Koso Posted June 10, 2019 Share Posted June 10, 2019 Elikkäs 12V tasavirtalaturi kyseessä ja moottoriremontin jälkeen kummallisesti laturin valo palaa, vaikka laturille ei ole muuta tehty kun hiilet vaihdettu. Akusta mitattu moottorin käydessä 12.6V ja lukema ei nouse kierroksia nostettaessa. Pitäisikö laturin pyöriä kun akulta maadotetaan laturin runko ja annetaan 12V D+ liittimelle? Tämä on kokeiltu, eikä pyörinyt eli onko laturi entinen? Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted June 11, 2019 Share Posted June 11, 2019 Pitäisi pyöriä virtaa antaessa. Olisiko hiiliä vaihtaessa hyppylanka katkennut tai alkanut ottamaan runkoon. Mittaa vielä paljonko laturi antaa ulos laturista mitattuna, jos se onkin ulkoinen lataussäädin joka on mennyt rikki. Tasavirtasen pitäisi latailla n. 14 V Quote Link to comment
Tanhis Posted June 11, 2019 Share Posted June 11, 2019 Mä koettaisin nyt ihan ekaksi laturin polarisointia. Quote Link to comment
Koso Posted June 11, 2019 Author Share Posted June 11, 2019 5 hours ago, Kemin Karavaanari said: Pitäisi pyöriä virtaa antaessa. Olisiko hiiliä vaihtaessa hyppylanka katkennut tai alkanut ottamaan runkoon. Mittaa vielä paljonko laturi antaa ulos laturista mitattuna, jos se onkin ulkoinen lataussäädin joka on mennyt rikki. Tasavirtasen pitäisi latailla n. 14 V Meinaatko hyppylangalla laturin sisällä meneviä kahta piuhaa? Quote Link to comment
Koso Posted June 11, 2019 Author Share Posted June 11, 2019 4 hours ago, Tanhis said: Mä koettaisin nyt ihan ekaksi laturin polarisointia. Polarisointi on kokeiltu eikä pyörinyt. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted June 11, 2019 Share Posted June 11, 2019 13 minutes ago, Koso said: Meinaatko hyppylangalla laturin sisällä meneviä kahta piuhaa? Muistaakseni siinä hiilien lähellä on sellaiset kohtuu paksut piuhat laturin sisällä. Juuri ja juuri niitä pääsee näpelöimään hiilien aukoista. Mutta mittaa tosiaan mitä antaa suoraan laturin navoista ja jos enemmän kuin akulta niin ulkoinen lataussäädin lienee kaput. Quote Link to comment
Koso Posted June 11, 2019 Author Share Posted June 11, 2019 21 minutes ago, Kemin Karavaanari said: Muistaakseni siinä hiilien lähellä on sellaiset kohtuu paksut piuhat laturin sisällä. Juuri ja juuri niitä pääsee näpelöimään hiilien aukoista. Mutta mittaa tosiaan mitä antaa suoraan laturin navoista ja jos enemmän kuin akulta niin ulkoinen lataussäädin lienee kaput. Mielestäni ei näkynyt muita piuhoja kun hiilien omat ja 2 piuhaa D+ ja DF liittimiltä. Mutta joo laitan laturin takas kiinni ja ilmottelen tulokset myöhemmin Quote Link to comment
Tanhis Posted June 11, 2019 Share Posted June 11, 2019 1 hour ago, Koso said: Polarisointi on kokeiltu eikä pyörinyt. Mulla oli joskus yhden tasavirtasen kanssa sellainen että piti auto käynnissä antaa useaan otteeseen että lähti toimimaan oikein. Quote Link to comment
x-pj Posted June 11, 2019 Share Posted June 11, 2019 Minulla oli myös yksi laturi, joka ei lähtenyt aluksi itsestään pyörimään, mutta kun antoi kädellä pyöräyttämällä vauhtia, niin sen jälkeen pyöri itsestään. Seuraavalla yrittämällä lähti pyörimään ilman alkuvauhtia. Quote Link to comment
Koso Posted June 11, 2019 Author Share Posted June 11, 2019 Vikana oli laturin sisällä oleva DF liittimelle tuleva johto oli irronnut kolvauksista eli kemin karavaanari oli ihan oikeassa. Kiitokset neuvoista kaikille! 1 Quote Link to comment
KaKaRa Posted April 18, 2020 Share Posted April 18, 2020 Lainataan vanhaa topiccia... Koneena 1600, 12V ja tasavirtalaturi. Autolla kun ajaa 5-10km niin latauksen merkkivalo syttyy. Jos sammuttaa ja käynnistää minuutin päästä, valo sammuu. Jos kuitenkin jatkaa ajamista, valo ei enää sammu vaikka olisi sammutettuna kuinka kauan. Vaihdoin säätimen, sama homma jatkuu, 5-10km ja valo syttyy -> vika ei säätimessä. Katsoin hiilet, näytti hyvältä, ei palaneelta. Onko ideoita mistä vikaa kannattaa etsiä? Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 18, 2020 Share Posted April 18, 2020 Voi olla että hiilet on kuitenkin kuluneet ja samoin kollektori. Itsellä oli samoja oireita ja huomasin että vanhanliiton hiilet olivat pidemmät kuin nykyiset uudet. Vanhoilla käyttämättömillä hiilillä alkoi homma toimimaan. Mittaa yleismittarilla paljonko lataa akun navoille, pitäisi olla 14 V Quote Link to comment
Urbantoy Posted April 18, 2020 Share Posted April 18, 2020 Tasavirtalaturissa oon törmännyt siihen vikaan että hiiliä pitävät jouset on kuoleentunut eikä hiilet ota sinne ankkuriin ku lämpee, yhteen taivuttelin jousia ja rupespa lataileen, mutta se olikin semmonen seppäkorjaus.. tai mulla korjaantu sillä.. uudet jouset tilailin ku kerkesin Quote Link to comment
Tanhis Posted April 20, 2020 Share Posted April 20, 2020 Lataako auto ennen valon ensimmäistä syttymistä, siis onko mitattu lataus. Itse painin yhden 12V tasalaturin kanssa vaikka kuinka kun ei ladannut oikein. Lopuksi kasasin kolmesta laturista mittaamalla todetun parhaan ankkurin ja käämit, porakoneella pyörittäen hion kollektorin puhtaaksi, putsasin kaikki kontaktit sisäänajoin hiilet ja testasin että laturi pyörii myös moottorina ja silti ei kunnollista latausta. Ostin uuden elektronisen säätimen ja sekään ei auttanut. Lopuksi sitten tajusin tehdä laturin polarisoinnin auton ollessa käynnissä ja sen jälkeen ongelma poistui. Quote Link to comment
KaKaRa Posted April 21, 2020 Share Posted April 21, 2020 Nyt sain mitattua latauksen, auto käynnissä - latausvalo ei pala - mitattuna 13V. Eli ei lataa vaikka valo ei pala. Pitäisikö tehdä polarisointi? Quote Link to comment
Tanhis Posted April 22, 2020 Share Posted April 22, 2020 Lataako se silloin kuin valo palaa. Ja ei siittä polarisoinnin tekemisestä haittaakaan ole. Quote Link to comment
aki Posted September 15, 2020 Share Posted September 15, 2020 On 4/20/2020 at 11:06 AM, Tanhis said: Lataako auto ennen valon ensimmäistä syttymistä, siis onko mitattu lataus. Itse painin yhden 12V tasalaturin kanssa vaikka kuinka kun ei ladannut oikein. Lopuksi kasasin kolmesta laturista mittaamalla todetun parhaan ankkurin ja käämit, porakoneella pyörittäen hion kollektorin puhtaaksi, putsasin kaikki kontaktit sisäänajoin hiilet ja testasin että laturi pyörii myös moottorina ja silti ei kunnollista latausta. Ostin uuden elektronisen säätimen ja sekään ei auttanut. Lopuksi sitten tajusin tehdä laturin polarisoinnin auton ollessa käynnissä ja sen jälkeen ongelma poistui. Mites tuo polarisointi tehdään käynnissä olevaan moottoriin? Quote Link to comment
Tanhis Posted September 16, 2020 Share Posted September 16, 2020 9 hours ago, aki said: Mites tuo polarisointi tehdään käynnissä olevaan moottoriin? En mä nyt enää tarkkaa muista kun kaivoin vinkin jostain sambalta ja se toimi, Hyppyjohdolla +12 kumminkin toin laturille koneen ollessa käynnissä. Quote Link to comment
Unkki Posted June 2, 2021 Share Posted June 2, 2021 Tätäkin ketjua tankkasin moneen kertaan, eikä ongelma meinannut ratketa. Laturi pyöri hyvin, kun sille antoi virtaa. Latausvalo vain jatkoi palamistaan joka kerta, kun käynnistin moottorin.Olin jo katselemassa uusia latureita netistä, kun tallikaveri pölähti paikalle. Hän kertoi omasta Porsche-traktoristaan, jonka laturin ongelmien syyksi paljastui maalaus, joka ehkäisi laturin rungon maadoittumisen. Tähänkin moottoriin on tullut vähän väriä laitettua, joten tein kytkennän kuvan mukaisella tavalla ja laitoin käyntiin. Valo sammui heti.Eli siis vaikka laturiin tulee kaksi piuhaa, sen ei saa antaa hämätä. Laturin pitää olla maadoitettuna rungostaan.Nyt pitää vain tehdä vähän paremmin kyydissä pysyvä maadoitus, maaleja kun en viitsi ruveta rapsuttelemaan pois.Lähetetty minun EVA-L09 laitteesta Tapatalkilla 1 Quote Link to comment
Tutkija Posted June 2, 2021 Share Posted June 2, 2021 Kyllä mulla ainakin 69 mallissa tulee alunperinkin johtosarjassa maadoitusjohto laturin runkoon kiinni ruuvilla eli kolme johtoa alkujaankin. Quote Link to comment
Unkki Posted June 2, 2021 Share Posted June 2, 2021 Tässä ei ole ollut minulla, ja tämän laturin kanssa on pärjätty jo 7 kesää ongelmitta ilman maadoituspiuhaa. Nyt vaihtui kone, mutta laturi pysyi samana.Lähetetty minun EVA-L09 laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
Kurre Posted June 2, 2021 Share Posted June 2, 2021 Mun kuplassa laturille tuli ruskea piuha ympyröidyn ruuvin alle. Quote Link to comment
Unkki Posted June 2, 2021 Share Posted June 2, 2021 Luultavasti se on siinä ollut jossain vaiheessa, mutta ei minulla siis ainakaan, ja tämä on ollut minulla ajossa vuodesta 2014.Laitoin tuon kuvan lähinnä siksi, että muutkin laturiongelmien kanssa painivat huomaisivat tarkistaa maadoituksen.Lähetetty minun EVA-L09 laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
x-pj Posted June 3, 2021 Share Posted June 3, 2021 Ei ole minunkaan latureissa maajohtoa. Onko vaihtovirtalaturissa edes paikkaa maajohdolle? Quote Link to comment
NO H2O Posted June 3, 2021 Share Posted June 3, 2021 2 hours ago, x-pj said: Ei ole minunkaan latureissa maajohtoa. Onko vaihtovirtalaturissa edes paikkaa maajohdolle? Joissakin kuplissa tuo on ollut, kannattanee katsoa johtosarjaa tarkemmin jos vaikka katkennut tms. Vaihtovirtalaturissa ei ole paikkaa maalle... Quote Link to comment
Tutkija Posted June 3, 2021 Share Posted June 3, 2021 Tasavirtalaturilla varustettu kupla missä säädin on ollut takapenkin alla on ollut myös johtosarjassa maajohto laturin runkoon. Muissa malleissa sitä ei välttämättä ole. Quote Link to comment
x-pj Posted June 3, 2021 Share Posted June 3, 2021 Kun osaa kaivata, niin löytyi tuosta minun vaihtovirtalaturistakin paikka maajohdolle. Quote Link to comment
Koso Posted June 12, 2021 Author Share Posted June 12, 2021 Ongelmat sen kuin jatkuvat taas laturin valon kanssa. Itellä säädin sano itsensä irti ja akku ylilatautui oikein kunnolla ja työnsi nesteet pihalle. Nyt uusi säädin paikallaan, mutta laturin valo palaa eikä suostu enään käymään tyhjäkäyntiä. Voiko olla että viallinen säädin on saanut jotain muuta tuhottua vaikka laturista, vaikka lataa normaalisti mutta ei siis tyhjäkäyntiä käy. Potilaassa siis 12V tasavirta. Quote Link to comment
x-pj Posted June 12, 2021 Share Posted June 12, 2021 1 hour ago, Koso said: Ongelmat sen kuin jatkuvat taas laturin valon kanssa. Itellä säädin sano itsensä irti ja akku ylilatautui oikein kunnolla ja työnsi nesteet pihalle. Nyt uusi säädin paikallaan, mutta laturin valo palaa eikä suostu enään käymään tyhjäkäyntiä. Voiko olla että viallinen säädin on saanut jotain muuta tuhottua vaikka laturista, vaikka lataa normaalisti mutta ei siis tyhjäkäyntiä käy. Potilaassa siis 12V tasavirta. Vaihdoitko akun? Ylilataus voi rikkoa akun eikä se ota enää virtaa vastaan. Laturin tuottama ylijännite ei mene pelkästään akulle, vaan kaikki sähkölaitteet toimivat ylijännitteellä. Joten voi siellä muutakin mennä rikki. Tyhjäkäyntiongelma voi johtua tyhjäkäyntisolenoidista. Se toiminta on helppo testata. Kytkee virran päälle ja nyppää solenoidille menevän piuhan irti jolloin solenoidin pitäisi naksahtaa ja uudelleen naksahtaa kun kytkee johdon takaisin. Quote Link to comment
Koso Posted June 12, 2021 Author Share Posted June 12, 2021 12 minutes ago, x-pj said: Vaihdoitko akun? Ylilataus voi rikkoa akun eikä se ota enää virtaa vastaan. Laturin tuottama ylijännite ei mene pelkästään akulle, vaan kaikki sähkölaitteet toimivat ylijännitteellä. Joten voi siellä muutakin mennä rikki. Tyhjäkäyntiongelma voi johtua tyhjäkäyntisolenoidista. Se toiminta on helppo testata. Kytkee virran päälle ja nyppää solenoidille menevän piuhan irti jolloin solenoidin pitäisi naksahtaa ja uudelleen naksahtaa kun kytkee johdon takaisin. Just uusin akun ja kokeiltu myös toisella akulla. Kaasarina toimii yksittäinen 44 weberi joten ei johdu siitäkään. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.