Jump to content

Mielipiteitä tietyistä moottorinosista, gallupin tapaista :)


Recommended Posts

Eli millaisia mielipiteitä teillä on kyseisistä osista, kokemusta jne. Itselleni suurin osa näistä osista edustavat sellaista mitä en ostaisi.

 

 

-full circle kampiakselit

 

-aftermarket valuteräskampiakselit

 

-ns. hd-öljypumppu jossa suodatinjalka

 

-super tin pellit sylinteriputkien alle. Olen kuullut että kyseisiä peltejä on käytetty vain type3:sissa erilaisen puhallinsysteemin takia.

 

 

-lisäöljypohja suodattimella

 

 

-loiskelevy

 

-eteen viety öljynjäähdytin ilman että kone olisi kuivasumppuvoitelun omaava

 

-teflontulpat männäntappien lukituksessa

 

-pultattavat venttiilikopat

 

-Leveäpohjaiset ns. bigfoot nostajat (mikä helvetin hyöty ylim. pinta-alasta jos nokka ei käytä sitä ylim. pinta-alaa)

 

 

-progressiivinen 1 x weber tms keskellä

 

 

-Rantakirppujen tms. erillispakoputkistot, 4-piippuinen pakosarjavaimenninyhdistelmä

Link to comment

-full circle kampiakselit

 

Turhaa, ensin lisataan vastapainot yhdelle puolelle ja sitten lisataan viela lisaa painoa vastakkaiselle puolelle, joloin vastapainojen hyoty kumoutuu.

Tuloksena vain lisaa pyoritettavaa massaa joka on epatasapainossa.

 

 

-aftermarket valuteräskampiakselit

 

Mietoon koneeseen varmaan ihan jees.

 

 

-ns. hd-öljypumppu jossa suodatinjalka

 

Turhake. Kuumassa paikassa filtteri ja kanavat ahtaat, ja veemaisen sotkuiset filtterinvaihdot

 

 

-super tin pellit sylinteriputkien alle. Olen kuullut että kyseisiä peltejä on käytetty vain type3:sissa erilaisen puhallinsysteemin takia.

 

Niin minakin.

 

 

-lisäöljypohja suodattimella

 

 

Lisaoljypohja jees, joissain tilanteissa, mutta oljypumpun imupuolelle ei MISSAAN nimessa saa laittaa vastusta. MIta likaisempi suodatin, sita hankalampi pumpun on imea oljya!

 

 

-loiskelevy

 

Ihan jees, ei valttamatta huimaa hyotya mutta ei haittaakaan. Muutaman lisaseinan kun hitsailee siihen niin hyoty hiukan paranee.

Tulee korkeanostoisten nokkien kanssa yhteentormays, leikattava aukot nokkaa varten.

 

-eteen viety öljynjäähdytin ilman että kone olisi kuivasumppuvoitelun omaava

 

Turhan pitkat letkut, kyll ase pitaa toimia takapaassakin. Useimmat lisajaahdyttimet on vaarin perustein asennettu. Ala jaahdyta ylikuumenevan koneen oljya, ota mieluummin selvaa miksi se ylikuumenee ja korjaa vian aiheuttaja. Lisajaahdytys vain jaahdyttaa oljya, mutta kuumana kayvat osat kayvat tai pyrkivat kaymaan yha kuumana.

 

 

-teflontulpat männäntappien lukituksessa

 

Jotkut on raportoineet sylinterin seinissa naarmuja noista??? LIsaksi keraavat oljya manantapin sisaan eika vuoda sita helposti ulos, oljyn massa aiheuttaa epatasapainoa. (Poratkaa ainakin kunnon valumareiat teflontulppiin)

 

-pultattavat venttiilikopat

 

Bling Bling. Hyvat varmaan ok, halpoja ei kannata ostaa. Pantakiinnitetisessa sailyy jousipannan ansiosta jannitys koko ajan.

Ei oo vakiotyypista pantakiinnitysta parempaa.

 

 

-Leveäpohjaiset ns. bigfoot nostajat (mikä helvetin hyöty ylim. pinta-alasta jos nokka ei käytä sitä ylim. pinta-alaa)

 

Niin, ainoastaan lisapainoa jota nimenomaan halutaan vahentaa. Turhakkeet.

 

 

-progressiivinen 1 x weber tms keskellä

 

 

Hyvin vaikea saada saatoihin, parhaimmillaankin vain siedettava tulos. Pakko saataa liian rikkaalle. Hyvin toimiva imusarjan lammitys on ehdoton. Mieluummin halvat tuplat nurkkiin.

 

 

-Rantakirppujen tms. erillispakoputkistot,

 

Onhan ne hienon nakoiset, mutta ei silla saada putkistoa optimoitua. Kylal se kone niillakin KAY, paa-asia etta kiilta ja on hianot.

 

 

- 4-piippuinen pakosarjavaimenninyhdistelmä

 

Naita on erilaisia. Vakiokoneessa toimii jotenkuten, mutta virtaus on aivan pain helvettia mihinkaan virikoneeseen.

 

Jan

Link to comment

No, aftermarket valuteräsakselit menee nyt miedossa alle 90hv koneessa..ehkä, ei kokemusta, mutta taottu on aina taottu, ja onneks nykyään ei hinta päätä huimaa.

 

loiskelevy tuntuu sinänsä turhalta kun ns. nokka-akseli laakso jo hieman toimii sellaisena, ei tietenkään täydellisenä. Ensimmäistä konetta kasatessa muuten moinen loiskelevy oli todella tiukka asentaa, melkein nokat raapi sitä. ja lisä-öljypohja on melkein pakollinen tehokkaampaa konetta tehtäessä, ei 2,5 litraa öljyä ole mikään riittäävä määrä virikoneessa.

 

Kanavat öljypumppusuodatin yhdistelmässä vaikuttava silmämääräisesti aika ahtailta ja jyrkiltä, ja mun mielestä myös suodatin aika kuumassa paikassa.

 

Fullcircle kampuran kuvaili todella hyvin bugfuel.

 

Myöskään ei pidä imupuolelle laittaa mitään suodatinta vastukseksi, mutta siivilä tietty olis hyvä, samantapainen kuin "oikeissa" moottoreissakin on, mutta liika on liikaa. sen sijaan lisäöljypohjat on hyvä keksintö.

 

Pultattavat venakopat, musta tuntuu että ne vaan vuotaa herkästi. venttiilikopan tiiviste paisuu ja kutistuu moottorin lämpötilojen mukaan, ja pultti pitää vain tasalujuudella venakoppaa kiinni.

Link to comment

-ns. hd-öljypumppu jossa suodatinjalka

 

** Löytyy nykyisestä moottorista. Hyvin on toiminut.

 

-super tin pellit sylinteriputkien alle. Olen kuullut että kyseisiä peltejä on käytetty vain type3:sissa erilaisen puhallinsysteemin takia.

 

** Tulee seuraavaan moottoriin. Mikä näissä on huonompaa kuin ilman näitä?

 

-loiskelevy

 

** Oli edellisessä moottorissa. En huomannut mitään negatiivista vaikutusta.

 

-pultattavat venttiilikopat

 

** On nykyisessä moottorissa, ei vuoda.

 

-Rantakirppujen tms. erillispakoputkistot, 4-piippuinen pakosarjavaimenninyhdistelmä

 

** Nykyisessä moottorissa 2 kpl 2-1 pakosarjaa/putkea. Ääntä riittää! :-)

 

t. Mika

Link to comment
kyl noi t3 pellit tarkotettu t3. empiiriset tutkimuksethan on osottanu lämpöjen nousuu moisilla jos ne t1 jäähyyn tungetaan.

 

Onko empiirisiä tutkimuksia kirpun tapauksessa? Mulla kun ei ole tietenkään niitä t1:n normaaleja alapeltejä eikä lämmönvaihtimia.

 

t. Mika

Link to comment

Unohuspellithän siullakin Mikan varmaan on, nehän noilla "super tin":eillä korvataan. Jos mie en ihan väärin muista, niin nuo vaikuttaa siihen "tasapainoon" että minkä verran ilmaa menee sylintereille ja minkä verran kansille, ja jommin kummin ne oli - joko päästää lisää ilmaa sylintereille (=kansilta pois) tai toisinpäin, ei voi muistaa.

 

Mie mietin kans aikani näitä "turhakkeita", ei tullu muuta mieleen kuin kenties tämmöset:

 

- "Isolaippa" -käärmeenpesä vrt tavan "pikkulaippa".

 

Voi olla että ei vastusta niin paljoa mutta se 4-1 imutahtien aikaansaama "scavenge" -ilmiö tuskin on isolaippasessa niin suuri kuin pienemmässä. Ja noissa pitkä-kollektorisissa "merged"-putkissahan siellä on oikeen sellanen komea pyramiidi jolla sitä imua ja virtausta vissiin houkutellaan, ja ne on järestään pienemmillä laipoilla kun nuo "isolaippa" -halppiskärmekset

 

- Pallopäiset venansäätöruuvit

 

Ei muuten mutta kun ne pallerot pitää aina ruuvarilla tai kynnellä käännellä oikein päin asentaessa, enkä nyt niin mene vannomaan liekkönää noista mitään hyötyäkään. Eri asia sit kunnon tassut tai rullat.

 

- Ampeeri- ja volttimittarit kojetauluun

 

Ihan kiva mutta tartteeko näitä oikeesti? Huomaa sen muutenkin jos lataus on rikki :)

 

- Veden lämpötilamittari, glykoli, paisuntasäiliö ym.

 

No näähän on ihan joutavia.

 

 

Puavo

Link to comment

itellä kirppu ja vaihdoin ns. 2kpl putkia yhteen käärmepesäsarjaan niin tehon muutoksen huomas kyllä. Tehoalue ehkä siirtyi ylemmille kierroksille, mutta muuten käynti tasoittui ja parani joten kokonaisuudessaan koko kierrosalue käyttäytyminen parani!!

Myös käytän hd-pumppua suodattimella ja en ole huomannut mitään kielteisiä vaikutuksia!! ja vielä lisäksi edessä on lisälauhdutin joka sekin pelaa hyvin. Ainut mikä pitää tehdä jos pistää lauhduttimen niin muuttaa tehokkaampi öljypumppu...vakio ei jaksa kierrättää kunnolla. Itellä tippu lämmöt (mittarista seurattuna) n. 15 astetta kun vaihdoin vakion tilalle suurtehopumpun enkä tehnyt mitään muuta muutosta!!

Link to comment
Unohuspellithän siullakin Mikan varmaan on, nehän noilla "super tin":eillä korvataan. Jos mie en ihan väärin muista, niin nuo vaikuttaa siihen "tasapainoon" että minkä verran ilmaa menee sylintereille ja minkä verran kansille, ja jommin kummin ne oli - joko päästää lisää ilmaa sylintereille (=kansilta pois) tai toisinpäin, ei voi muistaa.

 

Jos omalla järjettömyydellä pitäis päätellä, niin super tin peltien kanssa ilma virtaa helpommin kansille kuin ilman peltejä. Kaikkinensa pyttyjen jäähdytys on aika erilaista vakio kuplassa jossa on kaikki alapellit ja lämmönvaihtimet kuin kirpussa jossa ei ole paljoa peltiä juuri missään. Katsotaan sitten kuinka käy ja minkälaisia lukemia kinkkumittari öljyn lämpöjen osalta ilmoittaa.

 

t. Mika

Link to comment

Eli millaisia mielipiteitä teillä on kyseisistä osista, kokemusta jne. Itselleni suurin osa näistä osista edustavat sellaista mitä en ostaisi.

 

 

-full circle kampiakselit

 

++kaverilla oli joskus jokkiskoneessa täyspyöreä akseli ja oli kuulemma parhaita 87 koneita mitä on ikinä ollut. mutta se nyt voi taas johtua monestakin asiasta. ittekin aijon kokeilla tälläistä kuhan aika on sille kypsä. itte perustelisin sen sillä että mopoissakin tämän tyyppinen akseli on ja ne jaksavat kuutioihinsa nähden mennä hyvin ja jopa kiertääkkin. näissähän on pienempi pyörintävastus mitä esim vastapainoissa?

 

-ns. hd-öljypumppu jossa suodatinjalka

 

++tollasta en laittas, uskoisin että erillisellä jalalla sais paremman. toki vaatii vähän enempi rakentamista. juurikin tuon lämmön takia

 

-loiskelevy

 

++uskoisin että tästä on enemmän hyötyä kuin haittaa. ainakin kilpamoottoreissa niitä käyttävät.

 

-eteen viety öljynjäähdytin ilman että kone olisi kuivasumppuvoitelun omaava

 

++ miten olisi järkevin tapa toteuttaa auton sisätilojen lämmitys tällälailla öljykiertoisena??

 

-Leveäpohjaiset ns. bigfoot nostajat (mikä helvetin hyöty ylim. pinta-alasta jos nokka ei käytä sitä ylim. pinta-alaa)

 

++nostajathan ovat vastinpinnaltaan hieman kuperat uutena. en näe mitään hyötyä. ja se paino on moottorin osissa myrkkyä (pl. kampiakseli)

 

-progressiivinen 1 x weber tms keskellä

 

++tuo on kaiketi jotain köyhien juttuja (polttoaineen säästönä) en pistäisi omaan moottoriin, ennemmin jotkut luistikaasuttimet jos sitä kurkun halkaisija pitää muuttua. ja vaikkei pitäisikään=)

 

 

toki toiset tykkää tyttäristä ja toiset ei.. omakohtaisia kokemuksia ei ole vain näitä ajatuksia=)

Link to comment
Yleisesti ottaen alkuperäinen käytetty alkuperäinen osa on parempi kuin uusi tarvike. Eli jos vaan voi valita, niin tuolla politiikalla on edetty hyvin kokemuksin.

 

Sä ostat liian halvalla niitä tarvikkeita ;)

Link to comment
Kiinalaiset pantakiinnitteiset venakoppa imitaatiot.

 

2002bif%20002.jpg

 

 

No, miksi sitten käytät kiinalaisia pantakiinnitteisiä venakoppia, kai löytyy ehjiä orkkisvenakoppia, tai edes jotain brasiliaisia ;)

 

 

Ei vuoda kun laittaa tiivisteen kiinni liimalla venakoppaan, kannen puolelle en itse laita liimaa.

 

Mitään koreita venttiilikoppia ei ehkä kannata laittaa kun venakopat on hetkessä likaiset sijaintipaikasta johtuen.

Link to comment

noita pellin kappaleita on noissa jokkismoottoreissa käytetty ja on pätevä konsti. mutta en kyllä silti jättäis liimaamatta tiivisteitä venttiilikoppaan.

 

moottorin huohotuksella tai sen puutteella on varmasti oma vaikutuksensa noitten tiivisteiden ja öljyjen sisässä pysymiseen? eli on varmasti hyväksi tehdä venttiilikoppiin riittävän (?) kokoiset huohotusletkunpaikat. ja yrittää saada sinne jonkunlainen alipainekin aikaiseksi.

Link to comment
Tai sitten hitsaa pienet pellinpalat venakopan sisälle ettei tiiviste pääse pullahtamaan koppaan sisälle, tälläisen yhden nuevon minä olen saanut.

 

 

Tata kikkaa olen menestyksella kayttanyt minakin

Link to comment
No, miksi sitten käytät kiinalaisia pantakiinnitteisiä venakoppia, kai löytyy ehjiä orkkisvenakoppia, tai edes jotain brasiliaisia ;)

 

No eipä ole tullut kuuteen vuoteen käytettyäkään. Noi tais olla 1kk kiinni kun kiilsivät komiasti ja sain ilmasiks, miksikähän...

Link to comment
Yleisesti ottaen alkuperäinen käytetty alkuperäinen osa on parempi kuin uusi tarvike. Eli jos vaan voi valita, niin tuolla politiikalla on edetty hyvin kokemuksin.

 

Sä ostat liian halvalla niitä tarvikkeita ;)

 

Jep, hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa.

Link to comment
Guest vilho

Pauterin säätöruuvit ovat onttoja. Jos tekee Bergin suosittelemat urat nostajaan, öljyt menee suoraan venttiilikoppaan. Siis koko ajan, x8.

 

Pauterilta saa tilauksesta myös "sokeita", mutta sitten tarvinnee järjestää öljyä venttiileille jotenkin muuten? Normaalistihan öljyä menee yläkertaan vain kun alempi ura nostajasta on kanavan kohdalla.

Link to comment
Joo, se siis haukkasee tuplamäärän öljyä tönäreitä varten?

 

Ei tuplamaaraa, vaan lahes 100% nostajan liikeradasta aikaisemman vaatimattoman 10% luokkaa olevan suihkauksen sijaan.

 

Jan

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...