JaakkoS Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 Mistä löytyis asiallisia autosähkö liittimiä? Olen lopen kyllästynyt puristettaviin "normi" muovihattuisiin abikoihin, jotka ei välttämättä pysy kiinni. Löytyiskö jostain liittimiä joita vois esim. juottaa suoraan kiinni johtoon tms, tai liittimiä jossa olis ns. näppärä vedonesto ? joka estäis johtojen ennenaikaisen irtoamisen. Haittaa ei olis vaikka kestäis kosteuttakin. Yleensä olen tehnyt niin, että poistan abikosta muovihatun ja olen juottanut sitten johdon kiinni liittimeen ja sitten kuristesukka päälle. Tämä toimii kyllä, mutta hiton hidasta kun on paljon duunattavaa.. kysymys B jos löytyy hyviä liittimiä..niin mistä niitä voi ostaa ? Quote Link to comment
Marko Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 Juottaminen kannattaa unohtaa, hapettuu herkästi. Puristeliitos paras, abiko on hyvä kunhan hommaa niihin oikeesta työkalukaupasta kunnon pihdit eikä yritä puristaa niillä paskoilla mitä on paketissa mukana. Abikot sellassii missä ei oo sitä muovia, kutistesukka vaan päälle ja sitä versiota mistä tulee liima ulos kun sen lämmittää. Quote Link to comment
JaakkoS Posted January 22, 2008 Author Share Posted January 22, 2008 mulla on just sellaiset kunnon abikopihdit mallia lukittavat, sekä tavallinen versio..ja sitten ns. sorkkapihditkin löytyy..mutta ongelma on se, molemmat kaikki pihdit puristaa johdon länäksi. ja jossain vaihdeessa johto irtoaa tai katkeaa puristetusta kohdasta ei hyvä! hapettuminen ei ole ongelma, juotoksia voidaan lakata.. ja hapettuu se alumiinikin niissä abiko liittimissäkin. pitäis keksiä jotakin parenpaa.. militari liittimiä? lentokone teollisuudesta? tai raskaan kaluston tai jotain? Quote Link to comment
Marko Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 liitin on tinattua kuparia, liitos on oikeilla pihdeillä tehtynä erittäin vahva ja kestävä eikä murjo johtoa rikki. etsit sellaisia abikoita missä on suoraputki mihin johto työnnetään ja sitten momenttipihdit jolla puristat. Pyöreä holkki menee 8-kulmaiseksi kun se on puristettu. Työkalutuonti ainakin ennen myi noita pihtejä ja varmaan löytyy liittimiäkin, myös wurthilta saattaa löytyä. Quote Link to comment
NO H2O Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 Johto liittimeen juottamalla -> kutistesukka liimalla paikalleen niin että kutistesukasta tulee "vedonpoistin"? Olisko tuommoisesta viritelmästä mihinkään? Täh... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 Kyllä se abiko on vaan toiminu vallan mainiosti kun on kunnon työkaluilla tehny. Jos pihti puristaa liian tiukasti, pitää sitä ehkä säätää. Noista kun noita säätöjäkin paremmista löytyy. Quote Link to comment
JaakkoS Posted January 22, 2008 Author Share Posted January 22, 2008 Abikot sellassii missä ei oo sitä muovia, kutistesukka vaan päälle ja sitä versiota mistä tulee liima ulos kun sen lämmittää. mitäs nää kuvan sitten on, jos ei abikoita..? täh? Quote Link to comment
Guest veewee Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 abikoitahan nuokin on, mutta ne paremmat on ilman tuota muoviosaa Quote Link to comment
Marko Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 Noi on just niitä peltipaskoja joilla ei tee mitään :D Quote Link to comment
JaakkoS Posted January 22, 2008 Author Share Posted January 22, 2008 nonii..tätä heataan, kun kuvan kaltaisiin olen kyllästynyt.. eli minkähän näköisii ovat "ne" hyvät liittimet? Quote Link to comment
Marko Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 http://www.kenttuotteet.fi/Sahkokorjaus.htm Tuolla on jotain. Quote Link to comment
JaakkoS Posted January 22, 2008 Author Share Posted January 22, 2008 tätä olen aina harrastanut, mutta hidasta niin hidasta.. Johto liittimeen juottamalla -> kutistesukka liimalla paikalleen niin että kutistesukasta tulee "vedonpoistin"? Olisko tuommoisesta viritelmästä mihinkään? Täh... Quote Link to comment
JaakkoS Posted January 22, 2008 Author Share Posted January 22, 2008 myydäänkö noita missään vähittäin tavallisella kadun tallaajalle? http://www.kenttuotteet.fi/Sahkokorjaus.htm Tuolla on jotain. Quote Link to comment
Guest veewee Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 Näin jossain jotain lämmitettäviä liittimiä. Nimi oli joku finsco tms... Oli ihan pätevän näköisiä. Quote Link to comment
Marko Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 http://www.kenttuotteet.fi/esitteet/Katalogi%202006.pdf Tosta sivulta 72 eteenpäin näkyy tarkemmin. Kysymällä selviää varmaan jälleenmyyjä. Quote Link to comment
Ketsa Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 Syyllistyin kanssa tinaamiseen vuosia "hyvin" tehdessä... Satuin sitten kerran näkemään saabistin tekemässä sähkökytkentöjä aidoilla abiko- liittimillä ja kunnon lukittuvilla pihdeillä -> omat motonet liittimet ja pihdit roskiin ja homma alkoi onnistumaan meikäläiseltäkin hankittuani kunnon pihdit ja selvittyäni aitojen Abiko- liittimien hintojen aiheuttamasta järkytyksestä. http://www.abiko.com/ Quote Link to comment
Marko Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 Nyt aletaan olla ytimessä :D Quote Link to comment
Fileas Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 http://www.jaoy.com/misc/asennustarvikkeet.pdf (edit: huom. sivu 5 tässäkin) Osoitteet/numerot viimeisellä sivulla. Quote Link to comment
JaakkoS Posted January 22, 2008 Author Share Posted January 22, 2008 elvistä kehiin... pieni nettisurffailu.. kun asiasanat löydetty kiitos! näitä ajattelin kokeilla / tilata. http://www.veku.net/index.php?cPath=42_75 http://www.veku.net/ Quote Link to comment
Guest veewee Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 elvistä kehiin... pieni nettisurffailu.. kun asiasanat löydetty kiitos! näitä ajattelin kokeilla / tilata. http://www.veku.net/index.php?cPath=42_75 http://www.veku.net/ Mikä HELV#TTI noissakin maksaa noin v¤tusti! Quote Link to comment
metake Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 Eieieieiiii... nyt ollaan kyllä menossa merta edemmäs... unohda abikot, tinattavat, lämmitettävät ja kaikki vastaavat pa*kat. Ja älä tinaa niitä ainakaan, liitoksesta tulee oikeasti paljon huonompi tinaamalla, ja lopuksi katkeaa tinauksen juuresta, usko pois. Oikea ratkaisu on hankkia liittimiä jotka ovat yläpuolelta avonaisia, ikäänkuin U. Ja niihin sopivat pihdit. Tämä liitin puristaessa kääntää nuo U:n sakarat 180 astetta ja tuloksena on tismalleen sellainen liitos kuin OEM-johdoissakin on. Koetan löytää kuvan selventämään asiaa. Ja näissä liittimissä ei ole mitään muoviholkkikikottimia, haluttaessa sitten kutistesukka päälle. Omat pihtini ostin Bebekiltä tampereelta eikä ole minuuttiakaan tarvinnut katua. Edit: kuva löytyikin helposti, tuosta ja sivu 5: http://www.wurthelektronik.fi/materiaal ... itin02.pdf Ja sivun 6 alareunassa näkyy millaista jälkeä noilla liittimillä saa aikaan. Quote Link to comment
Guest veewee Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 Noita Metaken linkin mukaisia minäkin tarkoitin tuossa ekassa postauksessa, mutta luulin niidenkin olevan abikoja ja ihmettelin, kun en mistään löytänyt kuvaa niistä. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 Työpaikallani on käyttöön soveltuvia liittimiä. Löytyy urosta/naarasta, suoraa/kulmaa. Jopa kotelon kanteen upotettavaa, johdoilla ja ilman Tinattava versio). Liittimiä on siis irrallaan, mutta myös valmiilla paistetuila kaapeleilla. Liitäntä tyypeissä on ns veitsi-liitintä ja perinteisempää ruuviliitosta tarjolla. Kotelona muovista tai häiriöalttiimpaan paikkaan metallista. Sitten on kahta eri pistoke tyyppiäkin, ei voi laittaa ristiin. Kätevää jos on 2kpl 4napasta liitintä vierekkäin, esim ruisku boksin jatkona, ja liittimet ei saa mennä koneen irrotuksen yhteydessä ristiin. Suomessa on ainakin 1kpl kuplia joissa tulee megaruutan kaapelit tällä tavalla * Koje vastakkeet tuliseinässä (mega hattuhylyn puolella) * Ja kaapeleissa M12 liittimet, jotka menee koneen ruiskulle ** Nää on teollisuuteen tarkotettuja, mutta soveltuvat autopuollekkin; * Jos amppeerit on alle 4A / pinni * Jännite (muistaakseni) alle 40V * Jos yhdestä liittimestä ajetaan max 4 pinniä läpi * Jos kaapelin neliöt on 0,25-0,75 haarukassa * Jos IP 67 riittää * Jos kaapelin d on max 9mm *** Edit-1 Näköjään linkit menny peffalleen yön aikana, mystistä Tuossa toimiva linkki yhteen versioon Pikaliitin Mosa M12 *** Edit-2 Ohessa kuvia aiheesta Kojevastake tuliseinään: (3-napanen) Systeemin eri variaatioita: *** Speksatkaa mitä tarvitaan ja monta, niin mä hinnottelen =) Quote Link to comment
Lasse Posted January 23, 2008 Share Posted January 23, 2008 Vai ei saa tinata... Lienee sitten kaikki eletroniikkakin paskaa. Eikö nekin jotenkin ole tinattu siihen piirilevyyn kiinni? Jos johto on murtunut tinauksen vierestä niin minkähän laatuisesta johdosta on kyse? Kuinka kuumaksi se lämmitetty? Toi eristämätön liitinjärjestelmä on hyvä. Tosin satunnaiselle sähkärille tulee aikalailla ns. aloituskustannuksia. Jos liittimiä haluaa tutkailla Tampereen seudulla niin Joukon Autoon vaan hypistelemään. Sieltä saa hyviä liittimiä ynnä työkaluja. Quote Link to comment
Marko Posted January 23, 2008 Share Posted January 23, 2008 Vai ei saa tinata... Lienee sitten kaikki eletroniikkakin paskaa. Eikö nekin jotenkin ole tinattu siihen piirilevyyn kiinni? Jos johto on murtunut tinauksen vierestä niin minkähän laatuisesta johdosta on kyse? Kuinka kuumaksi se lämmitetty? Electroniikan piirilevyissa kontaktipinnat on lakattu hapettumien ehkäisemiseksi, autokäytössä voi myös lakata mutta mekaaninen rasitus rapistaa lakat pois. Hapettuminen tekee just sen että se katkeaa tinauksen vierestä, siinä ei johdon laadulla ole mitään tekemistä. Quote Link to comment
Lasse Posted January 23, 2008 Share Posted January 23, 2008 Johdot kyllä pitäisi pyrkiä asentamaan niin, ettei niille tulisi mekaanista rasitusta = huollisesti. Itse en ole tuota hapettumista nähnyt minään ongelmana johdoissa vaikka joitakin aikoja tuli touhuttua veneidenkin kanssa. Tinaamisen kanssa eniten tulee virheitä joko liian kylmissä joutoksissa tai siten on kärvennetty niin, että eristeetkin on palaneet. Hyvä kolvi olisi kova sana. Quote Link to comment
Marko Posted January 23, 2008 Share Posted January 23, 2008 Johdot kyllä pitäisi pyrkiä asentamaan niin, ettei niille tulisi mekaanista rasitusta = huollisesti. Siinäpä haastetta, pitäis ensin keksii värinätön auto :D Quote Link to comment
mikan Posted January 23, 2008 Share Posted January 23, 2008 Electroniikan piirilevyissa kontaktipinnat on lakattu hapettumien ehkäisemiseksi, autokäytössä voi myös lakata mutta mekaaninen rasitus rapistaa lakat pois. Mites kun nykyautot on täynnä tietsikoita ja piirilevyjä, niin johtuuko sähköviat juurikin tuosta lakkojen irtoamisesta ja hapettumisesta? Eikös tinatessa muodostu metallien välille sähköpari ja epäjalompi hapettuu pois? Kuparijohto on lähempänä jalometallia kuin tina ja lyijy: http://fi.wikipedia.org/wiki/Jalometalli t. Mika Quote Link to comment
Lasse Posted January 23, 2008 Share Posted January 23, 2008 No jos johdot kiinnittää esim koriin asiallisesti niin aika vatkain saa kone olla, että johdot liittimistänsä irtoilee. Tai jos näin käy, niin sanoisin, että silloin vika on muualla kuin liittimissä tai liitostekniikassa. No epäjalo joo. Mutta käytännössä harvoin näkee sellaisia olosuhteita autoissa, että hapettuminen olisi tässä tapauksessa ongelma. Etenkin jos tinauksen päällä on kutistesukka tms. suojaus. Mutta kuten tuossa totesin, tuo eristämätön liitos oikeilla pihdeillä on hyvä systeemi. Mutta luulisin, että tinaus on parempi kuin huono "abiko" huonoilla pihdeillä tehtynä. Jostakin syystä johtuen näitä huonoja abikoliitoksia näkee eniten..... Quote Link to comment
Count Posted January 23, 2008 Share Posted January 23, 2008 Mites kun nykyautot on täynnä tietsikoita ja piirilevyjä, niin johtuuko sähköviat juurikin tuosta lakkojen irtoamisesta ja hapettumisesta? Tiedä sitten lasketaanko nykyautoksi enää kun uusimmatkin ovat jo kymmenvuotiaita, mutta esim. volvo 850:ssä on tyyppivikana abs-yksikön juotosten murtuminen purkin sisältä. Efektinä sitten polttelee abs-valoa ja ilmoittelee olemattomasta anturiviasta. Hoitona purkki auki ja uudelleentinailut ja lakkaukset tai sitten siniseltä tiskiltä uusi purkki. Quote Link to comment
Guest Posted January 23, 2008 Share Posted January 23, 2008 Takasin alkuperäseen aiheeseen, en jaksanu avata jokasen linkkejä mutta autokäyttöön AMPin Supersealit on erittäin asiallisia ja vesitiiviitä, joskin aika hintavia jos vertaa noihin apikoihin. Ei välttis jokasen varaosatiskin peruskamaa mutta löytyy kyllä monesta paikkaa kotimaastaki. Quote Link to comment
Marko Posted January 23, 2008 Share Posted January 23, 2008 No tuo juotos ongelma uusissa on aika yleinenkin varsinkin VAG konsernin autojen penkinlämmittimissä. Järestään jokainen murtunut liitoskohdasta. Ihan uusimmissa jo lie korjattu ongelma. Quote Link to comment
Guest Posted January 23, 2008 Share Posted January 23, 2008 Useastakin juotettavasta lahteesta kuullut ettei juotosliitoksia saisi tehda autoihin/lentokoneisiin jne. sahkoliittimiin. Katkeaa just juotoksen tyvesta piuha. Olen kylla nahnytkin nain tapahtuvan. Quote Link to comment
Guest veewee Posted January 23, 2008 Share Posted January 23, 2008 Useastakin juotettavasta lahteesta Heh! Quote Link to comment
Guest Forsbacka Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 Vai ei saa tinata... Lienee sitten kaikki eletroniikkakin paskaa. Eikö nekin jotenkin ole tinattu siihen piirilevyyn kiinni? Jos johto on murtunut tinauksen vierestä niin minkähän laatuisesta johdosta on kyse? Kuinka kuumaksi se lämmitetty? Periaatteessa monisäikeisiä johtimia ei saisi tinata. Johtimen taipuilu tärinässä aiheuttaa sen, että tinauksen rajaan tulee rasituspiste, josta säikeet vähitellen katkeavat. Mitä ohuemmat säikeet, sitä innokkaampia katkeamaan. Autopiuhoissa on aika paksut, mutta jos nyt yritetään oikein viimeisen päälle tehdä, niin ehkä tuokin on hyvä tiedostaa. Elektroniikkateollisuudessa ja erityisesti kulutuselektroniikassa ei ole enään vuosiin tinattu mitään johtimia suoraan levylle. Kaikki on liittimillä. Piensarjat yms spesiaali tientenkin erikseen. Silloinkin yleensä käytetään yksisäikeistä johdinta. Kulutuselektroniikassa yksittäisiä johtoja vältetään muutenkin, kuin ruttoa. Quote Link to comment
JaakkoS Posted January 24, 2008 Author Share Posted January 24, 2008 kiitos vinkeistä. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted August 12, 2008 Share Posted August 12, 2008 Oheesa linkit esitteisiin, kun unehtu laittaa aikasemmin Täältä liittimet ja läpiviennit (PDF alle 2 megaa) http://www.murrelektronik.fi/pdf/A4luet ... op-lop.pdf Tuolta liittimet joissa olis valmiiksi kaapelia mukana (PDF n. 4megaa) http://www.murrelektronik.fi/pdf/A1luet ... it-lop.pdf En ala hinnoittelee noita erikseen tähän, rivejä tulis satoja. Kun löydät mitä haluat, niin laita maili täydellisellä tyypillä: petteri.valtonen[ätwät]murrelektronik.fi Pääsen tyypillä hinnottelemaan & vastaamaan maililla. Ainoat toimitustavat ovat noudettuna käteisellä Lahdessa Murren varastosta tai ennakkomaksulla postilla. Murren kuittiin saat sen nimen kuin haluat. Quote Link to comment
Per Jernström Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 Täytyypä yhtyä keskusteluun juotoksista. Mun kokemus on, että juotetut monisäikeiset johdot menee helposti poikki heti juotoksen juuresta jos johto pääsee liikkumaan. Oikein puristetuilla abikoilla ongelmaa ei yleensä ole. Ilmeisesti samanlaista pisterasitusta ei tule. No, oli melkoinen yllätys kun Megasquirtprojektiani varten purin -86 mallisesta Ford Sierrasta ruiskusuuttimien johtosarjan ja huomasin sen olleen juottamalla kasaanväsätty. Ja hyvin oli toiminut 20 vuotta. Tosin kaikki liittimet oli kyllä "crimpattuja", eli juotokset olivat keskellä johtoa. Kaikki juotokset olivat suojattu erkkarilla mutta sitten koko paketti oli pakattu vesitiiviisti suojaputkeen. Juotokset olivat kyllä hieman hapettuneet mutta vain päällisin puolin. Eli kyllä juotoksetkin toimii kunhan johto ei liiku juotoksen läheisyydessä. Tosin oikein puristettu liitin on varmempi. Yksi liitinvalmistaja kertoi miten paremmissa liittimissä on pehmeämpi kerros (lyijytinaa, kun lyijyä vielä sai käyttää) ja kun liittimen puristaa kasaan saadaan aikaan kaasutiivis liitos liittimen ja kaapelin välillä. Valtosella hienot liittimet. Täytyy tsekata kuinka ison satsin tarvii veneeseen. Quote Link to comment
iiroh Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 Saiskos palata tälläiseen ikivanhaan aiheeseen. Haluaisin vähän samaa kuin mitä tässä oli aikanaan haettu ja joista Metake erityisesti mainitsi. Eli normi-abikon tyylisiä mutta parempia liittimiä, joissa ei sitä eristysmuovia. Eli just tollainen liitin jossa U-muotoinen ura johon kuorittu johto ja sitten asiaankuuluvilla kunnollisilla pihdeillä krimpataan kiinni. Eli kuten vanhempien autojen OEM-liittimet. Mistä näitä liittimiä ja pihtejä saa ? En löytänyt netistä hakemalla. Voisko joku valaista. Kaikilla muilla on jo ja mulla ei kaikkien näiden autoharrastusvuosien jälkeen ? Nyt iski pintaan kun harrasteautosta irtosi kerralla 12 maadotusjohdon nippu korista..... Quote Link to comment
x-pj Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 Kyllä noita suojaamattomia liittimiä löytyy ihan biltemasta ja motonetistä https://www.motonet.fi/fi/kategoria/364/485589/Lattaliittimet Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.