Jump to content

Moottoriöljyt


Recommended Posts

Näköjään nokan valmistajatkin joutuvat jo antamaan suosituksia

 

http://www.schneidercams.com/Warranty.htm

http://www.schneidercams.com/cams/113.htm

 

As many of you already know, there have been dramatic increases in flat tappet camshaft failures over the past few years. According to our research, this is due mostly to recent changes in motor oil formulas. Current strict emissions standards have pushed the oil companies to pull zinc, phosphorus, and other high pressure lubricants out of the oils. The fact that most, if not all, late model motors are factory-equipped with roller tappet cams allowed the change. This has become so problematic for the flat-tappet world that Hotrod Magazine published an article on the subject [When Good Cams Go Bad, June 2006]. The life of a flat tappet camshaft depends on proper lubrication. Inferior oil formulas put your camshaft and motor at risk!

Link to comment

Mites ois RVS ?

 

RVS Technology –käsittely viimeistelee uuden laitteen kitkaparien

liukupinnat käsittämättömän sileiksi, samalla optimoiden niiden välykset jalostaen niiden liikeradat pehmeästi yhteentoimiviksi.

- Uudetkaan autot eivät ole niin tarkoista ja laadukkaista komponenteista tehtyjä, etteikö RVS viimeistelisi niiden keskinäistä toimintaa ja pintoja aivan optimaalisiin mittoihin

Link to comment

Mie oon aatellu noista power/motor/engine/transmission -upeista että siinä vaiheessa mie rupeen uskomaan niihin kun niitä lakataan mainostamasta ihmeaineina. Aika harva noista mainoslauseista melko varmasti on totta, ja jos sattuukin olemaan totta niin syyt on jossain ihan muualla kun mitä perusteltiin.

 

Esim. tuo RVS:n "viimeistelee kitkapinnat", onko siinä sitten hiovia ainesosia (huh!) vai happoja (huh2!) vai millä siihen metalliin vaikutetaan? Varmaan kun tarpeeks syvälle tonkii, niin siellä jossain lukee että "muuttaa laakeriaineen kemiallista koostumusta magneetin avulla" niinkuin lukee niissä bensaputken ympärille laitettavissa magneeteissa.

 

(disclaimer: aineen kemiallisen koostumuksen muuttaminen magneetin avulla ei ole ollenkaan mahdoton homma vaikka siinä ei olisikaan rautaa/PANiCNQ:a/Alnicoa/NIB:iä tms, mutta siihen tarttee meleko ison magneetin ja jonkun toisen aineen. Vaikka hiukkaskiihdyttimen ja jotain sopivasti säteilevää)

 

Missään noista PowerUp -tuotteista muuten ei ollut sinkkiä joka mainittiin tuolla Schneider-camsin sivuilla yhdeksi kriittiseksi puutteeksi nykyöljyistä.

 

Puavo @ dwl

Link to comment

Jos joku tuollainen autuaaksi tekevä pikkupullokemikaali jää "löytämättä" niillä miljardeilla rahoilla, jotka isot öljy-yhtiöt omaan R&D-touhuiluunsa käyttää, oletan että ei voi pikkupullon sisältö merkitykseltään kovin ihmeellinen olla. Luulisi noissa helix/rally formula ym purkeissakin jokin maininta tuosta sisällöstä olevan kun tuo mullistavan uutuustuotteen patentti olisi kovan tarjouskilpailun jälkeen saatu omiin nimiiin. :)

 

Samat tahot, jotka noita motoruppeja ym pikkupulloja kauppaavat, kauppaavat yleensä muitakin ihmeellisen hyviä tuotteita. Siitäkin kannattanee vetää omat johtopäätökset.

Link to comment

Uudessa V-8 lehdessä mainostetaan Gulf:in uutta öljyä jonka pitäs sopia vanhoille työntötanko moottoreille paremmin! Siihen on lisätty sinkkiä lisä aineeksi, jota myös käytettiin vanhoissa moottoriöljyissä. Mainoksen mukaan juuri nostimien ja nokkien kuluminen johtuisi tuosta sinkin puutteesta nyky moottoriöljyissä. Muistaakseni oli suunniteltu just flat-tappet nostajia varten tuo öljy.

 

Linkkiä en tähän hätään löytänyt mutta muistaakseni sitä oli saatavana 20w50. Eli ois kuplaan aika passeli jos olis toimivaa öljyä. Viisaammat kaivakoot aiheesta lisää jos kiinnostaa.

Link to comment

Tämmösenä googletushuomiona liittyen mobilin öljyihin

 

Question:

Presence of Zinc in Engine Oils

Does Mobil Delvac have zinc in the oil? A lot of racers are using Shell to break in their cams in HP engines due to the zinc in the oil. It works the best. I think most oils for non-gas cars have zinc in the oil to help something?

-- Jeff Paquette, Raymond, NH

Answer:

All engine oils have an additive called ZDDP (Zinc DialkylDithioPhosphate) for wear protection. In general, heavy duty engine oils (truck oils like Mobil Delvac) have a higher level of ZDDP. Automotive engine oils generally have a lower level of ZDDP to protect catalytic systems.

 

Asiaan vielä liittyen että API hyväksytyissä öljyissä o kaiketi rajoitettu se ZDDP määrä katalysaattorin takia. Ei API hyväksytyissä sitä taas voi olla enemmän.

Link to comment

Ootko kokenut bensankulutuksen alenemista ja tehon ylenemistä :) :

 

---

Splitfire Ceramic Engine Booster- reduces friction&wear

 

This Splitfire Ceramic Engine Booster reduces engine wear. Also shows a noticeable improvement in fuel consumption efficiency.

Definite increases in engine power!

---

 

Mömmö on varmastikin jollain sortin toimivaa mutta nuo jenkki-mainoslauseet on kyllä ihan sitä ihtiään - paskaa.

 

Puavo @ DWL

Link to comment
Guest ritariässä

öljy on tietty tärkeä liukaste nokkien ja nostimien keston kannalta, mutta onko kukaan tutkinut nykynokkien materiaaleja, kovuus, hauraus jne... johtaako osa jäljistä sittenkin sylttytehtaalle!

Link to comment

Tästä tuli miulle mieleen, oon sitä mieltä että koko "flat tappet" -nostajat on lähtökohtaisesti aika kummallisesti mietitty. Siinä käytännössä 2 metallia hinkkaa toisiaan melkoisella voimalla, ja toivotaan että välissä oleva öljy riittää ettei raastu metallit heti pilalle. Nokan nostajaan kohdistama voimakaan ei ole suoraviivainen vaan vääntää nostajaa pesässään "vinoon".

 

Tottakai se toimii kun materiaalit ja öljyt ovat kunnossa, mutta kai siihenkin jonkunlaiset rullat olisi parempi vaihtoehto.

 

...tai sitten että nokka-akseli olisikin kuten kampiakseli, ja nostajien sijasta käytettäisiinkin kiertokankia? Liekö tälläistä käytetyn missään?

Link to comment

Mä olen käyttänyt Red-Linen asennusrasvaa. Ei mikään liisteri vaan ihan vaseliinin tapaista tavaraa. Pieni plussa siinä on mukava tuoksu. toistaiseksi ei ole tarvinnut avata moottoria joten en tiedä oliko hyvää vai ei.

 

RVS:ää mulla on tuubi hyllyssä mutta vaihteistoon se toistaiseksi ei ole tiensä löytänyt. Epäilin kyllä ostaa, mutta kun rallimiehetkin kehuivat niin päätin ostaa. Jos oikein ymmärsin niin se on joku magnesium mineraali joka paineen ja kuumuuden (kitkan) vaikutuksesta reagoi metallin kanssa. Lähetin sähköpostia ja kysyin valmistajalta miten se toimii kuplassa kun öljyssä luultavasti on paljon magnesiumia lohkosta, mutta ei pitäisi vaikuttaa.

Link to comment
Guest ritariässä

itse myös viime talvena kyselin RVS aineesta ja mahdollisuudesta sponssausaineeisiin ja tulosten ilmoittamiseen miten vaikuttaa ääniin/lämpöihin/paineisiin/tehoihin ja vastaus oli negatiivinen. kuplapaja kuulemma aineen edustaja ja siellä testailleet ainetta menestyksellä, mut eipä oo missään näkynyt mitään julkista dataa miten vaikuttaa käytännössä. pitää kait sitten ostaa kyseistä mömmöä itekki ja testata ja olla tuloksista hiljaa oli ne sitten mitä tahansa:)

Link to comment
Guest Kimmo Antikainen
...tai sitten että nokka-akseli olisikin kuten kampiakseli, ja nostajien sijasta käytettäisiinkin kiertokankia? Liekö tälläistä käytetyn missään?

 

Velipoika ehdotti joskus samaa, mut eihän tuo nyt voi toimia laisinkaan? Tai en tiä laisinkaan mutta ainakaan optimaalisesti verrattuna normaaliin akseliin.

 

Ei taida paljon jäädä viilausvaraa nokan tärkeille ominaisuuksille niinkuin normi kyhmykepissä pystyy säätelemään erilaisilla rampeilla ym. Mites esimerkiksi asteita muutettaisiin, aika vaikeeta? Nostooki pitäs lisätä "stroukkaamalla" nokka-akseli :D

 

Puavolla liian hapokas viikonloppu kun tommosia miettii?

 

 

ei pysty.

Link to comment

Asennusrasva asia ei vielä selvinnyt mutta tällaista infoa tuli öljyihin liittyen:

 

 

Fakta on se että koko sisäänajo pitää suorittaa korkealuokkaisella mineraaliöljyllä. Useissa dieselkoneille tarkoitetuissa öljyissä käytetään edelleen riittävästi kulumisenestoaineita, pääasiassa ZDDP (sinkkidialkyyliditiofosfaatti), jota nykyöljyistä on karsittu, koska se lyhentää katin ja happisensorin elinikää. Rullanostimilla pärjää, mutta laahaavilla nostimilla nokat jauhautuvat paskaksi.

Link to comment
Guest Jani Antikainen

...tai sitten että nokka-akseli olisikin kuten kampiakseli, ja nostajien sijasta käytettäisiinkin kiertokankia? Liekö tälläistä käytetyn missään?

 

Tuommoinen kävi mullakin aikoinaan mielessä, mutta todettiin, että tässä tilanteessa nokan ominaisuudet ovat aika erilaiset, nokalle ei saada eri "muotoja".

Link to comment

Olis mahollisuus yhden eurooppalaisen öljynjalostajan kanssa kehittää huippuhyvä ilmajäähdytteisiin työntötankomoottoreihin soveltuva Race huippuöljy ja tarvittavien ainesosien suhteen tarvitaan tietoo ja öljythän siis soveltuis muissakin erinomaisesti kuha vaativat VW kisamosa arvot toimisivat. Heikillä lisää öljyistä tietoo nyt saatavilla suuriakin eriä tässä maassa tuntematonta euroopassa hyvinki tunnettua raskaissa kalustoissa erikois olosuhteissa kuumissa maissa ja soveltuis VW käytös hyvinki.

Heikki 040 5153867 ai niin juuh kaikki viriosatki ja laatikon osat löytyy ja hommaa myös...

 

http://www.compcams.com/information/wha ... 1985582846

 

http://www.cranecams.com/?show=faq&id=1

 

http://www.ttalk.info/Zddp.htm

 

http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... index.html

 

Rullanostajilla ei ongelmia niinkään kuin laahaavilla ja kevyitä rullanostajia saadaan hommattua mutta vaatii myös kunnon nokan. Kevyet keraamiset ja komposiitti nostajat myös saavat jalansiaa ja raceporukkahan jo nekin asiat tietävät ettei niin kuluvia ole kuin rauta rautaa vasten...

Link to comment

Tässä olisi Red linen maahantuojan tiedote asiasta:

 

Moottoriöljyistä:

Eräs jälleenmyyjämme otti puheeksi vaivan jonka epäili liittyvän nykyisiin moottoriöljyihin, eli nokka-akselit jauhautuvat nopeasti sileiksi perinteisillä laahaavilla nostimilla, jo sisäänajon aikana. Rullanostimilla nokkien kulumista ei esiinny. Vaiva on tunnettu USA:ssa jo jonkin aikaa. Tämä johtuu siitä, että moottoriöljyn sisältämien kulumisen estoaineiden, lähinnä ZDDP:n (sinkkidialkyyliditiofosfaatti) määrää on radikaalisti vähennetty autonvalmistajien vaatimuksesta. Kun moottori kuluu ja ohivuoto kasvaa, nämä lisäaineet pinnoittavat katalysaattorin ja happianturin pintoja, ja siten lyhentävät niiden elinikää. Lisäaineiden määrää on vähennetty niissä öljymerkeissä, jotka alistetaan API:n testattaviksi, eli lähinnä suurten öljy-yhtiöiden moottoriöljyissä, joita autonvalmistajat käyttävät ensiasennusöljyinä. Uusissa autoissa käytetään rullanostimia, joten ongelma koskee vain vanhanaikaisia "laahaavia" nostimia.

 

API:n testi ei siis ole pakollinen muille öljyille, ja esimerkiksi Red Line moottoriöljyissä lisäaineiden määrää ei ole vähennetty. Ongelma esiintyy erityisesti sisäänajossa uudella nokalla. Tunnettua on että sisäänajo tulee suorittaa mineraaliöljyllä, koska synteettinen öljy (kaikki Red Line öljyt) on pääsääntöisesti liian liukasta, jotta männänrenkaat "mikro-hioutuisivat" sisäänajon aikana. USA:ssa nokkavalmistajat suosittelevatkin nykyään dieselmoottoreihin tarkoitettua öljyä bensamoottorin sisäänajoon, koska niissä käytetään edelleen paljon ZDDP lisäainetta. Dieselmoottoriöljyjä ei kuitenkaan tule käyttää jatkuvassa käytössä, koska niistä puuttuu yleensä vaahtoutumisen sekä ohentumisen estoaineet (bensiinin pääsy öljyn sekaan kylmäkäynnistyksessä), ja niissä on liikaa peseviä lisäaineita bensiinimoottorille (nakutusvaara), mutta esimerkiksi 3000-5000 km sisäänajoon niitä voi suositella. Tämän jälkeen voidaan siirtyä käyttämään laadukasta synteettistä, kuten Red Linea.^

 

 

Eli kannattaa ehkä lopettaa jeesustelu jonkin tietyn valmistajan nostajien heikkoudesta kun vika on jossakin muualla. Tämä tuli meille jo aiemmin kyllä ilmi kun tutkitetuttiin yhdet vaurioituneet nostajat.

Link to comment
Guest ritariässä

jeesustelijat ovat myös huomanneet eroja nostimien materiaaleissa. niinkin yksinkertainen kapine kuin digikamera ja salama kertoo ja näyttää esim venttiilinostimen kohdalta materiaaleista varsin mielenkiintoisia asioita. voin lähipäivinä kaivaa yhden mallikuvan esille ja voitte ihmetellä lisää...

 

ainakin tämä jeesustelija on edelleen sitä mieltä että myöskin nostajissa on eroa.

 

edit1 kijotuvihe kojattu

Link to comment
  • 1 month later...
  • 3 months later...

Jos vaihtais kirppuun öljyt, niin uskaltaisko jotain Motonetin 20w-50 öljyistä laittaa?

 

MP-MOTUL 3000 20W-50 4T 4l H&D 59-3003 25.90

MP-Valvoline 20W-50 4T 1l H&D 59-3004 6.50

Valvoline VR1 Racing 20W-50 5l 59-7006 34.90

MOTOX-Bediga 20W50 SG/CF 5l 59-9506 12.90

 

t. Mika

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...