Jump to content

70-luvun kuplien sähköt


Recommended Posts

Onko näille ollut tapana tehdä jotain parannuksia sähköihin, esim pääsulakkeita lähelle akkua jne? Vaikuttaa niin hurjalta moiset sähköt, että mielellään parantaisi jos pysyisi kuitenkin ns museokelpoisena :)

Link to comment

Ihan toimivia ne on kunhan kaikki on kunnossa. Jos parannuksia välttämättä haluaa tehdä niin tässä oma lista.

○Rele startin solenoidille.

○Päävirtakytkin akun viereen niin että pystyy käyttämään kuskinpenkiltä.

○Uusi virtajohto sulakkeen kanssa akulta nokkapellin alle ja tästä johdosta releyttää ajovalot. 

 

Suuremmin pelkäisin moottoripaloa kuin sähköjä, uudet bensaletkut jokapuolelle ja blazecut konetilassa on hankinnat ennen kuin rupeaa sähköjä parantamaan.

 

  • Like 3
Link to comment

50-luvun sähköilläkin pärjää vallan loistavasti, muuta en myöskään oo tehny ku lisänny yhden 6 neliöisen akulta sulakeaskin nurkille, josta usb laturia yms "lisälaitteita". Ja se käynnistysrele startin viereen.

  • Like 1
Link to comment

Käynnistysrele säästää virtalukon pohjaa, se on aina hyvä ajatus.

 

Konehuoneeseen nappula jolla saa virtaa suoraan akulta solenoidille, voipi pyöritellä konetta konehuoneesta käsin, ohi virtalukon.

 

Valoille oma johto ja releet on aina hyvä idea ja sen on parasta olla mallia paksu (10-16mm^2 ehkä), eritoten jos on 6V sähköt. 12V pärjää vähemmälläkin.

 

Pallokeulaan asentelin 4mm^4 johdon per lamppu, akusta polttimon kantaan asti, ja jännítehäviö oli <0,5V, vaikka oli pallokeulan verran mittaa johdoilla. Sen kyllä valoista huomasikin että ~14V tulee perille asti. Lisävalot oli myös, joten oli aika helppo releyttää samalla varsinaisetkin ajovalot.

 

Tuossa omassa -62 Kuplassa on  ~7V laturilla ja  4,2V lampun kannalla. Ihan vain vähän häviää sähköä matkalle ja lamput kuin saunalyhdyt tietty. Tuolla ei paljoa pimeällä ajella.

Link to comment

Puolaan virtalukosta menevään mustaan +12V johtoon sulake jonnekin sulakeriman lähelle. Tehtaan jäljiltä ei ole sulaketta ja jos tuo +12V konehuoneeseen tuova johto osuu maihin, palaa johto tai jotain muuta.

Link to comment
Puolaan virtalukosta menevään mustaan +12V johtoon sulake jonnekin sulakeriman lähelle. Tehtaan jäljiltä ei ole sulaketta ja jos tuo +12V konehuoneeseen tuova johto osuu maihin, palaa johto tai jotain muuta.
Sille on ihan syynsä miksi tehdas ei laittanut puolan johtoa sulakkeen taakse, vaikka johto lähteekin sulakerasialta..

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
On 7/7/2024 at 4:10 PM, Kharon said:

Konehuoneeseen nappula jolla saa virtaa suoraan akulta solenoidille, voipi pyöritellä konetta konehuoneesta käsin, ohi virtalukon.


Mä pitäisin tätä turhana kun volkkarin kone pyörii helposti avaimella kammen päästä. Sen verran matalat puristukset. Lisäksi huonolla säkällä on vaihde päällä.. Just my 2 cents..

Link to comment
11 hours ago, mikko k said:


Mä pitäisin tätä turhana kun volkkarin kone pyörii helposti avaimella kammen päästä. Sen verran matalat puristukset. Lisäksi huonolla säkällä on vaihde päällä.. Just my 2 cents..

 

Kyllä siitä on iloa jos/kun virtalukon pohja alkaa olla vainaa eikä käynnisty.  Puristuspaineiden mittaamisessakin kätevä ominaisuus.

 

Karmannissa minulla on kun joku edellisistä oli laittanut, Kuplassa ei ole enkä ole jaksanut laittaakaan, että siihen väliin se tarpeellisuus asettuu.

Link to comment

Liitty 70-luvun kuplan sähköihin. Mitä reittiä oikeaoppisesti on kuljetettu 1303 kuplassa jarrupääsylinteriltä ja äänitorvelta johdot kabiinin puolelle. Nyt on edellinen sähkäri tuonut ne kätevästi tavaratilan puolelle ohjaussimpukan päällä olevasta pyöreästä aukosta, jossa pitäisi olla sellainen metallinen peitetulppa. Nyt siinä on ammottava aukko eikä tulpaa saa paikalleen. Haluaisi johdot oikeisiin reitteihin. Jostakin tuo läpivienti löytyy, mutta mistä sitä lähtisi etsimään.

Link to comment

Äänitorven piuhat menee etuvalojohtojen kanssa samassa nipussa. Edestä katsoen bensatankin oikealla puolella menee nippu. Jarruvalojen piuhan kulkua en nyt just ulkoa muista, mutta voin vilkaista kun poikkean tallilla. Toki joku muu voi tietää katselematta.

Link to comment

Ajovalojen johtonippu on tavaratilassa kuskin puolella hyvin esillä.

Mistä kohtaa tuo torven piuha menee tuosta nipusta torvelle auton alle.

Meneekö se ensin lampun kupuun ja sieltä torvelle?

Link to comment

Minulla on ajossa -52 splitti, johon on tehty uusiksi alkuperäisen mallinen johtosarja. Sama juttu paksutolpassa. Toimivat 12 V kamoilla moitteettomasti. Mitä varten pitäisi lisäillä jotakin releitä matkan varrelle, jos kaikki toimiii muutenkin?

  • Like 1
Link to comment

 

16 hours ago, tijula said:

Ajovalojen johtonippu on tavaratilassa kuskin puolella hyvin esillä.

Mistä kohtaa tuo torven piuha menee tuosta nipusta torvelle auton alle.

Meneekö se ensin lampun kupuun ja sieltä torvelle?

 

Ässä -74. Luultavasti nuo on ne kyseiset johdot

Ässä.jpg

Link to comment

Ok, kiitos. Pitää tutkia, löytyykö tuosta tankin ja lokasuojan välistä valmista reittiä. Nyt piuhat tulee tuosta kuvan alareunassa näkyvästä peltitulpan reiästä. Siinä on ruhtinaallisesti tilaa koska tulppaa ei ole. Tarkoituksena on laittaa siihen tulppa jotta pölyt ja muu pysyy ulkopuolella.

  • Like 1
Link to comment
20 hours ago, tijula said:

Ajovalojen johtonippu on tavaratilassa kuskin puolella hyvin esillä.

Mistä kohtaa tuo torven piuha menee tuosta nipusta torvelle auton alle.

Meneekö se ensin lampun kupuun ja sieltä torvelle?


Tuossa kuva lokarin alta.

 

IMG_4533.thumb.jpeg.1bc35a6bd8f7e2e70ecafb1c073449b8.jpeg

Link to comment

Kiitos kaikille näistä kuvista ja selvityksistä. Asia selkeytyi huomattavasti ja pääsen fiksaamaan ja korjaamaan aikaisemman asentajan "ranetuksia". Autosta löytyy varmasti muitakin vastaavia virityksiä, mutta ei niistä nyt tässä yhteydessä enempää.

  • Like 1
Link to comment
On 7/7/2024 at 4:10 PM, Kharon said:

Konehuoneeseen nappula jolla saa virtaa suoraan akulta solenoidille, voipi pyöritellä konetta konehuoneesta käsin, ohi virtalukon.

 

70-luvun kuplassa taitaa olla jo diagnoosipistoke konehuoneen vasemmassa yläkulmassa, sieltä saa konetta pyöritettyä hyppylangalla.

Mut konehuonestarttausominaisuus on ihan jees, kun esim. kaasaria säätää, ettei tarvi jokaisen sammumisen jälkeen juosta hyttiin starttaamaan. Kupla on kuitenkin pitkä auto, tulee hiki juostessa.

  • Like 1
Link to comment
On 7/15/2024 at 12:54 AM, mikko k said:

Mä pitäisin tätä turhana kun volkkarin kone pyörii helposti avaimella kammen päästä. Sen verran matalat puristukset. Lisäksi huonolla säkällä on vaihde päällä.. Just my 2 cents..

 

Joskus kun on etsinyt kadonnutta kipinää, on tullut mieleen, että oispa kätevä olla "virtalukko" konehuoneessa.

Itsellä ei raajat yletä starttaamaan samalla, kun pitää tulppaa syttyjohdon päässä.
Tarkoitukseen tehty starttiin kiinnitettävä kytkin toimii kyllä, mutta siinä on sinne se ryömimisen vaiva asennuksen ajaksi.

Link to comment
2 hours ago, Kurre said:

 

Joskus kun on etsinyt kadonnutta kipinää, on tullut mieleen, että oispa kätevä olla "virtalukko" konehuoneessa.

Itsellä ei raajat yletä starttaamaan samalla, kun pitää tulppaa syttyjohdon päässä.
Tarkoitukseen tehty starttiin kiinnitettävä kytkin toimii kyllä, mutta siinä on sinne se ryömimisen vaiva asennuksen ajaksi.


Juu, tää oli vaan mun mielipide. Voi olla todella tärkeä jollekkin muulle.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...