Jump to content

Pitkä-isku kampura


Guest koivi

Recommended Posts

Mistä saa ostettua sopivaan hintaan HYVÄ laatusia uusia pitkä-isku kampuroita, muutako huonoja kiinalaisia versioita, EI kiitos niitä!! Tietoa minkä akseleita esim. Aircooled myy?

Link to comment
Mistä saa ostettua sopivaan hintaan HYVÄ laatusia uusia pitkä-isku kampuroita, muutako huonoja kiinalaisia versioita, EI kiitos niitä!! Tietoa minkä akseleita esim. Aircooled myy?

 

Kaikki taitavat olla kiinalaisia,mikäs vika on 4340 kiina kampurassa?

 

Scatilta varmaan saa muutakin,mutta hintakin on sitte varmaan kaksin tai kolminkertainen?

Link to comment

Ainaki tietyistä paikoista mistä on akseleita hommattu jokkis hommiin, niin joutuu ensin koneistuttamaan akselin, muuten narmasevat joka kisassa jumiin keskeltä. Öljy ei kierrä semmosenaan akselissa jossei käytä koneistuksilla jne. Joutuu keski kaulan ympäri koneistuttamaan öljy uran, koska nykysissä laakerissa ei ole enää esim. öljy uraa sisäpuolella.

Link to comment

kaveri oli tilannnu jostaki ihan usasta ei muistanu mistä. ja joka kisas narahtaa ja öp valo vilkkuu. Tuskin ne kammet narahtaa jos mittaa lohkon koneistuksen jälkeen ja kampuran ennen asennusta. JOs kampura banaani tai soikeat kaulat niin eikun uutta pyytämään takuuseen. Niinkuin Gugfuel sanoi yhessä topicissa. "kaikki osat pitää mitata oli kenen valmistajan tahansa" tämä pätee kyllä ihan jokkis koneissakin. ite oon laiminlyöny liikaa monia asioita konetta kasatesssa (kokemattomuus) ja se näkyy lompakossa ja tallin pöydällä. :) Jos et haluu kiina kamaa niin sitte teetätät pitkäiskukammen 69mm kammesta joka on sitten kallista.

Link to comment
Joutuu keski kaulan ympäri koneistuttamaan öljy uran, koska nykysissä laakerissa ei ole enää esim. öljy uraa sisäpuolella.

Joo kannattaa sitä uraa hiukan pidentään. Vertasin yhtä kampuraa vakioon ja tässä pitkäiskusessa ei ollu uraa vain pelkkä reikä.

Link to comment
Guest Aircooled.fi

Tuollainen meidän toimittama kiinalainen kampiakseli on pyörinyt eräässä menestykseekkäässä urhokilpurissa eräänkin 6h pätkän. Akseli on käsittääkseni edelleenkin kunnossa vaikka poistettu aktiivi käytöstä. Nyt korvattu eri mittaisella kiina akselilla josta myöskin jo useamman 6h ajon kokemukset. Akseli on edelleenkin ehjä ja käytössä. Epäilen vahvasti jotakin muuta vikaa jos laakeri narahtaa heti.

 

Ollaan myös myyty useampi kiinalainen akseli jokkis käyttöön eikä meidän tietoomme ole tullut että niissä olisi ollut mitään poikkeuksellista.

 

Marko

Link to comment

Ollaan myös myyty useampi kiinalainen akseli jokkis käyttöön eikä meidän tietoomme ole tullut että niissä olisi ollut mitään poikkeuksellista.

 

Marko

Näinhän se menee.. Yleensä on valmistajan/myyjän vika, jos joku hajoaa, eikä itse kehtaa tunnustaa kämmänneensä

Akseli on paska jos se katkeaa. Mutta miksi se katkeaa,ei ole tärkeää..

Link to comment
Guest Aircooled.fi

Niinkin yksinkertainen konsti kun että kasaa lohkon tyhjänä momenttiin laakereiden kera ja mittaa sen jälkeen mikä on pesän mitta suhteessa kaulaan. Tällä ratkeaa useimmat tuon tyyppiset ongelmat, uskallan väittää että aika monta vw konetta kasataan ilman tätä mittausta.

 

Marko

Link to comment

Njuu, piti vielä lisäämäni keskusteluun, että eipä ole tullut laskettua montako noita akseleita on tähän maahan tuotu, mutta kohta 4 vuotta niitä on tuotu ja varovainen arvio voisi olla ehkäpä 100 stroker-akselia. Lisäksi päälle 4140 ja 4340 matskusta tehdyt vakioiskuiset. Täytyy varmaan joskus ihan laskea, voisi olla hauska luku :)

 

Tulihan ensimmäisessä kimppatilauksessakin yli 10 akselia...

 

http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... 230019.jpg

 

YHTÄKÄÄN sellaista akselia ei ole tullut vastaan, jota ei koneistamolla olisi saatu tasapainoon muiden osien kanssa. (pakollinen toimenpide jokaista konetta kasatessa...) tai joka olisi heittänyt mitoituksiltaan muuten.

 

Yksi 69 akseli taisi joskus tulla väärillä kauloilla (sellaista akselia ei pitänyt olla olemassakaan), mutta silloinkin itse akseli oli muuten käyttökelpoinen.

 

EDIT -> Jo pelkästään Serranon toimittamia akseleita oli abaut 40 kappaletta, joten niitä on kyllä vuosien aikana mennyt todella suuri määrä!

 

EDIT2 -> Kaikkia SCATin kampuroita saa Aircooledin kautta. Niitä ei vain ole sivuillamme, koska kukaan ei ole sellaisesta tähän mennessä kiinnostunut. Laatu maksaa liikaa.

Link to comment

Tars kyllä "kimppatilausta" kehua että silloin sai laatupadan kasaan kohtuuhintaan vaikka dollar-kurssi oli ihan eri kuin nykyään.

 

Nykykurssillakin osamyyjien epä-ahneus välillä kummastuttaa - kuranttia osaa on halvemmalla tarjolla kuin ikinä aikaisemmin. Kiina-akselia on rankaistu meidänkin osalta riittämiin että hyvä laatu on tullut todetuksi - se oli tuo yks hyvä tuosta keskivaiheilta Tomppan kuvan 82mm pinoa! (toki käytettiin tasapainotuksessa hiluin kanssa)

Link to comment

Lähtevätkö akselit jälleenmyyjiltä ilman tarkistusmittausta asiakkaille taikka mukana lappunen jossa pyyntö selvittää vaikkapa seuraavat mitat;

 

-akselikaulojen halkaisija

-akselikaulojen soikeus

-akselikaulojen reunapyöristykset

-akselin suoruus

-luonnollisesti tasapinotus

 

Entäpä mittojen suositeltavat toleranssit, mille laakerivälyksille valmistaja/maahantuoja suosittaa. Vaikkapa esimerkiksi suositellaanko runkolaakereiden välyksille minimiksi 0,02mm taikka ehdottomasti minimiksi tyyliin 0,05mm?

 

Se mitä ajan takaa, onko kyseessä huolimatonta kasaamista taikka väärillä toleransseilla kasaamista.Maahantuojalla valmistajan taikka omiin kokemuksiin pohjautuvia suosituksia asiakkaille yllämainittujen tapausten estoon?

Link to comment

Minäkin mietin, että miksi myyjä ei voi mitata noita osia jo valmiiksi? Säästyisi monet toimituskulut, varsinkin postin tai matkahuollon kautta toimittaessa.

 

Tai miksei mitata jo tehtaalla, ja lappu mukaan?

 

Minkälaisella prosentilla noita palautuu? Ei kuitenkaan kovinkaan monta sadasta?

Link to comment

Ensinäki tässä ei olla syyttämässä Aircooledia mistään, vaan aattelin et tohtisko sieltä enemmin ostaa akseleita ku sieltä mistä niitä floppi akseleita on tullut. Ja toiseksi ei tässä mitään puoli ilmasta hyvää olla hakemassa. Mutta ei halua ostaa uutta akselia ja sitten vielä tehettää sitä käyttö kelposeksi. Täältä pohjosesta ku joutuu aina kaikki lähettään jonnekki muualle tehetettäväksi,rahtiki maksaa ja menee aikaa. Enemmin sitä maksaa akselista kerralla vaikka vähän enemmän ku vain tietää, että se pelaa.

Link to comment

Kuten aiemmin tosiaan olen sanonut... itse en luota minkaan osamyyjan tahi valmistajan osiin sokeasti, vaan tarkistan kaikki ja korjaan pienet heitot itse. Massatuotannossa ei ikina paasta samoihin toleransseihin kuin yksittaiskappaleiden kasityona tehtavaan viimeistelyyn. Hyvan ja luotettavan koneistamon loytaminen on sekin joskus arpapelia ja hankalaa, voiko niihinkaan luottaa? Mita jos koneistajalla on krapula just silloin kun tekee sun osille jotain? Jos siella on joku harjoittelija just sina paivana?

 

Mulle on ihan sama kuka lupaa etta kaikki heidan myymansa osat on kayneet koneistamolla viimeisteltavana ja tasapainotettavana jne.

Hieno juttu, mutta aivan turhaa minulle, koska mina kiikutan ne joka tapauksessa uudestaan koneistamolle ja teetan toistamiseen samat jutut.

(ellen itse pysty).

Itse en haluaisi maksaa kahdesta koneistamokierroksesta, yksi riittaa mun kukkarolle :D

Tama palvelu voisi olla ehka osamyyjan puolelta optiona, hyodyllinen lisapalvelu maksua vastaan niilel jotka sita haluavat, mutta en nakisi sen olevan tervetullut hinnanlisa pakkosyotolla meille jotka kaytamme omaa luottokoneistamoa ja siella jopa vain yhta miesta jonka tiedamme varmasti osaavan hommansa.

Link to comment
Hieno juttu, mutta aivan turhaa minulle, koska mina kiikutan ne joka tapauksessa uudestaan koneistamolle ja teetan toistamiseen samat jutut.

(ellen itse pysty).

 

Jos luottokoneistajallakin sattuu krapula työpäivänä yllättämään:D

 

 

Sit on aika paska tuuri :D

 

Ala vie osia koneistettavaksi maanantaina. Se voi olla krapulapaiva tai muuten vaan vitutuspaiva. Korkeintaan maanantaina mahdollisimman myohaan paivan paatteeksi, niin etta jaavat odottamaan hyllyyn tiistaita.

 

Ala vie perjantaina, koska silloin on kiire saada rastiin jaaneet tyot valmiiksi ja koneistajan jalka on jo ovenraossa ottamassa suuntaa kohti Alkoa eika vahempaa vois kiinnostaa joku perk... sorvaaminen.

Ala vie torstaina, koska se voi venahtaa perjantaille ennenkuin kerkiavat ottamaan tyon alle.

 

 

Keskiviikko voi olla pikkulauantai joillekin jotka eivat malta odottaa viikonloppua. Varsinkin opiskelijoille tuttua. Joillain aloilla se on torstai. Sita seuraava paiva on luonnollisesti krapulapaiva. :D

Link to comment
Minäkin mietin, että miksi myyjä ei voi mitata noita osia jo valmiiksi? Säästyisi monet toimituskulut, varsinkin postin tai matkahuollon kautta toimittaessa.

 

Tai miksei mitata jo tehtaalla, ja lappu mukaan?

 

Minkälaisella prosentilla noita palautuu? Ei kuitenkaan kovinkaan monta sadasta?

 

Voihan sen akselin mitata mutta eipä siitä paljon iloa ole jos ei samalla mitata sitä kampikammiota. Toimituskulut menevät myyjä piikkiin jos tuotteessa on selkeä vika.

 

Akseli varmasti mitataan tehtaalla. Kuitenkin moottoria kasatessa täytyy mitata se kampikammio niin samalla tulee akselikin tarkistettua.

 

Aircooledille ei sen toiminnan aikana ole palautunut yhtään akselia viallisuuden vuoksi.

Link to comment

Mittaamisesta on iloa. Koko juttua ei voi kaataa lohkomittojen varaan. Jos kampiakselissa sattuukin olemaan kaulojen mitat verrattaessa vw tehtaan vakioaksellin ( jonka pohjalta lohko mitoitettu ja muodostuu välykset ) erilaiset.

 

Oletettujen tiukkojen välysten päälle kun pamautetaan mahdolliset muotovirheet kaulojen pyöreyksissä ja lisäksi pahimmassa tapauksessa muutama satku kieroutta. Ottaako kaulojen pyöristykset ilman laakereiden jyrsintää yhteen?

 

Halpa tai kallis tuote, kampiakseli sen verran tärkeä komponentti moottorille, maahantuojalta jo vähintä ilmoittaa millä mitoin kampiakseli on ok ja ei vaadi asennuksessa jatkomuokkauksia kun lohko on oikeissa toleransseissa.

 

Onko mahdollista ettei maahantuoja tunnekaan tuotteitaan täysin ja sysää vastuun ostajille ja vetoaa ongelmatapauksissa aina muiden osien mittaheittoihin. Helppoa jos akselille ei anneta selkeitä ja loogisia ohjemittoja.

 

Palautusten vähäisyys ei aina tarkoita tuotteen erinomaisuutta. keskinkertainen kasaaja luottaa sokeasti uuden tuotteen mittoihin ja samalla ympärillä olevien komponenttien. Mahdollisia ongelmia jälkikäteen vaikeaa selvittää mistä mikin ongelma oikeastaan alkanut.

 

Tämä kirjoitus pelkkää vaihtoehtojen esiintuomista, ei moite eikä kehu mitään tuotetta kohtaan.

 

Odottaen kampiakselin ohjemittoja ja suositeltavia laakerivälyksiä.

Link to comment

Ei se myyjänkään mittaus välttämättä mitään pelasta. Takavuosina kun tuli enempi pelattua noiden moottoreiden kanssa, tosi venesellaisten, niin mieleen jäi yksi takuukorjuu. Tehtiin sitten kahteen kertaan, kun selvisi, että takuukampiakseli oli mennyt useamman kympän baanaaniksi matkahuollon hellässä käsittelyssä. Huvittavaa koko hommassa oli se, että maahantuoja ei hyväksynyt mitään koneistushommia takuukorjauksissa vaan kaikki piti olla tehdaskamaa. Siksi niitä ei tullut mittailtua ennen asunnusta eikä sellaista maahantuoja edellyttänytkään. Tuon jälkeen kaikki mitä asennettiin mitattiin.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...