nikke911 Posted November 28, 2008 Share Posted November 28, 2008 Se sylkky on tuota hieman pidempi ja korkki taaimmaisessa pullossa ja yhdistävä kanava välis.Korkki osuu sopivasti lattian reiän kohdalle. Mulla doppelissa noin.Toimii hyvin levy/rumpuyhdistelmällä.Tosin katsastuksessa vetää aina johonkin suuntaan.Ei tosin ajossa huomaa. Quote Link to comment
Kaitsu Posted November 29, 2008 Author Share Posted November 29, 2008 Kombin alustanumero ~237015700, kilven mukaan valmistunut 24.8.1966 ja toimitettu Suomeen. Mitään lisävarusteita autoon ei ole tilattu ja värikin on siis ollut koko harmaa, vaikka aken kortissa lukeekin puna/valk. Auto on kuitenkin ensirekisteröity vasta 21.10.1967, eli aikana, jolloin kaupasta on voinut ajaa pois jo pallokeulankin ratin takana. Toukokuussa 1975 auto on muutoskatsastettu. Ilmeisesti se on alunperin ostettuna ikkunapakettiautona, ja tehtaan tarkoittama muunneltava tila-auto siitä on tullut vasta 70-luvun puolivälissä. Ensimmäisellä omistajallaan auto on ollut 23 vuotta, kunnes se on myyty eteenpäin ja samalla poistettu rekisteristä. Siitä lähtien auto onkin ollut projekti, kohta kunnioitettavat 18 vuotta siis. Ja kun itse olen sen kuudes omistaja, niin eipä ihme, että siitä löytyy monella eri tyylillä toteutettuja ruostekorjauksia. Jos jollakulla länsirannikolla on tarkempaa tietoa, niin kuulen mielelläni.. Omalla aikataululla, budjetilla ja ennenkaikkia taidoilla Kombista ei museovaunua saa, mutta kunhan parin vuoden päästä pääsisi Garda-järvellä käymään, niin siinähän tuota on tavoitetta.. Doglegejä odotellessa pitäisi saada tuo B-pilarin matkustamon puoli kuntoon, jotta koria saisi hieman tukevoitettua taaimmaisten poikkipalkkien vaihtamista varten - etenkin kun todennäköistä on, etteivät pitkittäisetkään aivan kunnossa ole. Mutta, kummallakin puolella B-pilareissa on/oli vain lappuja lapun päällä, eikä mitään tietoa alkuperäisestä muodosta. Olisiko jollakulla kuvaa tuosta vasemmasta kuvasta puuttuvasta B-pilarin alapäästä, jotta vähän näkisi mitä sinne pitäisi rakennella ja miten peltien saumojen pitäisi mennä - tai linkkia johonkin sopivaan kuvaan. Eipä osunut selaillessa silmiin, vaikka joskus olen tuostakin paikasta kuvia nähnyt. Sitten kysymys moottoriluukusta. Putsasin terveeltä tuntuneen luukun maalikerroksista ja puhalsin ruostetäplät ja kaikki saumat. Ja vaikka luukku näytti hyvältä ennen puhallusta, niin löytyihän siitä sanomista, pieniä reikiä alareunasta. Hieman hankala lähteä tuohon peltiä vaihtamaan, ei taida auttaa kun täppäillä migillä ja suojata maalauksen jälkeen hyvin. Aiemmin tuota ei olekaan millään suojattu, ilmeisesti tehtaallakaan ei juuri kotelosuojia ruiskittu.. Onhan tuo nyt '67 luukku, ettei tule turhaan vääränmallista korjailtua? Näyttää samalta kun varhaispallon - lieneekö sama, vai onko '67 luukkukin omansa? Pitihän sitä vielä heittää vanteet alle, ja suunnitella tulevaa etunojaa :) Samalla tuli vihdoin purettua kaikki sähkölaitteet ja vedettyä johdot autosta irti. Etuikkunat vielä irti ja puhaltamaan, kunhan säät sallivat. Vielä pitäisi tosin joku hiekkapuhalluspytty hankkia, jotta voisi pajan pihalla puhallella. Suosituksia ostopaikasta, tai joutaisiko joltain lainaksi? Kaitsu Quote Link to comment
Tanhis Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Kun luukku on noin vittumaisesta paikasta ruostunut niin itse varmaankin kokeilisin kaasun kanssa juottamista jos haluaa näkymättömän lopputuloksen. Mutta jos se homma ei ole oikein hallussa niin sit vaan migillä väsäämään. Tässä esimerkki mitä kaasulla saa aikaiseksi http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3286.JPG http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3296.JPG suurin ongelma kaasun kanssa on vain se että joutuu lämmittämään niin paljon että pelti rupeaa helposti vetelemään. Aiemmin tuota ei olekaan millään suojattu, ilmeisesti tehtaallakaan ei juuri kotelosuojia ruiskittu.. Ei kait tehtaalta muuta kotelosuojausta ole tullut kuin se että koko auto on dipattu pohjamaaliin ja sit vasta maalattu (en kyl ole ihan 100% varma onko kaikki käyneet läpi saman käsittelyn) Quote Link to comment
JaniM Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Mites tinaus? Eka hyvin putsaa ja sit alkais täyttää tinalla vai onko jo liian isoja reikiä noi? Itellä ku ei oo tinasta kokemuksia. Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Kyllä noi luukun reijät vois onnistua tinaamalla mutta pitää olla varmasti rasvatonta ja hyvin puhdistettua koko pinnalta jotta onnistuu. Tässä vähän aiheesta: http://www.voodoo-people.com/~daz/mull/ ... hugo14.wmv Quote Link to comment
Virtanen Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Tässä otoksia kuskinpuolen B-pilarin alapään rakenteesta. Quote Link to comment
Virtanen Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Ja vähän vielä... Quote Link to comment
Virtanen Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Ja tohon päälle tulee vielä tällainen pala. Quote Link to comment
Kaitsu Posted November 30, 2008 Author Share Posted November 30, 2008 Kiitos, juuri noita kuvia on kaivattu. Löytyisikö vielä matkustamon puolelta sama paikka, niin voisi ruveta askartelemaan peltiä? Kaitsu Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Voin lainata puhallinta jos tarves... Toi sisäpuolen profiili tossa nurkassa jatkuu saman muotoisena ku o ylempänäkin, mutta kaartuu pintapellin muodossa sisäänpäin. Quote Link to comment
Virtanen Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Mulla tuo ei ole matkustamon puolella... Quote Link to comment
Kaitsu Posted November 30, 2008 Author Share Posted November 30, 2008 Mulla tuo ei ole matkustamon puolella... Totta ;) Mutta kiitos kuvista, eiköhän paikat noilla saada kuntoon. Ja soittelen taas Jani jossain vaiheessa ensi viikolla, kun saadaan projektia vähän eteenpäin. Kaitsu Quote Link to comment
Kaitsu Posted November 30, 2008 Author Share Posted November 30, 2008 Pitäisi kai vähän harventaa tätä päivitystahtia, ettei ihan joka mutterinväännöstä tänne laittaisi kuvia, mutta jos nyt tän kerran vielä.. Tänään piti pitää välipäivä, mutta tuli tuo Hebsterin linkin video katsottua ja pakkohan se oli mennä kokeilemaan tinaamista. Janin ohjeet mukaan ja kokeilemaan. Aiemmat tinauskokemukset ovatkin lapsuuden Uuden vuoden aattoilloilta.. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/2185-tinausohjeita/ Kiillotin hiekkapuhalletun pinnan vingulla ja teräsharjalla, hakkasin reikiä hieman syvemmiksi, putsasin asetonilla ja sitten pensselillä pohjustusainetta pinnoille. Olisi pitänyt lukea ohjeet ensin kunnolla, niin olisi sujunut (tämäkin) kerralla - malttamattomana sytytin tohottimen samantien ja kuumensin aineen. No, tinaa etsiessä huomasin, että parempi olisi antaa aineen vaikuttaa riittävän kauan - ja aloitin alusta.. Tina tuntui aluksi juoksevan joka suuntaan, mutta aika nopeasti homma alkoi kuitenkin sopivan sulalla tinalla sujua ja luukun reunassa oli tasainen tinakerros. Sitten vaan rälläkkään 80 paperilaikka ja hiomaan muotoonsa ja lopuksi vielä puunpalalla ja papereilla lopullinen hionta. Tuli niin kiiltävä, että oli vaikea saada hyvää kuvaa. Saa nähdä miten kestää. Reiät ovat ainakin piilossa ja kyllä kai tuo hieman pakkelia parempi tapa on. Eikä auto enää niin rankkaa elämää tule viettämään kuin aktiivipalvelusvuosinaan, joten hyvin suojattuna saattaisi kestääkin. Tinaamista on ainakin tarkoitus tämän projektin yhteydessä jatkaa. Seuraava päivitys sitten kun homma on taas oikeasti edistynyt ;) Kaitsu Quote Link to comment
Kaitsu Posted December 5, 2008 Author Share Posted December 5, 2008 Pieni päivitys itsenäisyyspäivän kunniaksi.. Taaemman poikittaisen vaihdon piti olla samanlainen homma kuin etummaisenkin, mutta toisin kävi. Kuten kuvasta näkyy, onneksi ruvettiin pohjaa harsimaan kokoon auton ollessa pyörillään, eikä grillissä. Kumpikin pitkittäinen palkki oli poikittaisen kohdalta lähes poikki. Ja lappua tietysti lapun päällä, eikä nuo itsetehdyt poikittaisetkaan hirveästi vakuuttaneet. Niinpä jäljelle jäi vain yksi järkevä vaihtoehto. Lattia auki, että pääsee kunnolla korjaamaan ja jigin tekoon. Sopiva apurunko syntyikin sitten pallokeulan torsioputkien päätypaloista ja kulmaraudasta. Sitten vaan pitkittäiset puolestavälistä poikki ja uutta tilalle.. Perä on huomattavasti helpompi korjata lattialla, ja samalla pääsee mukavasti sovittelemaan IRS-osia paikoilleen. Yllättävän pitkään meni siinäkin, että sai takahelman ja puskurin soviteltua kunnolla paikoilleen. Palkin päät olivat takaa moottoritilan peltien alta ruosteessa ja takahelman kolmioitakin piti korjailla. Vaihdelaatikon haarukka saa seuraavaksi laikkaa - taka-akseli tulee kiinni samalla periaatteella kuin varhaispallokeuloissa. Samalla pitkittäiset runkopalkit boksataan koko matkaltaan ja taakse rakennetaan kiinnikkeet takatuelle. Ja palkkien sisään ujutetaan vielä haitariputkea molemmille puolille sähköjä varten, jonka jälkeen johdot kulkevat runkopalkkien sisällä koko matkan taakse asti. Janille taas kiitokset vinkeistä ja osista. Takaosan ylemmät ja alempi poikittaispalkki odottavat valmiina, joten jospa jo ensi viikolla saisi moottorin takaraudan puuttuvan kannakkeen ja pääsisi sovittelemaan uusia osia haarukkaan.. Kaitsu Quote Link to comment
Tanhis Posted December 5, 2008 Share Posted December 5, 2008 Tälläinen tuli mieleen että onko käynyt mielessä että jos irssittää kuplan lootalla niin ei tarvitse leikata loota aisoja poikki. Itse en ole vielä toteuttanut mutta suunnitelmissa on ainut modaus on juniksen nokkapalan käyttö ainakin teoriassa. Quote Link to comment
jori Posted December 6, 2008 Share Posted December 6, 2008 Kannattaa muuten pystypintojen tinaaminen jättää suosiolla siihen kun junis on grillissä. Helpottaa aivan älyttömästi hommaa kun saa edes hiukan pystypintoja vaakaan,ja jos saa aivan vaaka asentoon niin mikäs sen mukavempaa kylkiä tinailla! Meinaa säästät hermoja ja paljon jos on vähänkin sitä vikaa... Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted December 6, 2008 Share Posted December 6, 2008 Tai sitten lämmittää vähän vähemmän.. ;) Quote Link to comment
jori Posted December 6, 2008 Share Posted December 6, 2008 Tai sitten lämmittää vähän vähemmän.. ;) Näinpä,mut mulla tuppaa olee niin että onko se sitten vielä vähän kiinteetä vai jo kovinkin juoksevaa, niin tippuu herkästi tallin lattialle. Mut oppia ikä kaikki.. Quote Link to comment
Racing Posted December 6, 2008 Share Posted December 6, 2008 Muista pestä lämpimällä runsalla vedellä tinatut paikat+ympäristö,muuten alkaa ruostumaan nopeasti. Quote Link to comment
Kaitsu Posted December 16, 2008 Author Share Posted December 16, 2008 Projekti etenee perheenlisäyksen jälkeen hieman rauhallisempaa tahtia, mutta jotain sentään on saatu tehtyä. Taka-akselin osat on hiekkapuhallettu ja odottavat maalia ja paikoilleen sovittelua. Useampikin tunti on mennyt pohtiessa miten tuo perä on järkevintä toteuttaa. Myöhäisemmän pallon takakannake ei oikein mitenkään taipunut järkevästi paikoilleen niin, että puskurinraudatkin mahtuisivat oikeisiin kohtiinsa, joten siitä päätettiin luopua. Onneksi Jussilta Mäntsälästä löytyi varhaispallon rauta. Siihen pitäisi nyt löytää kumit vielä, niin pääsisi sitä sovittelemaan. Varhaispallon raudan leveys on sama kuin juniksen aisojen väli, joten sen saanee soviteltua sisäpuolelle ja puskurinraudat saa oikeille paikoilleen kiinni. Takahaarukan kanssa on sovittelua sitäkin enemmän. Pallon perä on leveämpi kuin juniksen, joten tukivarret pitää saada kiinni sisemmälle, kuin kuplan tai 944:n osilla IRSsitettäessä. Niinpä vaihdelaatikon haarukan joutuu leikkaamaan pois. Sen tilalle päätettiin tehdä Autocraftin mallin mukaan uusi haarukka, joiden osana tukivarsien korvakkeet ovat. Sopivaa profiilia löytyi konepajalta, toteutus odottaa takatuen valmistumista. '68 pallon tukivarret ovat ilmeisesti erilaiset, koska nuo Autocraftin versiot käyvät vain ko. vuosimallin varsille, mutta samalla idealla pitäisi oma versio syntyä. Osiakin alkaa pikkuhiljaa saapua. Tänään tuli kasa peltejä Saksasta, eilen terve parioven alalaita Englannista ja 944 Porschen NOS etusatulat Ranskasta ja kaikenlaista pisteosaa viimeistelyyn (jos nyt joskus sinne asti päästään..). Jotain hyvää siinäkin, etten Sonderia omista. Tilasin kaikki uudet tiivisteet bussiin - n. 700 euroa Englannista. Sonderin omistajilla hintalappu lienee vielä suurempi.. Doglegit ja muutama muu eteenpäin pääsemisen kannalta tärkeä osa on tehnyt matkaa jo vähän liian pitkään. Saisivat ennen välipäiviä saapua, että pääsisi niitäkin paikoilleen sovittelemaan. Kaitsu ps. Jos jollakulla on vaikka huonokuntoisinakin noita varhaispallon takaraudan kumeja, niin niille olisi kova tarve. Samoin valokuvalle takaraudasta paikoillaan pallossa, jotta osaisi vastaavan korvakkeen tehdä junakeulan aisoihin. Quote Link to comment
Kaitsu Posted December 19, 2008 Author Share Posted December 19, 2008 Taas riehuttiin pajalla ja saatiin hirveää tuhoa aikaiseksi. Saapa nähdä syntyykö jossain vaiheessa vielä jotain uuttakin.. Iso laatikko peltiosia saapui, joten ei muuta kuin doglegien vaihtoon sillä ajatuksella, että kun ne ovat paikallaan, niin pääsee helmojakin tekemään, kun tietää suunnilleen mihin linjaan ne pitäisi saada tehtyä. Iso laikka laulamaan, pistehitsiterä porakoneeseen ja taas oli bussissa vähemmän muotoja jäljellä. Alunperin ajatuksena oli olla repimättä keulaa auki, putsailla vain saumat. Keulaan on jossain vaiheessa tehty helma suorasta pellistä, ja se näytti istuvan yllättäen paikalleen ihan hyvin. Doglegien poistamisen jälkeen koteloon näki sisälle, eikä jäljelle jäänyt kuin yksi vaihtoehto - laikka laulamaan ja keulaa kevyemmäksi. Onneksi tuli tehtyä. Onhan se keula saatu suht. hyvin muotoonsa, kun uudet pellit hitsattu vanhojen päälle. Eipä olisi hiekkapuhalluksen jälkeen paljoa sisemmästä kotelon seinästä jäänyt jäljelle, jos tuon paikan olisi jättänyt avaamatta. Kylmä fakta taitaa olla se, että autosta on vaihdettava uuteen alimmat 30cm joka puolelta. Olisi kai sitä vähän helpommankin voinut ensimmäiseksi peltityöprojektiksi löytää.. Pahimmassa epätoivon tilassa kannattaa käydä katsomassa brittien projektikertomusta. Eihän tuo oma nyt niin paha taida ollakaan.. Tähän väliin pari kysymystä: -voisiko joku mitata omastaan paljonko on etäisyys lampun pohjan alimmasta kohdasta puskurin taakse etupellissä jäävään poikittaiseen liuskaan? -ja jos vielä saisi mitan mille kohdalle pitää ylin reikä keulamerkille porata? Tässä bussissa lienee ollut joku vararengas hökötys keulilla, tai mitä lie.. Vasemmassa kuvassa onkin syy siihen miksi ostin koko auton. Kabiinin lattiahan on melkein ehjä! Joku paikka sentään pysyy kasassa, vaikka puukolla vähän sohisikin. No, pieni pala piti siitäkin laikata, kun joku oli 'korjannut' sitä hitsaamalla peltiä vanhan päälle.. A-pilareista ei saranan vastinkappalaista alaspäin ollut jäljellä mitään. Ei siis aavistustakaan mitä siellä pitäisi olla, mutta umpparin katosta väännettiin kolmioprofiilia ehjää pilarin päätä mukaillen. Ne pitää liimata seuraavaksi paikoilleen ja sitten rakennella keulan korjauspaloista loput. Tässä vaiheessa tosin mietinnässä on vielä joko simpukan nosto - nyt kun se on vielä helppoa toteuttaa, tai sitten hieman radikaalimmat muutokset ohjauksessa.. Yritin kahteen kertaan tilata autocraftilta heidän doglegejään, mutta Suomeen asti niitä en saanut. Niinpä kyselin Belgiasta BBT:ltä heidän uusista doglegeistään ja sain vastauksen: Hello Kai, Ye, indeed we make our own doglegs now and the fitment is almost perfect! Actually, we bought the toolings from IGP and started by scrapping most of it. Then we made new toolings in collaboration with IGP. The result is a dogleg still produced by IGP, but only for BBT! This means we can still offer those doglegs at competitive prices. Result is that our doglegs still look the same as they used to, but now the fitment is how it should be! Vasemmalla on raumalainen doglegi. Tehty 38 osasta (tai saattahan tuolla alla olla vielä lisää osia..). Oikealla belgialainen Brasiliassa valmistettu dogleg. Tehty neljästä osasta. Näyttäähän se samalta kuin entiset made in brazil pellinpalat. Ei ole tosin mihin verrata. Saa nähdä onko fitment almost perfect (tai 100% kuten toinen myyjä vastasi), vai lähteekö Belgiaan vihainen viesti. No nauretaan noille yhdessä kesän (minkähän kesän..) tapahtumissa. Ensi kerralla taidan tehdä niin, että ostan ensin koiranjalat Kolumbiasta ja bussin vasta sitten.. Joulun pyhien jälkeen pitäisi vihdoin ja viimein saada jotain näkyvääkin aikaiseksi. Siihen asti pitänee kiillotella vanteita. Synttärilahja vaimolta saapui Ruotsista Pohjanmaan kautta vihdoin tänään perille. Iso kiitos vielä Hebsterille avusta. Ei ihan virheettömät, mutta varsinaisia kanttariosumia ei ole, ja onhan vanteilla jo ikääkin yli 34 vuotta, joten eiväthän ne ihan uusien veroiset voi olla. Kyllä tuli taas ihmeteltyä sitä, miten kevyitä alkuperäiset Porschen vanteet ovat.. Kaitsu ps. Josko joku jaksaisi nuo mitat omastaan mittailla, niin pääsisimme joulun jälkeen hommassa eteenpäin, kiitos.. Quote Link to comment
mikan Posted December 20, 2008 Share Posted December 20, 2008 Ou shit! Uskaltaakohan sitä omaa ruostekasaa koskaan aloittaa. Lähtökohta nimittäin näyttää ihan yhtä hyvältä. :-) Mitä tuli koirankoiville hinnaksi? Ne kait on olleet viime aikoina se haasteellisin pellin pala kaikken junisprojekteissa. Edullista ja hyvää ei tunnu löytyvän mistään. Tai oikeastaan edes hyvää. t. Mika Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 20, 2008 Share Posted December 20, 2008 Legi näyttää 100% samalta skeidalta ku mitä aikasemmatkin IGP:n mustat ovat olleet. Voin napsasta maanantaina tallilta mukaan Gersonin tekemän ja pudottaa sulle jos haluut verrata. Saat ainakin mallia mihin saat tuon mustan tokoa vasaralla sitten :D. Gersonin osa oli 98% identtinen mitoiltaan ja muodoiltaan mitä NOSsista kaaresta mittailin. Gersonin sivuilta löyty aika hyvin kuvia noista korjauspaloista, esim just noista pilareiden alaosista. Niiden mukaan itekin mittailin ja kanttailin palat omaani. ps. oliko arvokkaat vukit? pitäs tohon kuituseen kattoo kans kaposammat Quote Link to comment
Kaitsu Posted December 20, 2008 Author Share Posted December 20, 2008 OG legithän ne pitäisi etsiä. 'Moe' joltain kalifornialaiselta romikselta mulle vastasi, kun laikattuja ruosteettomia legejä kyselin. Olisi myynyt ja lähettänytkin, mutta kun ei kelvannut luottokortti eikä paypal, niin meni liian hankalaksi. Olisihan noita BBT:n legejä ihan mielenkiintoista hyviin verrata.. Pitää lähettää palautetta, jos muoto on yhtä kaukana kuin ennenkin. Legit maksaa BBT:llä 99e kappale. Tilauksessa on tosin vielä vihreät legit Englannista, mutta ei taida kysyntä vastata tarjontaa noissa, joten voi olla, että on pakko noilla mustilla tehdä.. Quote Link to comment
Guest umppari Posted December 30, 2008 Share Posted December 30, 2008 http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp ... D401%2D202 Hommasin tuolta aika paljon peltiosia, ei ollut ihmeempiä ongelmia sovituksessa. j Jos on nopea , niin vielä tämän vuodem on 15% jouluale... Quote Link to comment
Kaitsu Posted December 30, 2008 Author Share Posted December 30, 2008 Näyttäisi Cip1 tarjoavan IGP:tä, niin kuin melkein kaikki muutkin, mutta hinnat ovat heillä kyllä kohdillaan. No, tän projektin suhteen mopo on lopullisesti karannut käsistä - Gersonin doglegit löytyi. Toinen näyttäisi lähteneen aamulla Lontoosta Pohjolaan, tai toinen on Rotterdamissa.. Ilmeisesti siis vuodenvaihteen jälkeen pääsen vertaamaan Gersoneita noihin BBT:n legeihin - jotka tulevatkin sitten tarvitsijalle myyntiin.. Tuskallisen hitaasti eteenee projekti. Osien metsästys, hiekkapuhallus ja puunaus ottaa aikansa. Pienen ja sievän simpukan tilalle olisi tarkoitus sovitella ruma tanko, jota tuli pari tuntia pakkasessa kaivettua irti rippikouluikäisestä saksalaisesta. Sen pariksi pitäisi vielä löytää ranskalainen kymmenvuotias pumppu ja sopiva kasa oikeanmittaisia tankoja ja niveliä.. Englannin ukot näyttävät tehneen raidetangot hitsaamalla, mutta siitä ei taida katsastusinssi tykätä, eikä kyllä itsekään tee mieli sellaisella virityksellä kadulle lähteä. Takahaarukka alkaa vihdoin olla siinä kunnossa, että kaikki reiät on paikattu ja boksaus on alkanut. Sähköt tulevat kulkemaan edestä taakse asti pitkittäisten runkopalkkien sisällä. Kaikki IRS osat sekä moottorin takakannakkeen osat ovat niin ikään kasassa ja odottavat vain oikeaan asentoon liimaamista. Kuvia taas kun homma eteenee. Mutta ennen sitä vielä kysymys. Miten mahtaa noissa '70-luvun alun VDO-mittareissa olla tuo kehys kiinni? Onko jotain konstia sen irroittamiseen ehjänä/suorana? Ruuvaria väliin ja voimaa? Vai jostain tietystä kohtaa? Kehys olisi tarkoitus puhaltaa ja kiillottaa. Ja etsiä sitten aikanaan mittarille sopiva paikka kabiinista. Kaitsu Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 30, 2008 Share Posted December 30, 2008 prässätty/mankeloitu kojelautaa vasten tulevasta pinnasta mittarin rungossa olevaan huullokseen. Ruuvari väliin ja varovarovarovarovasti nitkutellen saat sen kuitenkin rikki :D Mulle sanoivat konttorilla että hitsaamallahan noista ohjausakseleiden osista iso osa on kasattu. Jos sauma on hyvän näköinen, eikä hiottu niin monelle kelpaa... Quote Link to comment
Kaitsu Posted January 3, 2009 Author Share Posted January 3, 2009 Nyt pitäisi saada apua, tai ei muuten projekti etene :( Eli; 1) voisiko joku mitata omastaan pitkittäisten runkopalkkien kärkivälin takahaarukan päästä? Ulkolaidasta ulkolaitaan. Omassa ei ole mitään alkuperäistä ja tuo vaihtoperäkin oli lopulta huonossa kunnossa. 2) pitäisikö lohkon keskilinjan olla yhtä kaukana kummastakin pitkittäisestä runkopalkista? Ja jos vielä jostain kohtaa lohkoa saisi mitan miten kaukana sen pitäisi olla? Nyt on toinen 2/4 syliterien kohdalta yli sentin lähempänä kuin toinen.. Mittamiehelle(/naiselle) iso kiitos! Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 3, 2009 Share Posted January 3, 2009 Ainakin mulla oli keskellä. (tais heittää n. 3-4 milliä) Mittaa en muista mutta sitä varmaan joku saa mitattua sulle. Mulla ei ole konetta paikalla enää... Quote Link to comment
Kaitsu Posted January 4, 2009 Author Share Posted January 4, 2009 Vielä tarvitsisin tuon 'kärkivälin', eli pitkittäisten runkopallien etäisyyden toisistaan aivan takahaarukan päästä? Josko joku jaksaisi mitata, niin saisin huomenna takahaarukan oikeisiin mittoihin ja pääsisin vihdoin asentamaan irs-korvakkeet paikoilleen.. Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 4, 2009 Share Posted January 4, 2009 Tarkoitatko takahaarukalla ihan korin perässä vai vaihdelaatikon haarukan tienoilla? Käyn ehkä illalla tallilla. Quote Link to comment
Kaitsu Posted January 4, 2009 Author Share Posted January 4, 2009 Ihan perästä, takahelman alta. Eli pitkittäisten välinen etäisyys (mielellään ulkolaidasta ulkolaitaan) sieltä pitkittäispalkkien päästä. Quote Link to comment
JaniM Posted January 4, 2009 Share Posted January 4, 2009 92.5 cm metrimitalla sisämitta pokkauksen pinnasta. 67 on tuo kaappi. Takahelman kohdalta ihan päädystä. Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 4, 2009 Share Posted January 4, 2009 Minä taas sain 101cm ulkomitoilta samasta kohdasta. Quote Link to comment
Kaitsu Posted January 20, 2009 Author Share Posted January 20, 2009 Nyt täsmää takahaarukan mitat (101 ja 92,5) ja moottorin takakannake alkaa olla viimeistelyä vailla kasassa. Vähän piti pallon tankoa laikata, jotta sai sopimaan. Pallossa ilmeisesti kone n. 50mm alempana suhteessa runkoaisoihin kuin juniksessa. Työmatkan aikana ehti saapua iso kasa vihreätä peltiä. Osa paketeista oli matkannut ensin Uuteen Seelantiin, jossa ne oli avattu ja tarkastettu bio-vaaran takia ja lähetetty sitten Suomeen... No saapuivat sentään. Nyt on sitten mitä verrata. Vasemmalla alhaalla dogleg Kolumbiasta, ylhäällä BBT-only dogleg Brasiliasta. BBT:n versiokin tuntuu olevan varsin hyvin mitoissaan. Pieniä eroja on, muttei suuria ja muotokin pikaisella tarkastuksella näyttäisi samalta. Suurin ero on tuon alaosan reiän koossa, josta purkurin tuki tulee läpi. Se on BBT:n legissä suurempi. Viimeistelyssä on suuri ero Gersonin eduksi. Siinä suurin syy siihen, miksi päädyin maksamaan itseni kipeäksi noista vihreistä legeistä. Kahdesta osasta tehdyt saa näyttämään alkuperäisiltä, BBT:n legien kanssa joutuu tekemään viimeistelyssä paljon enemmän töitä, mutta jos se kuitenkin nykyisellään paikalleen menee kuten pitääkin, niin kyllä siitäkin lokasuojan tekisi, ainakin jos osaa.. Tosin ei tuo Gersonikaan täydellinen ole. Toisesta legistä puskurin tuki ei mahdu tulemaan hahlostaan läpi heittämällä palat kiinni toisiinsa, vaan milli puolitoista pitää hioa reikää suuremmaksi tai vääntää tukea, toisessa takakappale vaatii vääntämistä sekin, että menee paikailleen. Mutta onhan noiden ehdoton etu siinä, että ne saa hitsattua kahdessa osassa autoon kiinni tehtaan saumoja mukaillen ja oviaukko ja ulkonäöltän alkuperäisen näköiseksi, kun ei ole pistehitsattua saumaa häiritsemässä. Kaitsu Quote Link to comment
Virtanen Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 Mutta onhan noiden ehdoton etu siinä, että ne saa hitsattua kahdessa osassa autoon kiinni tehtaan saumoja mukaillen ja oviaukko ja ulkonäöltän alkuperäisen näköiseksi, kun ei ole pistehitsattua saumaa häiritsemässä. Voisitko täsmentää mitä tuolla pistehitsatulla saumalla tarkoitat? Quote Link to comment
Kaitsu Posted January 20, 2009 Author Share Posted January 20, 2009 Tulipa kirjoitettua huonoa suomea :) Siis, gersonin legillä lokasuojan ylälaita (oviaukon alalaita) jää alkuperäisen kaltaiseksi. Brasilian legi on tehty neljästä osasta, joten doglegin pintapellin pokkaus ja pistehitsit jäävät näkyviin, kun oven avaa. Ellei tuota sitten tinaa tai hoida muuten kuntoon. Jokohan tuli ymmärrettävämpää tekstiä.. Quote Link to comment
Virtanen Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 Ok, jaa siinä IGP:ssä on sellainen sauma. Taitaa tulla omiinkin sauma samaan paikkaan, tosin tavoitteena silottaa näkymättömiin. Vaikka vasta ajatusasteella legien teko... Quote Link to comment
Kaitsu Posted March 13, 2009 Author Share Posted March 13, 2009 Tulipa taas kerran oltua ylioptimistinen projektin suhteen. Pajalle on nyt matkaa kotoa reilut parisataa kilometriä, lauttamatka ja valtakunnan raja. Tarkoitus olisi saada projekti omaan talliin tänne Suomenlahden etelärannalle, mutta kuten kuvista näkyy, ei kombi vielä rullaa, vaikkei pitänyt edes olla tiukka aikataulu.. Takahaarukka alkaa kuitenkin jo olemaan muodossaan. Runkopalkit on boksattu, IRS-palikat hitsattu kiinni ja kaikki mahtuu liikkumaan paikallaan nätisti. Saumojen siistimistä vielä riittää, mutta nyt saa koneenkin takaa kiinni varhaispallokeulasta esiinkaivetulla takakannattimella. Varsinaisen kannatinraudan moottorinkumien kuppeja joutui sektioimaan ja pienentämään, mutta eroa alkuperäiseen ei huomaa, jos ei tiedä mitä etsiä. Tähän operaatioon oli syynä se, että pallossa kone makaa matalemmalla suhteessa runkopalkkeihin kuin junakeulassa - näin ainakin järkeilin paloja sovitellessani. Saa nähdä minkälaisen pakosarjan joutuu aikanaan suunnittelemaan, vai meneekö kannatinraudan kanssa joku hyllytuote paikoilleen. Puskurikin pysyy alkuperäisellä paikallaan, tosin toisen kiinnityspultin kanssa voi olla tekeminen, että sen saa taiteiltua paikalleen. Pajan lattialla sekin onnistui.. Edullisen punnan kurssin innoittamana tilasin Englannista ison kasan tiivisteitä, ja koska postimaksut olisivat olleet hurjat, lensin hakemaan ne matkalaukussa kotiin. Samalla kävin Dubfreeze tapahtumassa Staffordissa. Periaatteessa kyse on swapista, mutta suuren hallin täyttivät pääasiassa omia tuotteitaan myyvät firmat, kuten Autocraft, Alan H. Schofield, Karmann Konnection jne. Mukana matkalaukuissa tuli tuotteita niin paljon kuin kilot sallivat - kaikki 11-ikkunaisen bussin tiivisteet ikkunoihin, oviin, luukkuihin ja valoihin, ruostumattomasta tehtyjä pisteosia, kuten peilinvarsia, peilejä, ja ohjaamon nippeleitä sekä avattavia sivuikkunan kehyksiä, jne. Jospa noita vielä joskus pääsisi puhtaille pinnoille asentelemaan. Levyjarrusetti taakse ei laukkuun mahtunut ja saapuu joskus perässä.. Eniten nähtävää Dubfrezessä oli kuitenkin messukeskuksen parkkipaikalla ja viereisellä pellolla. Pohjoisen harrastekeleihin tottuneelle oli outoa nähdä, kuinka ilmajäähdytteisiä helmikuussa saapui joka suunnasta ja niitä oli parkkipaikoilla yhteensä satoja. Bussit tuntuivat olevan Englannissa halutuimpia ja harrastetuimpia ja se näkyi myynnissä olleiden autojen hintapyynneissäkin. Ainakaan vielä ei taantuman vaikutus tuntunut. Huhtikuussa olisi tarkoitus tulla sen verran Suomessa käymään, että saisi tuon haarukan liimattua paikoilleen ja sitten lumien sulettua projektin tänne. Kaitsu Quote Link to comment
PZQ Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 Jos kaipaat vielä mittarin kunnostus vinkkejä. tsek http://timo.santerihapponen.net/mittari/ Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.