Jump to content

kuplan turbokone kunnon osista.+300hv- +350hv EI KADULLE....


Recommended Posts

ajatusleikkiä....

 

jos kustannukset eivät ole ensimmäisenä mielessä...

ja tehotavoite otsikon mukainen...

 

kannaatako kuplan omaa lohkoa enää edes ajatella....?

kampiakseli?

kanget?

miten iso koneen pitäisi olla tilavuudeltaan....

kannet..??

 

ym tarvittavat osat....

 

 

jos ei halua tähän kertoa.... niin privaa vaan!!!

Link to comment
Guest ritariässä

spinnerin juttua turbokuplasta lukiessa tulin siihen tulokseen että tosiaakin jutun kuplassa varsin eksoottista tekniikkaa

 

koneen tilavuus 1,6 ja se wasserboxerin lohkolla ja niihin sovitettu autocraftin sylinterikannet. koneessa joko todella lyhytiskuinen kampiakseli jotta normivenakoon venat mahtuu sylintereihin taikka sitten jos kone on 85,5 putkilla, on kannet jotain hypererikoissarjaa:-D

Link to comment
spinnerin juttua turbokuplasta lukiessa tulin siihen tulokseen että tosiaakin jutun kuplassa varsin eksoottista tekniikkaa

 

koneen tilavuus 1,6 ja se wasserboxerin lohkolla ja niihin sovitettu autocraftin sylinterikannet. koneessa joko todella lyhytiskuinen kampiakseli jotta normivenakoon venat mahtuu sylintereihin taikka sitten jos kone on 85,5 putkilla, on kannet jotain hypererikoissarjaa:-D

 

Jo itteä myös hymyilytti tuo.

 

 

Noista männistä niin mahlen 92 kupla männillä ajetaan ruottis ja kestää hyvin lähes 600 kaakkia kylläki volvon koneessa. Mikä on sitten että ei kestä vw koneessa?

Link to comment

koneen tilavuus 1,6 ja se wasserboxerin lohkolla ja niihin sovitettu autocraftin sylinterikannet. koneessa joko todella lyhytiskuinen kampiakseli jotta normivenakoon venat mahtuu sylintereihin taikka sitten jos kone on 85,5 putkilla, on kannet jotain hypererikoissarjaa:-D

 

Kansien ja pyttyjen välissä voi olla soviterenkaat niinkuin mullakin on yksissä kansissa. Tai sitten pytyt on kokonaan tehty itse. Jokainen voi miettiä itse miten mahtaa olla.

 

Paljonko muuten mahtaa olla palotilan syvyys noissa kansissa, eli millä nostolla venat tulevat sylinterin puolelle?

 

t. Mika

Link to comment
kuplan kampurassa vähemmän runkolaakereita jne... tuost kun lähtee miettimään miten ja kuinka osat käyttäytyvät rasituksen alla voi jo jotain päätellä:)

 

Kerro ny vähä lisää että tyhmempikin ymmärtää.

Ymmärtääkseni jotku ovat valittaneet että nämä mahlet tahtoo haljeta helmoista. Eikö tämä taas johdu että sivuttais rasitukset ovat kovempia. Onko tuo kuplan kampi sitten niin paska että se vipottaa silä lailla että kankien kulmat ym muuttuu niin rajuiksi että helmat ovat kovilla?

Vai ajetaanko kuplan koneissa sitten liian pienellä kankisuhteella että kierroksilla nuo rasitukset tulee liian koviksi?

 

 

Volvo kone on ymmärtääkseni kankisuhteella ~1.8;1 tämä edellyttää että esim 84mm iskulla kanki olis luokkaa 151mm.

Link to comment
Guest ritariässä

juuh, volvon lohko valurautaa, kuplan "elastisempaa" kevytmetallia ja kampura sellanen jossa kaksi kirtokangen kaulaa vierekkäin ilman välissä olevaa runkolaakeria. tästä kun hieman hahmottaa kokonaisuutta ja jos vaikka käviskin niin et kuplan kampura pääsee hiukan enemmän taipuilemaan kuin volvon alakerran paketti niin kirtokangen välityksellä myös toi männäntapissa tapahtuva liikehdintä "vääntelee" mäntää pikkasen erilailla. tosin noi vw-mahlet harjoilee kyljistään muissakin kun kuplissa eikä edes tarvita turboja. kyllä sen naputuksesta sitten huomaa.

 

yksinkertaista, eikös:)

Link to comment
juuh, volvon lohko valurautaa, kuplan "elastisempaa" kevytmetallia ja kampura sellanen jossa kaksi kirtokangen kaulaa vierekkäin ilman välissä olevaa runkolaakeria. tästä kun hieman hahmottaa kokonaisuutta ja jos vaikka käviskin niin et kuplan kampura pääsee hiukan enemmän taipuilemaan kuin volvon alakerran paketti niin kirtokangen välityksellä myös toi männäntapissa tapahtuva liikehdintä "vääntelee" mäntää pikkasen erilailla. tosin noi vw-mahlet harjoilee kyljistään muissakin kun kuplissa eikä edes tarvita turboja. kyllä sen naputuksesta sitten huomaa.

 

yksinkertaista, eikös:)

 

 

Ja kyllä! ;)

Ei auta ku alkaa valaan kuplan lohkoja valuraudasta....

Se tältä erää..

Link to comment
Guest laiska`s custom

eiköhän öljyruiskujen lisääminen kuplan koneeseen lisää mäntien tehon keston ihan eri planeetalle.toi runkolaakereihin vetoominen on nyt jo iha täyttä pas... mites ne männät kestää esim kutos koneessa missä on 5 runkolaakeria?? eiköhän veivisuhde,öljyruiskut ja kone säädöissä ni pysy hyvinkin nipussa noi männät...

Link to comment

Brassi mahle vw mäntien ongelmana on ollut muissa kuin vw:n tbo moottoreissa männän laen painuminen montulle keskeltä paineilla koska ovat sen verran ohuet tms. Ja orggis männänrenkaat menee nopeesti paskaksi lämmöstä,Grantin huomattavasti paremmat. Itse en ole käyttänyt kun noita mahlen omia "paskoja",mutta kaipa tuossa jotain perääkin on koska monen muun merkin harrastajilta on samaa kuullut.

Monesta vw:stäkin lähtee se "paras terä" koneesta ensimmäisellä 10tkm,en tarkoita että se moottori on sen jälkeen voimaton tms. mutta moni varmaan ymmärtää mitä.

Link to comment
Guest urpopuisto

Hienoja tekstejä ovat keksineet:

"Turboagregaatti" ja hukkiksesta mainitaan :"Loistokas malli, joka maksimoi virtauskapasiteetin ja minimoi lämmönsiirron." ?

Slugiluolassa on miesten Tiimarin uutta luetteloa odotettu kuin kuuta nousevaa... nyt se tuli...turbojen kera...

Link to comment

Muistaakseni juuri noi "Bilhelveten" hukkaportit ja ahtimet on juuri niitä malleja mistä on ihmisiä yritetty varoitella siellä sun täällä? :)

Agrekaateista? (bwhaha) oli mm. kommentoitu että siivistä lähtee palasia täysin yllättäen?

Hukkaportit hajoaa heti käytössä ja alkaa vuotamaan tjsp. jotain tuollaista muistelisin...

Link to comment
jep jep....

 

privana ja sähköpostilla on tullut paljon asia tietoa...kiitoksia kovasti!!!!

 

ja lisää saa vielä laittaa...

 

 

Uskoisinko? Aika vähän nimittäin on tämän palstan lukijoilla yli 300 heppaisia. Tai ehkä niitä sitten on, mutta eivät ole tulleet kaapista ulos. :)

 

t. Mika

Link to comment

kyllä niitä tuntuu muutamia olevan....

 

tuossa pieni otos....nimiä mainitsematta...

 

300-350 hv menee hyvinkin 78-84 kampiakselilla ja 94 männillä

ja joku 280-300 asteinen FK 43, FK44 tai FK45 mut aito turbonokka on jees

kyllä

FTC-20 tai FTC-30 nokka 13 nostolla Superflo 2 kansilla

tai ykkösillä tai comppi eliminaattoreilla hyvin viilattuna puristuksilla

8-8,5 hyvällä kuulalaakeroidulla ahtimella tai edullisella masterbower

ahtimella

jossa maksimi noin tuotto 400hv niin järkevästi kuormattuna pysyy aina

hyvällä käyttöalueella vaikka haettaessa 300-370hv heppoja

 

hyvin viilatuilla 044 kansilla jollain 44 / 38 venoilla 13-14 nostolla

tulis varmaan 0,8-1,2 paineilla 300hv kadulla ei lämpene ja voi ajaa pitkää

matkaa

Link to comment
kyllä niitä tuntuu muutamia olevan....

 

tuossa pieni otos....nimiä mainitsematta...

 

300-350 hv menee hyvinkin 78-84 kampiakselilla ja 94 männillä

ja joku 280-300 asteinen FK 43, FK44 tai FK45 mut aito turbonokka on jees

kyllä

FTC-20 tai FTC-30 nokka 13 nostolla Superflo 2 kansilla

tai ykkösillä tai comppi eliminaattoreilla hyvin viilattuna puristuksilla

8-8,5 hyvällä kuulalaakeroidulla ahtimella tai edullisella masterbower

ahtimella

jossa maksimi noin tuotto 400hv niin järkevästi kuormattuna pysyy aina

hyvällä käyttöalueella vaikka haettaessa 300-370hv heppoja

 

hyvin viilatuilla 044 kansilla jollain 44 / 38 venoilla 13-14 nostolla

tulis varmaan 0,8-1,2 paineilla 300hv kadulla ei lämpene ja voi ajaa pitkää

matkaa

 

 

Kiitoksia.

Link to comment

Uskoisinko? Aika vähän nimittäin on tämän palstan lukijoilla yli 300 heppaisia. Tai ehkä niitä sitten on, mutta eivät ole tulleet kaapista ulos. :)

 

t. Mika

 

 

Eihän niitä tarvi ollakkaan riittää kun tietää miten sellainen tehdään jos pakka on kunnossa.

 

Ei kait noita oo ollut paljon muita kuin Jääskeläinen, Laune/pukema, Pesu ja Mansu? vai onko muitakin?

Link to comment

Uskoisinko? Aika vähän nimittäin on tämän palstan lukijoilla yli 300 heppaisia. Tai ehkä niitä sitten on, mutta eivät ole tulleet kaapista ulos. :)

 

t. Mika

 

 

Eihän niitä tarvi ollakkaan riittää kun tietää miten sellainen tehdään jos pakka on kunnossa.

 

Ei kait noita oo ollut paljon muita kuin Jääskeläinen, Laune/pukema, Pesu ja Mansu? vai onko muitakin?

 

Mä en ainakaan uskaltaisi sanoa tietäväni, kun en ole koskaan sellaista tehnyt. Pitkän tähtäimen suunnitelmissa sellainen kylläkin on.

On niitä muitakin kuin mitä tuossa on lueteltu. Osa jo edesmenneitä, niin siis ei ukot vaan autot. Mutta kesän kahinoissa se sitten taas nähdään ja toivottavasti mahdollisimman moni tulee sieltä tallista ulos +300 heppasen kanssa. Itse olen tyytyväinen jos kesällä on edes puolet tuosta määrästä. :-)

 

t. Mika

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...