Jump to content
Sign in to follow this  
Hoguns

Kupla ei käynnisty

Recommended Posts

Nyt kaivataan kokeneempien apua…

 

Reilu viitisen vuotta sitten piti koulussa opinnäytetyönä laittaa faijan 1300 laikka avokuplan kone uusiksi. Osat tilattiin ja mistään mitään sen enempää tietämättä laiteltiin paikalleen ja homma jäi lopulta kesken, kun ei käynnistynyt, öljyä tuli joka reiästä ulos samaan tahtiin kun sitä kippasi koneeseen, yms.

 

Nyt keväällä otin koneen pois ja levitin sen. Runkolinja aarporattiin ja kampura kiillotettiin ja tasapainotettiin vauhtipyörän ja kytkimen kanssa. Nokaksi tuli sama CB 2280 Eagle mikä viis vuotta sitten hommattu. Suorat nokka ja kampuran rattaat. Uudet laakerit joka paikkaan tottakai. 85,5x69mm Airclassicin valmistama valu mäntä/sylinterisarja ja I-profiilin veivit. Dekki 1,4mm.

 

2-reikäkansissa uudet venttiilit, ohjurit, jouset yms. ja venat hiottu tiiviiksi. Kansityöt tehty koneistamolla. Kansia hiukan laskettu ja palotiloja muokattu (44cc). Lashcapit venttiilien päässä, vakiot uudet keinut korotettu sopivalle korkeudelle ja työntötangot lyhennetty sopivaksi.

 

009 jakaja kärjettömällä moduulilla ja 40 dellorto drla huollettuna keskikaasuttimeksi.

 

Kone paikoilleen, venavälyksien säätö. -> ei käynnisty. Venavälykset ok. Mittaan puristukset, 4-5bar per sylinteri. Mittaan ohivuodot 30-40% joka puolella, suhisee öljyntäyttökorkista.

 

Kone alas, kannet, sylinterit ja männät pöydälle.. Muutaman kirosanan kera toteen männänrenkaiden päittäisvälyksiksi ihan mitä sattuu, parhaimmillaan 0,7. Dekin tarkistin uusiksi myös, oli 1,4mm.

 

Uudet paremmat männänrenkaat, päittäisvälykset 0,2-0,3. Kone nippuun ja paikoilleen. Venavälyksien säätö. Mittaan ohivuodot n. 5% joka pytyssä. Starttaus, ja ei millään hitollakaan käyntiin. Ajoituksen tarkistus, venavälyksien tarkastus ja taas starttaamaan, lupaa ja melkein hörähtää käyntiin, mut ei vaan käynnisty. Mittaan puristuspaineet, 4bar joka pytyssä. Ohivuodot yhä 5%. Puristuspaineiden mittaus pihalla olevasta toimivasta almerasta 12bar, mittari toimii siis. En ymmärrä.

 

Järkeviä ja ei niin järkeviä teorioita kadonneista puristuspaineista?

Vai johtuneeko jostain ihan muusta?

 

Ratkaisijalle koko kesän lihat grilliin ja juomat päälle.

Share this post


Link to post
28 minutes ago, mikko k said:

Nokka-akselin ajoitus perseellään?

Mun on pakko vkloppuna vielä kerran tarkistaa toi, mut miten se vois olla jos sytytys hetkellä 1 syl. Mäntä on ylhäällä, venat kiinni ja kun pyörittää niin hetken päästä lähtee pakovena aukeemaan jne. 

Share this post


Link to post

Voihan se nyt olla vaikka hampaan sivussa. Nokan ajoitus kampiakseliin nähden voi silti olla pielessä. Nokkakortista pitää ajoitusasteet katsoa ja astetaulu kammen päähän.

Share this post


Link to post
7 hours ago, mikko k said:

Voihan se nyt olla vaikka hampaan sivussa. Nokan ajoitus kampiakseliin nähden voi silti olla pielessä. Nokkakortista pitää ajoitusasteet katsoa ja astetaulu kammen päähän.

Niin no joo.

Mittasin puristuspaineet ilman keinuja. 4 bar tulee silti. Vai vääristyykö tulos kun ei saa sylinteriin ilmaa mistään venttiilien ollessa koko ajan kiinni?

 

7 hours ago, x-pj said:

Saako se pensiiniä ja tuleeko kipinä?

 

Kipinää tulee.

Bensa haisee reilusti startatessa. Silti tulpat pysyy lähes kuivina. Pa letkut on uusia ja puhallettu puhtaaksi tankkiin päin. Drla:n bensanpinta säädetty ja kaasari huollettu. 

Pääsuuttimet 140

Ilma 170

Tk 60 

Kiihdytyspumppu 50

Sisäkurkut 28 ja seosputket 9164.2

 

Täytyy vielä kokeilla starttipilotilla ja sulkea kaasari pois.

Share this post


Link to post

”Ratkaisijalle koko kesän lihat grilliin ja juomat päälle”... Saako ratkaisija valita juomat?... heh-he...

Varmista, että 009 jakaja ja puola sopivat yhteen.

Share this post


Link to post

Bensaa lisää ja paljon ensikäynnistyksessä tai sit pilottia,puristuksia ei juurikaan hyödytä mittailla ennenkuin kone on käynnyt ensimmäisen kerran pitenpään kun tahtoo noi venttiilit kuplan koneessa vuotaa vaikka kuinka ois tehty venttiilityöt... tiivistyy vasta kun on käynyt vähintään sen 30min.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Liekkö noilla aftermarket rattailla nokan ajoitus on sinneppäinkään.? Joskus joutunut laittaan jaon pieleen merkkeihin nähden ja sit säädettävällä pyörällä takaspäin, jotta ykk:ssa venttiilin ajoitus tulisi oikein..

Share this post


Link to post

Terve

Kyllä ne keinut saisi paikallaan olla puristuspaine mittauksessa ja mittaus vielä kaasu täysin auki. Jos sinne ei tule ilmaa mistään , niin eipä sinne synny juurikaan kunnolla puristuspainettakaan. Onhan jakajan jako oikein, eli  kun 1 syl ventiilit vaihtaa (toinen sulkeutuu ja toinen aukeaa) osoittaa jakajan pyörijä suoraan kohti 3 sylinteriin menevää tulpanjohtoa, ja toisin päin kun 3 syl venttiilit vaihtaa. Ja jakan pyörintäsuuntaan johdot 1.4.3.2. Mikä on sytytysennakko? lähtökohdaksi riittää vaikka 10 * eykk perusennakkona, pitäis poksahtaa jo käymään. Miten venttiilin välykset on tarkastettu?

Edited by Matti-Pekka

Share this post


Link to post

No niinhän siinä sitten oli käyny, että olin laittanut nokan vaan ajotusmerkkeihin, mitään sen enempää tarkistamatta. 

 

On 6/20/2020 at 5:11 PM, arvuuttaja said:

Liekkö noilla aftermarket rattailla nokan ajoitus on sinneppäinkään.?

 

No eihän se tietenkään ole. Ei siis sinnepäinkään. Imu sulkeutuu puristustahdissa kun mäntä on jo melkeen ykk:ssa..🙄

 

Ton CB 2280 nokkakortin olen jo tietenkin hukannut, googlen kautta löyty pari kuvaa samban sivuilta joissa arvot ajoitusarvot vaihtelee. Miten minä tuon nyt ajoitan?

Vääntäkää rautalangasta

 

 

Share this post


Link to post
1 hour ago, metake said:

Olisko tämä oikea?

 

Näyttäs siltä, eli kampuran hihnapyörä 6 astetta ennen ykk ja 1 syl. imuvena 0,05"/1,27mm auki? Ja siitä myötäpäivään 38 astetta alakuolokohdan jälkeen pitäs olla menossa kiinni päin ja olla auki tuon 0,05"/1,27mm.

 

Vai menikö ihan mettään? 😅

Share this post


Link to post
19 minutes ago, Hoguns said:

 

Näyttäs siltä, eli kampuran hihnapyörä 6 astetta ennen ykk ja 1 syl. imuvena 0,05"/1,27mm auki? Ja siitä myötäpäivään 38 astetta alakuolokohdan jälkeen pitäs olla menossa kiinni päin ja olla auki tuon 0,05"/1,27mm.

 

Vai menikö ihan mettään? 😅

 

Juuri näin.

 

Ratkaisijalle koko kesän lihat grilliin ja juomat päälle.”

 

Mistä saa lunastaa eväät?

  • Like 1

Share this post


Link to post

Mikon arvaus osui heti aluksi oikeaan. Olisko kokemuksella ehkä osuutta asiaan? 😉

Share this post


Link to post
4 hours ago, mikko k said:

Mistä saa lunastaa eväät?

 

Vehmaalta, mitään sen enempää mainostamatta vallanmaukas.fi

Tuu poikkeen niin saat kunnon eväät matkaan 😊

  • Like 3

Share this post


Link to post
2 hours ago, Hoguns said:

 

Vehmaalta, mitään sen enempää mainostamatta vallanmaukas.fi

Tuu poikkeen niin saat kunnon eväät matkaan 😊

 

Kuulostaa hyvältä! 😊 Tuun kesän mittaan poikkeemaan jossain kohtaa Turun suunnassa ja samalla ajelulla voin sitte poiketa. Laitakko vaikka yv:nä yhteystietoja. Mun puh.nro näkyykin profiilissa.

Share this post


Link to post
On 6/23/2020 at 4:22 PM, Hoguns said:

 

Vehmaalta, mitään sen enempää mainostamatta vallanmaukas.fi

Tuu poikkeen niin saat kunnon eväät matkaan 😊

 

Sanojensa mittainen mies! 👍

 

Kunnon eväät noudettu ja grilli kuumaksi ensitilassa! 😊

  • Like 3

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...