Jawa Posted July 26, 2019 Share Posted July 26, 2019 Terve! Tuli hommattua entisten harmien lisäksi käynnistys vaivainen kupla vm 62. Mulle hieman uusi vempain joten tarvisin neuvoja. Eli starttipilotilla käynnistelty pitemmän aikaa. Käyntiin kun saatu ,niin toimii yllättävän hyvin. Vetää hyvin ,eikä pätki tms. Eilen kattelin tulpat ,niin 4pytyn oli aika musta ja nokinen verrattuna muihin. Tänään motonetista uudet tulpat ja johdot.Katkojan Käret säädin o,4 oli hieman alle ja aukeaa yleismittarin mukaan ajoitusmerkin kohdalla. Luulin löytäneeni vian tulpan johdotusjärjestyksestä ,tai oikeastaan virranjakaja on vika kohdassa. 1 pytty yläkuolokohtaan ja pyöritin osoittaa taakse vinosti oikealle ,siihen laitoin 1 pytyn johdon kiinni ,mutta aiemmin johto oli kytketty vinosti taakse vasemmalle ja virranjakajassa on merkkiviiva myös sinne. Eli viivan mukaan jakaja minusta vika kohdassa! Oonko oikeessa?? Merkkiiivasta huolimatta kytkin johdot kuten mielestäni piti alkaen 1 pytty viistosti taakse oikealle ja siitä myötäpäivään 4-3-2. Mut...ei käyntiin millään ilveellä!! Kipinä tulppiin tulee mut koht.heikko ,katkojan käret aika loppu, mut ... No kommentoikaa teinkö jotain väärin ,ja neuvoja kehiin thanks! Quote Link to comment
pahanapuhallin Posted July 26, 2019 Share Posted July 26, 2019 Pistä tulpanjohorot takaasin jakajan merkin mukaan, lähteekö sitten käyntiin. Viiva on ykkösen merkki jonka muukaan sytty menee. Quote Link to comment
Jawa Posted July 26, 2019 Author Share Posted July 26, 2019 No ,voihan sitä..kin kokeilla! Mut ei se oikein minusta oo kun 1 syl yläkuolokohdassa pyöritin ei sinne osoita. Pitäisi kyllä ,mut jakaja ei oo oikeassa kohdassa. Pitäis varmaan ottaa kuva. Jos seisoo auton perässä hihnapyörä munissa ,1 sylinterin yläkuolokohdassa pyöritin osoittaa oikeaan jalkaan ja virranjakajan merkkiviiva vasempaan jalkaan. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted July 26, 2019 Share Posted July 26, 2019 Terve ei sillä ole merkitystä mihin se 1 sylinterin kohta jakajassa osuu kunhan jakaja mahtuu siinä asennossa ole ja sitä voi säätää. Eli kun etsii kohdan jossa hihnapyörän ykk merkki on paikoillaan lohkonrajaan ja kolmos sylinterissä venttiilit vaihtaa, niin ykkönen odottaa kipinää,,,kun siinä asennossa on vaan pyörijä lähellä jakajan kannen nastaa , niin siitä johto ykköselle ja myötäkelloon sitten 4..3..2 ..ja se ykkönen...tietysti sen kohdan voi hakee samalla vaikka kakkoselle...mutta nuo 1 ja 3 on helppoja kun silloin on vuoroin hihnapyörän merkki ykk kohtiossa. Heikko ja punertava kipinä viittaa kondensaattori vikaan, ja silloin ei kyllä oikein käynnisty. Yksi asia joka kannattaa myös tarkistaa on se että jakajassa on oikea pyörijä ja kansi. mulla on ollut kerran matala mallinen pyörijä korkeassa jakajan kannessa, ja silloin kannen hiili saatto hipoa juuri ja juuri sen verran pyörijää että käynisty ja ehti viedä Matin aika kauas kotoa ja sitten lämmetessä kontakti irtosi ja mopo sammu siihen.... Quote Quote Link to comment
Jawa Posted July 27, 2019 Author Share Posted July 27, 2019 Jep! Ja Kiitos! Mulla ei ole hihnapyörässä ykk merkkiä ,mutta 1 sylinterin männästä tunnustelemalla sen hain ja pyörijä osoittaa autonkulkusuunnasta joko viistosti oikealle taakse ,tai pyöräyttämällä konetta viistosti vasemmalle eteen . Eli johdot olisi nyt oikein kun 1 pytyn johto on siinä kohdassa kun pyörijä osoittaa viistosti taakse oikealle! Ei muuta kun tutkailemaan lisää , kärjet ,konkka ,virranjakajan kansi, pyörijä tilaukseen , kun ei noita vanhoja taida motonetista löytyä. Olettaisin ettei autossa ole isompaa vikaa ,koska ajossa kulki hyvin. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted July 27, 2019 Share Posted July 27, 2019 Niin ja muista että 1 ja 3 on samaan aikaan ylhäällä (kuten 2 ja 4) eli jotta tiedät että juuri 1 syl tarvii kipinän pitää 3 sylinterissä venttiilit vaihtaa(pako ja imu vaihtaa auki/kiinni suuntaa) ja vastaavasti toisin päin, 1 syl vaihtaa 3 syl tarvii kipinän. Quote Link to comment
Jawa Posted July 28, 2019 Author Share Posted July 28, 2019 Ok! Eli tarvis venttiilikopan aukaisua. Mut vois pikasest kokeilla heittää johdot virranjakajassa ristiin eli 1 sen 3 sen paikalle ja siintä pyörimisjärjestyksen mukaan eteenpäin. Jos lähtee käyntiin ja toimii ,niin hyvä!! Quote Link to comment
Jawa Posted July 29, 2019 Author Share Posted July 29, 2019 Lisää neuvoja tarvis!!!! Kone on sarjanumeroltaan vm.62 ,ja virranjakaja 111905205N on vm 64 -67 40hv mallisesta. Onko nuo toimivia keskenään?? Virranjakajan kunto ei herätä ihmeemmin luottamusta ,ja kaikki osat menee tilaukseen , joten tietäis ostaako kuluvat osat ,vai koko jakajan. Jakaja on kaiketi jokatapauksessa 90astetta väärässä kohdassa ,päätellen ykk kohdassa pyörijän asennosta ja jakajan merkkiviivasta!! Quote Link to comment
Art_Zi Posted July 29, 2019 Share Posted July 29, 2019 Jos jakaja on pohjassa niin se ei voi olla 90 asetta väärin. Se on joko oikein tai 180 astetta pielessä. Omassa on jakaja 180 astetta pielessä, mutta toimii noinkin. Kolmosen johto piti vaan hommata pidempi. Jakajassa ykkönen on itellä nyt lähimpänä puolaa. Quote Link to comment
x-pj Posted July 29, 2019 Share Posted July 29, 2019 16 minutes ago, Art_Zi said: Jos jakaja on pohjassa niin se ei voi olla 90 asetta väärin. Se on joko oikein tai 180 astetta pielessä. Omassa on jakaja 180 astetta pielessä, mutta toimii noinkin. Kolmosen johto piti vaan hommata pidempi. Jakajassa ykkönen on itellä nyt lähimpänä puolaa. Kyllä se voi olla. Jakajaa ei saa paikoilleen käyttöakseliin, muuta kuin yhdessä asennossa. Käyttöakselin asento suhteessa kampiakselin rattaaseen määrittää sen, minne pyörijä osoittaa 1-pytyn yläkuolokohdassa. Käyttöakseli voi olla vaikka yhden hampaan verran pielessä. Jos jakajan haluaa ”oikeaan” asentoon, pitää nostaa käyttöakseli ylös ja pudottaa se oikeassa asennossa takaisin. Sitä ei kuitenkaan kannata ryhtyä tekemään, jos jakaja on sellaisessa asennossa, että sytytystä voi säätää. Quote Link to comment
ajomies Posted July 30, 2019 Share Posted July 30, 2019 Juu ehkä niitä akselin alapään prikkoja ei kannata lähteä tiputtamaan kampikammioon jos ei välttämättä halua hankaluuksia, jakajan ykkösmerkillä ei ole mitään seksuaalista merkitystä kunhan muuten on sytytys kohdallaan Quote Link to comment
Jawa Posted July 30, 2019 Author Share Posted July 30, 2019 Jep! Pyörijä osoittaa ihan oikein ykk kohdassa ,mut jakajan merkki 90 astetta sivulle ,ja siihen oli laitettu 1pytyn lähtö -eli siihen missä normaalisti 4 pytyn lähtö. Virranjakajaa pystyy kyllä säätämään tuossa asennossa ,joten jääköön siihen. Tilasin käret,konkan ,pyörijän ja kannen ja toivottavasti alkaa toimimaan. Puolan mittasin ,ensiökäämi oli 3 ohmia ja toisio 13 olisko mohmia😂 -kipinä pelkältä puolalta miinusta maihin räpsyttämällä oli kyllä heikko ,mutta kai se on kunnossa?? Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted July 30, 2019 Share Posted July 30, 2019 1 hour ago, Jawa said: Jep! Pyörijä osoittaa ihan oikein ykk kohdassa ,mut jakajan merkki 90 astetta sivulle ,ja siihen oli laitettu 1pytyn lähtö -eli siihen missä normaalisti 4 pytyn lähtö. Virranjakajaa pystyy kyllä säätämään tuossa asennossa ,joten jääköön siihen. Tilasin käret,konkan ,pyörijän ja kannen ja toivottavasti alkaa toimimaan. Puolan mittasin ,ensiökäämi oli 3 ohmia ja toisio 13 olisko mohmia😂 -kipinä pelkältä puolalta miinusta maihin räpsyttämällä oli kyllä heikko ,mutta kai se on kunnossa?? Terve tuo on varmaan normi 12V kärkipuola 3 ohmia / 13 k ohmia. Mutta jos se on 6V systeemi niin silloin pitäisi puolan ensiön olla luokkaa n. 1 ohmia Jos puolaan tulee vahva virta ja kärjet/konkka on kunnossa ,niin puolan johdosta maihin pitäisi lyödä kirkkaan sininen n.10mm "rotanhäntä" kipinä. Quote Link to comment
x-pj Posted July 30, 2019 Share Posted July 30, 2019 Vois tietysti vielä kokeilla vetää piuhan suoraan akulta puolalle. Quote Link to comment
Jawa Posted July 30, 2019 Author Share Posted July 30, 2019 Ai kele😃 12 v puola! Eipä tullut mieleenkään ,kun oli sen näköinen että ois ollut autossa ikuisuuden! Tuo suora virta akulta puolalle oli kyllä mielessä mullakin!! Quote Link to comment
-tipi- Posted July 31, 2019 Share Posted July 31, 2019 (edited) Tarkastitko 1. yläkuolokohdan venttiilien avautumasta, ettei se vaan ole sulla kierroksen pielessä? Edited July 31, 2019 by -tipi- Quote Link to comment
Jawa Posted August 7, 2019 Author Share Posted August 7, 2019 Tulihan sitä valoa tunnelinpäästä ,eli alkoi pelittämään! Vaihdoin kaikki virtaosat ja puolan , osan varmaan ihan turhaankin -esmes uudessa bosch 6V puolassa ensiökäämin vastus 3 ohmia ja toisio 12,8megaohmia ,joten vanha oli ihan kunnossa! Sytytysjohdot oli väärin kytketty ym ym ,mut päävika oli ettei sytytyspuolalle riittänyt virtaa tarpeeksi startatessa. Ylimääränen johto kuten joku ehdottikin suoraa akusta puolalle sai koneen käynnistymään paremmin. Eli sähkötöitä tiedossa ,asennettava semmoinen "hard start relay" pikaisesti! Takapenkin alla olisi ilmeisesti hyvä paikka sille. Kiitoksia avusta!!! Quote Link to comment
vwagen Posted August 7, 2019 Share Posted August 7, 2019 Kannattaisiko ensin etsiä ja korjata vika,ennenkuin alkaa ylimääräisiä releitä asentamaan? Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted August 7, 2019 Share Posted August 7, 2019 Kyllä toi Power-startti kannattaa aina asentaa 6V systeemiin. Mulla ainakin pelas tosi hyvin. Quote Link to comment
Jawa Posted August 7, 2019 Author Share Posted August 7, 2019 Jep! Yritin/yritän kyllä jos selviäis ilman releen asennusta! Vinkkejä mahollisista ongelmakohdista kehiin!! Putsailin sulakerasian puoleiset liitännät mutta ei vielä apua. Starttimoottori pyörittää konetta hyvin joten solenoidi toimii ja akussa virtaa riittää.Vois tietty vetää sulakerasiasta pidemmän johdon suoraan puolalle ns ilmaasennuksena niin se selvittäis asiaa. Jos päädyn releeseen ,niin mihin se noissa 6 volttisissa kannattaisi laittaa?? Takapenkin alla ei startin/solenoidin piuhoista näy vilaustakaan ,joten asentaminen ja liittyminen hankalaa. Quote Link to comment
Jawa Posted August 9, 2019 Author Share Posted August 9, 2019 Puoli päivää pähkäilty ja putsailtu mut ei riitä virta sekä startille ja puolalle samanaikaisesti. Lähtee nyt kyllä hieman paremmin käyntiin , mut sillee oudosti eli kun avaimesta starttaa ,ei lähde käyntiin vaikka startti pyörittää konetta ihan 6volttiseks hyvin , mut kun lopettaa starttaamisen eli kääntää avaimen virta asentoon , niin lähtee joskus käyntiin -eli kone hetken vielä pyörähtää ja startti ei haukkaa virtaa ,niin sitä riittää puolalle.😂 Toisella tavalla lähtee heti käyntiin , eli vetää ylimääräsen + san akulta puolaan ja starttaa ,niin käynnistyy heti. Putsasin akun navat ,sulakerasian puolelta akulta tulevat -virtalukkoon menevät -sieltä tulevat -puolalle lähtevät ja tulevat liitokset ,sekä koneelta runkoon maadoituksen! Ideat loppu , tuleeko mitään muuta mahdollista vikakohtaa mieleen minkä tarkistaisi vielä?? Akku hyvä ,sen maadoitus"liuska" hieman kälynen ja menee vaihtoon. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted August 9, 2019 Share Posted August 9, 2019 On 8/7/2019 at 3:30 PM, Jawa said: Tulihan sitä valoa tunnelinpäästä ,eli alkoi pelittämään! Vaihdoin kaikki virtaosat ja puolan , osan varmaan ihan turhaankin -esmes uudessa bosch 6V puolassa ensiökäämin vastus 3 ohmia ja toisio 12,8megaohmia ,joten vanha oli ihan kunnossa! Sytytysjohdot oli väärin kytketty ym ym ,mut päävika oli ettei sytytyspuolalle riittänyt virtaa tarpeeksi startatessa. Ylimääränen johto kuten joku ehdottikin suoraa akusta puolalle sai koneen käynnistymään paremmin. Eli sähkötöitä tiedossa ,asennettava semmoinen "hard start relay" pikaisesti! Takapenkin alla olisi ilmeisesti hyvä paikka sille. Kiitoksia avusta!!! Terve Ihan vaan mielenkiinnosta että, millainen se 6V puola on jossa on ensiö 3 ohmia ja toisio 12.8 megaohmia....minkä merkkinen ja mistä ostit? kun yleensä tavan 6V kärkipuola on ensio 1--1.5 ohmia ja toisio 5..7 k ohmia. Quote Link to comment
Jawa Posted August 9, 2019 Author Share Posted August 9, 2019 Moro! Se on Bosch 0221124001 Saksasta tuli ,vaikka luulin tilaavani suomesta - autodoc.fi😂 Piti vastata VW 111 905 105h Quote Link to comment
vwagen Posted August 9, 2019 Share Posted August 9, 2019 Alkaa kuulostaa virtalukkovialta,starttiasennossa katkeaa virta 15 navasta. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted August 9, 2019 Share Posted August 9, 2019 14 minutes ago, Jawa said: Moro! Se on Bosch 0221124001 Saksasta tuli ,vaikka luulin tilaavani suomesta - autodoc.fi😂 Piti vastata VW 111 905 105h jos se on oikeasti tuo, niin sen ensiö pitäisi olla 1.5 ohmia. ellei ne ole vahingossa lähettänyt 12V puolan... Quote Link to comment
Jawa Posted August 9, 2019 Author Share Posted August 9, 2019 Lukee kyllä 6V -made in brasil😂 Voi olla virtalukkovika ,tai sit vaan virta ei riitä! Otan vaikka solenoidille lähtevän johdon irti ,niin saan mitattua katkaiseeko virran käynnistysasennossa puolalta. Quote Link to comment
Jawa Posted August 10, 2019 Author Share Posted August 10, 2019 Vwagen tiesi! Virtalukkovika! - katkaisee virrat puolalta starttausasennossa! Hyvä että selvisi ,joten kiitos ja kumarrus!! Mun virtalukko mallia ilmeisesti "Neiman" eli ohjauspylväässä sijaitseva ohjauslukollinen virtalukko. Siihen sitä virtaosaa ei taida helpolla härmälandiasta löytyä. Löytyisköhän Saksasta? Jenkkilästä kyllä. Vw 111-905-865E ilmeisesti oikea palikka?? Ostetaan jos joltain löytyy!! Quote Link to comment
PetriH Posted August 12, 2019 Share Posted August 12, 2019 https://www.neoretro.fi/tuotteet.html?id=84/1102 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.