Jump to content

2.1 oxyboxer


Dalton

Recommended Posts

Posted (edited)

Junikseen olis tarkoitus talven aikana rakennella 2.1 wesiboxerin lohkosta luotettava moottori kesän reissuja silmällä pitäen. Ajatuksena olisi rakentaa alkuperäisen 2.1WBX tyyppinen vääntäjä ja maltillisesti viritetty luotettava moottori. Matalalla juniksella ei muutenkaan tulla mitään nopeusennätyksiä rikkomaan 😊

 

Moottoriin on nyt hankittuna CB:n Panchito
94mm 61cc kannet. Muuta osaa in hankittuna kiertokanget, sekä tiivisteitä ja laakereita. Ajatuksena olisi tehdä kone hydraulisilla nostajilla. Öljynkierto tullaan toteuttamaan moottorin vasemmalle puolelle pyörän taakse asennettavalla lauhduttimella ja flektillä. Mietinnässä on tällä hetkellä, että tulisiko moottori toteutettavaksi nurkkakaasareilla vai läppärungoilla ja ruiskulla.

 

Perustin tämän projektikertomukse  sillä ajatuksella, että täällä voisi heitellä kysymyksiä ja kysellä kokeneemmilta rakentajalta kokemuksia millä osilla kannattaisi edetä eteenpäin. Lisäilen tekstiä tänne uusilla silmillä lisää.

 

Liitteenä kuvaa lohkon tilanteesta tällä hetkellä.

 

Heittäkääs näin aluksi ajatuksia siitä, kannattaisko moottoria lähteä toteuttamaan kaasari vai ruisku ratkaisulla?

2A38699D-4841-466B-94B7-78671E4D2022.jpeg

Edited by Dalton
  • Like 2
Posted (edited)

Kyseleppä Kittilältä, siis Garyltä vai oliko se Kari suomeksi vähän vinkkiä jos sillä ois antaa niitä, että et tekase samoja mokia/ongelmia.. se tietää tuon paremmin ku mun taskut

Edited by Urbantoy
Posted

Jos maksimaalinen moottoriteho ei ole tavoitteena, niin suositan ruiskua alkuperäistyylisillä pässinsarvilla ja keskikaasuläpällä. Pysyy homma simppelimpänä.

 

Onko vanhan vai uuden mallinen wbx lohko?

Posted

mä hommasin tohon pinkki hinkki projektiin just läppikset, triumph tt600 moottoripyörästä.lappikset.JPG.9891e0ee1df35ee80da13a9232d5634f.JPG

ton näköset, helppo on irrottaa toisistaan ja tuosta telineestä, en o vielä tarkemmin ihmettelemään, 37mm on toi tuubin halkasia tossa läpän alapuolella.

Posted

Hyvät tuplakaasarit ovat mun mielestä hieno, varma ja helppo ratkaisu. Niille kaveriksi vaikka 123-jakaja. Jos haluaa enemmän harrastaa ja samalla nykyaikaista kuosia, niin sitten ruiskua ja samalla pääsee halutessaan eroon virranjakajasta. 

  • Like 1
Posted (edited)

Kiitokset kaikille kommenteista tähän mennessä!

 

Mitäs tuplakaasareita suosittelisitte?

Uusista kiinalaisista olen kuullut paljon parjausta ja vanhoja laatuvehkeitä ei taideta enää valmistaa?🤔

 

Nurkkakaasareilla /läppärungoilla tulis ulkonäöstä katu uskottavampi 😊

 

Uudempi lohko on kyseessä.

FBC7B3C3-9ECF-4933-A8B1-D8E57121593E.jpeg

Edited by Dalton
Posted

Saman tyyliset runkolaakerit kuin kuplassa = vanhan mallinen lohko

Erillisellä päittäislaakerilla = uuden mallin lohko

Posted

Mä etsisin mahdollisimman hyvät käytetyt Dellorto DRLA 40 tai 45:t tai vastaavan kaliberin Weberit. Niille sitten huolto, korjaussarjat ja Cb Performancen update kitit vielä selkään.  

Posted

Mulla oli bussin 2,1 nelostyypissä ensin kiinalaiset 44 IDF:t ja nyt kunnostetut vanhat 36 DRLA:t, molemmat 32 mm sisäkurkuilla. Ihan hyvin riittää nuo pienemmätkin, vaihteistossa pitkät välitykset niin ei tule kierrätettyä kovin korkealle.

Jos aiot pitää alkuperäisen nokka-akselin niin eikös 112 hp Wasserin alkuperäinen ruiskukin sopisi hyvin? Luulisi löytyvän käytettynä hyvin edullisesti.

Posted
54 minutes ago, Anssi said:

Jos aiot pitää alkuperäisen nokka-akselin niin eikös 112 hp Wasserin alkuperäinen ruiskukin sopisi hyvin? Luulisi löytyvän käytettynä hyvin edullisesti.

 

Käyttäisin siitä ~kaiken ruiskuun liittyvän mekaniikan (istuu suoraan paikalleen, ei tarvitse säätää)  ja ehkä suuttimetkin, mutta kaiken muun mikä siihen liittyy, voi trokata eteenpäin jollekin joka haluaa museovehjettä: 70-lukuinen L-Jetronic sinänsä ei ollut aivan kamala, mutta siihen liittyi niin paljon ulkoisia härpättimiä jotka eivät olleet lainkaan pitkäikäisiä, että kokonaisuutta ei voi oikein suositella ja toki säätömahdollisuudet ovat noin nolla, se kun on suunniteltu toimimaan niin kuin se on.

 

Modernissa ruiskussahan ei ole kuin muutama käytännössä ikuinen anturi ja kaikki muu tehdään softalla. Toimii maailman tappiin jos vain suuttimet kestävät ja voi säätää mitä tahansa kätevästi suoraan kannettavasta. Siinä kohdassa L-Jetronic (eritoten jos sitä ei valmiina ole hyllyssä) ei ole oikein kilpailukykyinen.

 

Mistä tuli mieleen että vanhoissa säädöksissä kaasuttimen korvaaminen ruiskulla luokiteltiin heti 10% tehonlisäykseksi ... miten lie nykyisin?

 

Toki jos koneen vaihto eli uuden koneen tehon osoittaminen hoidetaan dynolapulla, niin se, että miten teho on tehty, ei enää kiinnosta konttoria yhtään.

Posted

Tuossa ehdottamassani 112 hv moottorin Digijetissä ei kyllä mielestäni ole mitään erikoisempia härpättimiä. Mutta pointti oli lähinnä se että sellaisen saisi varmaan muutamilla kympeillä vs. jälkiasennusruiskun yli 1000€. Ja jos koneen speksit ovat vakiota vastaavat ei jälkiasennusruiskussa liene toiminnallisesti suurta etua alkuperäiseen?

Posted

Aika tuuri käy, jos saa ehjän wbx:n ruiskun muutamalla kympillä. Ilmamäärämittarit tahtoo olla huonoja, suuttimia ei voi verrata nykyaikaisiin, kaasuläppä voi olla väljä, jne. Ja lopputulosta ei voi toimivanakaan verrata edes perus megasqruittiin.

Posted (edited)

Ääni läppärungoille ja suorasytkälle koska niiden rakentelu on mukavaa ja ne on nykyaikaa. Rakentelun kannalta ei ole mitään kiinnostavaa pudottaa lorttoja nurkkiin.

Tuplat ja jakaja sitten jos sähkö ja elektroniikka ei suju itteltä eikä ole mitään koneistusmahdollisuuksia.

Edited by HSuomi
Posted
On 1/18/2019 at 11:56 AM, HSuomi said:

Ääni läppärungoille ja suorasytkälle koska niiden rakentelu on mukavaa ja ne on nykyaikaa. Rakentelun kannalta ei ole mitään kiinnostavaa pudottaa lorttoja nurkkiin.

Tuplat ja jakaja sitten jos sähkö ja elektroniikka ei suju itteltä eikä ole mitään koneistusmahdollisuuksia.

Tai henkilölle joka muuten vaan omaa kaikenlaisesta eletroniikasta autoissa paskoja kokemuksia eikä halua sitä syöpää harrasteisiinsa levittää.

  • Like 3
Posted

Itsellä vastaavanlaiset Fajs läppikset omassa rojektissa. Laatu muuten ihan ok, mutta vivut vähän heppoisen oloisia. Omissa tein vähän jäykistyksiä vipuihin jolla noi rungot synkataan keskenänsä. Samoten vivun kiinnitys läppä akseliin oli niin heppoinen, että kääntyili omia aikojaan vinoon akseliin nähden aiheuttaen sykronoinneissa ongelmia. Omiini vedin pienet hitsinapit päihin että pysyy paikallaan ja saa tarvittaessa hiottua vielä pois jos on tarvetta purkaa. Tilan kanssa oli myös vähän ongelmia kun suutintukki tulee "ulkopuolelle" ainakin normi tuplien imusarjoilla. Lisätilaa tein muokkaamalla konehuonetta hieman ja kierteytin myös tukkien päähän paikat banjoille, että sai letkut lähtemään 90° kulmassa, muuten olis tullut letkut konepellistä läpi... 

Vivustona itsellä on tuo HEX mallinen, joka sekin vaati jonkinverran rakentelua (mm. yläpuolen reikäjako oli muistaakseni eri kuin IDF kaasareissa) 

Summa summarum siis ihan toimivat saa mutta kuplassa ei ainakaan omalla kokoonpanolla ollut lähellekään Bolt on kamaa. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...