Urbantoy Posted February 20, 2022 Share Posted February 20, 2022 19 minutes ago, Kharon said: Toisaalta taas 20W on vain 1,7A ja kun hintaeroa on 500 euroa, niin sillä ostaa pari hupiakkua enemmän ja jää vielä rahaa käteenkin. Tilaa toki kuluu ja painoa tulee lisää, mutta euroja menee vähemmän. Mikä sitten onkaan se tärkein asia, sehän sen ratkaisee viime kädessä. Laatu ainakin mulle, en ole vielä vertaillut noita mitä tässä on mainittu, F, D ja W Quote Link to comment
KimmoH Posted February 20, 2022 Share Posted February 20, 2022 Nää erivalmistajien kaapit pitäisi oikeasti saada rinnakkain että vois vertailla todellista sähkönkulutusta. Tuolla Taloon.comin kaapilla pärjää varmaan puskaparkissa pari yötä heittämällä hupiakun voimin. Jos pidempään pitää olla poissa valtakunnanverkosta, niin sitten aurinkopaneelia vain katolle. Rohraumin katolla paneelit on puolet lähempänä aurinkoakin kuin normibussissa joten sähköäkin tulee enemmän 😄 1 1 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted February 20, 2022 Author Share Posted February 20, 2022 Kyllä tässä on lähtökohtana ollut että puskaparkissa jos 2 vuorokautta pärjäisi niin se riittänee, sen verran levottomaksi on kaasujalka todettu. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted February 21, 2022 Share Posted February 21, 2022 On 2/20/2022 at 10:10 AM, KimmoH said: Nää erivalmistajien kaapit pitäisi oikeasti saada rinnakkain että vois vertailla todellista sähkönkulutusta. Tuolla Taloon.comin kaapilla pärjää varmaan puskaparkissa pari yötä heittämällä hupiakun voimin. Jos pidempään pitää olla poissa valtakunnanverkosta, niin sitten aurinkopaneelia vain katolle. Rohraumin katolla paneelit on puolet lähempänä aurinkoakin kuin normibussissa joten sähköäkin tulee enemmän 😄 Jos pidempi puskaparkkeilu on se juttu niin sitten kantsii siirtyä kaasuun. Samalla sitten saa voimalähteen myös keittolevylle ja grillille. Toisaaltaan jos rossbaumin katto täynnä paneeleita niin turha lähteä norjaan asti vuorelle samoamaan kun saman liikunnan saa paneeleita putsatessa. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted February 25, 2022 Author Share Posted February 25, 2022 Tänään taas ysärit, aloitettiin syömäpuolella ku Henkka oli ostanu salaatit. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted February 25, 2022 Author Share Posted February 25, 2022 Oli kuulemma varautunu ens kesän euroopanreissuun swappiliivillä, jos tulee enemmänki ostettua nippeliä. 1 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted February 25, 2022 Author Share Posted February 25, 2022 (edited) Minä käväsin Motonetistä hupiakulle jämerämpää erotusrelettä, kaapelia yms sälää. Akkukoteloon tuli askarreltua pari kiinnitysrautaa ja ruuvasin jääkaapin kevyesti kiinni akkukotelon päälle. Samalla askartelin hupiakulle maajohdon ja vetasin virtakaapelin hupiakulta konehuoneeseen. Edited February 25, 2022 by Kemin Karavaanari 1 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted February 25, 2022 Author Share Posted February 25, 2022 Siinä joopaillessa säädin edestä jarrut (ei ollut säätämistä) ja mitoin että auto renkaillaan olisi ilman painoa puskurista ja ohjaussimpukasta maahan n. 4 cm ja maasta tippalistaan 146 cm. Ihan hyvin on alhaalla vielä joustojakin, kiitos rungossa nostetun pallonivelakselin. 3 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted March 12, 2022 Author Share Posted March 12, 2022 Sain ostettua sulakerasiat ku viimeksi oli Motonetistä loppu. Nyt on starttiakun ja hupiakun välisessä kaapelissa molemmissa päissä 80 ah sulakkeet ja erotusrele kytketty. Ihan tuli poikavuosien subbarihommat mieleen. 2 Quote Link to comment
höpö heka Posted March 14, 2022 Share Posted March 14, 2022 Karavaanari touhus kyllä reippaasti koko perjantain. Syötiin muuten vaihteeksi mummun tekemään poronkäristystä ihan pirtin puolella ennen ku alettii hommii😊 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 15, 2022 Author Share Posted April 15, 2022 Tänään Art_Zin talvikuplan kyydissä Tornioon ja rohmu ajoon. Oli mukavampi ajaa kuin muistinkaan vaikka tuli vähän lisää mataloitettua tubbausten johdosta. 11 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 29, 2022 Author Share Posted April 29, 2022 Rohmulla on oikeastaan aina ollut taipumusta hieman kyykätä kun lähtee kiihdyttämään esim risteyksestä. Aiemmin oli keskipakojakaja sekä solex 34 ykköstyypin 1600 kaksreikäkantisessa koneessa. Kompensoin kyykkäystä vaihtamalla tyhjäkäynnin 55 -> 65 ja hieman säädin seosta ja sillä mentiin kulutuksen ollessa 13 l sataselle. Ostin nyt Art_Zilta perus 123 jakajan alipaineella ja kokeilin siihen eri käyriä sekä vaihdoin tulpat mutta edelleen pientä kyykkäystä varsinkin kun imu ei ole päällä. Kokeilin myös paria muuta arpakaasaria ja esim toinen 34 kaasari pelas muuten paitsi että sama kyykkäys paheni. Entiiäsaatana, ennakon lisäys kympistä ei tunnu auttavan, venat säädetty talvella ja muuten käy ja räjähtää käyntiin kylmänä ja kuumana heti sahaamatta. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 29, 2022 Author Share Posted April 29, 2022 Kiihdytyspumppua vois koittaa kiriä seuraavaksi vaikka äkkiseltään näyttäisi että bensaa tulisi heti kun kaasuvipua liikuttaa. Quote Link to comment
metake Posted April 29, 2022 Share Posted April 29, 2022 No sehän on ominaisuus näissä, virheettömäksi ei tahdo saada oikein mitenkään. Vahva suositus sille, että hakkaat pään irti säästöpossusta ja investoit tuplakaasareihin. Kirpaisee kerran mutta nepä sopii sitten kaikkiin koneisiin tästä eteenpäin. Ja tulee älyttömän hieno ajaa ja rupeat itsekin ihmettelemään että mikset ostanut niitä jo vuosia sitten.. Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla 2 Quote Link to comment
Urbantoy Posted April 29, 2022 Share Posted April 29, 2022 23 minutes ago, metake said: No sehän on ominaisuus näissä, virheettömäksi ei tahdo saada oikein mitenkään. Vahva suositus sille, että hakkaat pään irti säästöpossusta ja investoit tuplakaasareihin. Kirpaisee kerran mutta nepä sopii sitten kaikkiin koneisiin tästä eteenpäin. Ja tulee älyttömän hieno ajaa ja rupeat itsekin ihmettelemään että mikset ostanut niitä jo vuosia sitten.. Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Muistan ku yks vuos MetriÅåkke piti saman saarnan mulle ajaessaan MaitoValasta DWL:n loistopippaloissa.. Siitä viisastuneena ne tuplat on hommattu ja menee paikalleen ku kone vaihtuu.. Ai sitä ihanuutta sitten jos MetriÅåkkeen on uskominen ja jos niin käy, joutu sille bissee tarjoon Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 29, 2022 Author Share Posted April 29, 2022 54 minutes ago, metake said: No sehän on ominaisuus näissä, virheettömäksi ei tahdo saada oikein mitenkään. Vahva suositus sille, että hakkaat pään irti säästöpossusta ja investoit tuplakaasareihin. Kirpaisee kerran mutta nepä sopii sitten kaikkiin koneisiin tästä eteenpäin. Ja tulee älyttömän hieno ajaa ja rupeat itsekin ihmettelemään että mikset ostanut niitä jo vuosia sitten.. Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Olen ollu aina 1 kurkkubrosolimies, niitäkin oli hyllyssä mutta on tullut hävitettyä kun vakiokoneella on muutoin ollut elämä niin auvoista ajelua jo useampi kesä. Noo, pelaahan tuo niin katellaan. Kulutus saisi kyllä olla pienempi niin hinnan kun toimintasäteenkin nimissä. Quote Link to comment
metake Posted April 29, 2022 Share Posted April 29, 2022 Olen ollu aina 1 kurkkubrosolimies, niitäkin oli hyllyssä mutta on tullut hävitettyä kun vakiokoneella on muutoin ollut elämä niin auvoista ajelua jo useampi kesä. Noo, pelaahan tuo niin katellaan. Kulutus saisi kyllä olla pienempi niin hinnan kun toimintasäteenkin nimissä.Kyllä se olis jo tuossa iässä aika menettää tuplakaasarineitsyys...Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla 1 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 29, 2022 Author Share Posted April 29, 2022 (edited) Tänään taas innostuin ja yritin säätää 34sta kiihdytyspumppua, ei auttanu. Art_Zilta ostin 123 alipainejakajan kylkijäisenä 30 pict 1sen välilaipalla. Aikansa ku sitä puhdistelin ni sain käymään tyhjäkäyntiä ja pelaamaan. 125 pääsuuttimella ei kyykänny enää alhaalta mutta voima ei ollut läsnä yläkierroksilla. Otin edellisestä 34sta 132 enshätään ja ku sain sillä säätöihin niin testiajolla pelas aika ihanasti. 127,5 suutin löyty yhestä kaasarista niin sitä vois kokeilla joku päivä ja kaivella suutinkätköjä oisko muita. Tyhjäkäynniksi jäi paikallaan ollut 55 Edited April 29, 2022 by Kemin Karavaanari 2 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted May 7, 2022 Author Share Posted May 7, 2022 (edited) No tällä 30 pict 1llä ei sitten kuitenkaan löytynyt lopulta tyhjäkäyntiä. Kun laittoi tyhjäkäyntisuuttimen pohjaan niin ei pelannut, kun löysäsi niin toimi kohtalaisesti. Suihkin myös bräleenillä kansien ja imusarjan liitokset eikä imuvuotoja löytynyt. Tilasin uuden Solex/Brosol 30/31 kaasarin ja vaihdoin paikallaan olleen 120 pääsuuttimen ensin 127,5 ja myöhemmin 132. Toistaiseksi paras säätö onnistu 132 pää, 55 tyhjä ja 65 power ja vetää ihan mukavasti. Pitää odotella että kelit lämpeää ja koittaa sitten vielä hifistellä seoksia jos siltä tuntuu. Nyt on ollut sen verran viileää ettei tahdo konetta saada kunnon lämpöihin. Edited May 9, 2022 by Kemin Karavaanari Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted May 26, 2022 Author Share Posted May 26, 2022 Uusi kaasari on toiminu aivan ihanasti 123 alipainejakajan kanssa niin huomio on keskittynyt muualle. Veto päällä alkoi alustasta kuulumaan pientä vaikerrusta niin nappasin kuskin vetarin ruuvipenkkiin, putsasin ja uudet rasvat. Ilmeisesti toissatalvena kun vaihdoin laatikon ei nähtävästi ole haluttanut läträtä tuoreiden vaseliinien kanssa. Koeajolenkin perusteella onnistunut huoltotoimenpide. 1 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted May 27, 2022 Share Posted May 27, 2022 Jos ei ääni ainakaan lisääntynyt niin se on hyvin tehty 👍 Ja grammaria vähä lujempaa 🎶 1 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted May 28, 2022 Author Share Posted May 28, 2022 Jääkaapin asennuksesta alkaen harmittelin ettei siinä ollut usb-pistoketta kännykän lataukselle. Tänään ostin vaimonkaupasta irtonaisen pistokkeen ja ruuvasin akkukoteloon. Käytettävyyden kannalta ei paras paikka mutta oli niin sopiva kolo että siihen se oli laitettava. Tuohonkin tietysti tehtaalla laitettu jatkuvasti palava sininen ledi, kuinkas muutenkaan. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 28, 2022 Share Posted May 28, 2022 22 minutes ago, Kemin Karavaanari said: Tuohonkin tietysti tehtaalla laitettu jatkuvasti palava sininen ledi, kuinkas muutenkaan. Ihan ekana tussia ledin päälle ja sitten teipin pala tussatun ledin päälle. Itse asensin samansorttisen usb töpselin matkaajaan. Empä ajatellut että siinä lokaatiossa soikkaa suoraan naamaan kun on nukkumassa. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted May 29, 2022 Author Share Posted May 29, 2022 Sunnuntaiajelulla 11 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted May 31, 2022 Author Share Posted May 31, 2022 (edited) Käväsin tosiaan Kemistä Kilpisjärvellä testaamassa miten vetarinrasvaus onnistui ja tuntuhan tuo pelaavan ongelmitta muutenkin n. 1100 km lenkin. Frezzerin jääkaappikaan ei ollut pettymys, nakit oli pakastelokerossa kotia tullessa jäässä ja Kilpisjärvellä akun jännite laski 15 tunnin paikallaanoloaikana 12,5stä 12,4ään, samoin 14 tunnin seisonnan aikana kun pois tullessa piipahdin Levillä. Jonkin taulukon mukaan 10% kulutus akusta. Edited June 12, 2022 by Kemin Karavaanari Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted May 31, 2022 Author Share Posted May 31, 2022 Mainitaan nyt tässäkin että en olisi Enontekiön Vuontisjärvellä arvannut törmääväni tällakseen keitaaseen, hiekkaa oli kuin saharassa! 5 Quote Link to comment
mikan Posted June 3, 2022 Share Posted June 3, 2022 Paljonko tuollainen korkeaotsainen junis kulutti bensaa 1100 km:n matkalla? Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted June 3, 2022 Author Share Posted June 3, 2022 Tämä kuluttaa edelleen liikaa, 12-13 litraa sataselle. Jouduin nykyseen 30/31 kaasariin laittamaan 132 pääsuuttimen jotta kyykkäys kiihdyttäessä hävisi. Palstojen mukaan yleensä käyttävät 125/127 pääsuutinta 1600 koneessa. Kombona siis 1600 type1 early bayn kone 2r kansilla, 30/31 kaasarilla, alipaine 123 jakaja. Laatikkona palliksen "091", 0,89 nelosella ja 185/65x15 rengastuksella. Korkea otsapinta-ala, raskas kattoteline vararenkain, iso 140 ah hupiakku & jääkaappi, raskaista levyistä tehty yläsänky yms ei tietenkään auta tilannetta. Ilmansuodattimena palliksen pönttö, vois korvata jälkituotantosuodattimella jos edesauttais koneen hengitystä. Mielestäni pitäisi päästä 10-11 kulutukseen. Lisäteho auttaisi jotta voisi ajaa kevyemmällä kaasulla. Quote Link to comment
Urbantoy Posted June 3, 2022 Share Posted June 3, 2022 33 minutes ago, Kemin Karavaanari said: Tämä kuluttaa edelleen liikaa, 12-13 litraa sataselle. Jouduin nykyseen 30/31 kaasariin laittamaan 132 pääsuuttimen jotta kyykkäys kiihdyttäessä hävisi. Palstojen mukaan yleensä käyttävät 125/127 pääsuutinta 1600 koneessa. Kombona siis 1600 type1 early bayn kone 2r kansilla, 30/31 kaasarilla, alipaine 123 jakaja. Laatikkona palliksen "091", 0,89 nelosella ja 185/65x15 rengastuksella. Korkea otsapinta-ala, raskas kattoteline vararenkain, iso 140 ah hupiakku & jääkaappi, raskaista levyistä tehty yläsänky yms ei tietenkään auta tilannetta. Ilmansuodattimena palliksen pönttö, vois korvata jälkituotantosuodattimella jos edesauttais koneen hengitystä. Mielestäni pitäisi päästä 10-11 kulutukseen. Lisäteho auttaisi jotta voisi ajaa kevyemmällä kaasulla. Metaken sanoja lainatakseni ku se ajo MaitoValaalla "vaihda tupla kaasarit, loppuu viive mikä siinä on kaasua painaessa vakiokaasarilla ja kulutus pienenee" Metskun ohjetta noudattaen seuraavassa on tuplat.. Ei Gurujen ohjeita vastaan kannata taistella.. 😃 Quote Link to comment
metake Posted June 4, 2022 Share Posted June 4, 2022 Viime kesänä vähäiset ajelut juniksella meni sinne 8-9 l/100km välille. Koneena 1776 W120 nokalla ja 35,5/40 venoilla olevilla kansilla, 123 jakaja ja kaasareina 40 idf:t update kiteillä, säädöiltään aivan liian rikkaalla. Ja laatikkona kuplan tihein malli. Täksi kesäksi vaihtuu harvavälityksinen IRS, ja jos vähän jaksaisi säätää konetta niin tavoitteena on saada kulutuksesta litra pois.Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla 3 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted June 5, 2022 Author Share Posted June 5, 2022 19 hours ago, metake said: Viime kesänä vähäiset ajelut juniksella meni sinne 8-9 l/100km välille. Koneena 1776 W120 nokalla ja 35,5/40 venoilla olevilla kansilla, 123 jakaja ja kaasareina 40 idf:t update kiteillä, säädöiltään aivan liian rikkaalla. Ja laatikkona kuplan tihein malli. Täksi kesäksi vaihtuu harvavälityksinen IRS, ja jos vähän jaksaisi säätää konetta niin tavoitteena on saada kulutuksesta litra pois. Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Mulla meni aiempi junis samoihin lukemiin. 2110, nurkkabrosolit ja 4.125 loova harvalla nelosella. 1 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted June 12, 2022 Author Share Posted June 12, 2022 Nyt viikonloppuna tuli piipahdettua 600 km mutkat Kajaanissa. Auto oli ilman ulkopuolista sähköä 44 tuntia, Pe klo 13 - Su klo 09 ja yleismittarilla mitattuna oli 140 ah hupiakun varauksesta lähtiessä vielä 60% jäljellä. Keli oli kesäisen lämmin, shortsit ja t-paita. Akkua kulutti ainoastaan jääkaappi, lämmitystä ei ole (kuin 220v lämmitin) ja ruuat hoidetaan kaasulla. Mukava kun ei ole kesäkelillä enää riippuvainen sähköstä. 6 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted July 1, 2022 Author Share Posted July 1, 2022 Vaikka vasta irrotin vetarin rasvausta varten oli kiinnityspultit taas ajossa löystyneet ja 1 katkennut laippaan. Pultit oli hieman pyöristyneet kuuskolot johon ei oikein mikään avainkaan tuntunut sopivalta. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted July 1, 2022 Author Share Posted July 1, 2022 Sain onneksi kaiveltua pultinjämät ihan meisselillä ulos (kuvassa jo tuloillaan). Vaihdoin kuskin puolelle vastaavat pultit mutta tähtipääkannalla jotka sai isolla räikällä väännettyä tiukkaan. Laitoin vielä varmistukseksi lukkoprikkojen lisäksi kierrelukitetta. Sama homma pitää jossain vaiheessa tehdä hantin puolellekin, vaikka siellä oli pultit pysyneet kiinni. Quote Link to comment
x-pj Posted July 1, 2022 Share Posted July 1, 2022 Minulla oli sama ongelma omassa bussissa. Kyllästyin kiristelemään vetarin pultteja ja laiton kokeeksi tuollaiset Nord-Lock prikat ja sen jälkeen ongelma poistui. 2 Quote Link to comment
metake Posted July 4, 2022 Share Posted July 4, 2022 Minulla oli sama ongelma omassa bussissa. Kyllästyin kiristelemään vetarin pultteja ja laiton kokeeksi tuollaiset Nord-Lock prikat ja sen jälkeen ongelma poistui.Siellähän kuuluu alkuperäisenä ollakin tuollaiset nordlockia hieman muistuttavat lukkoprikat.Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
x-pj Posted July 4, 2022 Share Posted July 4, 2022 4 hours ago, metake said: Siellähän kuuluu alkuperäisenä ollakin tuollaiset nordlockia hieman muistuttavat lukkoprikat. Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Kyllä minulla siellä oli ne alkuperäiset prikat. Jos olis vaihtanut "tuoreet" samanlaiset, niin oishan nekin voinut pitää. 1 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted July 12, 2022 Author Share Posted July 12, 2022 Emolahdesta tuli hyvä mieli ja muisto vitriiniin. 3 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted July 12, 2022 Author Share Posted July 12, 2022 Tulomatkan kulutus oli edelleen 12 litraa sataselle. Vaihdoin nyt 132 pääsuuttimen tilalle 127,5 jospa hillittis janoisuutta. Keväällä tuolla kyykkäs liikkeellelähdössä mutta nyt ainakin näin hellekeleillä veti tasasesti. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted July 18, 2022 Author Share Posted July 18, 2022 Myynninedistämisenä mainittakoon että eka sadan kilometrin tankkaus näytti 11 ltr sataselle joten oikeaan suuntaan on menty. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.