Jump to content

Moottorin ulkoista opettelua.


Recommended Posts

Posted

Junikseni mottiin ajattelin vähän tutustua, lähinnä siis öljyvuotoja ottaa kuriin talven aikana. Ollaan jossain määrin uuden äärellä ja meinaankin udella neuvoja. Kyseessä pallokeulan 1600. 

 

Sylinteriputket irti ja putsaukseen. Mahdollisesti uudet työntötankojen putket.

Kaikki tiivarit on jo ja vähän ylimääräisiä.  

Toisenpuolen purin, putsailin ja kasailin jo mutta nyt toiselta puolelta purkaessa huomasin männänrenkaan olevan poikki, sylinteriputkessa ei näy ylimääräisiä jälkiä, riittääkö pelkkä renkaiden vaihto siis? 

20221206_192826.jpg

20221115_184847.jpg

20221106_171925.jpg

Posted

Kun on purku jo tuossa vaiheessa niin laittaisin koko koneen halki ja osiksi. Sen verran saattaa olla tuolla kilsoja takana että loputkin osat tarkastaisin.

 

Jos pelkästä männänrenkaasta puhutaan niin sylinterin kunto lienee tärkeintä. Onko siellä esimerkiksi jo kulunut pykälää sylkän yläpäähän? Aika erikoista on ettei katkennut rengas olisi tehnyt mitään jälkiä. Sen verran on renkaan palakin jo muotoutunut.

Posted (edited)

Varmaan riippuu kokonaisuudessaan mitä koneelta nyt halutaan.
Jos on tarkotus vaa minimi työllä ja kustannusella saada ajokone joka kestää mitä kestää niin putsaa renkaan urat kunnolla(itse käytin vanhan renkaat palasta) ja laita uudet renkaat, hoonaa kivellä sylinterit (jos ei oo kovin jälkiä). Tee sama homma kaikille pytyille/männille. Samalla fiilistele että onko kiertokankien laakereissa väljää jne. Kansista testaisin vuotaako venttiilit läpi jollai polttoöljyllä tms litkulla jos ei kiinnosta purkaa ja tehdä "kunnolla" eli hioa 😁
Jos päittäisvälystä on reilusti niin harkitsisin isompaa remonttia alakertaan mutta kylläpä se voi aikansa pyöriä reilulla välykselläki, kuitenki kustannusero on satasia jos aletaan koneistaan ja laakeroimaan joka paikkaa.

Edited by SamiO
  • Like 1
Posted

Hyviä ajatuksia, kiitos. 

Päittäistä ei ollut, hoonattu joskus kertaalleen, oli motin päällä +0.5/21. 

 

Pitää tutkia uudelleen tuo sylinteriputki. 

Ajatuksissa olisi kuitenkin saada järki motti useammaksi vuodeksi.

Posted

Toimivaa ei tietenkään kannata vaihtaa, mutta eipä uusi sylinterimäntäsarjakaan hirmuisia maksa. Taitaa saada alle 300 euron.

  • Like 2
Posted

Silmä on melko huono mittari.
Mitata ne pitäisi, voivat olla soikeat vaikka ei olisi pykälää ja silmällä näyttävät hyvältä.
 

Jos se kone toimi katkenneella renkaalla hyvin, niin ei kai asiaa sen kummemmin kannata ihmetellä. Renkaat vaihtoon ja kasaan.

  • Like 1
Posted
On 12/8/2022 at 9:20 AM, mikan said:

Toimivaa ei tietenkään kannata vaihtaa, mutta eipä uusi sylinterimäntäsarjakaan hirmuisia maksa. Taitaa saada alle 300 euron.

Itse tälläisen satsin taannoin ostin ja männänrenkaissa oli jo valmiiksi isompi päittäisvälys kun vanhoissa joita olin romuun painamassa. Muutama kymppi meni sitten lisää laadukkaampiin männänrenkaisiin.

Posted
12 hours ago, peruskallio said:

Itse tälläisen satsin taannoin ostin ja männänrenkaissa oli jo valmiiksi isompi päittäisvälys kun vanhoissa joita olin romuun painamassa. Muutama kymppi meni sitten lisää laadukkaampiin männänrenkaisiin.

 

Huonoksi on sitten Mahletkin menneet. Yleensä tilanne on ollut rakentajan kannalta parempi, eli renkaiden päistä on saanut viilata materiaalia pois, jotta välys on oikea.

  • 7 months later...
Posted

Tämäkin tuli kasaan kirjoittelematta sen kummempia.. nyt ajettu n.2000km. Otin suosiolla uudet männät ja sylinteriputket. oli mielenkiintoinen projekti ja kiva huomata kuinka onnistui tässä.

 

Joku järkevä tiiviste pitäisi keksiä tuohon rungon ja moottoripeltien väliin, oudosti eri korossa noi. Kyseessä junis mihin pallokeulan aski ja moottori vaihdettu oheistuotteineen.

IMG-20230801-WA0007.jpg

Posted

Laatikko väärällä korkeudella niin siksi ei oikein konekaan istu. Itse en ole koskaan ymmärtänyt että mikä hyöty siitä palliksen askista on, tai miksi sellainen pitää junikseen laittaa?

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Posted
4 hours ago, metake said:

Laatikko väärällä korkeudella niin siksi ei oikein konekaan istu. Itse en ole koskaan ymmärtänyt että mikä hyöty siitä palliksen askista on, tai miksi sellainen pitää junikseen laittaa?

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla
 

Siinäpä onkin kysymys.

Ostaessa tämä oli jo madallettu näillä kamoilla. Toki jos näitä modaamaan jotenki pystyy niin pitää ens talvelle miettiä. 🤔

Posted

Öljyntäyttöjalasta lähteväksi huohotinletkuksi kannattaa laittaa sellainen joka ei ole rutistuneena.... Uusi 85,5 sylinteriputkimäntäsarja maksaa Keiteleen Koneessa 240 euroa. On ollut myös tapauksia että männät ovat ylikokoa ja uudet renkaan on oletettu olevan vakio kokoisia. Tai sitten kyseessä on pakkausvirhe.

Posted
6 hours ago, Maasturi said:

Öljyntäyttöjalasta lähteväksi huohotinletkuksi kannattaa laittaa sellainen joka ei ole rutistuneena.... Uusi 85,5 sylinteriputkimäntäsarja maksaa Keiteleen Koneessa 240 euroa. On ollut myös tapauksia että männät ovat ylikokoa ja uudet renkaan on oletettu olevan vakio kokoisia. Tai sitten kyseessä on pakkausvirhe.

41€ halvemmalla näyttäisi oleva kilpailijalla.

  • Like 1
Posted (edited)
2 hours ago, Tanhis said:

41€ halvemmalla näyttäisi oleva kilpailijalla.

Kyseisen yrityksen edustajalla ex. aircooled.fi oli aikoinaan tapana muutella hintoja aamuyöllä kun huomasi että toinen myyjä oli laittanut hintansa näkyviin edellisenä iltana. Yleensä se hintamuutos oli 1 euro alle, mutta varmaan keljutti sitä ostajaa joka oli ostanut ko. tuotteen täydellä hinnalla edellisenä päivänä. Keiteleen Koneen myyntihinta on se mikä on ja pysyy jatkossakin niin kauan kuin varastoa riittää. Osakauppa ei ole minkäänlainen kilpailija KK:lle mutta varmaan harmitti sitä ostajaa joka oli ostanut ko:n tuotteen toissapäivänä kalliimmalla hinnalla.

Edited by Maasturi
Posted (edited)
16 hours ago, Maasturi said:

Kyseisen yrityksen edustajalla ex. aircooled.fi oli aikoinaan tapana muutella hintoja aamuyöllä kun huomasi että toinen myyjä oli laittanut hintansa näkyviin edellisenä iltana. Yleensä se hintamuutos oli 1 euro alle, mutta varmaan keljutti sitä ostajaa joka oli ostanut ko. tuotteen täydellä hinnalla edellisenä päivänä. Keiteleen Koneen myyntihinta on se mikä on ja pysyy jatkossakin niin kauan kuin varastoa riittää. Osakauppa ei ole minkäänlainen kilpailija KK:lle mutta varmaan harmitti sitä ostajaa joka oli ostanut ko:n tuotteen toissapäivänä kalliimmalla hinnalla.


Onko tästä yhtään mitään todistetta? Vai onko tämä vaan taas jonninjoutavaa lätinää..
 

Edited by Urbantoy
Posted (edited)
7 hours ago, Urbantoy said:


Onko tästä yhtään mitään todistetta? Vai onko tämä vaan taas jonninjoutavaa lätinää..
 

Kuinkakohan vuotta tulevaisuuteen mäntäpyttysarja mahtaa pysyä saman hintaisena.

 

Edited by Tanhis
Posted (edited)
On 8/4/2023 at 3:37 PM, Maasturi said:

Öljyntäyttöjalasta lähteväksi huohotinletkuksi kannattaa laittaa sellainen joka ei ole rutistuneena.... Uusi 85,5 sylinteriputkimäntäsarja maksaa Keiteleen Koneessa 240 euroa. On ollut myös tapauksia että männät ovat ylikokoa ja uudet renkaan on oletettu olevan vakio kokoisia. Tai sitten kyseessä on pakkausvirhe.

Mahlen mäntä/sylinterisarja tuli ostettua Paruzzilta.. tarve oli huhtikuussa taas aikataulula heti, Mikko laittoi samantein postiin ja seuraavana päivänä hain postista.

 

Huohotinletku pitikin tosiaan vaihtaa heti, mutta tämä patentti jäi näköjään odottamaan..

Edited by Jaku82

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...