Jump to content

Vääntömoottorin nokka-akseli


Recommended Posts

Sadepäivän spekuloinnin kohteena matalalta vääntävän suurehkokokoisen kuplatyyppisen vapaastihengittävän moottorin nokkavalinta.

 

Ajatuksena matalatehoinen, mutta vääntövoimakas kone asuntovaunua kiskovaan autoon. Engle W110? Vai FK8? Tai jotain muuta?

 

Muita mahdollisia moottorin varusteita 94x82, 2x40 DRLA, 42x35,5, hyvin hiljainen vaimennin ym ym ...

 

Ajatuksia?!

Link to comment
Sadepäivän spekuloinnin kohteena matalalta vääntävän suurehkokokoisen kuplatyyppisen vapaastihengittävän moottorin nokkavalinta.

 

Ajatuksena matalatehoinen, mutta vääntövoimakas kone asuntovaunua kiskovaan autoon. Engle W110? Vai FK8? Tai jotain muuta?

 

Muita mahdollisia moottorin varusteita 94x82, 2x40 DRLA, 42x35,5, hyvin hiljainen vaimennin ym ym ...

 

Ajatuksia?!

 

Eikös 82x90.5,W-110,40x35.5 kannet ja 2x40 tuplat 30-32 kurkuin+36mm sisähalkaisijalla pakosarja,. Isompi venttiili / kanava nostaa vääntöaluetta ylöspäin ja 38-40mm imu on varmaankin riittävä 110 nokan kanssa. ja 90.5 muki kestävyytensä takia. ja puristussuhde n. 8.5:1 jos raskaaseen vääntökäyttöön...Vai onko eriäviä mielipiteitä?

Link to comment
Guest ritariässä

sellanen nokka jossa vähän asteita ja paljon nostoa. pitkäiskuinen kampura ja lyhyillä kangilla. kansiksi sellaset jotka joissa ajateltu enemmän nopeaa virtausnopeutta kuin maksimaalista virtausmäärää. sylintereiksi paksuseinäiset. jne...

 

toisaalta ari varmaan itekki nää jutut tietää:)

Link to comment
Guest ritariässä

ari vois viel kertoo millä nopeudella ja kierroksislla toi vetohomma tapahtuis niin sekin vaikuttaa noiden komponenttien valintaan eli onko kone jo vetovauhdissa suurimmalla vaihteella herännyt puhtaalle vääntöalueelle jne...

Link to comment

Näitä Englejä on siis ehdotettu:

 

VZ-15 279º 250º 0,435" 11,05 108º Medium displacement off-road closed course

W-110 284º 247º 0,392" 9,96 108º Hot street and off-road; good low and mid-range

FK-8 298º 266º 0,382" 9,70 108º Large displacement street and strip or off-road

 

Täytyy huomioida että eka menee 1,1:1, toka 1,25:1 ja kolmas 1,5:1 keinuilla maksimissaan tai ainakin niin on valmistajan suositus.

 

t. Mika

Link to comment

No mulla noin periaatteessa esitetyn kaltaisessa kokoonpanossa fukfakin 286 asteinen nokka. Vääntää ihan riittävästi 2500-5000 välillä. Tosin mulla on aika pienet kurkut, tarttis vielä koittaa astetta suuremmilla ja katsoa mihin tuo sitten asettuu.

 

Joku tommonen nokka lienee tarkoitukseen ihan sopiva. Jäähdytyksen kanssa voi sitten olla seuraava pohdinnan kohde, etenkin jos hinaa jotakin hotellia perässä.

Link to comment

mulla tuntu olevan vääntöä aika reilusti mut nokka on hiottu, joten ei tarkkaa tietoa mut aika lähellä engle w110 laskujen ja mittauksien mukaan. imu aukes vähän aikasemmin ja meni pikkusen myöhemmin kiinni kuin w110 pako aika sama. kone on 88 männillä ja viilatuilla vakio kansilla ja syttyä ja bensaa ohjaa mega. kulkua tuntu piisaavan mukavasti ja siks meneekin vaihdelaatikko uusiks.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Jos kunolla vääntöä haluaa niin FK41 tai FK42 + 1,3-1,4 keinut tai TCS-10, W-100, vz-14, vz-15, engle/cb 2208 ja noihi 1,25 keinut niin awwwottt toimivat myös....Katukäyttöön kestävään ajoon ei liian jäykkiä venajousii. Kadulla pitkänmatkan koneissa 12-13 paikkeilla venalta nosto

 

Erään kansia tekevän virittäjävelhon mukaan suomalaisten vika on kun ei uskota ettei niitä asteita niissä nokissa niin hirveesti tarvita kuha asiallisesti nostoa painavissa katuautoissa koska vääntö sitä autoa eteenpäin vie ei se korkealla kiertävä tehopiikki...260-280 asteet riittää hurjempaankin menoon ja 260 vääntävään säästeliääseen menoon kunhan nostoa on jotta hengitystä ja huuhteluakin on ...

 

Kuha kirjottelin mä näistä hommaista mitää tiä =)

Link to comment
Guest ritariässä

juu, kaikki vääntävää katuvolsua rakentavat nyt kipinkapin titaanivenoja ostelamaan niin rupee volsu pitkin puita kiipeileen. myöskin komposiittinostinten tarjonta on valmistajien suunnasta runsasta:) mitäpä sillä 12,5mm nostoilla tekee jos kansien virtauskasvu loppuu paljon aikaisemmin. järki käteen osien välinnassa ja mikä tärkeintä, kaikkien koneen osien yhteensopivuus tekee koneesta lopulta hyvän oli koneessa titaania tai platinaa.

 

korkeelle kiertävissä kilpakoneissa tai muuten suurta pyörimisherkkyyttä haettaessa noi kevyet osat pääsevät parhaiten oikeuksiinsa.

 

terv. keventäiskö vauhtipyörän kahteen kiloon

Link to comment
Guest ritariässä

okei, vastaukseni oli hiukka kieli poskella kirjoitettu. tiedän kyllä mitä keveät yläkerran osat tekevät koneelle ja tiettyjen osien kestoiälle ja jopa öljynlämmöille, mutta monella vääntökonetta rakentavalla nousee hiukset pystyyn kun kuulevat titaaniosien hinnat ja kuinka moni halpaa vääntökonetta rakentava mittautta kansien virtaukset ja sitä kautta tietää mikä olis kansille optimi nokka-akseli ja sitä kautta moni muukin tekijä kuten puristukset jne..

 

eli se kokonaisuus oli paljo nostoo tai asteita. eiks niin!

Link to comment

No juuh se on tosi kun tekee normi konetta vääntävää että laadukkaat nostajat normaalit, alutyöntötangot tai teräs, mutta venttiilikoneiston vaihtaisin vakio sokkamallisista ja nokaksi asteita vääntökonetta tehdessä järkevästi ei paljoa asteita mutta kuiteski soppelisti nostoa. Bensankulutuskin asiallisena pysyy ja onhan tuossa alkuperäisen viestin suhteen strokerilla kokoa et sekin tekee vääntöö.

Link to comment
1.25 lie pienin mitä rullaksi tehdään ja se nyt ei hirveästi 1.25:sta eroa? Rahallahan suap vaikka Pauterilta mutta hyllykamana en muista vastaan tulleen.

 

Puavo @ dwl

 

Juu. Ei auta minun murhetta, 1.1:1 -> 1.15:1 välille pitäisi löytää.

Link to comment
  • 1 year later...
  • 4 months later...
vz-15 nokka pitää kuulemma pahaa ääntä.

 

Oliko näin ...?

 

Nokka edelleen paketissa, laitoinkin w140:sen.

Ääninäyte tulee vielä ennen kesää kuitenkin...

 

Tuliko ääninäyte ennen kesää?

 

..ei tullu ennen kesää, kun w140 nokkasen pannun jälkeen en oo tehny yhtään, mutta nyt tekeillä olevaan pannun tuo vz-15 viimein tulee.

Link to comment
  • 3 years later...

Joskus ennenvanhaan puhuttiin, että nokka joka on optimoitu käytettäväksi vakiovälityksen kanssa, saa isommalla välityksellä aikaan liian suuren venttiilin kiihtyvyyden, toisaalta isolle välitykselle tarkoitettu nokka jää vakiokeinuilla 'vajaaksi'. Onko maailma muuttunut ja SCAT selvittänyt tämän takavuosien ongelman jollain 'one cam fits all' -ratkaisulla?

Link to comment
Mihin sinä AP pyrit?

 

Maaliin. ja kovaa. ;-)

 

Eikäkun sitä minä vaan hämmästelin, että onko maailma muuttunut noiden välityssuhteiden suositusten kanssa, itse kun olen muuta oppinut kolmenkymmenen vaatimattoman harrastevuoteni aikana. Ja sitä, että uskallanko vakiovälitykselle tarkoitettua/suositeltua nokkaa laittaa yhteyteen 1,4:n kanssa. En minäkään tajuu, yleensä, paljoakaan ...

Link to comment

Vaihtoehdot nähdäkseni ovat:

1 Laitat nokan pyörimään.

2 Laitat varmuuden vuoksi 1,1:t.

3 Laitat jonkun muun nokan. Palstaltakin löytyy malliksi pari 110Nm/l settiä jos se vääntö enää kiinnostelee.

4 Alat tekemään asiasta tiedettä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...