-AP- Posted December 7, 2006 Share Posted December 7, 2006 Sadepäivän spekuloinnin kohteena matalalta vääntävän suurehkokokoisen kuplatyyppisen vapaastihengittävän moottorin nokkavalinta. Ajatuksena matalatehoinen, mutta vääntövoimakas kone asuntovaunua kiskovaan autoon. Engle W110? Vai FK8? Tai jotain muuta? Muita mahdollisia moottorin varusteita 94x82, 2x40 DRLA, 42x35,5, hyvin hiljainen vaimennin ym ym ... Ajatuksia?! Quote Link to comment
Racing Posted December 7, 2006 Share Posted December 7, 2006 Sadepäivän spekuloinnin kohteena matalalta vääntävän suurehkokokoisen kuplatyyppisen vapaastihengittävän moottorin nokkavalinta. Ajatuksena matalatehoinen, mutta vääntövoimakas kone asuntovaunua kiskovaan autoon. Engle W110? Vai FK8? Tai jotain muuta? Muita mahdollisia moottorin varusteita 94x82, 2x40 DRLA, 42x35,5, hyvin hiljainen vaimennin ym ym ... Ajatuksia?! Eikös 82x90.5,W-110,40x35.5 kannet ja 2x40 tuplat 30-32 kurkuin+36mm sisähalkaisijalla pakosarja,. Isompi venttiili / kanava nostaa vääntöaluetta ylöspäin ja 38-40mm imu on varmaankin riittävä 110 nokan kanssa. ja 90.5 muki kestävyytensä takia. ja puristussuhde n. 8.5:1 jos raskaaseen vääntökäyttöön...Vai onko eriäviä mielipiteitä? Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted December 7, 2006 Share Posted December 7, 2006 sellanen nokka jossa vähän asteita ja paljon nostoa. pitkäiskuinen kampura ja lyhyillä kangilla. kansiksi sellaset jotka joissa ajateltu enemmän nopeaa virtausnopeutta kuin maksimaalista virtausmäärää. sylintereiksi paksuseinäiset. jne... toisaalta ari varmaan itekki nää jutut tietää:) Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted December 7, 2006 Share Posted December 7, 2006 VZ 15. Quote Link to comment
-AP- Posted December 7, 2006 Author Share Posted December 7, 2006 Niin monta vuotta on siitä, kun viimeksi on 'vakavissaan' ruuvattu, vähintään puolet jo opitustakin unohtunut... Hyviä ajatuksia, kiitoksia, lisää vaan kommentteja. Näppäimistöllä on helppoo ja halpaa virittää! Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted December 7, 2006 Share Posted December 7, 2006 ari vois viel kertoo millä nopeudella ja kierroksislla toi vetohomma tapahtuis niin sekin vaikuttaa noiden komponenttien valintaan eli onko kone jo vetovauhdissa suurimmalla vaihteella herännyt puhtaalle vääntöalueelle jne... Quote Link to comment
mikan Posted December 7, 2006 Share Posted December 7, 2006 Näitä Englejä on siis ehdotettu: VZ-15 279º 250º 0,435" 11,05 108º Medium displacement off-road closed course W-110 284º 247º 0,392" 9,96 108º Hot street and off-road; good low and mid-range FK-8 298º 266º 0,382" 9,70 108º Large displacement street and strip or off-road Täytyy huomioida että eka menee 1,1:1, toka 1,25:1 ja kolmas 1,5:1 keinuilla maksimissaan tai ainakin niin on valmistajan suositus. t. Mika Quote Link to comment
-AP- Posted December 7, 2006 Author Share Posted December 7, 2006 Ajonopeus peräkärryn kanssa max 80 km/h. No joo, siihen suuntaan, käyntinopeus siis 3.000 alueella? Vastamäet, vastatuuli, kuorma koettelivat viimekesäistä 1600 50 hv -tekniikkaa. Quote Link to comment
Lasse Posted December 8, 2006 Share Posted December 8, 2006 No mulla noin periaatteessa esitetyn kaltaisessa kokoonpanossa fukfakin 286 asteinen nokka. Vääntää ihan riittävästi 2500-5000 välillä. Tosin mulla on aika pienet kurkut, tarttis vielä koittaa astetta suuremmilla ja katsoa mihin tuo sitten asettuu. Joku tommonen nokka lienee tarkoitukseen ihan sopiva. Jäähdytyksen kanssa voi sitten olla seuraava pohdinnan kohde, etenkin jos hinaa jotakin hotellia perässä. Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted December 8, 2006 Share Posted December 8, 2006 mulla tuntu olevan vääntöä aika reilusti mut nokka on hiottu, joten ei tarkkaa tietoa mut aika lähellä engle w110 laskujen ja mittauksien mukaan. imu aukes vähän aikasemmin ja meni pikkusen myöhemmin kiinni kuin w110 pako aika sama. kone on 88 männillä ja viilatuilla vakio kansilla ja syttyä ja bensaa ohjaa mega. kulkua tuntu piisaavan mukavasti ja siks meneekin vaihdelaatikko uusiks. Quote Link to comment
-AP- Posted December 8, 2006 Author Share Posted December 8, 2006 Jäähdytyksen kanssa voi sitten olla seuraava pohdinnan kohde, etenkin jos hinaa jotakin hotellia perässä. No joo, ei tässä nyt mitään rivitaloa tarkoitus ole lähteä kiskomaan ... (kuva: Jani Jokela) Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted January 3, 2007 Share Posted January 3, 2007 Jos kunolla vääntöä haluaa niin FK41 tai FK42 + 1,3-1,4 keinut tai TCS-10, W-100, vz-14, vz-15, engle/cb 2208 ja noihi 1,25 keinut niin awwwottt toimivat myös....Katukäyttöön kestävään ajoon ei liian jäykkiä venajousii. Kadulla pitkänmatkan koneissa 12-13 paikkeilla venalta nosto Erään kansia tekevän virittäjävelhon mukaan suomalaisten vika on kun ei uskota ettei niitä asteita niissä nokissa niin hirveesti tarvita kuha asiallisesti nostoa painavissa katuautoissa koska vääntö sitä autoa eteenpäin vie ei se korkealla kiertävä tehopiikki...260-280 asteet riittää hurjempaankin menoon ja 260 vääntävään säästeliääseen menoon kunhan nostoa on jotta hengitystä ja huuhteluakin on ... Kuha kirjottelin mä näistä hommaista mitää tiä =) Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted January 3, 2007 Share Posted January 3, 2007 juu, kaikki vääntävää katuvolsua rakentavat nyt kipinkapin titaanivenoja ostelamaan niin rupee volsu pitkin puita kiipeileen. myöskin komposiittinostinten tarjonta on valmistajien suunnasta runsasta:) mitäpä sillä 12,5mm nostoilla tekee jos kansien virtauskasvu loppuu paljon aikaisemmin. järki käteen osien välinnassa ja mikä tärkeintä, kaikkien koneen osien yhteensopivuus tekee koneesta lopulta hyvän oli koneessa titaania tai platinaa. korkeelle kiertävissä kilpakoneissa tai muuten suurta pyörimisherkkyyttä haettaessa noi kevyet osat pääsevät parhaiten oikeuksiinsa. terv. keventäiskö vauhtipyörän kahteen kiloon Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted January 3, 2007 Share Posted January 3, 2007 alkuperäisen viestin suhteen 42 / 35,5 venoilla virtaavat varmasti kannet 12,5 nostollakin. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted January 3, 2007 Share Posted January 3, 2007 okei, vastaukseni oli hiukka kieli poskella kirjoitettu. tiedän kyllä mitä keveät yläkerran osat tekevät koneelle ja tiettyjen osien kestoiälle ja jopa öljynlämmöille, mutta monella vääntökonetta rakentavalla nousee hiukset pystyyn kun kuulevat titaaniosien hinnat ja kuinka moni halpaa vääntökonetta rakentava mittautta kansien virtaukset ja sitä kautta tietää mikä olis kansille optimi nokka-akseli ja sitä kautta moni muukin tekijä kuten puristukset jne.. eli se kokonaisuus oli paljo nostoo tai asteita. eiks niin! Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted January 3, 2007 Share Posted January 3, 2007 No juuh se on tosi kun tekee normi konetta vääntävää että laadukkaat nostajat normaalit, alutyöntötangot tai teräs, mutta venttiilikoneiston vaihtaisin vakio sokkamallisista ja nokaksi asteita vääntökonetta tehdessä järkevästi ei paljoa asteita mutta kuiteski soppelisti nostoa. Bensankulutuskin asiallisena pysyy ja onhan tuossa alkuperäisen viestin suhteen strokerilla kokoa et sekin tekee vääntöö. Quote Link to comment
Ketsa Posted January 3, 2007 Share Posted January 3, 2007 Asiaa sivuten, saako mistää rullakiikkuja pienemmällä vipusuhteella kuin 1.3? Quote Link to comment
DOODAH Posted January 3, 2007 Share Posted January 3, 2007 vz-15 nokka pitää kuulemma pahaa ääntä. No ääntähän maailmaan mahtuu, itse ostin semmosen ja tulee nimenomaan 82mm iskuiseen koneeseen. Sittenhän sen "näkee" Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted January 3, 2007 Share Posted January 3, 2007 1.25 lie pienin mitä rullaksi tehdään ja se nyt ei hirveästi 1.25:sta eroa? Rahallahan suap vaikka Pauterilta mutta hyllykamana en muista vastaan tulleen. Puavo @ dwl Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted January 3, 2007 Share Posted January 3, 2007 autograft, pukkipäkki, pauter, geneberg.... ainaki muistaisin tuollaisten merkkien olevan Quote Link to comment
Ketsa Posted January 3, 2007 Share Posted January 3, 2007 1.25 lie pienin mitä rullaksi tehdään ja se nyt ei hirveästi 1.25:sta eroa? Rahallahan suap vaikka Pauterilta mutta hyllykamana en muista vastaan tulleen. Puavo @ dwl Juu. Ei auta minun murhetta, 1.1:1 -> 1.15:1 välille pitäisi löytää. Quote Link to comment
-AP- Posted January 27, 2008 Author Share Posted January 27, 2008 vz-15 nokka pitää kuulemma pahaa ääntä. Oliko näin ...? Quote Link to comment
DOODAH Posted January 27, 2008 Share Posted January 27, 2008 vz-15 nokka pitää kuulemma pahaa ääntä. Oliko näin ...? Nokka edelleen paketissa, laitoinkin w140:sen. Ääninäyte tulee vielä ennen kesää kuitenkin... Quote Link to comment
-AP- Posted June 18, 2008 Author Share Posted June 18, 2008 vz-15 nokka pitää kuulemma pahaa ääntä. Oliko näin ...? Nokka edelleen paketissa, laitoinkin w140:sen. Ääninäyte tulee vielä ennen kesää kuitenkin... Tuliko ääninäyte ennen kesää? Quote Link to comment
DOODAH Posted June 18, 2008 Share Posted June 18, 2008 vz-15 nokka pitää kuulemma pahaa ääntä. Oliko näin ...? Nokka edelleen paketissa, laitoinkin w140:sen. Ääninäyte tulee vielä ennen kesää kuitenkin... Tuliko ääninäyte ennen kesää? ..ei tullu ennen kesää, kun w140 nokkasen pannun jälkeen en oo tehny yhtään, mutta nyt tekeillä olevaan pannun tuo vz-15 viimein tulee. Quote Link to comment
vw54 Posted June 18, 2008 Share Posted June 18, 2008 itse tein kyseisillä spekseillä koneen ja hyvin vääntään , mikä oli tarkoituskin. 78*87, vakiokannet muotoillut kanavat, puristus 9.5 , kadronit ja pauter nokka. Quote Link to comment
vwagen Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 Miksi tuollaiseen moottoriin pitäisi vaihtaa alkuperäisestä poikkeava nokka? Quote Link to comment
-AP- Posted September 30, 2011 Author Share Posted September 30, 2011 Jatketaanpa vanhaa topiccia, vaikka auto, moottoriajatus ja käyttötarkoituskin ovatkin jutun alun jälkeen muuttuneet jo useammankin kerran ... Onko SCAT C55 -nokka sopiva käytettäväksi 1,4 -keinujen kanssa? Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted October 2, 2011 Share Posted October 2, 2011 Pistä FK46 ja 1,4keikut =) ja kyllähä koneeseen tuloo höpinää Quote Link to comment
Guest vilho Posted October 3, 2011 Share Posted October 3, 2011 FK7 ja 1,5:t. Tähänkin. Taas. Just kolmessa tonnissa tapahtuu. Käppyrän olen postannut tarpeeksi monta kertaa. Quote Link to comment
-AP- Posted October 3, 2011 Author Share Posted October 3, 2011 Kiitos hyvistä ehdotuksista, mutta kysymykseeni haluaisin vastauksen, oli SCAT sitten ihan pasta eli ei ... Quote Link to comment
Guest vilho Posted October 3, 2011 Share Posted October 3, 2011 Mikäli Internetsiin on uskominen, niin vastaus on: Yes. Quote Link to comment
-AP- Posted October 6, 2011 Author Share Posted October 6, 2011 Joskus ennenvanhaan puhuttiin, että nokka joka on optimoitu käytettäväksi vakiovälityksen kanssa, saa isommalla välityksellä aikaan liian suuren venttiilin kiihtyvyyden, toisaalta isolle välitykselle tarkoitettu nokka jää vakiokeinuilla 'vajaaksi'. Onko maailma muuttunut ja SCAT selvittänyt tämän takavuosien ongelman jollain 'one cam fits all' -ratkaisulla? Quote Link to comment
Urpo Hönö Posted October 6, 2011 Share Posted October 6, 2011 vz-15 nokka pitää kuulemma pahaa ääntä. Oliko näin ...? Paketissa harvemmin-joskus ehkä kahinaa siirreltäessä. Koneessa pitää jotakin ääntä, mutta tietääkseni vain koneen käydessä. Quote Link to comment
Guest vilho Posted October 7, 2011 Share Posted October 7, 2011 Sekä valmistaja, että useat myyjät ja käyttäjät, pitävät C55:a atk-sivuillaan 1,4 yhteensopivana. Mihin tässä nyt oikein pyritään? Quote Link to comment
-AP- Posted October 7, 2011 Author Share Posted October 7, 2011 Mihin tässä nyt oikein pyritään? Nokkakauppoihin? Quote Link to comment
DOODAH Posted October 7, 2011 Share Posted October 7, 2011 C-55 on ookoo nokka. 2007cc 126 heppasessa vääntöpannussa tommonen oli. Tykkäsin kyllä. Niin ja keinuina scatin 1,25:1 jotka oikeesti oli 1,35:1 Quote Link to comment
Guest vilho Posted October 7, 2011 Share Posted October 7, 2011 Mihin tässä nyt oikein pyritään? Nokkakauppoihin? Okei, ymmärrän mutten tajuu. Mihin sinä AP pyrit? Quote Link to comment
-AP- Posted October 7, 2011 Author Share Posted October 7, 2011 Mihin sinä AP pyrit? Maaliin. ja kovaa. ;-) Eikäkun sitä minä vaan hämmästelin, että onko maailma muuttunut noiden välityssuhteiden suositusten kanssa, itse kun olen muuta oppinut kolmenkymmenen vaatimattoman harrastevuoteni aikana. Ja sitä, että uskallanko vakiovälitykselle tarkoitettua/suositeltua nokkaa laittaa yhteyteen 1,4:n kanssa. En minäkään tajuu, yleensä, paljoakaan ... Quote Link to comment
Guest vilho Posted October 7, 2011 Share Posted October 7, 2011 Vaihtoehdot nähdäkseni ovat: 1 Laitat nokan pyörimään. 2 Laitat varmuuden vuoksi 1,1:t. 3 Laitat jonkun muun nokan. Palstaltakin löytyy malliksi pari 110Nm/l settiä jos se vääntö enää kiinnostelee. 4 Alat tekemään asiasta tiedettä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.