Jump to content

Junakeulan renkaat?


Joe Cool

Recommended Posts

Ajattelinpa kirjoittaa tänne tuon projektiauton rengasasiaa, niin menee paremmin oikeaan paikkaan, kuin siellä projektin joukossa.

 

Kyseessä siis Brassi junis, joka on valmistettu '74, mutta speksit muuten 60-lukua.

 

Renkaat olleet alun perin 7.00-14 ja vastaava nykykoko on kai 185-14. Auton alla ovat loppuun ajetut renkaat kokoa 185/70-14 ja yksi 195/70-14. Suositukset puhuvat pakettiauton C-renkaista, vaikka kevythän tuo on nykyiseksi henkilöautoksikin. Toki teoreettinen max. 9 hlö kyydissä nostaa painoa aikalailla.

 

Millaisia kokemuksia ja suosituksia tuohon olisi?

 

Onko helpoin ja mukavin valinta panna 185/80-14C ihan suosiolla?

Onko siitä jotain ongelmaa? Urheilullista ja nopeaa tuosta ei saa mitenkään ja ulkonäönkin muodostaa kaikki muu, kuin 4 mustaa rengasta, joten näille ominaisuuksille en pane mitään painoa.

 

Käyttökelpoisuus ja turvallisuus ovat etusijalla.

 

Hintoja katselin nopeasti ja 100 +/- 30e löytyy iso valikoima C-renkaita, joten hinnastakaan se ei ole tässä projektissa kiinni, jos noissa luokissa mennään. Mitään 400-500e klassikkomallia en aio alle survoa 🙂

 

 

 

Link to comment

Kantavuuden/ akselipainojen mukaan täytyy mennä. C- rengas on aina kovempi/epämukavampi kun pienemmällä painoluokalla oleva rengas. Joskus omistin pallokeulan se oli huomattavasti mukavampi 205/65  15 renkaan verrattuna 185/80 14 c.

Link to comment
29 minutes ago, nikke911 said:

Unohda kaikki C-renkaat.

 

Samaa mieltä, renkaista löytyy kantavuusluokka ja mulla riitti pallokeulassa katsastusrenkaiksi 175/65/15, normiajossa mennää 145silla, siis edessä, takana Fuchseilla 195/65/15

Edited by Urbantoy
Link to comment
5 hours ago, Urbantoy said:

 

Samaa mieltä, renkaista löytyy kantavuusluokka ja mulla riitti pallokeulassa katsastusrenkaiksi 175/65/15, normiajossa mennää 145silla, siis edessä, takana Fuchseilla 195/65/15

Tuossa 14" vanteet. Kyllä niillekin löytyy kantavuutta varmaan, pitää vähän katsastaa paremmin tilannetta. Mitä etua noin kapeista rinkuloista saadaan edessä?

Link to comment
Just now, Joe Cool said:

Tuossa 14" vanteet. Kyllä niillekin löytyy kantavuutta varmaan, pitää vähän katsastaa paremmin tilannetta. Mitä etua noin kapeista rinkuloista saadaan edessä?

 

Vaihda suosiosta 15tuumasiin.. Sakujuniksessa ollut aina 15tuumaset, vaikuttaa tuumakoko myös peräpäässä kulutukseen ja ajomukavuuteen.

Tontitetussa kapeilla renkailla ei tule lokarin reuna niin äkäseen vastaan

Edited by Urbantoy
Link to comment
Just now, metake said:

 

Ei nyt sentään, ensin oli 16", sitten 15" ja lopuksi 14". Vuosimalleja en muista että milloin mikäkin vaihtui, mutta joku senkin varmaan muistaa..

hyvä että korjasit.. noin se tais mennä.. olihan mun toppelihylsyssä 14'' ku rupesin ajatteleen oikein muka ajatuksella, mun ajataukset on varmaan niitä hajatuksia, en vedä hernettä nokkaan Metaken oikasusta.. no edelleen olen sitä mieltä että 15'' soppeli junikseen

  • Like 1
Link to comment
9 minutes ago, Urbantoy said:

 

Vaihda suosiosta 15tuumasiin.. Sakujuniksessa ollut aina 15tuumaset, vaikuttaa tuumakoko myös peräpäässä kulutukseen ja ajomukavuuteen.

Tontitetussa kapeilla renkailla ei tule lokarin reuna niin äkäseen vastaan

Tuokin on vähän vanha myytti..oikeilla offseteilla eteen mahtuu paljon järkevämpiä renkaita ja vanteita. Mulla edessä 7x16 Fuchsit ja niissä 205 renkaat,kääntyy ja jarruttaa vähän nihkeästi kapeilla nakeilla..😉

Link to comment
Just now, nikke911 said:

Tuokin on vähän vanha myytti..oikeilla offseteilla eteen mahtuu paljon järkevämpiä renkaita ja vanteita. Mulla edessä 7x16 Fuchsit ja niissä 205 renkaat,kääntyy ja jarruttaa vähän nihkeästi kapeilla nakeilla..😉

 

Onhan sillä merkitystä kuinka tonttiin laitetaan

Mulla tuo helpotti ku laitto Fuchsit ja kavennettu akseli pari tuumanen.. no rullaahan nuo kaposet hyvin ku perässä ei ole tehoja niinkuin Nikellä.. On eri asia nuhapumppu kuplan mylly versus possun sikamylly, sillä rattaa rullaa hyvin oli rengas mikä hyvänsä

Edited by Urbantoy
Link to comment
  • 2 weeks later...

Nyt ehdin vähän paneutua asiaan lisää. Samban tietojen mukaan taka-akselin kantavuus on suurimmillaankin 1200 kg. Eli tuosta katsoen 600 kg kantavuusluokka on 90. Useat renkaat menevät 91-97 luokkiin 195/70-15 koossa ja tuota kokoa saa valikoimassa paljon paremmin, kuin 185-14. Mitat ovat käytännössä samat leveyttä lukuunottamatta.

 

Auton 14" vanteet on maalattu siististi valkoisiksi, joten niitä nyt ei välttämättä ole hinku uusia.

Mutta vaihtoehtona esim. tässä Paruzzilla on kyllä kohtuuhintaista peltivannetta 5,5x15" n. 73 e/kpl:
image.png.e5ca526cf3e132cc4262ceb5b6c3c4c2.png

 

Ilmeisesti nämä menisivät heittämällä vai menisivätkö junikseen? Käykö noihin myös ne pyöreät kupukapselit.

 

Haluaisin säilyttää orggis pyörälookin ja vanhan tyylin muutenkin.

 

Onko 195/70-15 liian iso rengas eteen? Alustaa ei ole tarkoitus madaltaa.

 

 

Edited by Joe Cool
Link to comment

Jos orkkis luukkia haluat säilyttää niin jätä paruzzin vanteet rauhaan ja laita juniksen 15" tietty vanne vähän kaposempi mutta nuo kumit taitaa vielä päälle mennä. Ja voihan niitä juniksen vanteita aina levitellä. Tai vaihtoehtoisesti 14" vanteen keskiöön saa varmaan sovitettua 15" kehän jos haluaa niin pussihousu meiningillä mennä että vanteen kolot säilyisi samanlaisena.

 

Link to comment
2 hours ago, Tanhis said:

Ostetaan osasto tällä palstalla. Itseltänikin saattaisi ylimääräinen sarja löytyä.

Puhut vähän mutta asiaa 😉 Myyntipalstaa kahlasin haulla sellaisia löytämättä, mutta kyllä se sarjasi kiinnostaa. Heitä vaikka YV:nä minulle kuvaa ja hintapyyntöä vanteista, niin pohdiskellaan. Ja eilen olin just Raumalla 😉 

 

Link to comment
3 hours ago, x-pj said:

Kyllä 185R14-koossa löytyy sopivia renkaita 

se on aika yleinen pakettiauton rengaskoko

Kyllä vain, juuri tuolta palstalta niitä hain ennen viestini julkaisemista. Nuo melkein kaikki ovat C-renkaita, jotka tässäkin ketjussa kehotettiin jättämään kauppaan. Niissä näyttää tuo kantavuus olevan jo lähemmäs tonnin luokkaa/rengas ja 600 kg (>90) riittäisi täydellä 9 h kuormallakin. Ainakin noissa 60-luvun spekseissä max taka-akselin kantavuus oli  1150-1200 kg .

 

15" vanteelle olisi tavallista 195/70-15 runsaasti tarjolla.

Link to comment
7 hours ago, Joe Cool said:

Puhut vähän mutta asiaa 😉 Myyntipalstaa kahlasin haulla sellaisia löytämättä, mutta kyllä se sarjasi kiinnostaa. Heitä vaikka YV:nä minulle kuvaa ja hintapyyntöä vanteista, niin pohdiskellaan. Ja eilen olin just Raumalla 😉 

 

Juu pitää käydä penkomassa mitä löytyy kun hallille seuraavaksi menen.

  • Like 1
Link to comment
4 hours ago, x-pj said:

Matalaprofiilinen rengas on toki parempi ajaa kuin täyskorkea, mutta jos laittaa täyskorkean renkaan niin miksi ei laittaisi C-renkaita. Niissä renkaan sivu on tukevampi eli kompensoi renkaan korkeuden aiheuttamaa pehmeyttä.

Ei ole mitään kokemusta tällaisen henkilöautoa kevyemmän bussin ajamisesta. Siksi täällä näitä kyselenkin. Ymmärsin kommenteista, että C-renkaassa kovuus on ongelma, ei korkeus tai pehmeys.

 

On minulla 3500 kg Ivecossa C-renkaat alla ja siinä ne toimivat hyvin sekä tyhjänä että täynnä.

 

Mutta kommentteja kleinbussissa kaivataan ja kokemuksesta vieläpä olisi eniten iloa 🙂

 

Link to comment

Minulla on pallokeula ja kokemusta vain siitä. Kyllä ajettavuus jonkin verran parani, kun 185R14 kesärenkaista siirryin 16 tuuman vateille ja 65 profiililla oleviin renkaisiin. Samalla "halpis" rengas vaihtui laatumerkkiin. Ei kuitenkaan ratkaisevaa eroa. Paljon enemmän vaikutti, kun vaihdoin alkuperäiset iskarit konin punaisiin. Todennäköisesti 15 tuuma vanteella ja 75-profiilin renkaalla ero olisi vielä pienempi. Talvipyörät on edelleen 185R14 ja nimenomaan halusin C-renkaat. Ei ole moittimista noissa talvipyörissäkään.

Link to comment
4 hours ago, hpa said:

Korkeampi rengas kompensoi heilurin pyrkimystä muuttaa raideväliä.

Tarkoitatko sitä, että korkeampi rengas joustaa paremmin sivusuunnassa ja sopii sen takia akselistolle? Matalia on toki moneen lähtöön ja joku 195/70 ei ole kovinkaan matala, kunhan ei mene sitten trendikkääseen xxx/35 -renkaaseen. 

Samasta syystä C-rengas voisi olla ongelma, koska se ei jousta sivuttain?

 

En näistä tiedä, siksi keskustelua on hyvä käydä. Tänään juttelin ihan muissa asioissa rengasliikkeessä käydessäni tiskillä 185-14 C vs. 195/70-14 renkaista ja kaveri tiskillä piti C-regasta kyllä paljon kovempana vaihtoehtona ja tätä 195/70 paljon mukavampana. Tässä yksi rengas, joka kävisi periaatteessa kantavuutensa puolesta 14" vanteelle. Mutta taitaa vaatia min. 5" leveyden. Orggis tuskin on niin leveä.:


image.png.7c1f079f2e419a41567b3fcdfb5d1c41.png

Edited by Joe Cool
Link to comment

Hi.Nykyiset kombisi vanteet voi olla mitkä vaan, originaali lienee sama kun 181:ssä eli 5JK-14. Joustosta on kyse, c- renkaat on täydelle kuormalle. Orkkis junakeulailijat kertonevat omista renkaistaan.

Link to comment
16 hours ago, hpa said:

Korkeampi rengas kompensoi heilurin pyrkimystä muuttaa raideväliä.

 

Ei kait raideväli mihinkään muutu. Sisään joustaessan kylläkin auraus kasvaa ja camber pienenee. Pyöreämpi profiili pysyy kenties paremmin tienpinnassa kuin teräväkulmainen mutta nykyrenkaissa taitaa olla kaikissa sen verran vahva kylki että kuinka paljon eroa todellisuudessa huomaa.

Link to comment
2 hours ago, x-pj said:

Sisäänjoustossa renkaan kosketuspinta siirtyy poispäin auton keskilinjasta ja ulosjoustossa keskilinjaan päin. Aika merkittävä siirtymä.

Eli myös camberiksi kutsuttu. 

 

Mitä isompi pyörä sitä isompi siirtymä.

Edited by Tanhis
Link to comment
On 2/28/2019 at 7:23 AM, Tanhis said:

Juu pitää käydä penkomassa mitä löytyy kun hallille seuraavaksi menen.

Oletkos ehtinyt kurkistamaan vielä vanteita...?

Ei tässä hoppu ole, mutta jos ei löydy, niin jotain pitänee tilata. Vaikka ne Paruzzin Porsche replicat eivät pussihousun mainetta paranna, niin taitavat olla ainoat peltivanteet, mitä on tarjolla uusina. Ne jos maalaa valkoiseksi, niin ehkeivät ne ihan silmille hyppää ja ainakin ovat enemmän aikakauden henkeen, kuin aluvanteet.

Onkohan noissa Porsche-malleissa muuten ET miten pahasti pielessä, eli mahtunevatko kääntymään ja pyörimään kunnolla?

Edited by Joe Cool
Link to comment

Irroteltiin tänään ne pyörät ja katseltiin vanteet läpi. Ovat kyllä aika hyvässä iskussa, ilmeisesti Brasilian orggikset 5"-14. Koko löytyi vanteen kyljestä.

On maalattu valkoiseksi, mutta likaiset. Ei mitään mainittavia kolhuja. Kevyt putsailu irrotti kyllä likaa.

 

Nyt tuntuu sille, että varmaan pannaan näille nuo GT Radialit 195/70-14. Kustannuksia kertyy sen verran hyvää tahtia, että kannattaa hyödyntää omat vanteet.

Yhdellä vanteella oli 195/70-14 ja hyvin se siihen istui. Jos rupeavat näyttämään pienille, niin ehkä seuraavalle kesälle uutta settiä.

 

Oli muuten joka ikisessä pyörässä eri rengaskoko 😉 155-14 - 195/70-14 - 185/70-14 ja yhdessä jopa 185-14C 😉

 

 

 

Edited by Joe Cool
Link to comment
  • 1 month later...

GT Radial renkaat nyt alla. Eivät nuo yllä linkkaamani Kargo-mallit, vaan 195/70-14 91-kantavuudella (615 kg).

Orggis 14" vanteilla. Kyllä ne siinä ihan asiallisilta näyttävät. Rengas ei pullistu mitenkään leveän oloiseksi läskiksi ja istuu hyvin vanhuksen ulkoasuun.

 

Raskashan se ohjaus on noilla, vaikka pani 3bar painetta eteen. Pitää käydä simpukka jotenkin läpi ja katsoa paraneeko.

Ehkä myös vaihtaa kapeampia eteen, vaikka 175 tai jotain, jos ratin pyörittely sillä kevenisi. Mutta ensin simpukan kimppuun.

Link to comment
1 hour ago, Mäki said:

Ihan mielenkiinnostä, että paljonko on jo mennyt tämän auton modifikaatioihin ja osahankintoihin? Näyttäisi olevan aika paljon tuurista kiinni, minkälaista kuraa sieltä Etelä-Amerikasta tulee. 

Vastaan tuonne projektin alle...

Link to comment
  • 1 year later...

Käytetäänpäs vanhaa topikkia saman aiheen tiimoilta. 
Minkäslaista gummia porukka on laittanut 15 tuumaiselle vakiopeltivanteelle, vakiokorkuiseen junikseen? Entä onko kellään sisärenkaita käytössä?

Edited by mllks
Link to comment
On 5/15/2020 at 6:35 PM, Kemin Karavaanari said:

165/80

Jos tahtotilana ois päästä tilanteeseen, että mittari näyttäisi jotakuinkin oikeaa lukemaa, tuo ei välttämättä ole ihan optimaalisin koko, vaikka leveyden puolesta sitä olisikin. Nykyrenkaiden profiilien kanssa tuntuu mahdottomalta päästä joka kantilta katsottuna optimitilanteeseen. Joko mittari heittää häränpyllyä ja rengaskaaret jäävät tyhjännäköisiksi tai vaihtoehtoisesti rengas pursuaa vanteelta irvokkaan näköisesti leveyssuunnassa. Toisaalta ei myöskään kiinnostais maksaa maltaita vintagemitoitetuista renkaistakaan. 

Link to comment

No konversiotaulukoissa juniksen alkuperäinen 6.40 15 ristikudosrengas vertautuu 175/80R15 tai 185/80R15 kumeihin, jotein ei toi 165/80 älyttömän kauas heitä. Ja pullakkuuttakin on 80-korkeessa vähän rättikumin tyyliin, vai mitä on hakusessa?

 

PS. Mulla olis pari uutta 175/80R15 Nankangia jouten.

Link to comment
31 minutes ago, -tipi- said:

No konversiotaulukoissa juniksen alkuperäinen 6.40 15 ristikudosrengas vertautuu 175/80R15 tai 185/80R15 kumeihin, jotein ei toi 165/80 älyttömän kauas heitä. Ja pullakkuuttakin on 80-korkeessa vähän rättikumin tyyliin, vai mitä on hakusessa?

 

PS. Mulla olis pari uutta 175/80R15 Nankangia jouten.

Joo hienoinen pullakkuus on ihan tervetullutta, kunhan sitä ei ole liikaa eikä se aiheuta tursuiluefektiä. Tällä hetkellä mulla on alla 205/70 ja ne on ainakin aivan liian leveät vakiovanteelle. Täl hetkellä mittari näyttää aikalailla oikeeta, joten toive ois, että se ei ainakaan kovin radikaalisti siitä muuttuis. 

 

EDIT: toi 175/80 vois olla aika hyvä itseasiassa. 

Edited by mllks
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...