavan kaliberin Weberit. Niille sitten huolto, korjaussarjat ja Cb Performancen update kitit vielÀ selkÀÀn.  Quote
Anssi Posted January 17, 2019 Posted January 17, 2019 Mulla oli bussin 2,1 nelostyypissÀ ensin kiinalaiset 44 IDF:t ja nyt kunnostetut vanhat 36 DRLA:t, molemmat 32 mm sisÀkurkuilla. Ihan hyvin riittÀÀ nuo pienemmÀtkin, vaihteistossa pitkÀt vÀlitykset niin ei tule kierrÀtettyÀ kovin korkealle. Jos aiot pitÀÀ alkuperÀisen nokka-akselin niin eikös 112 hp Wasserin alkuperÀinen ruiskukin sopisi hyvin? Luulisi löytyvÀn kÀytettynÀ hyvin edullisesti. Quote
Kharon Posted January 17, 2019 Posted January 17, 2019 54 minutes ago, Anssi said: Jos aiot pitÀÀ alkuperÀisen nokka-akselin niin eikös 112 hp Wasserin alkuperÀinen ruiskukin sopisi hyvin? Luulisi löytyvÀn kÀytettynÀ hyvin edullisesti.  KÀyttÀisin siitÀ ~kaiken ruiskuun liittyvÀn mekaniikan (istuu suoraan paikalleen, ei tarvitse sÀÀtÀÀ) ja ehkÀ suuttimetkin, mutta kaiken muun mikÀ siihen liittyy, voi trokata eteenpÀin jollekin joka haluaa museovehjettÀ: 70-lukuinen L-Jetronic sinÀnsÀ ei ollut aivan kamala, mutta siihen liittyi niin paljon ulkoisia hÀrpÀttimiÀ jotka eivÀt olleet lainkaan pitkÀikÀisiÀ, ettÀ kokonaisuutta ei voi oikein suositella ja toki sÀÀtömahdollisuudet ovat noin nolla, se kun on suunniteltu toimimaan niin kuin se on.  Modernissa ruiskussahan ei ole kuin muutama kÀytÀnnössÀ ikuinen anturi ja kaikki muu tehdÀÀn softalla. Toimii maailman tappiin jos vain suuttimet kestÀvÀt ja voi sÀÀtÀÀ mitÀ tahansa kÀtevÀsti suoraan kannettavasta. SiinÀ kohdassa L-Jetronic (eritoten jos sitÀ ei valmiina ole hyllyssÀ) ei ole oikein kilpailukykyinen.  MistÀ tuli mieleen ettÀ vanhoissa sÀÀdöksissÀ kaasuttimen korvaaminen ruiskulla luokiteltiin heti 10% tehonlisÀykseksi ... miten lie nykyisin?  Toki jos koneen vaihto eli uuden koneen tehon osoittaminen hoidetaan dynolapulla, niin se, ettÀ miten teho on tehty, ei enÀÀ kiinnosta konttoria yhtÀÀn. Quote
Anssi Posted January 17, 2019 Posted January 17, 2019 Tuossa ehdottamassani 112 hv moottorin DigijetissĂ€ ei kyllĂ€ mielestĂ€ni ole mitÀÀn erikoisempia hĂ€rpĂ€ttimiĂ€. Mutta pointti oli lĂ€hinnĂ€ se ettĂ€ sellaisen saisi varmaan muutamilla kympeillĂ€ vs. jĂ€lkiasennusruiskun yli 1000âŹ. Ja jos koneen speksit ovat vakiota vastaavat ei jĂ€lkiasennusruiskussa liene toiminnallisesti suurta etua alkuperĂ€iseen? Quote
Ketsa Posted January 17, 2019 Posted January 17, 2019 Aika tuuri kÀy, jos saa ehjÀn wbx:n ruiskun muutamalla kympillÀ. IlmamÀÀrÀmittarit tahtoo olla huonoja, suuttimia ei voi verrata nykyaikaisiin, kaasulÀppÀ voi olla vÀljÀ, jne. Ja lopputulosta ei voi toimivanakaan verrata edes perus megasqruittiin. Quote
HSuomi Posted January 18, 2019 Posted January 18, 2019 (edited) ĂĂ€ni lĂ€ppĂ€rungoille ja suorasytkĂ€lle koska niiden rakentelu on mukavaa ja ne on nykyaikaa. Rakentelun kannalta ei ole mitÀÀn kiinnostavaa pudottaa lorttoja nurkkiin. Tuplat ja jakaja sitten jos sĂ€hkö ja elektroniikka ei suju itteltĂ€ eikĂ€ ole mitÀÀn koneistusmahdollisuuksia. Edited January 18, 2019 by HSuomi Quote
Dalton Posted January 24, 2019 Author Posted January 24, 2019 Olikos kellÀÀn kokemuksia noista FAJS lÀppÀrungoista? Quote
Lasse Posted January 25, 2019 Posted January 25, 2019 On 1/18/2019 at 11:56 AM, HSuomi said: ĂĂ€ni lĂ€ppĂ€rungoille ja suorasytkĂ€lle koska niiden rakentelu on mukavaa ja ne on nykyaikaa. Rakentelun kannalta ei ole mitÀÀn kiinnostavaa pudottaa lorttoja nurkkiin. Tuplat ja jakaja sitten jos sĂ€hkö ja elektroniikka ei suju itteltĂ€ eikĂ€ ole mitÀÀn koneistusmahdollisuuksia. Tai henkilölle joka muuten vaan omaa kaikenlaisesta eletroniikasta autoissa paskoja kokemuksia eikĂ€ halua sitĂ€ syöpÀÀ harrasteisiinsa levittÀÀ. 3 Quote
HSuomi Posted January 25, 2019 Posted January 25, 2019 TĂ€ssĂ€ onkin se hyvĂ€puoli ettĂ€ kun tekee itte ni saa hyvĂ€n đ Quote
aapsi Posted January 26, 2019 Posted January 26, 2019 ItsellÀ vastaavanlaiset Fajs lÀppikset omassa rojektissa. Laatu muuten ihan ok, mutta vivut vÀhÀn heppoisen oloisia. Omissa tein vÀhÀn jÀykistyksiÀ vipuihin jolla noi rungot synkataan keskenÀnsÀ. Samoten vivun kiinnitys lÀppÀ akseliin oli niin heppoinen, ettÀ kÀÀntyili omia aikojaan vinoon akseliin nÀhden aiheuttaen sykronoinneissa ongelmia. Omiini vedin pienet hitsinapit pÀihin ettÀ pysyy paikallaan ja saa tarvittaessa hiottua vielÀ pois jos on tarvetta purkaa. Tilan kanssa oli myös vÀhÀn ongelmia kun suutintukki tulee "ulkopuolelle" ainakin normi tuplien imusarjoilla. LisÀtilaa tein muokkaamalla konehuonetta hieman ja kierteytin myös tukkien pÀÀhÀn paikat banjoille, ettÀ sai letkut lÀhtemÀÀn 90° kulmassa, muuten olis tullut letkut konepellistÀ lÀpi... Vivustona itsellÀ on tuo HEX mallinen, joka sekin vaati jonkinverran rakentelua (mm. ylÀpuolen reikÀjako oli muistaakseni eri kuin IDF kaasareissa) Summa summarum siis ihan toimivat saa mutta kuplassa ei ainakaan omalla kokoonpanolla ollut lÀhellekÀÀn Bolt on kamaa. Quote
aapsi Posted January 26, 2019 Posted January 26, 2019 Ai niin, kupla siis itsellÀ kyseessÀ.. Ei tietoa kuinka asettuvat juniksessa. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.