Jump to content

Kuplan kunnostus


Recommended Posts

Posted

Ruiskuta bräkleeniä kaasariin, tai kaada tilkka bensaa. Jos käynnistyy hetkeksi, niin kipinä on, muttei saa bensaa, tai puristukset kadoksissa.

Posted (edited)

Voi olla, koska silloin kipinä tulee tulpanhatun on sylinterikannen välille. Sen kyllä näkee, jos näin on tilanne.

 

Milloin viimeksi tämä kupla on käynyt ja onko sille tehty sen jälkeen jotain muutoksia/korjauksia jne?

Edited by mikan
Posted
2 minutes ago, mikan said:

Voi olla, koska silloin kipinä tulee tulpanhatun on sylinterikannen välille. Sen kyllä näkee, jos näin on tilanne.

 

Milloin viimeksi tämä kupla on käynyt ja onko sille tehty sen jälkeen jotain muutoksia/korjauksia jne?

Kuplassa semmonen hassu tarina että päällisen 30 vuotta sitten pantu seisomaan ajettu todennäköisesti halliin

Posted
1 hour ago, vanhatautot said:

Käytän varmaan tulpat irti nehän ovat suhteellisen halkalassa paikassa niin onko konsteja

 

Tulppahylsy, nivel ja räikkä. Muitakin keinoja on mutta tuo lienee yksinkertaisin.

 

Moneen suuntaan taipuvat kädet tarvitsee silti ja etummaisiin (koriin nähden) tulppiin voi päästä helpommin käsiksi luukun yläpuolelta ennemmin kuin takaapäin. Pitkäkätisellä ainakin onnistuu.

  • Like 1
Posted
41 minutes ago, Kharon said:

 

Tulppahylsy, nivel ja räikkä. Muitakin keinoja on mutta tuo lienee yksinkertaisin.

 

Moneen suuntaan taipuvat kädet tarvitsee silti ja etummaisiin (koriin nähden) tulppiin voi päästä helpommin käsiksi luukun yläpuolelta ennemmin kuin takaapäin. Pitkäkätisellä ainakin onnistuu.

Juu pitääpä koittaa

 

Posted (edited)
4 hours ago, vanhatautot said:

Tietääkö kukaan miksi vw kupla niinku ei starttaa kunnolla se niinku alkuun normaalinopeudella ja sit hidastuu niin onko tietoa mitä pitäisi moottorissa läpi käydä?

Voipi olla että sulla on pytyissä bensaa ja hidastuu sen takia, tai vaihtoehtoisesti liitokset lämpee joko virtalukossa tai startin päässä miksi ei jaksa käynnistyä. Kannattaa myös mitata mikä on jännite puolalla startatessa. 

Ja jos se 30v on seissyt niin itse lähtisin näistä.

-öljyt

-venttiilien säätö

-tankin putsaus ja sihdin vaihto tankista.

-bensalinjan läpipuhallus

-kaikki uudet bensaletkut.

-kaasarin putsaus ja korjaussarja.

-bensapumppu voi olla kunnossa tai ei, mutta helpointa ostaa uusi pumppu.

 

Sytytyspuolelle

-uudet kärjet, pyörijä ja kansi jakajaan

-uudet tulpanjohdot, bosch myy hyviä kuplaan sopivia sarjoja, halvoilla metritavaroilla saa vain ongelmia.

-uudet tulpat

-jakajan alipainekellon toiminta kannattaa myös tarkistaa ja letku vaihtaa.

 

Siinä on vähän päälle satasella osia ja näiden uusinnan jälkeen pitäisi olla useamman vuoden kunnossa. 

Tietty jos haluaa säästää rahaa niin tarvitsee enemmän tietoa ja taitoa.

Edited by Tanhis
  • Like 1
Posted (edited)

Juu siinä on taas hetkeksi läpikäymistä osa bensaletkuista uusittu tankki putsattu pumppu kunnossa hatuista osa rispaantumu tulppia irrottelen öljyt vaihdettu ja akku uusittu sähköt käyty suurimmaksi osaksi läpi mut kiitos vinkeistä

Edited by vanhatautot
Posted
8 hours ago, vanhatautot said:

Mut sit viel voiko johtuu relestä että polttaa vilkkujen töötin ja yms sulaketta tai voiko johtuu töötist ku hetken sulake kestää mut töötti ja vilkut ei sinäkään aikana toimi

 

Mikäs ikäinen tämä oli, vaikuttaa vastaukseen.

Posted
19 hours ago, vanhatautot said:

Kuplassa semmonen hassu tarina että päällisen 30 vuotta sitten pantu seisomaan ajettu todennäköisesti halliin

Jos tämä on tosiaan seissyt noin 30 vuotta, niin enpä ihmettelisi jos sylinteriputket ovat sisältä hyvin ruostuneet ja männissä renkaat jumittuneet kiinni. Käyntiinlähtö on melko epävarmaa (epätodennäköistä) ja lopputuloksena koko kone pitää remontoida.

Posted
3 hours ago, mikko k said:

Jos tämä on tosiaan seissyt noin 30 vuotta, niin enpä ihmettelisi jos sylinteriputket ovat sisältä hyvin ruostuneet ja männissä renkaat jumittuneet kiinni. Käyntiinlähtö on melko epävarmaa (epätodennäköistä) ja lopputuloksena koko kone pitää remontoida.

Jos se ei jumissa ole ollut niin eiköhän siellä sen verran puristusta olisi että käyntiin lähtisi. Tietty tämänkin saisi mitattua. Tosiaan tuskin tästä mitään euroopan reissukonetta onkaan tulossa.

 

4 hours ago, vanhatautot said:

74 1300 mut vaihdettuna 1200 kone

 

No siinätapauksessa alkaa nuo kaaviot olemaan sen verran sekavia että kannatta itse penkoa ajatuksella läpi.

Posted
10 minutes ago, Tanhis said:

Jos se ei jumissa ole ollut niin eiköhän siellä sen verran puristusta olisi että käyntiin lähtisi. Tietty tämänkin saisi mitattua. Tosiaan tuskin tästä mitään euroopan reissukonetta onkaan tulossa.

 

No siinätapauksessa alkaa nuo kaaviot olemaan sen verran sekavia että kannatta itse penkoa ajatuksella läpi.

Juu uudet tulpanhatut ja tulpat ostettu ja tänään tai huomenna asennan tarkoituksena kuiteski että jos kaikki kytkin jarru yms saadaan toimiin ja käyntiin sekä liikkumaan niin ostetaan 1300 ja heitetään se paikolleen joku ihan rempattu ja myydään 1200 nyt on vaan ihan fiilistely omilla mailla ajettavaksi kuplaksi mutta sitä tiiä jos joskus ois intoa katastuskuntoon rempata

Posted
12 hours ago, Tanhis said:

Jos se ei jumissa ole ollut niin eiköhän siellä sen verran puristusta olisi että käyntiin lähtisi.


No juu, varmaan sen verran puristusta löytyy että voi hörähtää käyntiinkin. Mutta jos siellä on renkaat jumissa niin aina nopeesti on öljyt muuttuneet bensaksi.

Mutta kaikki harrastaa miten tahtoo. Just my two cents..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...