Jump to content

Vakiolasien leikkausta?


Recommended Posts

Pintajännitys lie kuitenkin eri?

 

jos lasi on karkaistu, niin sitä ei pysty enää millään leikkaamaan....tulee varmasti silmille....

 

tavallista karkaisematonta lasia voi leikellä, mutta niitä ei kuplassa enää taida olla...

 

eli ei onnistu...

Link to comment

Hyvä meininki! Uskon kun näen. :-)

 

Jotenkin muistelisin että jotkut olis choppauksen yhteydessä leikanneet laseja pienemmiksi, mutta oliko tuulilasi, ovilasit vai mikä. Hmm..hetkinen mullahan oli itsellä kerran yks chopattu ja ainakin siinä oli leikatut lasit!

 

t. Mika

Link to comment

Koita hiekkapuhaltamalla. Mä oon tehny reikiä lasiin niin että kumimattoon nahkapaskalla reikä ja siitä kun puhaltaa hiekkaa läpi, tulee yllättävän nätti reikä. Kumimatto lasiin kaksipuolisella teipillä kiinni.

Link to comment

Ovaalissa on ainakin orkkiksena karkastu tuulilasi, räjähti pois potkastessa silmille. Siin oli kopinottajilla (Puavo ja Mikko) ranteet täynnä lasinsirua. ja puoli tallia ryyniä täynnänsä. Myöhemmissä laminoidut, mut muut lasit taitaa olla karkastua.

Link to comment

Sekurit on eräs karkaistun lasin valmistaja kun esim. Lamino.

 

Nyrkkisääntö on sellainen, että tuulilasi on laminoitu ja muut karkaistu.

 

Ns. turvalasi on karkaistua lasia.

 

Jos olen nähnyt tuulilasia leikatusta kylmästi katkaisulaikalla, koska se ei ole karkaistua lasia.

 

Karkaistu tasolasi, eli ns. työkonelasi, voidaan tehdä mallin mukaan. Taivuttaminen vaatii aina jigin, joka on aika vaativa tehdä.

 

Tossa jotain perusjuttua aiheesta, joku fiksumpi tietää enemmän.

Link to comment

Vastoin yleistä käsitystä karkaistun lasin leikkaus onnistuu, hiekkapuhaltamalla kuten joku jo mainitsikin. Ilmastointiteippiä paksuhko kerros, siten että ilmastointiteippi leikattavan kohdan molemmille puolille, väliin parin millin rako. Suojataan sopivalla kumimatolla tms. loppu lasi ja sitten vaan hiekkapuhallusta peliin ja puhallat lasin poikki. Kannattaa hieman harjoitella johonkin epäkuranttiin lasiin, harjoitus tunnetusti tekee mestarin.

Link to comment
Guest Forsbacka

Jollain sivuilla joku oli oikein ottanut projektikseen kokeilla miten karkaistua lasia saisi leikattua. Kaikenlaiset timanttisahat sun muut dremelit oli kokeiltu, mutta aina leikattuun saumaan tuli pieniä halkeamia, jotka sitten aiheuttivat lasin rikkoontumisen.

Hiekkapuhallus voisi siis olla ainut.

Link to comment
Eikö kukaan tiedä mitään vesileikkauksen toimivuudesta/toimimattomuudesta?

 

t. Mika

 

Taitaa tulla halvemmaksi teetättä Kuttilassa uudet lasit, kuin vesileikkauttaa. Jos se nyt edes onnistuu.

Link to comment

Täytyypä kysyä seuraavan kerran kun on jotain leikkautettavaa. Oon vesileikkauttanut paljon osia autoon ja ainakin mulle se on ollut edullista. Tosin mulla ei ole tietoa mihin hintaan saa teetettyä mittojen mukaan lasit vaikka Kuttilalta.

 

t. Mika

Link to comment

Veikkaisin vesileikkausta kalliiks sen takia, että jos vie valmiita laseja. Laitteeseen paikotus on tarkempaa kuin että heitetään teräslevy pöydälle ja painetaan menee. Sekä tietysti kaarevissa laseissa täytyy käyttää 3D-leikkuria. Ja se kaarevuuden muoto täytyy olla myös tiedossa, kun tehdään ohjelmaa. Toi vesileikkaus on tietääkseni melko ronkeli sille suuttimen etäisyydelle leikattavasta pinnasta.

Link to comment
Guest Hannu Mattila

Yhteen chopattuun PV-Volvoon olen nähnyt lasit leikattavan suorasta työkonelasista ihan tavan lasiliikkeessä.

 

Vois olla helpoin ratkaisu tähänkin, jollei tartte kaarevaa lasia..

 

Ellei ole sitten tarkoitus jotakin valmistajan tekstiä jättää näkyviin ;)

Link to comment
Pintajännitys lie kuitenkin eri?

 

jos lasi on karkaistu, niin sitä ei pysty enää millään leikkaamaan....tulee varmasti silmille....

 

tavallista karkaisematonta lasia voi leikellä, mutta niitä ei kuplassa enää taida olla...

 

eli ei onnistu...

 

Eikö ees lasiveitsellä mee?

Link to comment
Guest Hannu Mattila
Jos ylimääräsii lasei olis ni voiskin testat ;)

Testaa samalla seuraava: sytytystulpan posliinosa palasiksi, ja niitä posliinimuruja sivulasiin neppailemaan, en uskonu ennenkuin kokeilin ;)

Link to comment

Kyllä se työkonelasi pikkasen taipuu. Jos lasien ei tarvi olla lasia, niin polykarbonaatti ja lexan lienevät helpompia työstää?

 

Kaveri tilasi joskus vuonna piip chopattuun autoonsa lasun Kuttilasta ja joten jäi semmonen kuva, että ne eivät olleet mitenkään järjettömän kalliit. Tiedä sitten miten on nyt. Mutta pahvista väkästettiin tarkat mallit ja niiden perusteella uudet lasit leikattiin.

Link to comment
Guest Hannu Mattila
Yhteen chopattuun PV-Volvoon olen nähnyt lasit leikattavan suorasta työkonelasista ihan tavan lasiliikkeessä.

 

 

työkonelasista...? siis tarkoitat laminoitua lasia vai..??

Joo, siis työkonelasista se ukko puhu ja laminoitua se oli.

 

Onks niitä työkonelaseja sitte montaa lajia? Vai onks toi ees oikee termi kun ei lasimestari tunnistanu ;)

Link to comment
Ok. No kävin paikallisella lasipajalla tilaamassa laminoitua lasia, otin 5mm paksua. Lupasivat ne perjantaiksi. ;)

 

Tekeekö tuulilasin ilman merkintöjä? Tai siis SEKURIT-teksti sais olla vas. alakulmassa....

Link to comment
Ok. No kävin paikallisella lasipajalla tilaamassa laminoitua lasia, otin 5mm paksua. Lupasivat ne perjantaiksi. ;)

 

Tekeekö tuulilasin ilman merkintöjä? Tai siis SEKURIT-teksti sais olla vas. alakulmassa....

 

Taitaa tehdä ilman. Sen SEKURIT tekstinhän saa itsekin hiekkapuhallettua siihen jos haluaa... ;)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...