mite^ Posted November 3, 2007 Posted November 3, 2007 Kertokaas viisaammat, kokemuksia ja vinkkejä. Mikä ois paras yhdistelmä? Mikä isku ja minkä kokoiset sylinterit? Kestävyyttä ja voimaa pitäisi saada, kaasarit on yksikurkkuiset nurkkakaasarit. Vielä ei ole työn alla mutta ehkä mahdollisesti tulee olemaan, mikäli jostain saisi halvalla pitkäiskuisen kammen. Quote
DWL_Puavo Posted November 3, 2007 Posted November 3, 2007 Isku: - 69-78mm menee vakioveiveillä, joskin tuolla loppupäässä joutuu työstämään niin veiviä kuin vähän lohkoakin. Ei ole kummoisista työstöistä kiinni ja onnistuu ihan "käsipelissä" 78-82 tarvitaan mielellään ei-vakiot kiertokanget, tyypillisesti vähän pidemmät ettei kampikulma kasva liian suureksi. Suosituin taitaa olla 5.5", vakio olikohan 5,375" eli ei näissäkään nyt hirviän iso ero ole. Lohkoon tarvitsee vähän työstöä tuossa 78-iskussa ja 82:ssa jo vähän enemmän. 84 ja siitä eteenpäin ei takokampia taida olla kun ohuemmilla kiertokangen kauloilla, nykykampuroissa yleensä Chevyn kaulan halkaisija, ja aiemmin käytettiin paljon Porschen kaulan halkaisijaa. Porsche-kaulaisiin on vähän hankalampaa löytää uusia H-profiiliveivejä (=Carrillo, Pauter, vähän tyyristä kamaa). Näissä joudutaan usein tekemään myös nokan varteen vähän työstöä. Sylinterin halkaisija: 85.5 vakio on jees ja kestävä, ilmeisesti vähän hankalasti sovitettavissa noihin yli 78mm iskuihin, tästä tosin miulla ei oo kokemusta 88 slip-inejä haukutaan kovasti, nämä siis käyp suoraan vakio-1600:n lohkoon ja kansiin. 88 machine-in:it menevät 90.5:n työstöllä ja ovat erittäin paksuseinäiset. Voisivat olla hyvät turpokäyttöön, mene tiedä. Kestävät nyt ainakin 90.5:ttä on kehuttu kautta aikain, vaatii lohkon reiän suurentamista ja kanteen kans 92:t menevät samaan työstöön kun 90.5:t mutta ovat taas ohutseinäiset. 94:t vaativat taas oman koneistuksensa sekä lohkoon että kansiin. Lohko pitää reiän suurentamisen lisäksi tasoittaa pinnaltaan kun siinä vakiona oleva "korokerengas" menee niin ohueksi. 94 koneistus vakiokansiin ei salli kovinkaan suurta kansien plaanausta, ja muutenkin on kyseenalaistettu 94:n kestävyyttä vakiokansissa materiaalivahvuuden vuoksi. Vaan onpa noita nähty täysin ongelmattominakin. "virikansissa" on usein lisätty materiaalia mm. juurikin näitä työstöjä varten. Sit yhdistelmät jotka ei ainakaan mene pieleen: - 74x85.5, menee kaikilta muilta osin vakio-osilla paitsi tietysti kampi = halpa viritys - 78x85.5, vastaavan halpa mutta veivejä ja lohkoa joutuu työstämään käsityökaluin - 69x90.5, kestävä, tolkullisen hintainen (ts. melko vähän työstöä) - 78x90.5, pitäs kestää ja vakioveivit käy, melko vähän työstöjä - 82x90.5, väännökäs ja kestävä, onnistuu hyvin vakiosta työstetyillä kansilla - 82x94, tää on miun suosikkikombo, jos kohta rahallisesti alkaa jo vaatia panostuksia hyvin tehtynä (kampi, veivit, mäntäpyttysazi, ja oikein erityisesti kannet kun ne taitaa olla moottorin kallein osa...). Menee kuitenkin ilman nokka-akselin työstöä ja vielä vakiolohkoon, jos kohta vakiolohkon yläpintaan jää aika ohuita kohtia. Kestävyyden kannalta tosin melko merkityksettömissä paikoissa. Puavo @ www.dwl.fi Quote
mite^ Posted November 3, 2007 Author Posted November 3, 2007 Kiitoksia vinkeistä, lisää kaivataan :) Näin äkkiä ajateltuna opiskelja budjettina menis tuo 78/90.5 tai 82/90.5 Miten mahtaa olla sitten 76/90.5? Quote
DOODAH Posted November 3, 2007 Posted November 3, 2007 76 ja 78 samanhintaisia tehdä, mutta noista toi eka 90,5 putkien kanssa on katsastettavissa ihan laillisesti. Tommonen mulla on tekeillä. Quote
Marko Posted November 3, 2007 Posted November 3, 2007 ite aattelin kokeilla seuraavaks, 86x101,6mm Quote
mite^ Posted November 3, 2007 Author Posted November 3, 2007 Tämä ei ole tulossa kyllä tieliikenteeseen, minkä kokosilla venoilla jos tekee tol 76 tai 78 iskulla ja 90.5mm männillä? Quote
Guest paha Posted November 3, 2007 Posted November 3, 2007 mite^ Rakentelee ilmeisesti jokkis konetta uusilla säännöillä?? (Vai olenko väärässä?) Nyt kun saa olla pitkäisku kampia. Quote
mikan Posted November 3, 2007 Posted November 3, 2007 Riittäisköhän 39 / 35,5 venat jos tulee vain 1-kurkkuset eikä tilavuuttakaan tuon enempää. Mikä nokka? t. Mika Quote
Racing Posted November 3, 2007 Posted November 3, 2007 mite^ Rakentelee ilmeisesti jokkis konetta uusilla säännöillä?? (Vai olenko väärässä?) Nyt kun saa olla pitkäisku kampia. miten on jokkiskoneen säännöt muuttuneet? Quote
P_Valtonen Posted November 3, 2007 Posted November 3, 2007 Kuplassa oleva oma bokserikone saapi olla rookeri. Rajotus on 92 mäntä. Edit-1 Ja tietysti tilavuuden kasvaessa kasvaa kaluston minimipainot, joten 84 isku ei välttämättä ole paras vaihtoehto. Quote
Guest paha Posted November 4, 2007 Posted November 4, 2007 Mikan. Kanssa samoilla linjoilla noiden venttiilien suhteen, 40/35,5 on mielestäni järkevä yhdistelmä. Quote
mite^ Posted November 4, 2007 Author Posted November 4, 2007 Paha siihen suuntaan kysyn kun isku on vapaa, mutta taidot ja rahat ei riitä rakentamiseen koska opiskelijoilla ei rahat puissa kasva niinkuin ei muillakaan. Lähinnä kyselen asiaa oppimisen kannalta :) Ja onhan tuossa pihassa myös siviilikupla josta ei koskaan kilpuria tulekkaan. :) Kyösti: ensivuoden alusta on isku vapaa kaikissa moottoreissa, kuitenki vierasmoottori saa olla vain 1650cc Quote
Guest Posted November 4, 2007 Posted November 4, 2007 Isku: - 69-78mm menee vakioveiveillä, joskin tuolla loppupäässä joutuu työstämään niin veiviä kuin vähän lohkoakin. Ei ole kummoisista työstöistä kiinni ja onnistuu ihan "käsipelissä" . . . Puavo @ www.dwl.fi Heräsi meilenkiinto pidempään iskuun, kun näyttää olevan 69mm ja 76mm samassa hintaluokassa. Tarvitseeko 76mm iskulla työstää lohkoa tai vakioveivejä? 90,5mm 69mm iskuiselle tarkoitettu putkimäntäsetti on jo nurkassa ja lohko avarrettu noille putkille. Menisikö ne korotusrenkaiden kanssa. Quote
mite^ Posted November 4, 2007 Author Posted November 4, 2007 Niin tuo kiinnostaa myös että pelaako 69 iskulle tarkotetut putki/mäntäsarjat 76 tai 78 iskulla, puristusrenkaiden kanssa? Quote
Guest [Henkka] Posted November 5, 2007 Posted November 5, 2007 Niin tuo kiinnostaa myös että pelaako 69 iskulle tarkotetut putki/mäntäsarjat 76 tai 78 iskulla, puristusrenkaiden kanssa? Juu..sama kiinnostais täälläkin :) Quote
Per Jernström Posted November 5, 2007 Posted November 5, 2007 Mulla on 74mm akseli toisessa koneessa ja siinä 69mm iskuisen 90,5 männät. Taisi olla 2-3mm prikkoja alla. Laitoin ekaks jotkut (1,27mm?) prikat pyttyjen alle jolloin dekki jäi noin 0,5mm. Ei uskaltanut kiertää kovin, joten laitoin siihen jälkeenpäin vielä kuparirenkaat kannen alle. Seuraavaan koneeseen tulee 76mm isku ja lyhyet männät. Laskin että joku pitempi kanki saisi dekin kohdalle sopivasti, mutta nyt on se lappu hukassa missä resepti oli. :( Quote
Guest Posted November 5, 2007 Posted November 5, 2007 mulla on 79 X 90.5 ja laitoin 5.5" kanget, ja B-mannat. Hyvin vahan jai shimmattavaa, tolla reseptilla paasi aika likelle sopivaa komboa. Jan Quote
Hebster52 Posted March 28, 2012 Posted March 28, 2012 Miten on jos olis mielessä tehdä kone esim. 76x94 tai 78x94. Onnistuuko tommoisella "69x94" t sylinterin/mäntäsarjalla jos laittas pitemmät kanget? Quote
metake Posted March 28, 2012 Posted March 28, 2012 Miten on jos olis mielessä tehdä kone esim. 76x94 tai 78x94. Onnistuuko tommoisella "69x94" t sylinterin/mäntäsarjalla jos laittas pitemmät kanget? Aika huimat korokerenkaat joudut laittaan jos laitat 78 akselin ja vielä pidemmät kanget. Kuinkahan paljon lyhemmät kanget voi laittaa ilman että osuu mäntä alapäästään kiinni? Quote
JM Posted March 28, 2012 Posted March 28, 2012 Miten on jos olis mielessä tehdä kone esim. 76x94 tai 78x94. Onnistuuko tommoisella "69x94" t sylinterin/mäntäsarjalla jos laittas pitemmät kanget? Onnistuu, tulee kyllä tosi levee kone. 78 ja 5,4 + stroke lienee hiukan vakiokonetta kapeampi (1-2mm). Quote
Hebster52 Posted March 28, 2012 Posted March 28, 2012 Niinpäinhän se onkin... Ajatukset meni vähän ristiin... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.