Jump to content

Jeans


Oksa

Recommended Posts

Ostin vuoden 2003 lopulla melkein naapurista keltaisen jeans-kuplan. Auto oli maalipinnaltaan aika karun näköinen, mutta pinnan alta paljastui onneksi paljon hyvää. En joutunut tekemään ainuttakaan ruostepaikkausta.

 

ennen.jpg

 

Auto entisöitiin vuonna 2004 aika lailla alkuperäiseen muotoonsa.

 

Kuplaa on vuosien varrella paranneltu aina vähän kerrallaan.

 

 

konehuone3.jpg

sisa.jpg

 

 

Koneen pohjaksi hankin 1300cc:n AB lohkon.

moottori3.jpg

 

Koneen speksit ovat tällä hetkellä:

 

69X85,5 vakiokampi ja vakioveivit, 6kg:n vauhtipyörä.

Engle w110

Uudet vakiokannet, vakio venttiilit, kannet portattu ja laskettu. Venttiilit hiottu.

Solexin ykskurkkuiset Brosolit nurkissa, itsetehty vivusto.

Vakiojakaja.

Normi doghouse puhallinkoppa.

Full-flow.

35mm käärmeenpesä, j-putket, Mondo tyyppinen vaimentaja.

Link to comment

Talven aikana olis tarkoitus laittaa alle säädettävä etuakseli ja muokata putkistoa, jotta saisi sen vähän ylemmäksi. Milläs tavalla te ootte toteuttaneet käärmeenpesän matalaan autoon? Jouduin kesällä nostamaan kuplan perää yhden poorin ulkokehältä, koska vaimentaja tuli liian alas.

 

Vaimentajana siis Mondo tyyppinen. Se menee joka tapauksessa vaihtoon, mutta pystyykö tollasta normi käärmeenpesää muokkaamaan niin, että saisi myös kollektorin ylemmäs ja helman yläpuolelle? Onko joku toteuttanut?

 

taka2k.jpg

 

Tälläinen siis tällä hetkellä.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Palataan taas tähänkin. Talvi lähestyy ja olis tarkoitus alkaa kuplaa taas ruuvaamaan. Vielä on auki se mitä tolle putkelle tekis, että sais sen ylemmäs. Pitäsköhän vaan raa'asti lähteä leikkaamaan ja liimaamaan?

 

Vaikka sittenhän sen näkee, kun taas pääsee kuplaa tarkemmin tarkastelemaan. Vinkkejä kuitenkin ottaisin mielelläni vastaan, jos jollain on kokemusta samaisesta asiasta.

 

Janne

Link to comment

Tämän kesän ajellu mondon vaimennin kiinni ja lähtee kyllä kierrätykseen talven aikana. Mulla ei ole edes matala kupla ja joka hidastetöyssyssä raapii kiinni. Mielestäni ongelma ei ole kollektorin sijainti, vaan mondon mallista johtuen vaimennin on liian takana/alhaalla.

Link to comment

Jep, toi mondo on kyllä aivan liian alhaalla ja takana. Tossa kuvassa on peräpää aika lailla vakiokorkeudella ja silti saa pelätä kun korokkeista tulee alas. Ja perä on mun mielestä kyllä törkeen korkeella. Mä ajoin jonkun 50 km perä yhdellä poorilla tiputettuna ja siitä ei tullu kyllä yhtään mitään, vaimennin otti koko ajan johonkin kiinni.

 

Sellainen putki olis tarkoitus saada tehtyä jossa myös kollektori on helman yläpuolella. Nyttehän se on sen alapuolella. Kaippa mää lähden tota nykyistä putkea muokkaamaan, sittenhän sen näkee mitä siitä tulee. Mondo lähtee mäkeen, on vähän liian äänekäskin myös.

Link to comment

Empi-hideout on paljon kovaäänisempi kun bugpäk, vaimentimien koossakin melkoinen ero. bugpäkistä tulee ihan miellyttävä kun hitsaa siihen vaimentimen päältä tulevan putken vaakaosan tilalle ohuehkon halppis glasspäkkipöntön tyyliin Simons tms. Mahtuu hyvin ja on iisi muutos,

 

Puavo @ dw.

Link to comment
http://www.cip1.ca/ProductDetails.asp?ProductCode=C13-3418

http://www.pacificcustoms.com/TM310221.html

 

Yllämainittuja vaimentimia ei taida kukaan myydä Suomessa? Onko Euroopassa jossain myynnissä, CSP:ltä ei näkynyt löytyvän..

 

Tuollaista vois vaikka kokeilla...

 

 

Noista ehdottomasti toi aito tri mil kuin halpa empi kopio

 

linkki testistä

 

http://www.vwtrendsweb.com/tech/0109vwt ... aust_test/

Link to comment
  • 1 month later...

Nyt on putkiprojekti edennyt. En lähtenyt koko putkistoa vaihtamaan tai muokkaamaan, vaan vaihdoin vaan mondon hide-outiin. Väännettiin vielä tohon loppuputkeen lisävaimennin. Muutenkin tota hide-outia joutu pikkasen muokkaamaan, että sai sen sopivaan korkeuteen.

 

Kollektori on siis edelleen helman alapuolella, joten takapäätä ei voi vieläkään kauheesti laskea. Pikkasen laskin kuitenkin ja on tällä hetkellä mun mielestä ihan sopivalla korkeudella, saattaa jopa päästä korokkeista, mut se jää nähtäväksi.

 

Ajamaan en ole vielä päässy, mutta konetta käytin ja putki vaikutti hiljaiselta kyllä, sen näkee sitte et miltä kuulostaa kun pääsee tien päälle.

 

hidingx.jpg

Link to comment
  • 7 months later...

Ihan hyvää. Hide-outti on paljon hiljasempi kuin mondo eikä

roiku missään takahelman alla. Säädettävän etuakselin asensin talvella

ja tiputin takapäätäkin vähäsen. Kone on toiminut hyvin ja kaasareiden

synkkauksen jälkeen kulutuskin on pysyny kohtuullisena. Pitänee laittaa pari

kuvaa lähipäivinä, pitäs vaan räpsästä.

 

Janne.

Link to comment
  • 3 months later...

Noniin, takaisin projektin ääreen.

 

Elikkäs, brosolit lähtee mäkeen ja ohjelmoitava ruisku (mega) on tulossa tilalle, muuten

koneen konsepti pysyy samana. Janilta on jo tullu imusarja ja muita hilppeitä, niistä kiitokset Janille.

 

Sitten itse asiaan. Tuli tossa pari vuotta sitten kun konetta rakentelin laskettua kansia vähän liikaa.

Puristuksiksi laskin 9,4:1 ja taitaa olla vähän liikaa w110 nokalle? Ei ainakaan vielä mitään nakutuksen merkkejä osissa näkyny, mut parempi olis pelata varmemman päälle ja tehdä asialle jotain. Ajossa kone

on ollu tosin vasta reilun kesän.

 

Yksi vaihtoehto olis laittaa jotain shimmejä kannen ja pytyn väliin, vai? Miten paljon mahtais vaikuttaa jos vaikka laittas 1.25 kiikut nykyisten 1.1 tilalle, sillonhan kuitenkin venttiilit pysyis kauemmin auki.

 

Koneen speksit:

85,5x69, vakio kampi ja kanget, 6kg vauhtipyörä.

vakiot kannet vakio venttiilein, laskettu ja kanavia hiplattu. venttiilit hiottu.

normi kärmeenpesä, hide-out.

bensapuolle siis tulossa megasquirtti ja sytkäksi edis.

 

Janne.

Link to comment

Raaputat palotilasta pikkasen matskua pois tulpan puoleiselta seinältä.

Mut jos ei naulaa, niin silloin melkein vois antaa olla. Megalla kuitenkin pystyy säätää pikkasen tarkemmin ja saa sytkänkin samalla hierottua.

 

Noilla spekseillä saa mukavan käyttö kaupunkikoneen ja vääntöä riittää alhaalta ylös asti. Tietenkään se nyt ei ole mikään huippubemarikilleri, mutta ei sillä jalkoihin kumminkaan jää.

Link to comment

Tuo on kylla liikaa puristusta W110 nokalle. Olen kokeillut.

 

Nappara ratkaisu olisi hyodyntaa nuo puristukset ja laittaa kiukkuisempi nokka! Vaikkapa W125. W130 nokalle laittaisin kympin tai vahan ylikin ruttua.

Link to comment
  • 1 year later...

Palataanpa taas tähänkin projektiin.

 

Megasquirt ja Edis on asennettu. Säätäminen tuotti aluksi päänvaivaa, mutta pääsin siihen jollain tavalla jyvälle.

Kävin varmuuden vuoksi säädättämässä koneen dynossa ja hyvähän siitä tuli, vääntää mukavasti alhaalta ylös.

Tehohuippu oli 91.34 hp @ 5300rpm, 140nM @ 3200rpm. Nämä siis takapyöriltä. Ei mitään kovia tehoja, mutta

kyllä noillakin jo kupla kulkee. Kävin Pro Dynossa Raumalla, hyvä ja asiallinen paikka.

 

p1010023yy.jpg

 

Mielessä on käynyt, jos tekis talven aikana vähän enemmän alkuperäistyylisen koneen, kuitenkin ruiskulla ja ehkä

Ediksen kanssa tai sitten normijakajalla. Tiedä sitten onko mitään järkeä, mutta ihan mielenkiinnosta vois rakennella.

Lämmönvaihtimet olis kanssa ihan jees.

 

Ajatuksena olis tehdä pitkälti vakio 1300cc, vakio putkistolla (kai tähänkin jollain tavalla saa lamdban kiinni?). Nokaksi ehkä

joku Englen w-100 tai vastaava ja kansia vois vähän hieroa ja venttiileihin jotain pyöristyksiä. Alkuperäistyyppinen imusarja ja

suuttimet alkukäyriin.

 

Kai ruiskun saa pelaamaan pienemmällä ja miedolla koneellakin, laittaa vaan sopivan kokoiset suuttimet ja kaasuläpän?

Teho on varmasti paljon maltillisempi mitä nykysessä koneessa, mut mihinkäs sitä niin kova kiire on.

 

Janne.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Hommasin uuden koneaihion, josta alan uutta konetta tekemään. 1300cc AB-lohkolla, lohko vaatii koneistuksen,

ainakin aarporauksen, samalla kai kannattaa vetästä laakeripukki alakokoon niin saa päittäisvälyksen kohdilleen. Koneessa on

10mm pinnapultit, menisköhän ne vai kannattaisko laittaa suosiolla case-saverit ja 8mm pultit? Öljyn imuputki on piukassa,

onko ton irrottamiseen jotain hyvää kikkaa olemassa?

 

Kone tulee olemaan 77X76 eli 1415cc, tiedä onko järkeä vai ei mut tehdään silti. Nokaksi tulee Scatin c25 1.1:1 vivuilla,

eikös toi oo aika mieto ja jonkunnäkönen vääntönokka? Kansien kanavia aattelin siistiä ja tehdä normi venttiili-työt.

Pakoputkisto on vielä auki, lämmönvaihtimet joka tapauksessa ja ehkä nykynen kärmes ja vaimentaja tai sitten

joku muu. Ja tietty megaruutta ohjamaan polttoaineen syöttöä ja sytytystä.

 

Ookkos muuten Jani ehtinyt vielä kattomaan et löytyykö sulta jotain pientä läppistä?. Mitens tossa muuten toimis

vakio imusarjan loppuosa, mahtaako olla liian ahdistava? Onks Jani sun kauttas saatavilla myös jotain pienempiä suuttimia,

laskurin mukaan toi kone ei hirveen isoja vaatis, jotain 100cc/min luokkaa.

 

Janne.

Link to comment

Ookke, mitens tommoset suuttimet toimis noinkin pienessä koneessa? Onko siitä jotain haittaa jos suuttimet

on vähän liian isot? Eikös toi tps-anturi oo vaihdettavissa?

 

Voitas tehdä kaupat noista suuttimista ja kaasuläpästä ja siitä jakajasta. Jos vaikka laitan sulle huomenna privaa.

 

Janne.

Link to comment

76mm kampi, vauhtipyörä ja I-profiili kiertokanget sekä muuta tilpehööriä tuli matkahuollon kautta iso laatikko.

Seuraavaksi pitäs kiikuttaa lohko, kampi ja vauhtipyörä kytkinkamoineen koneistamoon.

 

kampi.jpg

 

lohko.jpg

 

Kaasuläppä ja suuttimet tuli Janin kautta, joten kone alkaa olemaan osien suhteen hyvällä mallilla,

kannet ja pakoputkisto puuttuu vielä.

 

Janne.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...