Jump to content

1600:sen Piristys


Recommended Posts

Sama homma tehtiin nyt dwl kisakoneeseenkin, eli 0-dekki ja kuparirikat, tosin piti laittaa 1.6 -milliset kun kansien korjauksen jälkeinen plaanaus pienenti palotilan 52cc:hen. Puristussuhde nyt 9.9, ihan sopiva endurancekäyttöön eikös jees sanos bene gergikin (muut speksit löytyyp urhonajot.fi -sivustolta)

 

Puavo @ dwl.fi

Link to comment
Ottaako kukaan kantaa gene bergin suosittelemiin puristussuhteisiin? :D N. 6,9-7:1 jos kone on mieto, ja ärhäkämpi, niin 7,3:1 max

 

Varmaan ihan toimiva 92 oktaanisella..

 

Gene oli pahasti metsassa noiden puristussuhteiden kanssa.

Liian alhainen puristussuhde heikentaa moottorin hyotysuhdetta ja palotapahtuma ei ole taydellinen. Aiheuttaa jopa ylikuumenemista aaritapauksissa! :)

 

Puristussuhteesta ei voi sanoa yhtaan mitaan, tietamatta muita moottorin spekseja, esim. jo mainittuja nokan arvoja.

 

Alle 7:1 puristussuhdetta ei parane laittaa mihinkaan VW ilmajaahykoneeseen, missaan olosuhteissa. (ellei ole kyseessa joku omituinen turboviritys)

 

Vakio puristukset tehtaalta on olleet luokkaa 7.3:1 - 7.4:1 joka on suuniteltu toimimaan milla tahansa kuravedella mita kehitysmaista loytyy.

 

EDIT: liian alhainen puristussuhde aiheuttaa myos huonoa tyhjakayntia, laiskaa kaasuun vastaamista, ja kaasuttimia on vaikeampi saataa.

 

 

Jan

Link to comment
http://www.cbperformance.com/Feb2007c.asp

 

 

 

Tuossa vertailussakin Clyde Bergin koneessa on vain 7.0:1 puristussuhde, mutta IDAt ja W125+1.4 keinut ja ihme ja kumma, ei enään vakiokansiin perustuvia virikansia, kuten bergin kataloogissa , esim "GB865" , vaan CB:n 044 kansiin perustuvat kannet.

 

Ja jai jumboksi.... :)

 

Tosin nuo moottorit eivat olleet minusta erityisen vertailukelpoisia.

Link to comment

on täällä "ei genenkään maa"llakin tehty kovia koneita ja tehdään edelleen.eräs härmän "gene" ajoi aikoinaan rallicrossia 411 mallin volsulla.koneen koko oli 2.4l ja tehoa 240 hv,eikä siinä koneessa päällisin puolin mitään ihmeellistä ollut.jotkut varmaan muistaa genestä puhutaan.

Link to comment

Muuten miks täällä suomessa on kaikissa volsuissa ihan tajuttomat kaasarit esim 48ida ja 40idf melkein kaikissa ja sitte sanotaan että ei niillä nurkka solexeilla pääse yli 100hp? ja sitten kun lukee muun mailman turinaa ja tariaa niin ne ajelee semmoisilla aika kovia vartti aikoja...

Link to comment

Eiköhän tuo oo ennemminkin niin että Lowbugget kaveri on poikkeus tällä planeetalla, ja tuplat ensin mieleen tuleva kaasari vaihtoehto 99,99% virimoottoria suunnittelevalle.

 

Kattoo vaikka Sweitsin poikien kalustoa niin tuplat o harvase koneessa. Ranskan jepellä 1776cc 48 IDA:t

 

Pierre-François' 1776 with 48IDAs and an Engle W125 cam started with a 116hp power output. Later the day he gave it another try but removed the fanbelt. The result: almost 133hp!

 

22.jpg

 

Ja alkuperäistä aihetta sivuten:

 

Thanks to some decent head work, a wild cam and 10.5 CR, the dyno showed an impressive 105hp figure. Remember, the engine is a 1600cc only!

 

13.jpg

Link to comment
Ei kai kellään ole 48 idoja 1600cc koneessa? Vaparissa siis.

Olenkohan nähnyt vain unta, mut joskus muistan nähneeni historic -rallikuplan, jossa oli 48 IDAt ja ainakin papereiden mukaan 69x85,5 moottori.?

 

edit. Välttämättä eivät olleet nelikasit, mutta IDAt kuitenkin..

Link to comment
http://www.cbperformance.com/Feb2007c.asp

 

 

 

Tuossa vertailussakin Clyde Bergin koneessa on vain 7.0:1 puristussuhde, mutta IDAt ja W125+1.4 keinut ja ihme ja kumma, ei enään vakiokansiin perustuvia virikansia, kuten bergin kataloogissa , esim "GB865" , vaan CB:n 044 kansiin perustuvat kannet.

 

Ja jai jumboksi.... :)

 

Tosin nuo moottorit eivat olleet minusta erityisen vertailukelpoisia.

 

Kyllä on surkee kone, ei voi muuta todeta, tehoakin vain 172 hp ja vääntöä 220 Nm. Suomesahan tuon kokoisista katukoneista on yleensä sentään saatu jopa 160 hp, väännöistä puhumattakaan ;)

Link to comment

Mietin vaan sitä että aikös tommosilla ylikokoisilla kaasuttimilla onnistuta aika hyvin pudottamaan virtaus nopeuksia? jos mietitään että yksi kurkku hoitaa n:450 kuutioita joka on aika vähän 48milliselle...

mutta kun ei tiedä minkä kokoinen kurkku tuolla sitten oikeasti on ?

Link to comment

Olen kerran nähnyt kyseisen auton kisassa, ja täytyy sanoa että oli varsin väkevän tuntuinen vekotin. Type 4 tuossa kait oli, eikös kyseisen moottorin alakerta ainakin joiltain osin ole nykyään yhden varsin ripeän splitin takaluukussa?

 

 

on täällä "ei genenkään maa"llakin tehty kovia koneita ja tehdään edelleen.eräs härmän "gene" ajoi aikoinaan rallicrossia 411 mallin volsulla.koneen koko oli 2.4l ja tehoa 240 hv,eikä siinä koneessa päällisin puolin mitään ihmeellistä ollut.jotkut varmaan muistaa genestä puhutaan.
Link to comment
Olenkohan nähnyt vain unta, mut joskus muistan nähneeni historic -rallikuplan, jossa oli 48 IDAt ja ainakin papereiden mukaan 69x85,5 moottori.?

 

edit. Välttämättä eivät olleet nelikasit, mutta IDAt kuitenkin..

 

Tuskin unta, olen minäkin sellaisen nähnyt, ja myös ralliautossa kiinni olleen 1600cm2 nelostyyppiin perustuvan SuperVeen mosan jossa ko. kaasuttimet.

 

Tuossa mielenkiintoinen linkki, ei näköjään osanneet noi Porschen äijät mitään verrattuna suomalaisiin jokkisvirittäjiin... Täällähän saadaan 65 heppaa enemmän ihan tuosta vaan :)

http://www.1302super.com/page35.html

Link to comment
Guest Toheltaja

taitaa mäntsälän rallimiehetkin vetää 02S:llä 1,6 litran koneella IDA tuplien kera. Eerola & Raitanen meinaan. Muistelen moiset hutlarissa nähneeni joskus

Link to comment

Tämä voi olla todella vanhaa tietoa, mutta jos teillä on kirja nimeltä "how to hot rod volkswagen engine", niin siinä oli viriviri 1679cc koneessa testattu eri kaasuttimia, solex PII 40, weber dcnl, IDA, holley bugspray jne.

 

IDA:t 35mm sisäkurkuin tuotti tehoa enemmän vain 6000 kierroksen jälkeen :D

 

Tuo solexhan on porsche 912:sen ja 356 super 90 koneesta tuttu.

Link to comment
Guest Toheltaja

PIIt o vitun kalliit ostaa (ku kattoo markkinahintoja), ja huonot säätää. On meinaan läpät vielä irrallisilla akseleillaan keskenään ruuvattavissa. Lisäks vielä eri imusarjan pulttijaolla ku weberit ja lortot

 

nim. kerran sellaiset oli, ja olen iloinen ettei ole enää...

Link to comment

normaali 85.5 putkisrj, normivent.kannet, kunnon jouset/tassit(keitele), puristus 10korville, 40 pystyveber/45 pystydellorto keskelle,oikea nokka-akseli,ns. käärmeenpesä putkisto riittäväl ulostulolla, takaan 100 hv.

mitä tekemistä vauhtipyörän painolla on hevosvoimien kans???

t. timo l

Link to comment
Guest HanttaP

Tehoa voi nostaa kierrosluvulla, kuten Eerolan kuplassa, siitä en sen enempää tiedä. Porsche Salzburg vei moottorit säädettäviksi Weberin tehtaalle, ei 46 idat muuten asettuneet säätöihin. Alkuperäisissä ralliautoissa ei kyllä mitään normaalia putki-mäntäsarjaa käytetty. Itsellä sellainen KS:n takomäntäsarja oli käytössä ja lopuksi heitin roskikseen. Vähän tietysti harmitti myöhemmin.

Link to comment

Miksi keskelle yksi kaasari? tuplilla vääntöalue ja käyttäytyminen paljon parempi.

 

 

Miksi 85,5 putkimäntäsarja? Koska isommat putkimäntäsarjat ovat lähes samanhintaisia, tosin vaativat lohkon ja kannen avarruksen, mutta vaiva on pieni hyötyyn nähden. En suosittelis missäännimessä 87 / 88mm slip in mäntäsarjoja, vaan 88mm paksuseinämäisiä, 90.5mm, 92mm paksuseinämäisiä tai 94mm .

Link to comment

Oikeastaan tuota kaasuttimen runkoa mielenkiintoisempi asia on tuo sisäkurkun koko.

 

Voihan olla, että ylisuurella ringolla ja sitten sopivalla sisäkurkulla on jotakin merkitystä ilman virtaukseen kaasuttimessa tietyllä kierrosnopeudella tms. jotakin ufoa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...