Jump to content

astetta asiallisempia sähkö liittimiä


Recommended Posts

Posted

Mistä löytyis asiallisia autosähkö liittimiä?

 

Olen lopen kyllästynyt puristettaviin

"normi" muovihattuisiin abikoihin, jotka ei välttämättä pysy kiinni. Löytyiskö jostain liittimiä joita vois esim. juottaa suoraan kiinni johtoon tms, tai liittimiä jossa olis ns. näppärä vedonesto ?

joka estäis johtojen ennenaikaisen irtoamisen.

Haittaa ei olis vaikka kestäis kosteuttakin.

 

Yleensä olen tehnyt niin, että poistan abikosta muovihatun ja olen juottanut sitten johdon kiinni liittimeen ja sitten kuristesukka päälle.

Tämä toimii kyllä, mutta hiton hidasta kun on paljon duunattavaa..

 

kysymys B

jos löytyy hyviä liittimiä..niin mistä niitä voi ostaa ?

Posted

Juottaminen kannattaa unohtaa, hapettuu herkästi. Puristeliitos paras, abiko on hyvä kunhan hommaa niihin oikeesta työkalukaupasta kunnon pihdit eikä yritä puristaa niillä paskoilla mitä on paketissa mukana.

 

Abikot sellassii missä ei oo sitä muovia, kutistesukka vaan päälle ja sitä versiota mistä tulee liima ulos kun sen lämmittää.

Posted

mulla on just sellaiset kunnon abikopihdit mallia lukittavat, sekä tavallinen versio..ja sitten ns. sorkkapihditkin löytyy..mutta ongelma on se, molemmat kaikki pihdit puristaa johdon länäksi.

ja jossain vaihdeessa johto irtoaa tai katkeaa puristetusta kohdasta

ei hyvä!

hapettuminen ei ole ongelma, juotoksia voidaan lakata.. ja hapettuu se alumiinikin niissä abiko liittimissäkin.

 

pitäis keksiä jotakin parenpaa.. militari liittimiä? lentokone teollisuudesta?

tai raskaan kaluston tai jotain?

Posted

liitin on tinattua kuparia, liitos on oikeilla pihdeillä tehtynä erittäin vahva ja kestävä eikä murjo johtoa rikki.

 

etsit sellaisia abikoita missä on suoraputki mihin johto työnnetään ja sitten momenttipihdit jolla puristat. Pyöreä holkki menee 8-kulmaiseksi kun se on puristettu. Työkalutuonti ainakin ennen myi noita pihtejä ja varmaan löytyy liittimiäkin, myös wurthilta saattaa löytyä.

Posted

Johto liittimeen juottamalla -> kutistesukka liimalla paikalleen niin että kutistesukasta tulee "vedonpoistin"? Olisko tuommoisesta viritelmästä mihinkään? Täh...

Guest Mika Raussi
Posted

Kyllä se abiko on vaan toiminu vallan mainiosti kun on kunnon työkaluilla tehny. Jos pihti puristaa liian tiukasti, pitää sitä ehkä säätää. Noista kun noita säätöjäkin paremmista löytyy.

Posted

 

Abikot sellassii missä ei oo sitä muovia, kutistesukka vaan päälle ja sitä versiota mistä tulee liima ulos kun sen lämmittää.

 

 

mitäs nää kuvan sitten on, jos ei abikoita..?

täh?

Posted

abikoitahan nuokin on, mutta ne paremmat on ilman tuota muoviosaa

Posted

nonii..tätä heataan, kun kuvan kaltaisiin olen kyllästynyt..

eli minkähän näköisii ovat "ne" hyvät liittimet?

Posted

tätä olen aina harrastanut, mutta hidasta niin hidasta..

 

 

Johto liittimeen juottamalla -> kutistesukka liimalla paikalleen niin että kutistesukasta tulee "vedonpoistin"? Olisko tuommoisesta viritelmästä mihinkään? Täh...
Posted

Näin jossain jotain lämmitettäviä liittimiä. Nimi oli joku finsco tms... Oli ihan pätevän näköisiä.

Posted

Syyllistyin kanssa tinaamiseen vuosia "hyvin" tehdessä...

Satuin sitten kerran näkemään saabistin tekemässä sähkökytkentöjä aidoilla abiko- liittimillä ja kunnon lukittuvilla pihdeillä -> omat motonet liittimet ja pihdit roskiin ja homma alkoi onnistumaan meikäläiseltäkin hankittuani kunnon pihdit ja selvittyäni aitojen Abiko- liittimien hintojen aiheuttamasta järkytyksestä.

 

http://www.abiko.com/

Posted

Eieieieiiii... nyt ollaan kyllä menossa merta edemmäs... unohda abikot, tinattavat, lämmitettävät ja kaikki vastaavat pa*kat. Ja älä tinaa niitä ainakaan, liitoksesta tulee oikeasti paljon huonompi tinaamalla, ja lopuksi katkeaa tinauksen juuresta, usko pois.

 

Oikea ratkaisu on hankkia liittimiä jotka ovat yläpuolelta avonaisia, ikäänkuin U. Ja niihin sopivat pihdit. Tämä liitin puristaessa kääntää nuo U:n sakarat 180 astetta ja tuloksena on tismalleen sellainen liitos kuin OEM-johdoissakin on. Koetan löytää kuvan selventämään asiaa. Ja näissä liittimissä ei ole mitään muoviholkkikikottimia, haluttaessa sitten kutistesukka päälle. Omat pihtini ostin Bebekiltä tampereelta eikä ole minuuttiakaan tarvinnut katua.

 

Edit: kuva löytyikin helposti, tuosta ja sivu 5: http://www.wurthelektronik.fi/materiaal ... itin02.pdf

 

Ja sivun 6 alareunassa näkyy millaista jälkeä noilla liittimillä saa aikaan.

Posted

Noita Metaken linkin mukaisia minäkin tarkoitin tuossa ekassa postauksessa, mutta luulin niidenkin olevan abikoja ja ihmettelin, kun en mistään löytänyt kuvaa niistä.

Posted

Työpaikallani on käyttöön soveltuvia liittimiä.

Löytyy urosta/naarasta, suoraa/kulmaa. Jopa kotelon kanteen upotettavaa, johdoilla ja ilman Tinattava versio).

Liittimiä on siis irrallaan, mutta myös valmiilla paistetuila kaapeleilla.

Liitäntä tyypeissä on ns veitsi-liitintä ja perinteisempää ruuviliitosta tarjolla.

Kotelona muovista tai häiriöalttiimpaan paikkaan metallista.

 

Sitten on kahta eri pistoke tyyppiäkin, ei voi laittaa ristiin. Kätevää jos on 2kpl 4napasta liitintä vierekkäin, esim ruisku boksin jatkona, ja liittimet ei saa mennä koneen irrotuksen yhteydessä ristiin.

 

Suomessa on ainakin 1kpl kuplia joissa tulee megaruutan kaapelit tällä tavalla

* Koje vastakkeet tuliseinässä (mega hattuhylyn puolella)

* Ja kaapeleissa M12 liittimet, jotka menee koneen ruiskulle

 

**

 

Nää on teollisuuteen tarkotettuja, mutta soveltuvat autopuollekkin;

 

* Jos amppeerit on alle 4A / pinni

* Jännite (muistaakseni) alle 40V

* Jos yhdestä liittimestä ajetaan max 4 pinniä läpi

* Jos kaapelin neliöt on 0,25-0,75 haarukassa

* Jos IP 67 riittää

* Jos kaapelin d on max 9mm

 

***

Edit-1

Näköjään linkit menny peffalleen yön aikana, mystistä

 

Tuossa toimiva linkki yhteen versioon Pikaliitin Mosa M12

 

***

 

Edit-2 Ohessa kuvia aiheesta

 

Kojevastake tuliseinään: (3-napanen)

747895_LB_02_FB.EPS.jpg

 

Systeemin eri variaatioita:

pr3044.jpg

pr4682.jpg

pr1383.gif

 

***

 

Speksatkaa mitä tarvitaan ja monta, niin mä hinnottelen =)

Posted

Vai ei saa tinata...

 

Lienee sitten kaikki eletroniikkakin paskaa. Eikö nekin jotenkin ole tinattu siihen piirilevyyn kiinni?

 

Jos johto on murtunut tinauksen vierestä niin minkähän laatuisesta johdosta on kyse? Kuinka kuumaksi se lämmitetty?

 

Toi eristämätön liitinjärjestelmä on hyvä. Tosin satunnaiselle sähkärille tulee aikalailla ns. aloituskustannuksia.

 

Jos liittimiä haluaa tutkailla Tampereen seudulla niin Joukon Autoon vaan hypistelemään. Sieltä saa hyviä liittimiä ynnä työkaluja.

Posted
Vai ei saa tinata...

 

Lienee sitten kaikki eletroniikkakin paskaa. Eikö nekin jotenkin ole tinattu siihen piirilevyyn kiinni?

 

Jos johto on murtunut tinauksen vierestä niin minkähän laatuisesta johdosta on kyse? Kuinka kuumaksi se lämmitetty?

 

 

Electroniikan piirilevyissa kontaktipinnat on lakattu hapettumien ehkäisemiseksi, autokäytössä voi myös lakata mutta mekaaninen rasitus rapistaa lakat pois.

 

Hapettuminen tekee just sen että se katkeaa tinauksen vierestä, siinä ei johdon laadulla ole mitään tekemistä.

Posted

Johdot kyllä pitäisi pyrkiä asentamaan niin, ettei niille tulisi mekaanista rasitusta = huollisesti.

 

Itse en ole tuota hapettumista nähnyt minään ongelmana johdoissa vaikka joitakin aikoja tuli touhuttua veneidenkin kanssa.

 

Tinaamisen kanssa eniten tulee virheitä joko liian kylmissä joutoksissa tai siten on kärvennetty niin, että eristeetkin on palaneet. Hyvä kolvi olisi kova sana.

Posted
Johdot kyllä pitäisi pyrkiä asentamaan niin, ettei niille tulisi mekaanista rasitusta = huollisesti.

 

Siinäpä haastetta, pitäis ensin keksii värinätön auto :D

Posted

 

Electroniikan piirilevyissa kontaktipinnat on lakattu hapettumien ehkäisemiseksi, autokäytössä voi myös lakata mutta mekaaninen rasitus rapistaa lakat pois.

 

Mites kun nykyautot on täynnä tietsikoita ja piirilevyjä, niin johtuuko sähköviat juurikin tuosta lakkojen irtoamisesta ja hapettumisesta?

 

Eikös tinatessa muodostu metallien välille sähköpari ja epäjalompi hapettuu pois? Kuparijohto on lähempänä jalometallia kuin tina ja lyijy: http://fi.wikipedia.org/wiki/Jalometalli

 

t. Mika

Posted

No jos johdot kiinnittää esim koriin asiallisesti niin aika vatkain saa kone olla, että johdot liittimistänsä irtoilee. Tai jos näin käy, niin sanoisin, että silloin vika on muualla kuin liittimissä tai liitostekniikassa.

 

No epäjalo joo. Mutta käytännössä harvoin näkee sellaisia olosuhteita autoissa, että hapettuminen olisi tässä tapauksessa ongelma. Etenkin jos tinauksen päällä on kutistesukka tms. suojaus.

 

Mutta kuten tuossa totesin, tuo eristämätön liitos oikeilla pihdeillä on hyvä systeemi. Mutta luulisin, että tinaus on parempi kuin huono "abiko" huonoilla pihdeillä tehtynä.

 

Jostakin syystä johtuen näitä huonoja abikoliitoksia näkee eniten.....

Posted

Mites kun nykyautot on täynnä tietsikoita ja piirilevyjä, niin johtuuko sähköviat juurikin tuosta lakkojen irtoamisesta ja hapettumisesta?

 

Tiedä sitten lasketaanko nykyautoksi enää kun uusimmatkin ovat jo kymmenvuotiaita, mutta esim. volvo 850:ssä on tyyppivikana abs-yksikön juotosten murtuminen purkin sisältä. Efektinä sitten polttelee abs-valoa ja ilmoittelee olemattomasta anturiviasta. Hoitona purkki auki ja uudelleentinailut ja lakkaukset tai sitten siniseltä tiskiltä uusi purkki.

Posted

Takasin alkuperäseen aiheeseen, en jaksanu avata jokasen linkkejä mutta autokäyttöön AMPin Supersealit on erittäin asiallisia ja vesitiiviitä, joskin aika hintavia jos vertaa noihin apikoihin. Ei välttis jokasen varaosatiskin peruskamaa mutta löytyy kyllä monesta paikkaa kotimaastaki.

Posted

No tuo juotos ongelma uusissa on aika yleinenkin varsinkin VAG konsernin autojen penkinlämmittimissä. Järestään jokainen murtunut liitoskohdasta. Ihan uusimmissa jo lie korjattu ongelma.

Posted

Useastakin juotettavasta lahteesta kuullut ettei juotosliitoksia saisi tehda autoihin/lentokoneisiin jne. sahkoliittimiin. Katkeaa just juotoksen tyvesta piuha. Olen kylla nahnytkin nain tapahtuvan.

Guest Forsbacka
Posted
Vai ei saa tinata...

 

Lienee sitten kaikki eletroniikkakin paskaa. Eikö nekin jotenkin ole tinattu siihen piirilevyyn kiinni?

 

Jos johto on murtunut tinauksen vierestä niin minkähän laatuisesta johdosta on kyse? Kuinka kuumaksi se lämmitetty?

 

Periaatteessa monisäikeisiä johtimia ei saisi tinata. Johtimen taipuilu tärinässä aiheuttaa sen, että tinauksen rajaan tulee rasituspiste, josta säikeet vähitellen katkeavat. Mitä ohuemmat säikeet, sitä innokkaampia katkeamaan. Autopiuhoissa on aika paksut, mutta jos nyt yritetään oikein viimeisen päälle tehdä, niin ehkä tuokin on hyvä tiedostaa.

 

Elektroniikkateollisuudessa ja erityisesti kulutuselektroniikassa ei ole enään vuosiin tinattu mitään johtimia suoraan levylle. Kaikki on liittimillä. Piensarjat yms spesiaali tientenkin erikseen. Silloinkin yleensä käytetään yksisäikeistä johdinta. Kulutuselektroniikassa yksittäisiä johtoja vältetään muutenkin, kuin ruttoa.

  • 6 months later...
Posted

Oheesa linkit esitteisiin, kun unehtu laittaa aikasemmin

 

Täältä liittimet ja läpiviennit (PDF alle 2 megaa)

http://www.murrelektronik.fi/pdf/A4luet ... op-lop.pdf

 

Tuolta liittimet joissa olis valmiiksi kaapelia mukana (PDF n. 4megaa)

http://www.murrelektronik.fi/pdf/A1luet ... it-lop.pdf

 

En ala hinnoittelee noita erikseen tähän, rivejä tulis satoja.

 

Kun löydät mitä haluat, niin laita maili täydellisellä tyypillä:

petteri.valtonen[ätwät]murrelektronik.fi

Pääsen tyypillä hinnottelemaan & vastaamaan maililla.

 

Ainoat toimitustavat ovat noudettuna käteisellä Lahdessa Murren varastosta tai ennakkomaksulla postilla.

Murren kuittiin saat sen nimen kuin haluat.

Posted

Täytyypä yhtyä keskusteluun juotoksista. Mun kokemus on, että juotetut monisäikeiset johdot menee helposti poikki heti juotoksen juuresta jos johto pääsee liikkumaan. Oikein puristetuilla abikoilla ongelmaa ei yleensä ole. Ilmeisesti samanlaista pisterasitusta ei tule.

No, oli melkoinen yllätys kun Megasquirtprojektiani varten purin -86 mallisesta Ford Sierrasta ruiskusuuttimien johtosarjan ja huomasin sen olleen juottamalla kasaanväsätty. Ja hyvin oli toiminut 20 vuotta. Tosin kaikki liittimet oli kyllä "crimpattuja", eli juotokset olivat keskellä johtoa. Kaikki juotokset olivat suojattu erkkarilla mutta sitten koko paketti oli pakattu vesitiiviisti suojaputkeen. Juotokset olivat kyllä hieman hapettuneet mutta vain päällisin puolin.

 

Eli kyllä juotoksetkin toimii kunhan johto ei liiku juotoksen läheisyydessä. Tosin oikein puristettu liitin on varmempi. Yksi liitinvalmistaja kertoi miten paremmissa liittimissä on pehmeämpi kerros (lyijytinaa, kun lyijyä vielä sai käyttää) ja kun liittimen puristaa kasaan saadaan aikaan kaasutiivis liitos liittimen ja kaapelin välillä.

 

Valtosella hienot liittimet. Täytyy tsekata kuinka ison satsin tarvii veneeseen.

  • 8 years later...
Posted

Saiskos palata tälläiseen ikivanhaan aiheeseen. Haluaisin vähän samaa kuin mitä tässä oli aikanaan haettu ja joista

Metake erityisesti mainitsi. Eli normi-abikon tyylisiä mutta parempia liittimiä, joissa ei sitä eristysmuovia. Eli just tollainen liitin jossa U-muotoinen

ura johon kuorittu johto ja sitten asiaankuuluvilla kunnollisilla pihdeillä krimpataan kiinni. Eli kuten vanhempien autojen OEM-liittimet.

 

Mistä näitä liittimiä ja pihtejä saa ? En löytänyt netistä hakemalla. Voisko joku valaista. Kaikilla

muilla on jo ja mulla ei kaikkien näiden autoharrastusvuosien jälkeen ? Nyt iski pintaan kun harrasteautosta irtosi

kerralla 12 maadotusjohdon nippu korista.....

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...