Jump to content

Recommended Posts

Terve kävin tossa Woikosken auto museossa ja katseeni osui Keken V-max formulaan ja sen etu akseliin.

Mokä toi alatukivarren lisä säätöruuvi on ja toi bronssi holkki on varmaan camberin korjausta varten liitykä se siihen ja jos nin miten?

IMG_20200724_145122.jpg

IMG_20200724_140713.jpg

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Aahaa, miten se toimii?

onko keskeltä poistettu rihlat ja tilalla on pelkkä jousitanko?

Miten Pronssi holkki liityy siihe?

Ja miksi se vaatii säätöruuvin, se oli kuusiokolo ruuvi ja kontra mutteri?

Edited by TF_Osku

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Ja saako tuollaista käyttää kadulla?

Olis aika hyvä paikka kallistuksenvakaajalle, pitäs vaan olla jäykempi ylä jousi tai sitten coiloverit.

Edited by TF_Osku

Share this post


Link to post

Kantavuuden kanssa kadulla voi tulla murhetta, vormulassa on sen verran kevyt keula että kestää tuon jousipakan poiston. Mitä vikaa orkkis vakaajassa on? Ja jos ei riitä niin multa voi ostaa paksumman.

Share this post


Link to post
Posted (edited)

"Kantavuuden kanssa kadulla voi tulla murhetta, vormulassa on sen verran kevyt keula että kestää tuon jousipakan poiston. Mitä vikaa orkkis vakaajassa on? Ja jos ei riitä niin multa voi ostaa paksumman. "

 

Mulla on epästandardi kavennus etuakselissa ja pyöreä jousiterästanko on helpompi tehädä ja voi aloitta paksummalla ja tarvittaessa vetää lastun pois. Mutka tanko taas menee aina uusiks jos vaihtaa kokoa.

Sitten tuo kuuostaa tosi jämtiltä koska siinä ei ole kumipuslia välissä.

Lisäksi mulla on korin vaihdosta ja lisärunkovahvikkeista jotuen ollut hieman ahdasta kallistuksen vakaajalle ja se on hieman ottanut runkoon kiinni.

Joten kuulosti hyvältä.

 

Kiitos hpa ja tutkija tiedoista tuo oli uuta ja mielenkiintoista tietoa.

 

Onko muuten suomessa laillinen?

Edited by TF_Osku

Share this post


Link to post

Jos kallistuksenvakaajan jäykkyyttä murehdiit niin yksi hyvä vaihtoehto on veitsivakaaja. Saa helposti säädettyä mieleisekseen, eikä tarvitse vaihtaa osia.

Vaatii tosin uudet kannakkeet etuakseliin ja alatukivarsiin.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Jos tällasta ehdottelet niin voipi olla ahdas ton pedalboxin kanssa.

 

 

IMG_20200515_163832.jpg

Edited by TF_Osku

Share this post


Link to post

Ja sitten vielä noista satuloista lähtee letku tukivarsien välistä niin sekin tekee tietty tiukkaa tenkaita kääntäessä varsinkin jos sinne väliin tunkee vakaajaa.

IMG_20200515_163850.jpg

Share this post


Link to post

Vähän kyllä nyt alkoi houkuttaa toi Formulan kallistuksenvakaaja homma. Miten muuten se linki sambassa oli rikki siihen toimittajaan tietääkö kukaan mistä sais vielä lisätietoa ja osia tollaseen. ainakin vois kysyä voisko ne tehdä tangon määrämittaan ja sit olis tietty näppärää jos ton holkki sarajankin sais niin ei tarttis sitä askarella ite.

Share this post


Link to post

Taas vastaa sellainen joka ei mitään tiedä.

 

Asia kunnossa. Paskaa sitten puhu mulle se jolla noita on useampi ajokuntosena.

  • Like 1

Share this post


Link to post

En ole sanonut mitään paskan puhumisesta ja en myöskään kannata että muut niin tekevät, enkä jaksa flexaamistakaan. Mulle ainakin kävi selväksi ero speculoinnin ja tiedon välillä joten mun mielestä kommentisi oli Ok joten rauhoitu.

Joten kuten mainitsin ei mahdu hyvin tähän vehkeeseen, on sielä ollut ja kolisi kiinni runkopalkkeihin(oli nipparilla kumi levyn pala runkopalkin päällävaimentamassa ääntä) ja pedalboxin takia ei hirveesti voi nostaakkaan tosin se oli alkuperänen suunitelma rttä Vallilan takomoon juttelemaan custom swaybaari mutta toi tuntu aika näppärältä kun tuli puheeks.

Tässä on kyse mun ensimäisen auton entisöinnistä ja sain sen valmiiks 90-luvun puolivälissä (aloitin 80 luvun puolella) joten jos on hieman kulahtaneen näköisiä osia johtuu siitä tällä on ajettu aika paljon sitten sen.

Ja ei jää tuon väriseksi osat, toi oli Juniori itseni mielestä kiva väri mutta ei enään istu samalla tavalla mieltymyksiin.

Nyt ois just tarkoitus poistaa noita nuoruuden hölmöilyjä kuten toi koliseva kallistuksenvakaaja.

Share this post


Link to post

Saisko vakaajaa laitettu kiinni ylempiin tukivarsiin? Kuvasta en ihan hahmota onko jarrukamat silloinkin tiellä.

Share this post


Link to post

Ei  varmaan tilavampi ole jarrukamojen suhteen kun jarrutanko tulen tasantarkkaan runkoputkien välistä ja se mikä tekee siitä vielä huonomman on ohjaussimpukka johon se sit viimeistään osuisi.

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Tarpeeks mutkia kallistuksen vakaajaan niin kyllä se sinne menee mutta kysymys oli että miksi tuo Formula ratkasu ei toimis jousen löysyys on epäilty ja sitä vois korjata coilovereilla mutta toisaalat noi Bilsteinit jotka siinä on nyt on aika hyvät ja kalliit ja iskussa joten ei niitäkään viittis vaihtaa ihan turhaan. Mutta tykkää noista uusista ajatuksista kuten veitsivakaaja just nyt ei toimi mutta en itse olisi keksinyt moista ja toi yläpuolelle laittokin on outside of the box ajatus josta tykkään vaikka ehkä ei toimikkaan  simpukan takia.

Edited by TF_Osku

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Mites muuten saisko pakun jäykempiä jousipakkoja hyödynnettyä ja saako tota säätöpakkaa selaselle jos laittais ylä putkeen pakun pakan ja alaputkeen kalistuksen vakaajan?

Löytyiskö sellasia osia ja kuinkakohan paljon jäykempi se pakun pakka on?

Edited by TF_Osku

Share this post


Link to post

Jos olis "koiranluut" ylemmissä tukivarsissa, niin vakaajanhan saa nostettu simpukan yläpuolelle. 

Share this post


Link to post


Se olis varmaan tehtävissä. Vaatis omia kiinnikkeitä sen oman kallistuksenvakaajan raudan ja koiranluun kiinnikeet tukivarsiin joten melkein tuntuis että se customi mutkilla oleva rauta takomosta tulee helpommin. Mutta tota vois miettiä kumminkin ja pitää takaajatuksena jos noi tiukat mutkat esim tekee takomolle ongelmia.

 

Share this post


Link to post

Semmoinen vinkki, että kannattanee tutkia kolmostyypin etuakselin rakennetta.

Share this post


Link to post

"Semmoinen vinkki, että kannattanee tutkia kolmostyypin etuakselin rakennetta. "

Miltä osin ajattelit? En ihan heti keksinyt?

Share this post


Link to post

"Semmoinen vinkki, että kannattanee tutkia kolmostyypin etuakselin rakennetta. "

Miltä osin ajattelit? En ihan heti keksinyt?

vai ajattelitko tätä kallistuksen vakaajaa koiran luilla ja säädöillä.

BWF8XZ-2.jpg?v-cache=1397903792on

Ongelma on se että kun on kavennettu etuakseli joudun tekemäänton tangon itse mutta saishan siitä sen säädön. se pitäa vaan asentaa ylä tuki varteen. Ja nyös tarkastella tarkemmin osuuko koriin.

Share this post


Link to post

Lasse tarkottaa sitä että kolkin etuakselissa ylemmässä putkessa on vakaaja ja jouset alemmassa, eli samaan tapaan on totetutettu nää Formula V-keulat. Kuvassasi on Kuplan akseli.

 

Kolkin akseli:

 

0900c15280267093.gif

Share this post


Link to post

Onko lehti pakka samoilla ulko mitoilla?

Ja onko se jäykempi?

Se kai oli se perus ongelma jos jättää kallistuksen vakaajan toiseen putkeen että jousi on lian löysä.

Eli uskon kyllä että toi formula vakaaja toimii ja paikka on hyvä jos toiseen putkeen sais vaan jäykemmän jousen ja jostain sais valmiiks tehdyn vakaajan. tosin tekeehän takomonmulle mittojen mukaan jos pyydän. Voisin esim korvat yhden tai kaksi erilis lehteä yhdellä paksumalla ja vakaaja näytty olevan vain neliö hitsattuna jousi tangon päähän eli sen voi hitsata ja viedä takomolle lämpökäsittelyyn. Tän ympärillähän se ongelma pyörii eikö?

 

 

Share this post


Link to post

En ymmärrä että miten tuo ratkaisu olisi kuplassa alkuperäistä parempi? Erilainen ei useinkaan ole synonyymi paremmalle..

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Lähinnä tota vakaajaa tossa tarjoilin, ettei tarviis kaikkea itte keksiä.

Edited by Lasse

Share this post


Link to post
Posted (edited)
3 hours ago, metake said:

En ymmärrä että miten tuo ratkaisu olisi kuplassa alkuperäistä parempi? Erilainen ei useinkaan ole synonyymi paremmalle..

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Ei se vältämättä olekkaan mutta jos katsot mun etuakselia niin ahdasta on ja kun etuakseli kavennettu ei vakio edes sovi jote muutoksia kumminkin tehtävä.

 

Eli pää syy tuolle on siis tilan käyttö.

Mutta etuakselia en voi vaihtaa prosentti syistä.

Eli tolla hyväksytyllä modatulla mennää, siksi toi formula kuullosti kivalta.

Edited by TF_Osku

Share this post


Link to post
9 hours ago, TF_Osku said:

Mutta etuakselia en voi vaihtaa prosentti syistä.

 

 

Teknistä toteutusta en osaa kommentoida, mutta sivusta kun olen keskustelua seurannut, niin ei missään välissä käynyt itselläni mielessä että tässä ollaan katupeliä tekemässä. Propsit siitä että mietitään myös tieliikenteeseen parempia toteutuksia. Toivottavasti löytyy ratkaisu mikä on oikeasti paitsi erilainen, mutta myös parempi kuin alkuperäinen.

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Juu katupeli kyseessä joten se asettaa määrättyjä rajoituksia. Se myös on tarkoitus saada ajettavammaksi kuin mitä se viimeksi oli. Erillainen se oli jo aikaisemminkin jo.

Edited by TF_Osku

Share this post


Link to post

Eli mainitaan nyt tämä että toistakautta sain tietoa että pakun kamat ei sovi ilman sovittamista joten sieltä ei saa jäykempää etu jousta. Vallilan takomon kautta ei saanut vääntösuva kamaa joten tarttis varmaan joku toinen paikka löytää jos aikoo tota ajatusta etwenpäin viedä. Tosin Vallilan takomo meinas että aika tiukkia mutkia onnistuu kallistuksenvakaajaan joten voi olla että menen sillä.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...