Jump to content

Paras isku/sylinteri yhdistelmä


Recommended Posts

Kertokaas viisaammat, kokemuksia ja vinkkejä. Mikä ois paras yhdistelmä? Mikä isku ja minkä kokoiset sylinterit? Kestävyyttä ja voimaa pitäisi saada, kaasarit on yksikurkkuiset nurkkakaasarit. Vielä ei ole työn alla mutta ehkä mahdollisesti tulee olemaan, mikäli jostain saisi halvalla pitkäiskuisen kammen.

Link to comment

Isku:

 

- 69-78mm menee vakioveiveillä, joskin tuolla loppupäässä joutuu työstämään niin veiviä kuin vähän lohkoakin. Ei ole kummoisista työstöistä kiinni ja onnistuu ihan "käsipelissä"

 

78-82 tarvitaan mielellään ei-vakiot kiertokanget, tyypillisesti vähän pidemmät ettei kampikulma kasva liian suureksi. Suosituin taitaa olla 5.5", vakio olikohan 5,375" eli ei näissäkään nyt hirviän iso ero ole. Lohkoon tarvitsee vähän työstöä tuossa 78-iskussa ja 82:ssa jo vähän enemmän.

 

84 ja siitä eteenpäin ei takokampia taida olla kun ohuemmilla kiertokangen kauloilla, nykykampuroissa yleensä Chevyn kaulan halkaisija, ja aiemmin käytettiin paljon Porschen kaulan halkaisijaa. Porsche-kaulaisiin on vähän hankalampaa löytää uusia H-profiiliveivejä (=Carrillo, Pauter, vähän tyyristä kamaa). Näissä joudutaan usein tekemään myös nokan varteen vähän työstöä.

 

Sylinterin halkaisija:

 

85.5 vakio on jees ja kestävä, ilmeisesti vähän hankalasti sovitettavissa noihin yli 78mm iskuihin, tästä tosin miulla ei oo kokemusta

 

88 slip-inejä haukutaan kovasti, nämä siis käyp suoraan vakio-1600:n lohkoon ja kansiin.

 

88 machine-in:it menevät 90.5:n työstöllä ja ovat erittäin paksuseinäiset. Voisivat olla hyvät turpokäyttöön, mene tiedä. Kestävät nyt ainakin

 

90.5:ttä on kehuttu kautta aikain, vaatii lohkon reiän suurentamista ja kanteen kans

 

92:t menevät samaan työstöön kun 90.5:t mutta ovat taas ohutseinäiset.

 

94:t vaativat taas oman koneistuksensa sekä lohkoon että kansiin. Lohko pitää reiän suurentamisen lisäksi tasoittaa pinnaltaan kun siinä vakiona oleva "korokerengas" menee niin ohueksi. 94 koneistus vakiokansiin ei salli kovinkaan suurta kansien plaanausta, ja muutenkin on kyseenalaistettu 94:n kestävyyttä vakiokansissa materiaalivahvuuden vuoksi. Vaan onpa noita nähty täysin ongelmattominakin.

 

"virikansissa" on usein lisätty materiaalia mm. juurikin näitä työstöjä varten.

 

Sit yhdistelmät jotka ei ainakaan mene pieleen:

 

- 74x85.5, menee kaikilta muilta osin vakio-osilla paitsi tietysti kampi = halpa viritys

- 78x85.5, vastaavan halpa mutta veivejä ja lohkoa joutuu työstämään käsityökaluin

- 69x90.5, kestävä, tolkullisen hintainen (ts. melko vähän työstöä)

- 78x90.5, pitäs kestää ja vakioveivit käy, melko vähän työstöjä

- 82x90.5, väännökäs ja kestävä, onnistuu hyvin vakiosta työstetyillä kansilla

- 82x94, tää on miun suosikkikombo, jos kohta rahallisesti alkaa jo vaatia panostuksia hyvin tehtynä (kampi, veivit, mäntäpyttysazi, ja oikein erityisesti kannet kun ne taitaa olla moottorin kallein osa...). Menee kuitenkin ilman nokka-akselin työstöä ja vielä vakiolohkoon, jos kohta vakiolohkon yläpintaan jää aika ohuita kohtia. Kestävyyden kannalta tosin melko merkityksettömissä paikoissa.

 

Puavo @ www.dwl.fi

Link to comment

Paha siihen suuntaan kysyn kun isku on vapaa, mutta taidot ja rahat ei riitä rakentamiseen koska opiskelijoilla ei rahat puissa kasva niinkuin ei muillakaan. Lähinnä kyselen asiaa oppimisen kannalta :) Ja onhan tuossa pihassa myös siviilikupla josta ei koskaan kilpuria tulekkaan. :)

 

Kyösti: ensivuoden alusta on isku vapaa kaikissa moottoreissa, kuitenki vierasmoottori saa olla vain 1650cc

Link to comment
Isku:

 

- 69-78mm menee vakioveiveillä, joskin tuolla loppupäässä joutuu työstämään niin veiviä kuin vähän lohkoakin. Ei ole kummoisista työstöistä kiinni ja onnistuu ihan "käsipelissä"

.

.

.

Puavo @ www.dwl.fi

 

Heräsi meilenkiinto pidempään iskuun, kun näyttää olevan 69mm ja 76mm samassa hintaluokassa.

Tarvitseeko 76mm iskulla työstää lohkoa tai vakioveivejä? 90,5mm 69mm iskuiselle tarkoitettu putkimäntäsetti on jo nurkassa ja lohko avarrettu noille putkille. Menisikö ne korotusrenkaiden kanssa.

Link to comment

Mulla on 74mm akseli toisessa koneessa ja siinä 69mm iskuisen 90,5 männät. Taisi olla 2-3mm prikkoja alla. Laitoin ekaks jotkut (1,27mm?) prikat pyttyjen alle jolloin dekki jäi noin 0,5mm. Ei uskaltanut kiertää kovin, joten laitoin siihen jälkeenpäin vielä kuparirenkaat kannen alle.

Seuraavaan koneeseen tulee 76mm isku ja lyhyet männät. Laskin että joku pitempi kanki saisi dekin kohdalle sopivasti, mutta nyt on se lappu hukassa missä resepti oli. :(

Link to comment
  • 4 years later...
Miten on jos olis mielessä tehdä kone esim. 76x94 tai 78x94. Onnistuuko tommoisella "69x94" t sylinterin/mäntäsarjalla jos laittas pitemmät kanget?

Aika huimat korokerenkaat joudut laittaan jos laitat 78 akselin ja vielä pidemmät kanget. Kuinkahan paljon lyhemmät kanget voi laittaa ilman että osuu mäntä alapäästään kiinni?

Link to comment
Miten on jos olis mielessä tehdä kone esim. 76x94 tai 78x94. Onnistuuko tommoisella "69x94" t sylinterin/mäntäsarjalla jos laittas pitemmät kanget?

 

Onnistuu, tulee kyllä tosi levee kone.

78 ja 5,4 + stroke lienee hiukan vakiokonetta kapeampi (1-2mm).

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...