JaniM Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Olikos joku ohjelma millä pystyi myös imareitakin yhtä hyvin laskea? Quote Link to comment
wp Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Mites toimiiko ahdetuissa tuo pakarilaskuri? Olikos joku ohjelma millä pystyi myös imareitakin yhtä hyvin laskea? Ei toimi ahdetussa, tulee? softan seuraavaan versioon. Pipemax laskee viritetyn pituuden useammalle kertaluvulle joista valita ja antaa imusarjan mitan imutorvien suulle. On kuitenkin laskennallinen arvo, muut syötetyt specsit pitää olla alueella. Käytännössä halkaisija kannen päässä sama kuin kannessa, kokonaiskartiokkuus on kiinni kertaluvusta jolle mitoitetaan-> pieni kertaluku, isompi kartiokkuus. Quote Link to comment
-Alex- Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Myös sytytyslaitteet tulisi olla tehokkaassa koneessa kunnossa. Omastani mielestä ainakaan ei ehkä pelkkä 009 jakaja + blue coil ole mikään optimipaketti 90hv+/litra tehoiseen koneeseen. Kapasitiivinen sytytysjärjestelmä mielellään. Vw trendsin testissä asennettiin 1915cc koneeseen MSD:n jakaja+digital 6 boksi boschin 009 jakajan + bluecoilin tilalle, jolloin teho nousi 29hv. Ennen 99,7hv ja jälkeen 128,6hv. Takarattaista siis mitattuna, että ihan pirteähkö 69x94 kone, idat, 10.5:1, 42x37, muttei poikkeuksillinen. Quote Link to comment
JaniM Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Juu ja muutenkin jakajat mäkeen. Puola joka tulpalle ja mielellään sellanen mikä on hatussa suoraan. Quote Link to comment
ARTO Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Myös sytytyslaitteet tulisi olla tehokkaassa koneessa kunnossa. Omastani mielestä ainakaan ei ehkä pelkkä 009 jakaja + blue coil ole mikään optimipaketti 90hv+/litra tehoiseen koneeseen. Kapasitiivinen sytytysjärjestelmä mielellään. Vw trendsin testissä asennettiin 1915cc koneeseen MSD:n jakaja+digital 6 boksi boschin 009 jakajan + bluecoilin tilalle, jolloin teho nousi 29hv. Ennen 99,7hv ja jälkeen 128,6hv. Takarattaista siis mitattuna, että ihan pirteähkö 69x94 kone, idat, 10.5:1, 42x37, muttei poikkeuksillinen. Uskotko tosiaan tuohon juttuun kympillä? Siis lievästi viritettyyn koneeseen ehjän ja toimivan ( jos oli ja/tai edes säädöissään ) laittaa ärtsymmät kipinät antava setti ja pim, tehot nousee noin 30 prossaa!!! Toihan on jokaisen kotivirittäjän märkä uni... vaihdetaan MSD:t ja tehot pomppaa lähes toiseen potenssiin:) Quote Link to comment
Marko Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Taas lisää Amerikan huuhaata :DDD Oma kokemukseni omasta moottorista MSD paketin asentamisen jälkeen oli se että tulppajumppa loppui, tehoja en mitannut tuossa välillä mutta persdynon mukaan tuskin tuli lisää. Quote Link to comment
Barney Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Taas lisää Amerikan huuhaata :DDD Oma kokemukseni omasta moottorista MSD paketin asentamisen jälkeen oli se että tulppajumppa loppui, tehoja en mitannut tuossa välillä mutta persdynon mukaan tuskin tuli lisää. Ja tuntuu tärähtävän käyntiinkin ihan kivasti... Quote Link to comment
-Alex- Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 EN SANONUT MISSÄÄN VAIHEESSA ETTÄ USKON, VAI SANOINKO, HÄH? *ITTU TEIDÄN KANS :D Konetta on varmasti säädelty lisää penkissä jos tuollainen tehonnousu, 3-4hv on se tavanomaisempi tehonnousu MSD:n sytkillä. Kyllä silti laittaisin kapasitiivisen sytytysjärjestelmän viritettyyn koneeseen, koska oma mosa ainakin lähtee käyntiin paremmin ja tulpat kestää pitempään. Jos tuollaisessa koneessa on ollut hiukan vääränkokoiset kurkut sekä suuttimet, niin hyvin mahdollista saada 20-30hv enemmän irti penkissä säätämällä, kokemusta on. Tämän takia viitti paljoa viestiä laittaa tänne kun mielipiteen kertoessa usein heti lytätään vaikka edellistäkään mielipidettä en uskovaisen fanaattisesti kirjoittanut, kerroin vain mitä luin lehdestä :D Quote Link to comment
JaniM Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Kyllä se käyntikin paranee ja syttyykin paremmin. Ja kuulemma kaikki sytkäosat pitää olla puhtaat pinnoiltaan. Quote Link to comment
-Alex- Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Mutta 30hv tehonlisäykset, sellaisia luvatessa kyllä harrastajia kusetetaan :) Quote Link to comment
JaniM Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 No ei toi 30 hp lisäys mahoton ole, et päästän vaikka 200 hp. Kuten sanottu moni vaikuttaa moneen. Voihan se olla että jakaja väljä tai ei ihan "kohdillaan" ja yks vakiopuola, niin ei varmaan päästä 200 hp. Mut vakiokoneeseen ei varmaan tule 30 hp lisää. Quote Link to comment
-Alex- Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Tietenkin jos sytytyslaitteet ovat äärimmäisen huonot, eli just että virranjakaja väljä tms, tai/ja yksinkertaisesti vakiosytytysjärjestelmässä ei energiaa riitä korkeapuristeisen street/strip koneen kohdalla, eli kai vois edellyttää että tehokas syttyjärjestelmä kuuluu tuollaiseen koneeseen automaattisesti, eikä varsinaisena tehonlisääjänä erikseen. Miedot ja vakiokoneet koneet asia erikseen, niiden kanssa suuria tehonlisäyksiä on turha odotella kapasitiivisten järjestelmien kanssa. Quote Link to comment
Marko Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 No kun 5-6krt kesässä purkaa kaasarit pois sen takia että saa tulpat vaihdettua niin MSD alkaa kiinnostaa mikäli ei halua autoa pilkkoa. MSD:llä riitti kun keväällä vaihto aina uudet kaasareiden kausihuollon yhteydessä. Omassa ei ollut puristukset kuin 9,5 ja siinä 009 ja kärjetön hyvällä puolalla toimi ihan ok, poislukien että matalilla kierroksilla tai tyhjäkäynnillä nokee tulpat ja sit ne onkin vaihtokunnossa. Quote Link to comment
-Alex- Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 millä osilla saat tehtyä hyvin lähelle 200hp vaparin halvimmillaan, kestoa ei tarvitse olla Tähän alkuperäiseen aiheeseen palaten vielä. -Listaan lisäisin käytetyt ehjät superflo/street eliminator kannet, näitä saa 500-700 eurolla, joskus on myyntiosiossa. Sitten vain pitäis löytää hyvä ja edullinen kansien porttaaja jolla virtauspenkki, mikäli haluaa tarkastaa virtaukset ja kenties parantaa niitä. Koneen ei tartte olla välttämättä se 2300cc, mutta tuosta tilavuudesta saa ehkä helpommin sen 200hv kuin vähän yli 2000cc koneesta. Toki 78x94 koneestakin saa +200hv normaalein virityksin, jolloin voi käyttää vakiokankia työstettynä...vaikka vakiokanget eivät kyllä tälläiseen koneeseen oo kestävimmät, moni toki käyttää vakiokankia 78 iskuisissa. Mahlen/AA:n normi "tako" mäntä putkisarja riittää tälläiseen koneeseen. Jälleen pitkäikäisyydestä välittämättä, niin ruttua vois laittaa 11-12:1 ja nokaksi fk-87+1.5 keinut. Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Mites toimiiko ahdetuissa tuo pakarilaskuri? Olikos joku ohjelma millä pystyi myös imareitakin yhtä hyvin laskea? Ei toimi ahdetussa, tulee? softan seuraavaan versioon. Pipemax laskee viritetyn pituuden useammalle kertaluvulle joista valita ja antaa imusarjan mitan imutorvien suulle. On kuitenkin laskennallinen arvo, muut syötetyt specsit pitää olla alueella. Käytännössä halkaisija kannen päässä sama kuin kannessa, kokonaiskartiokkuus on kiinni kertaluvusta jolle mitoitetaan-> pieni kertaluku, isompi kartiokkuus. Hauska ku tuli tämä pipemax puheeksi. Olen joskus kaauan sitte tuota ilmais versiota kokeillu. Mutta sillon oli liian paljo noita en tiedä/ymmärrä arvoja mukana.. Kuinka paljon kone arvoja tuohon saadaan että aletaan saamaan joten kuten järkeviä arvoja? Ajettelin että mitä sais esim näillä arvoilla oikeaksi putken pituudeksi? Koneena 1584cc Kannet vakio venat virtaus luokkaa 120 imu ja 100 pako 25" vesipatsaalla Nokan arvot Scat C55 312º 268º(o.50") 10,87mm 108º Puristus suhde 10;1 Kuinka pakosarjoissa niin paljon on esim kollektorin pituudella tilavuudella merkitystä? Vaikka jotkun vähättelee noita jokkis moottoreita niin kuitenkin niillä jotka oikeasti rakentaa tehokkaita moottoreita niin aika innovatiivia täytyy olla ku "paskoista" kutitellaan suht hyviä tehoja.. Eikä ne hyvät koneet sieläkään ole halpoja mutta kuitenkin ne viritellään aika pitkälle itte ku että alettais tekeen näitä osta sitä osta tätä viri moottoreita.. Pitää sanoa että vihdoinkin on aihe tällä foorumilla josssa monen erinlaista mielipidettä moottoreiden virittämisestä! Tuo enemmin mainittu linkki niin pitää ajalla lukea läpi.. Quote Link to comment
mite^ Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 tc125a kirjoitti:pakosarjan taivuttaa itte ja steppaa(ostettavissa ensiö putket liian pitkiä)kunnon formula kollektoria. Miten saa lyhyemmät ensiöt jos haluaa kaikkien olevan samanpituiset? taivuttaa sarjan mallia tämä(löysin jostain vanhasta topicista ,Mite1:sen kuva toivottavasti ei oo copyraittia) http://s97.photobucket.com/albums/l229/ ... C01081.jpg Heh ja amiksen autopuolen osastonjohtaja katseli moottoria kymmenen minuuttia ja kysyi että onko tämä bokseri? Tuolta mieheltä kuka on moottorin on tehnyt on irronnut niin monta hyvää moottoria että ei heti uskoisi. Vaikka tuossakaan moottorissa ei ollut yhden vanhan omistajan mukaan kuin 110hv, mutta veti sitte alhaalta aina 8 tonniin asti ja eteni koko ajan. Tuossakin aikoinaan ollut sumppu systeemit. Kaasarit on 38 "mopo" ja 1-reikäkansilla. Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Tässä oli minusta hyvin mielenkiintonen inputti pikku koneen teosta joka löyty tuolta enemmin mainitusta linkistä. Tottakai pikkasen insinööri pornoa mutta kuitenkin hivenen osviittaa mihin on mahdollisuus päästä eri kone koolla http://cal-look.no/lounge/index.php?PHP ... ic=3257.30 Hello! After following this very interesting thread I have decided to build a "mouse motor" with almost only original parts and by using some simple math and sience. Engine spec: Case: original AS41 Crank:German stock Rods:German stock Pistons:JE 86mm 24mm comp hight Cylinders:Stock 85,5mm honed to 86mm Heads:043 40x32mm valves Compression:12,0:1 Rockers:Jpm two stud 1,5:1 ratio P-rods:Manton 3/8" cromoly Cam:Fk45in/Fk44 ex Cam gears:Magnum Oilpump:26mm Deepsump:1,5lit Flywheel:180mm stock lightend Clutch disc:cush lock Pressure plate:Kennedy Header:Custom made 1 5/8" tuned length Manifolds:Custom made tuned length(second order) Carbs:IDA 48 The most expensive parts in this concept is the JE pistons, but I feel they are nessecery if the calculated power should be optained. All the parts will of course be inspected and modified(linebored,shuffle pinned,balanced,fullflowed etc..........) to take the higher output. Heads: The heads will recive a little welding in some areas and ported to achive as high flow as possible in the limitations of the calculated port size. Cam: I will use a cam with split duration, fk45 intake and fk44 exhaust.The less ex duration will give a superior midrange without loosing top end, if the ex port flows enough, a good choise when using a "Hi-Po" engine on the street. I have decided to use a 40mm intake valve because of the 86mm bore, and the valve will not be moved to the center of the cylinder,a bigger valve will be to much shrouded from the cylinder wall. Calculation: The formula I will use to see how much rpm the 40mm valve will be good for is: RPM=3300000xPort dia xPort dia/BorexBore xStroke This formula is based on a mean port velocity at 110m/s or(360ft/s), and the Port dia is the smallest area in the port. As this engine is going to be used as a street engine the smallest port size I will use is 0,88 x valve dia(0,88x40=35,2mm) RPM calculation:3300000x35,2x35,2/86x86x69=8012rpm The teoretical rpm where peak power will be is 8012 rpm. Now we have the RPM,diplacement but not the Bmep, a realistic Bmep is between 12-13 bar(171-185psi), so I choose 12,5bar Bmep.With this information we can calculate the POWER of the "mouse motor". Formula: P=Displ x rpm x Bmep/910 POWER=1,603 x 8012 x 12,5 / 910 = 176,4hp This is the power that could be expected from the "mouse motor" if everything is properly done. With properly done I mean everything like heads,compression,cam timing,exhaust length,intake length,friction etc..................... . I will start on this project in the next week but as I run a company it will take some time to finish it, probably in mars 2008. During that time I will keep you updated with pictures and info as the project continous. When the "mouse motor" is done there will be som serious dyno testing and tuning, hopefully we will see the numbers that i come up with in the calculations above. To me,this is what I belive is "Thinking outside the box" and "The next level". With Best Regards Johannes Persson JP Motorsport Sweden Quote Link to comment
wp Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Mites toimiiko ahdetuissa tuo pakarilaskuri? Olikos joku ohjelma millä pystyi myös imareitakin yhtä hyvin laskea? Ei toimi ahdetussa, tulee? softan seuraavaan versioon. Pipemax laskee viritetyn pituuden useammalle kertaluvulle joista valita ja antaa imusarjan mitan imutorvien suulle. On kuitenkin laskennallinen arvo, muut syötetyt specsit pitää olla alueella. Käytännössä halkaisija kannen päässä sama kuin kannessa, kokonaiskartiokkuus on kiinni kertaluvusta jolle mitoitetaan-> pieni kertaluku, isompi kartiokkuus. Hauska ku tuli tämä pipemax puheeksi. Olen joskus kaauan sitte tuota ilmais versiota kokeillu. Mutta sillon oli liian paljo noita en tiedä/ymmärrä arvoja mukana.. Kuinka paljon kone arvoja tuohon saadaan että aletaan saamaan joten kuten järkeviä arvoja? Ajettelin että mitä sais esim näillä arvoilla oikeaksi putken pituudeksi? Koneena 1584cc Kannet vakio venat virtaus luokkaa 120 imu ja 100 pako 25" vesipatsaalla Nokan arvot Scat C55 312º 268º(o.50") 10,87mm 108º Puristus suhde 10;1 Kuinka pakosarjoissa niin paljon on esim kollektorin pituudella tilavuudella merkitystä? Vaikka jotkun vähättelee noita jokkis moottoreita niin kuitenkin niillä jotka oikeasti rakentaa tehokkaita moottoreita niin aika innovatiivia täytyy olla ku "paskoista" kutitellaan suht hyviä tehoja.. Eikä ne hyvät koneet sieläkään ole halpoja mutta kuitenkin ne viritellään aika pitkälle itte ku että alettais tekeen näitä osta sitä osta tätä viri moottoreita.. Pitää sanoa että vihdoinkin on aihe tällä foorumilla josssa monen erinlaista mielipidettä moottoreiden virittämisestä! Tuo enemmin mainittu linkki niin pitää ajalla lukea läpi.. Pipemax perusjutut: - isku ja poraus+kangen pituus - venttiilien lukumäärä/sylinteri+syl. lukumäärä - venttiilikoot - pakokanavan pituus seetin pitopinnasta tiivistepintaan, mitataan sisä ja ulkokurvin mitta ja jaetaan kahdella - nokan arvot@0.050"+todellinen venttiilinnousu - kierrosluku jolle suurin teho halutaan - VE eli volymetrinen hyötysuhde, joko ohjelman suosituksena tai dynotuloksista arvoa muuttamalla kunnes suurin teho vastaa dynolukemaa. Jälkimmäinen menetelmä parempi. En muista tuliko tuossa kaikki mutta suunnilleen nämä tarvitaan. Muista arvoista ohjelma laskee mitat ja antaa arvionsa kaikkien komponenttien yhteensopivuudesta. Voit säätää ja kokeilla kaikkia arvoja syöttökentässä kunnes kaikkien osien tavoite RPM-alue natsaa kierroslukuun johon paketti haluataan virittää. Softa laskee tarvittavan imukanavan halkaisijan ja antaa suuntaviivat tarvittavalle kansivirtaukselle, imu-ja pakosarjalle. Olen päässyt vertaamaan ko. laskettuja arvoja todella kalliiden moottorisimulaatioiden antamiin tuloksiin ja ne ovat todella lähellä niiden antamia mittoja. Aiemmassa postauksessani mainittu 32Nm+17hv hukkui pelkkään kollektorin ja primääriputkien väärään mittaan. Mr. Meaux on listannut kollektorin pituuden tärkeimmäksi mitaksi hyvässä pakojärjestelmässä ja muut mitat tulevat vasta sen jälkeen. Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Pipemax perusjutut: - isku ja poraus+kangen pituus - venttiilien lukumäärä/sylinteri+syl. lukumäärä - venttiilikoot - pakokanavan pituus seetin pitopinnasta tiivistepintaan, mitataan sisä ja ulkokurvin mitta ja jaetaan kahdella - nokan arvot@0.050"+todellinen venttiilinnousu - kierrosluku jolle suurin teho halutaan - VE eli volymetrinen hyötysuhde, joko ohjelman suosituksena tai dynotuloksista arvoa muuttamalla kunnes suurin teho vastaa dynolukemaa. Jälkimmäinen menetelmä parempi. En muista tuliko tuossa kaikki mutta suunnilleen nämä tarvitaan. Muista arvoista ohjelma laskee mitat ja antaa arvionsa kaikkien komponenttien yhteensopivuudesta. Voit säätää ja kokeilla kaikkia arvoja syöttökentässä kunnes kaikkien osien tavoite RPM-alue natsaa kierroslukuun johon paketti haluataan virittää. Softa laskee tarvittavan imukanavan halkaisijan ja antaa suuntaviivat tarvittavalle kansivirtaukselle, imu-ja pakosarjalle. Olen päässyt vertaamaan ko. laskettuja arvoja todella kalliiden moottorisimulaatioiden antamiin tuloksiin ja ne ovat todella lähellä niiden antamia mittoja. Aiemmassa postauksessani mainittu 32Nm+17hv hukkui pelkkään kollektorin ja primääriputkien väärään mittaan. Mr. Meaux on listannut kollektorin pituuden tärkeimmäksi mitaksi hyvässä pakojärjestelmässä ja muut mitat tulevat vasta sen jälkeen. Pakko kai se on pikkuhiljaa tuohon ohjelmaan satsata. Tiedä vaikka ku tästä turbo villityksestä selviäis niin vois tehdä alkaa visioimaan tuollasta vapari vw konetta. Yks huono puoli turbo koneissa on. Niitä ei koskaan saa kuullostaan tältä http://www.youtube.com/watch?v=VPVqYRrQ ... r_embedded Quote Link to comment
-Alex- Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 JP Motorsportin toinen video: Katsokaa kuplan saamia "päänahkoja" auton ovessa, tämä jos jokin tuntuu niin makeelta :D Quote Link to comment
wp Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Lainaus: "Calculation: The formula I will use to see how much rpm the 40mm valve will be good for is: RPM=3300000xPort dia xPort dia/BorexBore xStroke This formula is based on a mean port velocity at 110m/s or(360ft/s), and the Port dia is the smallest area in the port. As this engine is going to be used as a street engine the smallest port size I will use is 0,88 x valve dia(0,88x40=35,2mm) RPM calculation:3300000x35,2x35,2/86x86x69=8012rpm The teoretical rpm where peak power will be is 8012 rpm." Ja tässä hyvä nyrkkisääntö kaikelle kotiporttaukselle, toimii jos huolella tekee. Quote Link to comment
mite^ Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Minkäslaisia tuloksia on pojat sitten saanut epoxy kanavilla? Noissa ihme monsteri kansissa kun kanavat vaikuttaa aikas suurilta? Rivimoottoreissa kanavia pienennetään sekä avarretaan, toiset tekee molempia ja toiset vaan avartaa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja se on toki selvää. Mukava seurata tätä topikkia kyllä, toki mun on turha kommentoida sen enempiä kun en sen koommin moottoreista tietä ja senkin voin sitte kirjotella vaikka suoraan roskapönttö foorumille. ;) Toki täälläkin palstalla on muutamia käyttäjiä jotka ovat kymmeniä vuosia rakentanut kuplan moottoreita kadulle ja kisaan, moni ei vain avaa suutaan täällä laisinkaan. Se että esim. kokoonpanoja nokkamalleja ym ei kerrota eteenpäin on ihan normaalia eikä mitenkään väheksyttävää. Toki niitä tietoja kerrotaan ns. oppipojille eikä huudella suoraan netissä. Itsellä ei yhtään 200hv konetta ole ollut ja tuskin koskaan tulee olemaankaan. Quote Link to comment
wp Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Minkäslaisia tuloksia on pojat sitten saanut epoxy kanavilla? Noissa ihme monsteri kansissa kun kanavat vaikuttaa aikas suurilta? Rivimoottoreissa kanavia pienennetään sekä avarretaan, toiset tekee molempia ja toiset vaan avartaa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja se on toki selvää. Mukava seurata tätä topikkia kyllä, toki mun on turha kommentoida sen enempiä kun en sen koommin moottoreista tietä ja senkin voin sitte kirjotella vaikka suoraan roskapönttö foorumille. ;) Toki täälläkin palstalla on muutamia käyttäjiä jotka ovat kymmeniä vuosia rakentanut kuplan moottoreita kadulle ja kisaan, moni ei vain avaa suutaan täällä laisinkaan. Se että esim. kokoonpanoja nokkamalleja ym ei kerrota eteenpäin on ihan normaalia eikä mitenkään väheksyttävää. Toki niitä tietoja kerrotaan ns. oppipojille eikä huudella suoraan netissä. Itsellä ei yhtään 200hv konetta ole ollut ja tuskin koskaan tulee olemaankaan. Epoxy toimii, katukäyttöön tarvitsee ilmajäähyyn vaan aika kalliit aineet, lähtöhinta 250eur/kilo Ei se epoksin käyttö ole mikään autuaaksi tekevä asia, kanavasta joko puuttuu materiaalia väärästä paikasta tai kanavan muoto/koko on väärä. Ilman epoksiakin hyvä kansiporttaaja pääsee hyviin tuloksiin mutta epoksin kanssa on joskus paljon helpompaa. Quote Link to comment
mite^ Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Tottahan se on. Ko aiheesta luin eräällä toisella foorumilla yli 20 sivun, mahtoiko olla jopa 30 sivun topicin kansiasiasta. Hommahan vähän jo jossain vaiheessa riistäytyi käsistä. 3-4 "huippuvirittäjää" loppuenlopuksi väänsi topikkia keskenään. Toki mukaan mahtui myös muitakin tieto/taidon osaavia henkilöitä. Topikissa tuli niin palion kaiken maailman käsitteitä ym että tarttis vielä kahteen kolmeen kertaan päivällä lukea se jos haluis siitä jotakin oikeasti oppia. Siellä verrattiin moottorisimulaatio-ohjelmalla simuloituja moottoreita rakennettuihin penkitettyihin moottoreihin, ja aika lähelle oikeita hevosia päästiin simulointiohjelmalla. Ja anteeksi syvästi offtopikki. Quote Link to comment
wp Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Ei se ole mitään offtopiccia, kuuluu asiaan. Tarkoittanet Volvolandian keskusteluketjua, luin läpi ja kaikki puhuivat samasta asiasta mutta lähestymistapa oli kaikilla hieman eri. Jos aikoo dynossa ajaa 200hv lukemat ilmajäähystä niin hierottavia asioita on karkeasti arvioiden 10-18hv enemmän verrattuna vesikoneeseen puhaltimesta johtuen. Imu-ja pakojärjestelmän pulssit on käytettävä tarkemmin hyödyksi jotta jäähdytyshäviöitä saadaan kompensoitua. Oma mielipiteeni on että venttiilien aukioloajat ovat pääsääntöisesti liian pitkiä ja nosto liian pieni lähes jokaisessa laitteessa mitä itse olen miettinyt. Tuon Pipemaxin osto oli eräänlainen ahaa-elämys koko virittelyyn kun puhutaan nokka-akseleista ja puristussuhteesta. Tutustukaa teholliseen puristussuhteeseen niin pääsette jyvälle asian ytimestä. Liian pitkät aukioloajat pukkaavat moottorin tehon ulos imu-ja pakoventtiiilistä. Quote Link to comment
mikko k Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Sen verran sytkästä, että erästä korkeapuristeista (n.14,5:1) konetta en saanut edes lupaamaan 009 jakajalla ja boschin sinisellä vaikka kuinka sahattiin käyntiin. Pakun kärjettömällä sai jo käyntiin ja MSD roippeilla alkoi jo pelittämään... Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Ei se ole mitään offtopiccia, kuuluu asiaan. Tarkoittanet Volvolandian keskusteluketjua, luin läpija kaikki puhuivat samasta asiasta mutta lähestymistapa oli kaikilla hieman eri. Jos aikoo dynossa ajaa 200hv lukemat ilmajäähystä niin hierottavia asioita on karkeasti arvioiden 10-18hv enemmän verrattuna vesikoneeseen puhaltimesta johtuen. Imu-ja pakojärjestelmän pulssit on käytettävä tarkemmin hyödyksi jotta jäähdytyshäviöitä saadaan kompensoitua. Oma mielipiteeni on että venttiilien aukioloajat ovat pääsääntöisesti liian pitkiä ja nosto liian pieni lähes jokaisessa laitteessa mitä itse olen miettinyt. Tuon Pipemaxin osto oli eräänlainen ahaa-elämys koko virittelyyn kun puhutaan nokka-akseleista ja puristussuhteesta. Tutustukaa teholliseen puristussuhteeseen niin pääsette jyvälle asian ytimestä. Liian pitkät aukioloajat pukkaavat moottorin tehon ulos imu-ja pakoventtiiilistä. Tuosta tehollisesta tai dynaamisetsa puristus suhteesta on ollu aika paljon kiinnostavaa luettavaa. Eikö tuohon ollu joku hyvä peukalo sääntö että pitäis olla luokkaa 7:1?? Vai muistanko ihan väärin? Eikö se laskettu niin että lasketaan vasta sylinterin tilavuus siitä ku imuventtiili sulkee? Quote Link to comment
wp Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Jep, aika lailla niinkuin sanoit paitsi +1 puristusta. Pyörittelin yhtä 84x94 kombinaatiota paperilla ja voisi päästä FK XX nokalla 11.3 ruttuihin ennen kuin nakutuksesta tulisi mitään isompaa ongelmaa 98E bensalla. Nämä tietysti laskennallisia arvoja saman tyyppisistä moottoreista, varttimaililla. Koska kohonnut kansilämpötila on suoraan yhteyksissä esisytytykseen ja nakutukseen, olisin hieman konservatiivisempi tuon puristussuhteen kanssa katukäytössä. 1-2 pykälää pois, mutta nokka on silloin hieman pois alueelta. Jos nokka valitaan kansivirtausten mukaan, niin astetta loivempi nokka korkeammalla nostolla antaa saman tai paremman lopputuloksen. Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Jep, aika lailla niinkuin sanoit paitsi +1 puristusta. Pyörittelin yhtä 84x94kombinaatiota paperilla ja voisi päästä FK XX nokalla 11.3 ruttuihin ennen kuin nakutuksesta tulisi mitään isompaa ongelmaa 98E bensalla. Nämä tietysti laskennallisia arvoja saman tyyppisistä moottoreista, varttimaililla. Koska kohonnut kansilämpötila on suoraan yhteyksissä esisytytykseen ja nakutukseen, olisin hieman konservatiivisempi tuon puristussuhteen kanssa katukäytössä. 1-2 pykälää pois, mutta nokka on silloin hieman pois alueelta. Jos nokka valitaan kansivirtausten mukaan, niin astetta loivempi nokka korkeammalla nostolla antaa saman tai paremman lopputuloksen. Huomenna on pakko kyllä mennä tallille ja pyöritellä uudestaan noita omia vakio kansia. Tuota puristus suhdetta pitää hivenen laskennella että sais sen oikealle hehtaarille.. Quote Link to comment
-Alex- Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Tätähän minä, kireet kiertävät koneet vaatii kunnon sytkät. Mikä on mihinkin sopiva tai riittävä, siihen en ota kantaa, jokainen kone omanlaisensa. Quote Link to comment
JaniM Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Sen verran sytkästä, että erästä korkeapuristeista (n.14,5:1) konetta en saanut edes lupaamaan 009 jakajalla ja boschin sinisellä vaikka kuinka sahattiin käyntiin. Pakun kärjettömällä sai jo käyntiin ja MSD roippeilla alkoi jo pelittämään... Niimpä, jos vaikka yks vakio puola antaa 30-40mJ ja se pitäis vielä lataantua välissä ja jakaa neljään pyttyyn. Ku taas erilliset puolat antaa 70mJ yksistään tai jopa enemmän. http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=5240 Tuolla vähän juttua sytkävehkeistä. Quote Link to comment
jyrie Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Varttimailin ajoista pystyy kohtuullisesti päättelemään kenellä on tuo maaginen heppamäärä ja kenellä ei. Harmi ettei Jyrin ennätyslistaa enää ole netissä. t. Mika http://web.mac.com/jyrie/iWeb/welcome/F ... 77CC7.html nyt pääsee helpointen muuten katteleen päivitettyä listaa http://volkswanker.blogspot.com kautta löytynee heleposti. ja hei siellä peräpään pitäjät, koodatkaa mulle ajat/ loppunopeus. niin päivitän lisää ok? ps. vielä ois tilaa "Gurkoille" ;-) Quote Link to comment
jyrie Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 mitäs aikoja nämä pärryytti? Quote Link to comment
mite^ Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 varttimailiajoilla kun vertaillaan tehokkaita ja nopeita kuplia niin mikä on vaihdelaatikon merkitys ko tapauksessa?? Niinkuin joku tuolla jo mainitsi niin eipä niitä penkkilappujakaan voi keskenään vertailla. Quote Link to comment
wp Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Kyllä laatikko pitää olla koneen ominaisuuksiin sovitettu, muutoin huippuajoista on turha haaveilla. Mitä raskaampi auto, sitä suurempi merkitys laatikolla on aikaan ja loppunopeuteen. Quote Link to comment
mite^ Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Tätä juuri meinasin kun aiemmin mainittiin että dynolappua tai aikakorttia kehiin. Eihän se aikakortti juurikaan kerro auton moottoritehosta. (kai joku tuonkin käsittää nyt väärin) Quote Link to comment
wp Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Ei ole, kyllä aikakortin/loppunopeuden perusteella saa laskettua moottoritehon aika tarkoin mikäli auton paino kuljettajineen on tiedossa. Netistä löytyy useita laskureita ko. hommaan. Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 varttimailiajoilla kun vertaillaan tehokkaita ja nopeita kuplia niin mikä on vaihdelaatikon merkitys ko tapauksessa?? Niinkuin joku tuolla jo mainitsi niin eipä niitä penkkilappujakaan voi keskenään vertailla. Huippu tehon vertailu voi olla turhaa eri penkkien välillä. Mutta tuo huipputehon sokea vertaaminen on kyllä puhtaasti esson miesten hommia. Oikein naurattaa nämä keskustelut asiakas ystävällisestä penkeistä. Kyllä jokainen penkin omistaja tietää että oma penkki ei näytä koskaan absoluutti hv lukemaa. Jarru penkki on apu työkalu millä nähdään tehtyjen muutoksien vaikutus esim tehoon, vääntöön tai moottorin luonteseen.. Tässä seuraavana esimerkki mitä eroa on tehdyillä muutoksilla Ajettu eri ahto paine jarrutuksia. Muistaakseni alotin 0.6bar ja korkein teho oli 0.9bar. Muistan vaan että palasin 0.6 ahtoihin koska 0.9 ahdoilla alkas nakuttaan lujaa ja parin hepan takia ei ollu vaivan arvosta alkaa sääteleen lisää.. Kyllä se missä tahansa jarrutettu tehopapru on ihan vertailu kelponen ku verrataan moottoreita toisiinsa käyttö alueltaan. Tässä toine ahtopaineen muutos pappru samalla myös otettu hivenen syttyä pois. Tuon sytyn säädön huomaa hyvin alhasempana tehona 4000-4800 kierroksen välillä. Toinen on että tuo jakaja ei myöskään ollu hivenen optimi alakierroksilla koska teho nousi alle 2500 kierroksen ku otti perus ennakkoa pois. (lian löysät jouset..?) Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Ei ole, kyllä aikakortin/loppunopeuden perusteella saa laskettua moottoritehon aika tarkoin mikäli auton paino kuljettajineen on tiedossa. Netistä löytyy useita laskureita ko. hommaan. Noilla saa hyvin laskettua käytettävän tehon keskiarvon. Itte kokeilin laskea käyttö alueen keski tehon, tulokseksi sain 154hv takapyöriltä.. Tuollasen laskurin varttimaili laskurin mukaan sain tulokseksi 144hv (ET ajan mukaan) Varttimaili loppunopeuden mukaan sain tehoksi 110hv. Joten aika oikealle hehtaarille noilla pääsee Quote Link to comment
wp Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 60 ft aika vaikuttaa todella paljon lopputulokseen, mutta tuo keskiarvo tehosta on hyvä mittari suorituskyvystä. Itse haen aina mahdollisimman korkeaa lukemaa max. väännön ja tehon väliselle RPM alueelle. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.