jonih Posted December 3, 2007 Posted December 3, 2007 (edited) Pannaan tästä omasta viritelmästäkin tarinaa tänne näin jälkikäteen. Vaikka tässä ei vielä loppua olekkaan näkyvissäkään... Eli potilas tosiaankin tollanen -57 ovaali, jonka kanssa puuhastelun aloittelin pikkasen vajaa vuosi sitten. Tavoitteena oli ovaalista saada tieliikenne kelpoinen laitos auton 50v vuoden kunniaksi. Auto oli ollut viimeksi liinkenteessä vuonna -76, jokunen vuosi sitten siis 😃 Lisää kuvia kyseisestä projektista ja sen etenemisestä löytyy tuolta sivuilta, jos joku sattuu tästä kiinnostumaan. Tässä alkuun ennen/jälkeen kuvatuksia: Sitten vähän lyhenneltynä koko tähänastinen rojekti... - Pohjalevy oli kauttaaltaan aika paksun kurakerroksen peitossa. Tässä vähän kuvatuksia miten homma sen kanssa eteni... - Jarrut oli myöskin jostain syystä siinä kunnossa, että niille piti jotain tehdä. Eli kaikki tekniikka jarrujen osalta uusittiin. - Vaihdelaatikko oli myöskin pienen kurakerroksen peitossa. Sille ei tässä vaiheessa tehty muuta kuin kevyt pintapuolinen puhdistus. - Ruostetta ja reikiä riitti ihan riittävästi... - Korin ehostelua. Jossain kohtaa taisi mopo karata käsistä 😃 - Rättikatto tuntui hyvältä idealta, joten sellasen tilasin ja ovalin orkkis katto silputtiin tieltä pois. Tässä sitten loppukesästä ekoilta kruisailuilta muutama kuvatus: Nyt talvenaikana tarkoitus olisi korjata lokareista suurimmat reiät, koska katsastuksessa olivat sitä mieltä, että reikiä autossa ei jostain syyssä saisi olla 😃 Samalla olisi vielä tarkoitus siistiä noin ilma-asennukset ja kenties vähän verhoilla autoa sisältä. Nyt syksyn aikana ei oikeen ole vielä päässyt alkuun tämän kanssa. Uudet renkaat tuli hommattua. Oikeestaan sen takia, että noi edelliset korkeat renkaat ottivat edestä sen verran lokareihin kiini, että autoa ei saanut niin alas kuin oli tarkoitus. Nyt uusilla renkailla autoa saadaan vähän alaspäin. Tässä pari kuvatusta renkaiden vaikutuksesta: Pelkästään lokarit irroittamalla auto tippui noin 5cm ja pohja kolahti maahan. Uusilla renkailla mentiin saman verran miinuksen puolelle. Eli tuo etuakseli tarvinnee myöskin vähän operointia talvenaikana, koska kyntöauraa tästä ei ollut tarkoitus tulla 😃 Tästä jatketaan kunhan ehtii... Edited July 16, 2019 by jonih Quote
Guest KneeDeep Posted December 4, 2007 Posted December 4, 2007 uuuh tää on nätti. mistä hommasit tuon rättikaton ? Quote
jonih Posted December 4, 2007 Author Posted December 4, 2007 Katto tuli mexicosta :D Mutta kun sellanen oli hankintalistalla, niin eipä siinä auttanut. Toimitusaika oli vaan vähän pitkähkö (n. 3kk) kun Havierille oli Paypal vähän hakusessa. No perille katto löysi viimein kuitenkin :D Quote
Guest Damien Posted December 4, 2007 Posted December 4, 2007 Varmaan suht mielenkiintoinen logistinen seikkailu ollut tuolla katolla. Ihastelin tuota räbää kesällä Fun in Finissä Bodomin rannalla. Kerrassaan härski laite, oliko se airbageilla? Joku hemmo sanoi että olis. Quote
mikan Posted December 4, 2007 Posted December 4, 2007 Kerrassaan härski laite, oliko se airbageilla? Joku hemmo sanoi että olis. Pussitusta t. Mika Quote
Guest Posted December 5, 2007 Posted December 5, 2007 millä konstilla sait sisätilasta pellit noin puhtaiks? Quote
Guest -sippo- Posted December 5, 2007 Posted December 5, 2007 siinähän se on nailonlaikka takasivuikkunan alla sisäkuvassa. nm. kokemusta on Quote
jonih Posted December 5, 2007 Author Posted December 5, 2007 Varmaan suht mielenkiintoinen logistinen seikkailu ollut tuolla katolla.Ihastelin tuota räbää kesällä Fun in Finissä Bodomin rannalla. Kerrassaan härski laite, oliko se airbageilla? Joku hemmo sanoi että olis. Itse asiassa katto sitten tuli vähän reilussa viikossa kun Havier vihdoin sai rahat Paypalista ulos ja suostui katon lähettämään. Muutamaan kertaan kyllä kieltämättä meinasi usko loppua kesken =) Juu bägeillä on kuten mikan tossa jo antoi ymmärääkkin. millä konstilla sait sisätilasta pellit noin puhtaiks? Toisiaan nailonlaikka jos toinenkin tuli hinkattua tonne. Sillä lähtee näppärästi jos ei ole ruostetta. Quote
Guest Posted December 5, 2007 Posted December 5, 2007 joo kyllä itselläkin on kokemusta nailonlaikoista kaikki ulkopinnat olen niillä hionut puhtaaksi mietin vaan kun aika hankala nailonilla ahtaisiin paikkoihin päästä ja kun ruostettakin tahtoo olla. Quote
jonih Posted January 17, 2008 Author Posted January 17, 2008 Pitkästä aikaa tullut vähän tämänkin kanssa puuhasteltua. Eli tosiaankin "lupasin" katsastuksessa viimevuonna korjata nuo lokasuojat, koska niissä ei kuulemma jostain syystä saa olla reikiä eikä myöskään teräviä reunoja. Ja näissä ei paljon muuta ollut jäljellä =) Serkkupojan vanhasta kilpurista sain virheettömät lokarit tohon, mutta en niitä nyt kehdannutkaan sitten laittaa paikalleen. Sitten ois tarkoitus vaihtaa uudemman 70-luvun kuplan laatikko tohon. Jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin toi juniksen laatikon etupään korikannake on samanlainen kun ovalissa? Eli vaan vaihtamalla toi juniksen nokkakappale pitäisi laatikon sopia ovalin alle?. Rumpujen kanssa pitää kuulemma käyttää jotain paksuja prikkoja, jotta vetoakselin jenka ylettyy kiristämään rummun. Pitääköhän tämän kailtainen internetfakta paikkansa? Quote
mikan Posted January 17, 2008 Posted January 17, 2008 Kandeisko vetarit ja suojaputket kuitenkin laittaa jostain <-66 lootasta, niin ei raideleveys muuttuis alkuperäistä leveämmäksi. t. Mika Quote
DOODAH Posted January 17, 2008 Posted January 17, 2008 Jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin toi juniksen laatikon etupään korikannake on samanlainen kun ovalissa? Eli vaan vaihtamalla toi juniksen nokkakappale pitäisi laatikon sopia ovalin alle?. Rumpujen kanssa pitää kuulemma käyttää jotain paksuja prikkoja, jotta vetoakselin jenka ylettyy kiristämään rummun. Pitääköhän tämän kailtainen internetfakta paikkansa? ..jep askihomma pitää paikkaansa . Ja vaihtamalla lyhkäset vetarit pysyy rengas syvällä eikä tarvi prikkoja. Quote
-tipi- Posted January 17, 2008 Posted January 17, 2008 Juniksen ja ovaalin etukannakkeet ei oo samanlaisia. Vaan tosiaan juniksen etukannakkeella (ja hockeystikillä) saa tuoreemman lootan ovaaliin orkkispaikalleen. Joni: Näissä lintta vehkeissä kantsii harkita paria juttua: Mäntykiven Sepi tais laittaa tuoreemman lootan sellasenaan tekemällä itse lootan etukiinnikkeen ja korottamalla takakannakkeita, näin loota tuli jonkin verran alkuperäistä ylemmäs -> pienempi camber takapyöriin. Linttavehkeissä taas raideleveyden lisäys takana voi helpottaa, ettei kumi hankaa yläreunastaan sisäloksuun. Rikkojen tarve vähennee käyttämällä tuoreampia 5-pulttirumpuja. Quote
Hebster52 Posted January 17, 2008 Posted January 17, 2008 Jep, oikea tieto on että jotta saat isoviis rummut sopimaan uudempiin vetareihin niin joudut tekemään n. 10mm puslat rummun ja laakerin väliin. Muuten rummut ottaa jarrukilpiin. Lisäksi saatat joutua laittamaan prikat rummun ja mutterin väliin. Nuo uudemmat pitkät vetarit levittävät aika paljon joten saattaa tulla ongelmia löytää isoviis vanteita joilla on sopiva offsetti että käy lokareiden sisään. Mullakin on Hebsterissä pitkät vetarit mutta mun levitetyt orggis splitin 16 tuumaset vanteet on levitetty sisäänpäin joten mahtuu just lokareiden sisään. Quote
Guest Toheltaja Posted January 17, 2008 Posted January 17, 2008 about 10mm käikäle väliin, muuten loppuu pitkästä vetarista jenga ennenku rumpu kiristyy. Tietty voit sorvauttaa spooriosaa veks, ja vetää siihen sorvaten lisää jengaa. Isotöinen, mutta ei jää tyhmiä muttereita ja prikkoja sojottamaan... Quote
jonih Posted January 17, 2008 Author Posted January 17, 2008 Niin nimenomaan haluaisin pidemmät vetarit kun noilla orkkiksilla raapii renkaat sisälokareihin. Mutta toi on sitten huonompi homma jolleivät mahdukkaan enää lokareiden sisään. Tiedä sitten taittuisko noi renkaat sinne lokarin sisään ton camberin myötä. Johan tämä nyt menee arpomiseksi. Juniksen ja ovaalin etukannakkeet ei oo samanlaisia. Vaan tosiaan juniksen etukannakkeella (ja hockeystikillä) saa tuoreemman lootan ovaaliin orkkispaikalleen. Tolla etukannakkeella tarkoitin sitä kumikäikälettä joka tulee laatikon ja rungon väliin. Juniksen nokkakappale ja hockeystick on jo hommattu. Quote
JaniM Posted January 17, 2008 Posted January 17, 2008 30 mm tais per puoli kasvaa pitkillä vetareilla. Quote
Hebster52 Posted January 17, 2008 Posted January 17, 2008 about 10mm käikäle väliin, muuten loppuu pitkästä vetarista jenga ennenku rumpu kiristyy. Tietty voit sorvauttaa spooriosaa veks, ja vetää siihen sorvaten lisää jengaa. Isotöinen, mutta ei jää tyhmiä muttereita ja prikkoja sojottamaan... Toi käikäle pitää nimenomaan laittaa rummun ja laakeripesän väliin sillä muuten rummut ottaa jarrukilpiin Niin nimenomaan haluaisin pidemmät vetarit kun noilla orkkiksilla raapii renkaat sisälokareihin. Mutta toi on sitten huonompi homma jolleivät mahdukkaan enää lokareiden sisään. Tiedä sitten taittuisko noi renkaat sinne lokarin sisään ton camberin myötä. Johan tämä nyt menee arpomiseksi. Minkä levyiset vanteet sulla on? mulla on 6,5 tuumaa leveet. Niillä jää n. 20mm jousilattaan ja menee just lokarin sisään. Yritän etsiä juttu missä mulla oli tarkat tiedot mun vanteiden offsetistä ym. Tais olla ET n. 45 mutta en muista nyt tarkkaan. Quote
-tipi- Posted January 17, 2008 Posted January 17, 2008 Onko sulla vielä orkkis loota paikallaan, mulla ois kyllä 30mm spacereita jolla vois testata miten ulos pyörä tulee. Taitashan tuolla olla tilaa. Quote
jonih Posted January 17, 2008 Author Posted January 17, 2008 Joo paikallaan on orkkis vielä. niin se tais olla 25mm/puoli mitä nuo pidemmät vetarit on pidemmät? Pitääpä koittaa kehittää jostain tollasia testipalikoita sinne väliin. EDIT: Jaah sokeana kirjoiteltu täälä taas =) Tossahan toi ylempänä luki, että 30mm leveämmät. Vanteet on noi 5.5 tuumaa 5-spoket. ET:tä en kyllä muista pitääpä katsoa. Tosiaan ton tipin laittaman kuvan perusteella sitä tilaa saattais ollakkin. Ilmeisesti pakostakin noi leveemmät vetarit venyttää myös jousilaattaa ulommas ton 30mm. Meneeköhän se miten eksoottiseen asentoon ihan ala-asennossa? Quote
Hebster52 Posted January 17, 2008 Posted January 17, 2008 Pitkät vetarit ovat 30mm pitemmät jousilatan ulkopuolella joten ne ei mitenkään muuta jousilatan asentoa vain rummun paikka siirtyy siis ulommaksi. Tässä kuva mun 16x6,5 tuumaiset vanteet pitkillä vetareilla. Ekassa näkyy tuo mitta jousilattaan. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2133.JPG Ja tästä näkee mihin kohtaan nää osuu lokareissa. Tässä ilman konetta joten perä on korkealla. Kun perä laskee niin renkaat uppoaa lokariin. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/5165.jpg Edit: Piti käydä mittaamassa... ET on mun vanteissa n. 43mm. Quote
jonih Posted January 17, 2008 Author Posted January 17, 2008 Suuret kiitokset noista oli suuri apu! Alkaa valkenemaan tämä projekti. Tuleepa ne ulos sieltä, tiukille menee kyllä. Pitää toi ET tarkastella huomenna vanteista. Ei kai se auta kun kokeilla, että miltä se näyttää. Tossa oma härvelini normaali korkeudessa. Aika reunassa se on jo tossakin. Mutta jospa se kääntyy nätisti sinne lokarin sisään. Lokarin yli ei kyllä saisi tulla yläasennossakaan. Quote
Hebster52 Posted January 17, 2008 Posted January 17, 2008 Tossa oma härvelini normaali korkeudessa.Aika reunassa se on jo tossakin. Mutta jospa se kääntyy nätisti sinne lokarin sisään. Lokarin yli ei kyllä saisi tulla yläasennossakaan. Onko tossa vielä lyhyillä vetareilla? Saattaa mennä tiukoille. Tästä kuvasta ehkä näkee paremmin miten mun renkaat istuu lokariin. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2183.JPG Quote
jonih Posted January 17, 2008 Author Posted January 17, 2008 Juu tossa kuvassa on lyhyillä vielä. Tossa kuvassa tosin kori ja kone juuri nostettu paikalleen niin taitaa olla noi renkaat vielä vinossa. Ainakin kun tuota lokarin alareunaa katsoo niin näyttäisi alareunasta olevan aika hyvin jopa sisällä. No turha kai sitä on arpoa ei muutakun kokeilee miltä se näyttää. Melkeen pitää ekana tosiaan jollain spacerilla koittaa tolla orkkis laatikolla kun se on vielä autossa kiini. Quote
Guest valtteri Posted January 18, 2008 Posted January 18, 2008 Kattelin nuo kuvat tuossa läpi. Täähän on ihan törkeän siisti laite. Rakentajalla on selvästi tyylitaju kohdallaan, niin puhdasoppinen peli tämä on. Kymmenen pistettä! Quote
metake Posted January 21, 2008 Posted January 21, 2008 about 10mm käikäle väliin, muuten loppuu pitkästä vetarista jenga ennenku rumpu kiristyy. Tietty voit sorvauttaa spooriosaa veks, ja vetää siihen sorvaten lisää jengaa. Isotöinen, mutta ei jää tyhmiä muttereita ja prikkoja sojottamaan... Toi käikäle pitää nimenomaan laittaa rummun ja laakeripesän väliin sillä muuten rummut ottaa jarrukilpiin Muistin tämän keskustelun kun tein jarruremonttia kuplaan ja vieressä sattu olemaan vanhan mallinen 5-pulttirumpu. Niin kyllä se rummun ulkopuolinen olake on n. 10 mm pidempi uudemmassa, hyvin se vanhempi rumpu sinne paikalleen kolahti, mutta tosiaan ulkopuolelle jäi booreja näkyviin n 10 mm. Tässä mun tapauksessa kylläkin -73:n irssi persus 4-pulttirummuilla, mutta samat rummuthan on svingissä ja irssissä? Tosin minähän nyt en mitään noista 5-pulttisista kuitenkaan ymmärrä... Quote
Hebster52 Posted January 21, 2008 Posted January 21, 2008 Mullahan on KidVrodissakin IRS:in laakeripesät (laikatut tukivarret) ja 5-pultti rummut niissä mutta ne otti jarrukilpiin joten siinä on n. 12mm käikäle rummun ja laakerin välissä. Jos mittaatte noita rumpuja miten syvällä tuo keskiön pinta joka tulee laakeripesää vasten niin se on eri kuin 4-pulttisissa. (Syvempi) ja lisäksi tuo keskiö on matalempi myös ulkopuolelta. En enää muista tarkkoja mittoja mutta tuo tuli mitattua kun minä asensin Hebsteriin -74:sen askin vetareineen. Jolloin päätin hankkia sille kolkin isoviis jarrut taakse. Quote
jonih Posted January 22, 2008 Author Posted January 22, 2008 Tosiaan noiden 5-spokejen ET näytti olevan 12. Otin nyt kuitenkin varastolta vielä toiset lyhyet vetarit työnalle katotaan nyt, että kummat tonne tulee paikalleen. Molemmat on nyt kuitenkin putsattu. Pitää nyt mitata, paljonko noissa vetareissa on eroa vaikka sen varmaan aika moni on jo mitannut aikaisemminkin ja todennut olevan ton 30mm. Ainakin siis metake kun olit tolla vanhalla rummulla mittaillut, niin sen mukaan ei tarviis rummun sisäpuolelle mitään kikkuloita. Tuon mukaan riittäisi siis rummun ulkopuolelle kun tekee prikan. No kohtahan ton sais paikalleen kun saa laatikon tiivisteet ni pääsee kokeilee iha ite =) Täähän on ihan törkeän siisti laite. Rakentajalla on selvästi tyylitaju kohdallaan, niin puhdasoppinen peli tämä on. Kymmenen pistettä! Kiitos vaan kehuista, mistään tyyleistä rakentajalla ei tosin taida olla hajuakaan =) Quote
metake Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Ainakin siis metake kun olit tolla vanhalla rummulla mittaillut, niin sen mukaan ei tarviis rummun sisäpuolelle mitään kikkuloita. Tuon mukaan riittäisi siis rummun ulkopuolelle kun tekee prikan. No kohtahan ton sais paikalleen kun saa laatikon tiivisteet ni pääsee kokeilee iha ite =) En varsinaisesti mitannut, enkä kiristänyt sitä rumpua paikalleen, kunhan kokeilin ja siinä silmään pisti tuo ulkopuolisen olakkeen mittaero. En edes tiedä minkä ikäisestä tuo 5-pulttirumpu on, ja kuten sanoin en noista 5-pulttisista mitään ymmärrä, joten en edes tiedä onko niitä erilaisia ;) Quote
Hebster52 Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Ainakin siis metake kun olit tolla vanhalla rummulla mittaillut, niin sen mukaan ei tarviis rummun sisäpuolelle mitään kikkuloita. Tuon mukaan riittäisi siis rummun ulkopuolelle kun tekee prikan. No kohtahan ton sais paikalleen kun saa laatikon tiivisteet ni pääsee kokeilee iha ite =) En varsinaisesti mitannut, enkä kiristänyt sitä rumpua paikalleen, kunhan kokeilin ja siinä silmään pisti tuo ulkopuolisen olakkeen mittaero. En edes tiedä minkä ikäisestä tuo 5-pulttirumpu on, ja kuten sanoin en noista 5-pulttisista mitään ymmärrä, joten en edes tiedä onko niitä erilaisia ;) Näitä on eri malleja. Oliko sun silee ns. pre-57 rumpu: Vai ns. "kukkarumpu" 58-67? Quote
jonih Posted January 22, 2008 Author Posted January 22, 2008 Juu tuo olikin tiedossa, että näitä on erilaista. Mulla on toi sileä rumpu eli käsitykseni mukaan ahtaampi noista. Quote
metake Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Ja se millä mä testasin oli tuollainen "kukkarumpu". Quote
-tipi- Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 No siis ->57 oli hihnat jotkut tyylin 25mm leveet. '58 eteenpäin sitten levemmät. '58-'65 ei ollu alunperin kukkaa rummussa, mutta muuten mitoiltaan sama. Quote
jonih Posted January 22, 2008 Author Posted January 22, 2008 Juu mulla ainakin -65:ssa on vielä noi sileet rummut mutta oiskohan tosinaan olleet vähän leveemmät. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.