Jump to content

Ilmaista virtausmittausta


Guest marko jääskeläinen

Recommended Posts

Guest marko jääskeläinen

Nyt kun ajokausi on monelta loppu ja moottorin menee hultoon niin Jääskeälinen mikkelistä tarjoaa kaikille jotka ovat asiasta kiinnostuneita niin ILMAISEN kannen virtaus mittauksen tämän vuoden loppuun.Koskee vain ilmajäähdytteisiä moottoreita 1kpl per ukko

tällä on tarkoitus saadan herätettyä vw miehiä niin stripille kuin kadulle.

Mukaan venat+lukot+retainerit

Yhteydet ovat puh 040-7277455 tai nikun@luukku.com

t-jääskleäinen

Link to comment

iso käsi markolle! täytyy kyllä todeta edelleen ettei ilman virtauspenkkiä viimesen päälle kansien tekemisestä tule mitään.

 

omat vakiokansista kaivetut 42 / 35.5 kannet oli parhaimmillaan:

 

Imu:

13mm nostolla 151,9hp

 

Pako:

13mm nostolla 155hp.

 

Mitattu 28 jalkapaunan vesipatsaalla.

 

Pakopuoli oli huomattavasti paremmin toimiva kuin imu, kuten lukemistakin näkyy. Pakopuolen virtaus kasvaa lähes lineaarisesti alkaen 7mm nostolla 60% 13mm 76%:iin. Kun imupuolella virtaus putoaa kympin nostolla jo vain 110hp. Imupuolta pitäisi avittaa paineella, joten tästä siis kivat turbokannet vaikkapa 200hp moottoriin kunhan vaihdetaan ensin ohjurit.

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

28 on melko korkea mittausmäärä , omassa virtauspenkissäni olen käyttänyt pienempää lukemaa .

Isolla mittauslukemalla saa paremmat mittaustulokset ?

 

Jos imupuolen teoreettinen lukema on pelkällä sylinterikannella ilman apuosia 160 hp. niin sellaisilla T1 kansilla olisi voittanut JM-Suomenmestaruuden esim. v.1996 .

Jos imukanava ja venttiili ovat järkevän kokoisia niin 170 hp:n ylittäminen em.tavalla on erinomaisen hyvä tulos.

Link to comment

 

Jos imupuolen teoreettinen lukema on pelkällä sylinterikannella ilman apuosia 160 hp. niin sellaisilla T1 kansilla olisi voittanut JM-Suomenmestaruuden esim. v.1996

 

 

 

Paitsi jos parempi /röyhkeämpi kuski heikommilla kansilla puskee väkisin ohi :D Ei se tehokkain aina voita... LOL

 

 

Jan

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Niin , jos edellämenevä jarruttelee ja takana tulee "Skoda" jonka kuljettaja ei jarruttele.

JM:ssa on paljon kuljettajia jotka asuvat jarrupolkimen päällä.

 

Totuus on kuitenkin , että JM tasoisen T1 moottorin syl.kansien teorettiset hp:t eivät ole yli 170 .

Paitsi eräs nimeltä mainitsematon rakentaja , joka saa 35,5mm. imupuolelta 170 hp. ilman virtausmittausta vakiokannesta tehtynä n.70 eur. kustannuksilla.

En ole kyllä itse koskaan päässyt mittaamaan sellaista kantta , se kiinnostaisi , koska en pysty sellaista tekemään , enkä minäkään ole kansien rakentajana amatööri , jos aletaan tekemään "huippukansia".

Link to comment
Jos imupuolen teoreettinen lukema on pelkällä sylinterikannella ilman apuosia 160 hp. niin sellaisilla T1 kansilla olisi voittanut JM-Suomenmestaruuden esim. v.1996 .

 

Noista Nylundin kansien historiasta... Ne on otettu taltee nopeasta JM- autosta 90-luvun loppupuolella. Tämän jälkeen on seetit ja ohjurit vaihdettu, volvosta peräisin olevat venttiilit korvattu bukpakin rosterivenoilla. Nylundin aikana kannet on sitten vasta kairattu isommille putkille sopiviksi.

Link to comment

Kun laitteet on kalibroitu Superflow penkin mukaan, niin tietääkseni silloin käytetään juuri 28" vesipatsasta. Tällöin mittaustuloksista voi luotettavasti laskea teoreettiset heppamäärät. Marko varmaan osaa kertoa paremmin...

 

Virtauspenkeissä on varmaan eroja vielä enemmän kuin tehodynoissa, mutta tärkeintähän tässä on että voi verrata samalla tavalla mitattuja kansia. Ja jos tekee muutoksia niin mittaus jälleen samalla tavalla. Absoluuttisilla lukemilla ei ole paljon merkitystä, tulokset näkyy sitten käytännössä...

 

 

Tommin kansiin verrattuna mulla lähti virtaamaan jo paljon pienemmillä nostoilla, eli 10 mm:llä 172hv pako ja 180hv imu sekä 9 mm:llä 168hv molemmat. Toki lähtökohtakin hieman eri kuin vakiokansilla. Harmi ettei samalla onnistunut mun vakiokansista täyttöhitsaamalla tehtyjen 42/37:n mittaaminen.

 

t. Mika

Link to comment
Niin , jos edellämenevä jarruttelee ja takana tulee "Skoda" jonka kuljettaja ei jarruttele.

JM:ssa on paljon kuljettajia jotka asuvat jarrupolkimen päällä.

 

Totuus on kuitenkin , että JM tasoisen T1 moottorin syl.kansien teorettiset hp:t eivät ole yli 170 .

Paitsi eräs nimeltä mainitsematon rakentaja , joka saa 35,5mm. imupuolelta 170 hp. ilman virtausmittausta vakiokannesta tehtynä n.70 eur. kustannuksilla.

En ole kyllä itse koskaan päässyt mittaamaan sellaista kantta , se kiinnostaisi , koska en pysty sellaista tekemään , enkä minäkään ole kansien rakentajana amatööri , jos aletaan tekemään "huippukansia".

 

 

Eihän tämä "kansirakentaja" ole lapualta?

Link to comment
Guest marko jääskeläinen

Vertailuna omat AUTOGRAFTIN kannet,oma porttaamat.

Imu 2,02"

12mm 303hv

14mm 313hv

15mm 330hv

 

Pako 1,60"

12mm 205hv

14mm 225hv

15mm 240hv

Hyvyysasteet on noin 90-110% hujakoilla, joten vieläkin olisi parannettavaa,nostoa on 14mm venttiililtä

t-jääskeläinen

Link to comment

Vakio kansia oli joskus joku mitannut vuosia sitten, mutta lukemat ovat merkityksettöminä hävinneet mielestä. Ainoastaan muistiin on jäänyt, että pako meni n.90-95% imusta. Samantapaisia ovat uustuotantokannet lukuunottamatta Super Flo kansia, joissa pako on n. 75-80% imusta. Muistaakseni v-wauhtipisteessäkin näitä on joskus mittailtu.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Onkohan kukaan mittaillu vakioita t-4 kansia? Silmällä katottuna noi kuitenkin aika hyviltä näyttää. Kiva ois tietää, että kannattaako noille edes lähteä tekemään mitään, kun ei kuitenkaan mitään tappiinsa viritettyä konetta tehhä.

Link to comment
Vakio kansia oli joskus joku mitannut vuosia sitten, mutta lukemat ovat merkityksettöminä hävinneet mielestä. Ainoastaan muistiin on jäänyt, että pako meni n.90-95% imusta.

Sittenhän esim. eräissä ykköstyypin vakiokansista duunatuissa (mistä oli taannoin pölhölän puolellakin hieman keskustelun alkua) on pysynyt luonteeltaan 'vakion oloisina' mitä nyt aavistuksen paremmin puhaltavat läpi kuin vakiot... eli 13mm nostolla imu: 165hv ja pako: 150hv ;o)

Link to comment
No vakion oloisia olivat. Eri asia on sitten onko se haluttua.

Se olikin lähinnä tahattomasti aiheutunut asia, pientä viimeistelyä tulee vielä ko. kansiin ja pitää katsella sitten uudestaan...

Link to comment
  • 1 month later...

Ikinä ei kannata jättää viimetinkaan :o) Eli tulokset viimeviikolta Supa Flo 1:stä, Kannet kairattu vissiin '91 Motomax toimesta??? Kellään hajua tosta Motomaxista?

 

Imu:

14mm: 203hp

12mm: 189hp

10mm: 167hp

8mm: 142hp

6mm: 110hp

 

Pako:

14mm: 184hv

12mm: 178hv

10mm: 166hv

8mm: 138hv

6mm: 102hv

 

Mitattu 28"

Ilmasto 1.014

 

image035.JPG

Link to comment
Ikinä ei kannata jättää viimetinkaan :o)

 

Eikä, mulla sf1:sistä tuli vaan:

 

Imu: 199

Pako: 156

 

Pian menen lähettämään noi takasin Mikkeliin, eihän tollasia kannata edes harkita. ;)

Link to comment

Onko paljonkin helpompaa saada VW-alkuperäistyyliset (esim 040 tai 044) kannet virtaamaan maagiset 150hv 12,5mm nostolla 42x37mm kuin 40x35,5mm venttiileillä? Nostosta varmaan huomaa että kyseessä on katukone. Onko Pääkaupunkiseudulla paikkaa joka osaa vielä Kuplan kansia tehdä?

Link to comment
Noi mun kannet on siis orkkis vakiokansista tehdyt ja venat 40/37 nosto 14,2mm ja imu siis 171hv

 

Pikaisella laskutoimituksella 12,5 on 14,2:sta noin 88% joten teholukemat myös 171hv*88%=150hv. Varmaankin 42/37 venttiileillä vielä helpompaa?

Link to comment
Guest marko jääskeläinen

100cfm=192hv

kerroin on 1.92 jotkut ovat mitanneet 2.02

ilmastokerroin on 1.016 (monen metrin yläpuoella asutaan merenpinnasta)

imupuolella kerroin 0.981(20 astetta celcius

pakopuolella kerroin 1.014(20 astetta celcius

28" muutetaan 10" jaettuna 1.67

helppoa kun heinän teko:)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...