Jump to content

Huumorikuvat, nettipelit jne.


Guest Volkkaripalsta

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Trailerissakin oli Saabin vanteet, tosiharrastaja. Mahtaaks henkilöautolla saada vetää kärryä jossa on vetoauton painoinen kuorma...

 

Mulla oli joskus kaauan sitten 99 saapas, niin siinä oli maks vetopaino 1500 kg. Kaverilla on suparu leone jossa on maks vetopaino 1900 kg, vai oliko peräti 2000 kg. Joten vastaan että mahtaa saada.

Link to comment
Trailerissakin oli Saabin vanteet, tosiharrastaja. Mahtaaks henkilöautolla saada vetää kärryä jossa on vetoauton painoinen kuorma...

 

Mulla oli joskus kaauan sitten 99 saapas, niin siinä oli maks vetopaino 1500 kg. Kaverilla on suparu leone jossa on maks vetopaino 1900 kg, vai oliko peräti 2000 kg. Joten vastaan että mahtaa saada.

 

 

Mulla oli Subaru Leone turbo 4wd, ja 2000kg.

Link to comment

Kuvassa näyttäis auto kokolailla täydelliseltä. Ja rekisteriotteessa voi lukea kai mitä vaan, mutta parävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa, paitsi jos vetoauto on maastoauto, jolloin suhde on 1,5 kertanen. Siis nykyään. Saappeja ei kai oo hirveesti nelivetosia?

 

Tossa pähkinänkuoressa aiheesta http://www.trailerikeskus.fi/ajokortit.htm

Link to comment
mutta parävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa, paitsi jos vetoauto on maastoauto, jolloin suhde on 1,5 kertanen. Siis nykyään.

 

Ei pidä paikkaansa.

luepa uudelleen tuon oman linkkisi kohta "kytkentämassa"

Valmistaja voi vahvistaa autolle suuremman kytkentämassan kuin auton oma massa.

Itsellä on kaksi sellaista autoa pihassa.

Link to comment

Ai tämäkö?

 

Jokaiselle autolle auton valmistaja on määrännyt suurimmat sallitut kytkentämassat, niin jarruttomalle kuin jarrullisellekin perävaunulle. On monia tekijöitä, jotka vaikuttavat kytkentämassan määräytymiseen, mutta lähes aina pienin arvo on auton valmistajan antama, ja selkeänä sääntönä laissa ja asetuksessa on että se pienin arvo ratkaisee.

 

Kytkentämassalla tarkoitetaan vetoauton perään kytkettyä todellista massaa, joka muodostuu perävaunun painosta ja sen kuorman painosta. Jos ajokortti riittää (ajokorttivaatimukset määräytyvät teknisten massojen mukaan, perehdy huolella säädöksiin!) niin perävaunun tekninen kokonaismassa saa ylittää vetoauton suurimman sallitun kytkentämassan, kunhan todellinen massa ei ylity.

Link to comment

Perävaunun suurin sallittu massa katsotaan rekisteriotteeseen merkitystä arvosta ja piste. Ei mistään trailerikeskuksen arvauksista tai muusta höpöhöpöstä. Ainoa mikä ratkaisee on se rekisteriote. Jos rekisteriotteessa ei ole merkintää niin silloin muistaakseni mennään niin, että max perävaunu on auton omapaino, mutta tää on muistin varainen luulo.

 

Edit: Ja maastureillakin saa vetää paljon enemmän kuin 1.5 kertaa omapaino. Esim. Pajero, omapaino lie jotain 1600 - 1700 kg, maksimi perävaunun paino 3200 kg, vanhemmassa pajerossa 3500 kg.

Link to comment
Kuvassa näyttäis auto kokolailla täydelliseltä. Ja rekisteriotteessa voi lukea kai mitä vaan, mutta parävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa, paitsi jos vetoauto on maastoauto, jolloin suhde on 1,5 kertanen. Siis nykyään. Saappeja ei kai oo hirveesti nelivetosia?

 

Tossa pähkinänkuoressa aiheesta http://www.trailerikeskus.fi/ajokortit.htm

 

Nyt vasta luin tarkemmin tuon trailerikeskuksen ohjeen ja kohta jossa tuo ym. asia mainitaan, koskee ajokorttia ja nimenomaan C1E-korttia. Saabeja ei kai hirveesti oo kuorma-autoina? ;)

 

 

Tuossa ote ko. tekstistä kohdasta kytkentämassa:

 

KYTKENTÄMASSAT

 

Jokaiselle autolle auton valmistaja on määrännyt suurimmat sallitut kytkentämassat, niin jarruttomalle kuin jarrullisellekin perävaunulle. On monia tekijöitä, jotka vaikuttavat kytkentämassan määräytymiseen, mutta lähes aina pienin arvo on auton valmistajan antama, ja selkeänä sääntönä laissa ja asetuksessa on että se pienin arvo ratkaisee.

 

 

Direktiivistä löytyy maininta, että perävaunun suurin sallittu massa ei saisi ylittää ajoneuvon suurinta sallittua massaa, mutta en saanut selvyyttä että mitä sillä tarkoitetaan.

 

4.3.1.1 Ajoneuvon suurimman sallitun hinattavan massan arvo on pienempi seuraavista arvoista:

a) suurin teknisesti sallittu hinattava massa, joka perustuu ajoneuvon rakenteeseen ja/tai mekaanisen kytkentälaitteen lujuuteen, tai

b) vetävän ajoneuvon (moottoriajoneuvo) suurin sallittu massa.

 

 

Eli käytännössä valmistajan ilmoittama arvo (se joka löytyy rekisteriotteesta) on se jonka mukaan mennään.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...