Hoguns Posted June 19, 2020 Posted June 19, 2020 Nyt kaivataan kokeneempien apua… Reilu viitisen vuotta sitten piti koulussa opinnäytetyönä laittaa faijan 1300 laikka avokuplan kone uusiksi. Osat tilattiin ja mistään mitään sen enempää tietämättä laiteltiin paikalleen ja homma jäi lopulta kesken, kun ei käynnistynyt, öljyä tuli joka reiästä ulos samaan tahtiin kun sitä kippasi koneeseen, yms. Nyt keväällä otin koneen pois ja levitin sen. Runkolinja aarporattiin ja kampura kiillotettiin ja tasapainotettiin vauhtipyörän ja kytkimen kanssa. Nokaksi tuli sama CB 2280 Eagle mikä viis vuotta sitten hommattu. Suorat nokka ja kampuran rattaat. Uudet laakerit joka paikkaan tottakai. 85,5x69mm Airclassicin valmistama valu mäntä/sylinterisarja ja I-profiilin veivit. Dekki 1,4mm. 2-reikäkansissa uudet venttiilit, ohjurit, jouset yms. ja venat hiottu tiiviiksi. Kansityöt tehty koneistamolla. Kansia hiukan laskettu ja palotiloja muokattu (44cc). Lashcapit venttiilien päässä, vakiot uudet keinut korotettu sopivalle korkeudelle ja työntötangot lyhennetty sopivaksi. 009 jakaja kärjettömällä moduulilla ja 40 dellorto drla huollettuna keskikaasuttimeksi. Kone paikoilleen, venavälyksien säätö. -> ei käynnisty. Venavälykset ok. Mittaan puristukset, 4-5bar per sylinteri. Mittaan ohivuodot 30-40% joka puolella, suhisee öljyntäyttökorkista. Kone alas, kannet, sylinterit ja männät pöydälle.. Muutaman kirosanan kera toteen männänrenkaiden päittäisvälyksiksi ihan mitä sattuu, parhaimmillaan 0,7. Dekin tarkistin uusiksi myös, oli 1,4mm. Uudet paremmat männänrenkaat, päittäisvälykset 0,2-0,3. Kone nippuun ja paikoilleen. Venavälyksien säätö. Mittaan ohivuodot n. 5% joka pytyssä. Starttaus, ja ei millään hitollakaan käyntiin. Ajoituksen tarkistus, venavälyksien tarkastus ja taas starttaamaan, lupaa ja melkein hörähtää käyntiin, mut ei vaan käynnisty. Mittaan puristuspaineet, 4bar joka pytyssä. Ohivuodot yhä 5%. Puristuspaineiden mittaus pihalla olevasta toimivasta almerasta 12bar, mittari toimii siis. En ymmärrä. Järkeviä ja ei niin järkeviä teorioita kadonneista puristuspaineista? Vai johtuneeko jostain ihan muusta? Ratkaisijalle koko kesän lihat grilliin ja juomat päälle. Quote
Hoguns Posted June 19, 2020 Author Posted June 19, 2020 28 minutes ago, mikko k said: Nokka-akselin ajoitus perseellään? Mun on pakko vkloppuna vielä kerran tarkistaa toi, mut miten se vois olla jos sytytys hetkellä 1 syl. Mäntä on ylhäällä, venat kiinni ja kun pyörittää niin hetken päästä lähtee pakovena aukeemaan jne. Quote
mikko k Posted June 19, 2020 Posted June 19, 2020 Voihan se nyt olla vaikka hampaan sivussa. Nokan ajoitus kampiakseliin nähden voi silti olla pielessä. Nokkakortista pitää ajoitusasteet katsoa ja astetaulu kammen päähän. Quote
Hoguns Posted June 19, 2020 Author Posted June 19, 2020 7 hours ago, mikko k said: Voihan se nyt olla vaikka hampaan sivussa. Nokan ajoitus kampiakseliin nähden voi silti olla pielessä. Nokkakortista pitää ajoitusasteet katsoa ja astetaulu kammen päähän. Niin no joo. Mittasin puristuspaineet ilman keinuja. 4 bar tulee silti. Vai vääristyykö tulos kun ei saa sylinteriin ilmaa mistään venttiilien ollessa koko ajan kiinni? 7 hours ago, x-pj said: Saako se pensiiniä ja tuleeko kipinä? Kipinää tulee. Bensa haisee reilusti startatessa. Silti tulpat pysyy lähes kuivina. Pa letkut on uusia ja puhallettu puhtaaksi tankkiin päin. Drla:n bensanpinta säädetty ja kaasari huollettu. Pääsuuttimet 140 Ilma 170 Tk 60 Kiihdytyspumppu 50 Sisäkurkut 28 ja seosputket 9164.2 Täytyy vielä kokeilla starttipilotilla ja sulkea kaasari pois. Quote
Kemin Karavaanari Posted June 20, 2020 Posted June 20, 2020 Jos et ole antanut huikkaa suoraan kaasariin niin koeta sitä tai starttipilottia. Quote
Etelän Hetelmä Posted June 20, 2020 Posted June 20, 2020 ”Ratkaisijalle koko kesän lihat grilliin ja juomat päälle”... Saako ratkaisija valita juomat?... heh-he... Varmista, että 009 jakaja ja puola sopivat yhteen. Quote
Tutkija Posted June 20, 2020 Posted June 20, 2020 Bensaa lisää ja paljon ensikäynnistyksessä tai sit pilottia,puristuksia ei juurikaan hyödytä mittailla ennenkuin kone on käynnyt ensimmäisen kerran pitenpään kun tahtoo noi venttiilit kuplan koneessa vuotaa vaikka kuinka ois tehty venttiilityöt... tiivistyy vasta kun on käynyt vähintään sen 30min. 1 Quote
arvuuttaja Posted June 20, 2020 Posted June 20, 2020 Liekkö noilla aftermarket rattailla nokan ajoitus on sinneppäinkään.? Joskus joutunut laittaan jaon pieleen merkkeihin nähden ja sit säädettävällä pyörällä takaspäin, jotta ykk:ssa venttiilin ajoitus tulisi oikein.. Quote
Matti-Pekka Posted June 20, 2020 Posted June 20, 2020 (edited) Terve Kyllä ne keinut saisi paikallaan olla puristuspaine mittauksessa ja mittaus vielä kaasu täysin auki. Jos sinne ei tule ilmaa mistään , niin eipä sinne synny juurikaan kunnolla puristuspainettakaan. Onhan jakajan jako oikein, eli kun 1 syl ventiilit vaihtaa (toinen sulkeutuu ja toinen aukeaa) osoittaa jakajan pyörijä suoraan kohti 3 sylinteriin menevää tulpanjohtoa, ja toisin päin kun 3 syl venttiilit vaihtaa. Ja jakan pyörintäsuuntaan johdot 1.4.3.2. Mikä on sytytysennakko? lähtökohdaksi riittää vaikka 10 * eykk perusennakkona, pitäis poksahtaa jo käymään. Miten venttiilin välykset on tarkastettu? Edited June 20, 2020 by Matti-Pekka Quote
Hoguns Posted June 23, 2020 Author Posted June 23, 2020 No niinhän siinä sitten oli käyny, että olin laittanut nokan vaan ajotusmerkkeihin, mitään sen enempää tarkistamatta. On 6/20/2020 at 5:11 PM, arvuuttaja said: Liekkö noilla aftermarket rattailla nokan ajoitus on sinneppäinkään.? No eihän se tietenkään ole. Ei siis sinnepäinkään. Imu sulkeutuu puristustahdissa kun mäntä on jo melkeen ykk:ssa..🙄 Ton CB 2280 nokkakortin olen jo tietenkin hukannut, googlen kautta löyty pari kuvaa samban sivuilta joissa arvot ajoitusarvot vaihtelee. Miten minä tuon nyt ajoitan? Vääntäkää rautalangasta Quote
Hoguns Posted June 23, 2020 Author Posted June 23, 2020 1 hour ago, metake said: Olisko tämä oikea? Näyttäs siltä, eli kampuran hihnapyörä 6 astetta ennen ykk ja 1 syl. imuvena 0,05"/1,27mm auki? Ja siitä myötäpäivään 38 astetta alakuolokohdan jälkeen pitäs olla menossa kiinni päin ja olla auki tuon 0,05"/1,27mm. Vai menikö ihan mettään? 😅 Quote
mikko k Posted June 23, 2020 Posted June 23, 2020 19 minutes ago, Hoguns said: Näyttäs siltä, eli kampuran hihnapyörä 6 astetta ennen ykk ja 1 syl. imuvena 0,05"/1,27mm auki? Ja siitä myötäpäivään 38 astetta alakuolokohdan jälkeen pitäs olla menossa kiinni päin ja olla auki tuon 0,05"/1,27mm. Vai menikö ihan mettään? 😅 Juuri näin. ”Ratkaisijalle koko kesän lihat grilliin ja juomat päälle.” Mistä saa lunastaa eväät? 1 Quote
mikan Posted June 23, 2020 Posted June 23, 2020 Mikon arvaus osui heti aluksi oikeaan. Olisko kokemuksella ehkä osuutta asiaan? 😉 Quote
Hoguns Posted June 23, 2020 Author Posted June 23, 2020 4 hours ago, mikko k said: Mistä saa lunastaa eväät? Vehmaalta, mitään sen enempää mainostamatta vallanmaukas.fi Tuu poikkeen niin saat kunnon eväät matkaan 😊 3 Quote
mikko k Posted June 23, 2020 Posted June 23, 2020 2 hours ago, Hoguns said: Vehmaalta, mitään sen enempää mainostamatta vallanmaukas.fi Tuu poikkeen niin saat kunnon eväät matkaan 😊 Kuulostaa hyvältä! 😊 Tuun kesän mittaan poikkeemaan jossain kohtaa Turun suunnassa ja samalla ajelulla voin sitte poiketa. Laitakko vaikka yv:nä yhteystietoja. Mun puh.nro näkyykin profiilissa. Quote
mikko k Posted August 21, 2020 Posted August 21, 2020 On 6/23/2020 at 4:22 PM, Hoguns said: Vehmaalta, mitään sen enempää mainostamatta vallanmaukas.fi Tuu poikkeen niin saat kunnon eväät matkaan 😊 Sanojensa mittainen mies! 👍 Kunnon eväät noudettu ja grilli kuumaksi ensitilassa! 😊 3 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.