hanex Posted July 5 Share Posted July 5 Onko näille ollut tapana tehdä jotain parannuksia sähköihin, esim pääsulakkeita lähelle akkua jne? Vaikuttaa niin hurjalta moiset sähköt, että mielellään parantaisi jos pysyisi kuitenkin ns museokelpoisena :) Quote Link to comment
Tanhis Posted July 6 Share Posted July 6 Ihan toimivia ne on kunhan kaikki on kunnossa. Jos parannuksia välttämättä haluaa tehdä niin tässä oma lista. ○Rele startin solenoidille. ○Päävirtakytkin akun viereen niin että pystyy käyttämään kuskinpenkiltä. ○Uusi virtajohto sulakkeen kanssa akulta nokkapellin alle ja tästä johdosta releyttää ajovalot. Suuremmin pelkäisin moottoripaloa kuin sähköjä, uudet bensaletkut jokapuolelle ja blazecut konetilassa on hankinnat ennen kuin rupeaa sähköjä parantamaan. 3 Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted July 6 Share Posted July 6 50-luvun sähköilläkin pärjää vallan loistavasti, muuta en myöskään oo tehny ku lisänny yhden 6 neliöisen akulta sulakeaskin nurkille, josta usb laturia yms "lisälaitteita". Ja se käynnistysrele startin viereen. 1 Quote Link to comment
Kharon Posted July 7 Share Posted July 7 Käynnistysrele säästää virtalukon pohjaa, se on aina hyvä ajatus. Konehuoneeseen nappula jolla saa virtaa suoraan akulta solenoidille, voipi pyöritellä konetta konehuoneesta käsin, ohi virtalukon. Valoille oma johto ja releet on aina hyvä idea ja sen on parasta olla mallia paksu (10-16mm^2 ehkä), eritoten jos on 6V sähköt. 12V pärjää vähemmälläkin. Pallokeulaan asentelin 4mm^4 johdon per lamppu, akusta polttimon kantaan asti, ja jännítehäviö oli <0,5V, vaikka oli pallokeulan verran mittaa johdoilla. Sen kyllä valoista huomasikin että ~14V tulee perille asti. Lisävalot oli myös, joten oli aika helppo releyttää samalla varsinaisetkin ajovalot. Tuossa omassa -62 Kuplassa on ~7V laturilla ja 4,2V lampun kannalla. Ihan vain vähän häviää sähköä matkalle ja lamput kuin saunalyhdyt tietty. Tuolla ei paljoa pimeällä ajella. Quote Link to comment
Zigzag Posted July 14 Share Posted July 14 Puolaan virtalukosta menevään mustaan +12V johtoon sulake jonnekin sulakeriman lähelle. Tehtaan jäljiltä ei ole sulaketta ja jos tuo +12V konehuoneeseen tuova johto osuu maihin, palaa johto tai jotain muuta. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted July 14 Share Posted July 14 Pakusta kärähtänyt pari kertaa virtalukon pohja tuolla konstilla. Pyörittäny rempattua konetta ja ottanu sytkän pois siksi aikaa tms. Quote Link to comment
metake Posted July 14 Share Posted July 14 Puolaan virtalukosta menevään mustaan +12V johtoon sulake jonnekin sulakeriman lähelle. Tehtaan jäljiltä ei ole sulaketta ja jos tuo +12V konehuoneeseen tuova johto osuu maihin, palaa johto tai jotain muuta.Sille on ihan syynsä miksi tehdas ei laittanut puolan johtoa sulakkeen taakse, vaikka johto lähteekin sulakerasialta.. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
mikko k Posted July 14 Share Posted July 14 On 7/7/2024 at 4:10 PM, Kharon said: Konehuoneeseen nappula jolla saa virtaa suoraan akulta solenoidille, voipi pyöritellä konetta konehuoneesta käsin, ohi virtalukon. Mä pitäisin tätä turhana kun volkkarin kone pyörii helposti avaimella kammen päästä. Sen verran matalat puristukset. Lisäksi huonolla säkällä on vaihde päällä.. Just my 2 cents.. Quote Link to comment
Kharon Posted July 15 Share Posted July 15 11 hours ago, mikko k said: Mä pitäisin tätä turhana kun volkkarin kone pyörii helposti avaimella kammen päästä. Sen verran matalat puristukset. Lisäksi huonolla säkällä on vaihde päällä.. Just my 2 cents.. Kyllä siitä on iloa jos/kun virtalukon pohja alkaa olla vainaa eikä käynnisty. Puristuspaineiden mittaamisessakin kätevä ominaisuus. Karmannissa minulla on kun joku edellisistä oli laittanut, Kuplassa ei ole enkä ole jaksanut laittaakaan, että siihen väliin se tarpeellisuus asettuu. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 15 Share Posted July 15 Molemmat perustelut oli sellaisia että välttämättä ei osu kohdalle lainkaan peruskäyttäjälle. Quote Link to comment
tijula Posted July 15 Share Posted July 15 Liitty 70-luvun kuplan sähköihin. Mitä reittiä oikeaoppisesti on kuljetettu 1303 kuplassa jarrupääsylinteriltä ja äänitorvelta johdot kabiinin puolelle. Nyt on edellinen sähkäri tuonut ne kätevästi tavaratilan puolelle ohjaussimpukan päällä olevasta pyöreästä aukosta, jossa pitäisi olla sellainen metallinen peitetulppa. Nyt siinä on ammottava aukko eikä tulpaa saa paikalleen. Haluaisi johdot oikeisiin reitteihin. Jostakin tuo läpivienti löytyy, mutta mistä sitä lähtisi etsimään. Quote Link to comment
mikko k Posted July 15 Share Posted July 15 Äänitorven piuhat menee etuvalojohtojen kanssa samassa nipussa. Edestä katsoen bensatankin oikealla puolella menee nippu. Jarruvalojen piuhan kulkua en nyt just ulkoa muista, mutta voin vilkaista kun poikkean tallilla. Toki joku muu voi tietää katselematta. Quote Link to comment
tijula Posted July 15 Share Posted July 15 Ajovalojen johtonippu on tavaratilassa kuskin puolella hyvin esillä. Mistä kohtaa tuo torven piuha menee tuosta nipusta torvelle auton alle. Meneekö se ensin lampun kupuun ja sieltä torvelle? Quote Link to comment
preA356 Posted July 15 Share Posted July 15 Huomenna voin napata kuvan jos toisenkin Quote Link to comment
Mäki Posted July 16 Share Posted July 16 Minulla on ajossa -52 splitti, johon on tehty uusiksi alkuperäisen mallinen johtosarja. Sama juttu paksutolpassa. Toimivat 12 V kamoilla moitteettomasti. Mitä varten pitäisi lisäillä jotakin releitä matkan varrelle, jos kaikki toimiii muutenkin? 1 Quote Link to comment
preA356 Posted July 16 Share Posted July 16 16 hours ago, tijula said: Ajovalojen johtonippu on tavaratilassa kuskin puolella hyvin esillä. Mistä kohtaa tuo torven piuha menee tuosta nipusta torvelle auton alle. Meneekö se ensin lampun kupuun ja sieltä torvelle? Ässä -74. Luultavasti nuo on ne kyseiset johdot Quote Link to comment
tijula Posted July 16 Share Posted July 16 Ok, kiitos. Pitää tutkia, löytyykö tuosta tankin ja lokasuojan välistä valmista reittiä. Nyt piuhat tulee tuosta kuvan alareunassa näkyvästä peltitulpan reiästä. Siinä on ruhtinaallisesti tilaa koska tulppaa ei ole. Tarkoituksena on laittaa siihen tulppa jotta pölyt ja muu pysyy ulkopuolella. 1 Quote Link to comment
mikko k Posted July 16 Share Posted July 16 20 hours ago, tijula said: Ajovalojen johtonippu on tavaratilassa kuskin puolella hyvin esillä. Mistä kohtaa tuo torven piuha menee tuosta nipusta torvelle auton alle. Meneekö se ensin lampun kupuun ja sieltä torvelle? Tuossa kuva lokarin alta. Quote Link to comment
mikko k Posted July 16 Share Posted July 16 Jarruvalojen piuhat nousee suoraan ylös ja ohjausakselin viereisestä reiästä tankin alle. Ja sieltä kuten preA356:sen kuvassa. 1 Quote Link to comment
tijula Posted July 16 Share Posted July 16 Kiitos kaikille näistä kuvista ja selvityksistä. Asia selkeytyi huomattavasti ja pääsen fiksaamaan ja korjaamaan aikaisemman asentajan "ranetuksia". Autosta löytyy varmasti muitakin vastaavia virityksiä, mutta ei niistä nyt tässä yhteydessä enempää. 1 Quote Link to comment
jrasi Posted July 17 Share Posted July 17 On 7/7/2024 at 4:10 PM, Kharon said: Konehuoneeseen nappula jolla saa virtaa suoraan akulta solenoidille, voipi pyöritellä konetta konehuoneesta käsin, ohi virtalukon. 70-luvun kuplassa taitaa olla jo diagnoosipistoke konehuoneen vasemmassa yläkulmassa, sieltä saa konetta pyöritettyä hyppylangalla. Mut konehuonestarttausominaisuus on ihan jees, kun esim. kaasaria säätää, ettei tarvi jokaisen sammumisen jälkeen juosta hyttiin starttaamaan. Kupla on kuitenkin pitkä auto, tulee hiki juostessa. 1 Quote Link to comment
Kurre Posted July 17 Share Posted July 17 On 7/15/2024 at 12:54 AM, mikko k said: Mä pitäisin tätä turhana kun volkkarin kone pyörii helposti avaimella kammen päästä. Sen verran matalat puristukset. Lisäksi huonolla säkällä on vaihde päällä.. Just my 2 cents.. Joskus kun on etsinyt kadonnutta kipinää, on tullut mieleen, että oispa kätevä olla "virtalukko" konehuoneessa. Itsellä ei raajat yletä starttaamaan samalla, kun pitää tulppaa syttyjohdon päässä. Tarkoitukseen tehty starttiin kiinnitettävä kytkin toimii kyllä, mutta siinä on sinne se ryömimisen vaiva asennuksen ajaksi. Quote Link to comment
mikko k Posted July 17 Share Posted July 17 2 hours ago, Kurre said: Joskus kun on etsinyt kadonnutta kipinää, on tullut mieleen, että oispa kätevä olla "virtalukko" konehuoneessa. Itsellä ei raajat yletä starttaamaan samalla, kun pitää tulppaa syttyjohdon päässä. Tarkoitukseen tehty starttiin kiinnitettävä kytkin toimii kyllä, mutta siinä on sinne se ryömimisen vaiva asennuksen ajaksi. Juu, tää oli vaan mun mielipide. Voi olla todella tärkeä jollekkin muulle. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.