-AP- Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 No niin, suoritin vähän koekasausta tulevalle maatatäristävälle tonniviissataselle ja totesin, että toinen pakonokka on puoltoista milliä matalampi kuin toinen, josta siitäkin on ohjearvoihin nähden kulunut pois jo liki puol milliä. Eli se siitä 'ikäheimo-spesiaalista' ... Entä nyt? 1510 cc, portatut yksreikäkannet, 2 x pikkusolex, käärmeenpesä, kympin puristukset, kierrosluku max jossain kuuden tonnin kieppeillä, melko raskas auto ja vielä raskaammin rullaavat renkaat. Pohjavääntöäkin sais olla. Mikä nokka? Nostoa ei tarvita paljoakaan yli kymmenen millin, kannet ei anna enempää. Kolmisensataa astetta? Engle W125 tai 130? VZ-14 tai 15? Jotain muuta ...? Quote Link to comment
Marko Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 http://www.phnet.fi/public/hefor1/fin/finland.htm Tuolta katsoen Scat C-35 tai C-45 olis aika lähellä haluamiasi arvoja. 35:sta ainakin hyllyssä saattaa olla myös 45 Quote Link to comment
-AP- Posted November 11, 2008 Author Share Posted November 11, 2008 Lisätään specseihin vielä yksinkertaiset venttiilijouset ja vakiot alumiini-työntötangot (koska muita ei ole luokiteltu) - nämä tekijät rajoittavat myös nokkavalintaa ...? Quote Link to comment
Guest HAP Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 Mikäs ettei hiottua nopeampiliikkeistä akselia noiden hidasliikkeisten isolla nokkakulmalla olevien tehdasakselien tilalle? Historic Rallissa ja kiihdytyspuolella jo useampi kärkipeli näillä varustettu. Quote Link to comment
-AP- Posted November 12, 2008 Author Share Posted November 12, 2008 Kerropa lisää asiasta! Quote Link to comment
-AP- Posted November 12, 2008 Author Share Posted November 12, 2008 Jos katsoo suoraan hyllystä saatavien nokkien määrittelyjä täältä - http://www.geneberg.com/cat.php?cPath=165_2773 - niin VZ-15 vaikuttaisi kyseiseen käyttötarkoitukseen pätevältä. Onko kokemusta toimiiko/kestääkö yksinkertaisilla venajousilla ja alu-tönäreillä vai tuleeko ongelmia turhan helposti? Quote Link to comment
DOODAH Posted November 12, 2008 Share Posted November 12, 2008 Yks pannu tolla nokalla tehty. Oli 1641cc bugpack jäykät jouset ei riittäny ainakaan swifel ruuvien kanssa. Kierroksista en tiedä, mutta yks tikku oli pompannu paikaltaan ja swifeliki samalla hajonnu. Hauska pannu vaikka kokemukset jäi mulla aika pieniksi. Vakio kannet ja 2x40dlra kaasarit. Hienosti veti, mutta en ehtiny ajaa tankillistakaan. Quote Link to comment
-AP- Posted November 12, 2008 Author Share Posted November 12, 2008 Vaikuttaisko tuo siltä, että keinu-lautas-venttiiliyhdistelmä on alkanut elää 'omaa elämäänsä', mikä on sitten ravistanut tönärin pois paikoiltaan? Siis jouset riittämättömät osien kiihtyvyyteen ja käytettyyn kierroslukuun nähden? No, nyt on sitten tilauksessa Wihurin rallitallin 'oikealla ikäkaudella' käyttämä kisanokka, Real Historic, jään jännityksellä odottamaan ... Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted November 12, 2008 Share Posted November 12, 2008 GeneBerg GB296A tai GB295 Erson Cams E749622 tai E740422 Gugpack 4062-10 CB Perfomance 2237 tai 2240 myös 2261 ja ( 2263 huippu hyvä ) Engle VZ-15 tai VZ25 Kokemuksesta tietäen jotta noilla rallisäädöksiin kuuluvilla osilla yli 280 asteen nokat on vain ylärekisteriin jolloin nostoa ja painavan auton käyttöaluetta rallissa siis väännöllä eli sen puolesta maltilla nokkaa valitsemaan. Todettu vakio typ3 kaasareiden säätöihin saannissa myös jyrkemmällä nokalla hankaluuksia. Älä kevennä liikaa vauhtipyörää ja pumppubensalla max 11 ruttuu. Nähty on, kuultu on ja pätkillä todettu jottei ne kaikki viritykset oo Rallyyn hyvii. nimimerkillä mekaanikonretales ja vähä joskus ajellu jos jotaki lajii... Quote Link to comment
Guest HanttaP Posted November 12, 2008 Share Posted November 12, 2008 Mitä luki AP:n Ikäheimo spesiaali-kepin päässä? 11B? Sellainen ainakin minulta pyöristyi. Quote Link to comment
-AP- Posted November 12, 2008 Author Share Posted November 12, 2008 AE 11B juu. Pyöristyminen tuskin lienee (pelkästään) nokan tai sen tekijän tai edes asentajan vika, asia on valitettavan yleinen tappinostin-nokka -rintamalla nykyään ... Quote Link to comment
Guest HanttaP Posted November 12, 2008 Share Posted November 12, 2008 Vanhasta hiottu nokka-akseli ja mitälie nostajat on varma tapaus. Itse olin omat nostajat hionut tasaiseksi. Nitraus saattaa kyläsepiltä myös onnistua tai sitten ei. Sisäänajoöljyt pitäisi olla sinkkipitoisia. Eipä tähän muuta. Tuo B tarkoitti sitä ralliauton nokkaa, itse olin omani Autohiomolta tilannut. Quote Link to comment
-AP- Posted November 12, 2008 Author Share Posted November 12, 2008 Itse olin omat nostajat hionut tasaiseksi. Silloinhan ne on pilalla ...? Quote Link to comment
Gerbiili Posted November 12, 2008 Share Posted November 12, 2008 Mitää pilalla ole. Sorvattu noita on vuosia ja hyvin on pelanneet. Sit jos liikaa nappaa niin karkasu kyllä lähtee. Ei niitä ikusesti saa siloteltua mut kerran pari ainaki. Eikä oo vielä nokatkaa pyöristyneet. Kenties karkeempi pinta aikaansaa parempaa öljykalvoa;) Quote Link to comment
-AP- Posted November 12, 2008 Author Share Posted November 12, 2008 Nostajanpohjan pitää olla lievästi kupera, ei suora. Quote Link to comment
metake Posted November 12, 2008 Share Posted November 12, 2008 Nostajanpohjan pitää olla lievästi kupera, ei suora. Tai nostajan pohja suora ja nokka lievästi vino. Quote Link to comment
ARTO Posted November 12, 2008 Share Posted November 12, 2008 Nostajanpohjan pitää olla lievästi kupera, ei suora. Ei päde kaikissa tapauksissa. Nokka ja nostajat tehdään pareina. Millainen on nokkarampin kaltevuus ( vasen/oikea reuna ) vaikuttaa nostajan pyörimisasteeseen= kulumiseen/kulumattomuuteen! Quote Link to comment
mikko k Posted November 14, 2008 Share Posted November 14, 2008 http://www.phnet.fi/public/hefor1/fin/finland.htm Tuolta katsoen Scat C-35 tai C-45 olis aika lähellä haluamiasi arvoja. 35:sta ainakin hyllyssä saattaa olla myös 45 Tuolta Forssun sivulta kun kelaa "linkit, yms." alas ja sieltä nokka-akseli info linkin kun katsoo, niin enempää ei nokka-akselivaihtoehtoja varmasti mistään yhdellä silmäyksellä löydä! Hienoa työtä Forssulta! Quote Link to comment
mikko k Posted November 14, 2008 Share Posted November 14, 2008 Mikäs ettei hiottua nopeampiliikkeistä akselia noiden hidasliikkeisten isolla nokkakulmalla olevien tehdasakselien tilalle?Historic Rallissa ja kiihdytyspuolella jo useampi kärkipeli näillä varustettu. Saiskos näistä kärkipeleistä lisää tietoa? Onko jossain referenssejä? Quote Link to comment
Guest Jalmari Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 Oli joskus aikoinaan todella asiallista juttua hap:in sivuilla nokkien ajoituksesta, nokka kulmista yms. jutuista, vieläkö ne joskus nähtäisiin? Quote Link to comment
Ketsa Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 On tosiaan sääli, että HAP:in sivut ovat jämähtäneet. Siellä oli jossain vaiheessa selkeesti mielenkiintoisinta suomenkielellä käytyä tekniikka keskustelua mitä netistä on löytynyt. Quote Link to comment
Guest Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 Alkuperäiseen kysymykseen viitaten, mitäs jos olisi hiotettu uusi akseli samassa pajassa, kuin se alkuperäinenkin on tehty..? Autohiomo Oy on nykyisin GT-Motor Oy, osoite on sama Takkatie 13. Quote Link to comment
-AP- Posted November 24, 2008 Author Share Posted November 24, 2008 Joo, tiedän kyllä, kiitosta vaan. Asia hoidossa, ainakin toistaiseksi, nenä hiotettu eräällä toisella alan ammattilaisella. Jännä nähdä miten sillä pikkumoottorin pörinä jatkuu! Quote Link to comment
mite^ Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 mistä nokista näitä on hiottu? vakiostako? Quote Link to comment
arkka Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 Tehtaanpaapat käyttäneet aikanaan saksalaista nokkaa, Gleicher RO-159. Toinen aikakauden nokka on ollut Itävaltalainen Albertsin valmistama. Onko kellään näistä mitään tietoa? Quote Link to comment
-AP- Posted November 25, 2008 Author Share Posted November 25, 2008 mistä nokista näitä on hiottu? vakiostako? Saa valita joko uudesta aihiosta ('iso' virinokka) tai vanhasta vakionokasta. Quote Link to comment
Guest HanttaP Posted November 25, 2008 Share Posted November 25, 2008 Linkistä löytyy tietoja noista saksalaisista nokista: http://www.flat4.de/znocken.htm Ihmeellistä tuo kielitaito. Vastuu on siis lukijalla. Entinen työtoverini ajoi aikanaan ST:tä 1500S:llä ja oli siihen tilannut virityksen Wihurin kilpapajalta. Pitänee kysellä, muistaako mitään jos tavataan. Porsche Salzburghin tekeimissä autoissa oli nettitiedon mukaan aluksi ihan itse tehty nokka-akseli, jonka arvoja ei ilmeisesti vieläkään tunneta. Quote Link to comment
mikko k Posted November 25, 2008 Share Posted November 25, 2008 Joo, tiedän kyllä, kiitosta vaan. Asia hoidossa, ainakin toistaiseksi, nenä hiotettu eräällä toisella alan ammattilaisella. Jännä nähdä miten sillä pikkumoottorin pörinä jatkuu! Saiks HAPilta apuja/neuvoja/hiontaa tai yleensäkään yhteydenottoa? Quote Link to comment
mikko k Posted November 25, 2008 Share Posted November 25, 2008 Mikäs ettei hiottua nopeampiliikkeistä akselia noiden hidasliikkeisten isolla nokkakulmalla olevien tehdasakselien tilalle?Historic Rallissa ja kiihdytyspuolella jo useampi kärkipeli näillä varustettu. Saiskos näistä kärkipeleistä lisää tietoa? Onko jossain referenssejä? Heikosti on tullut infoa... Quote Link to comment
-AP- Posted November 25, 2008 Author Share Posted November 25, 2008 Saiks HAPilta apuja/neuvoja/hiontaa tai yleensäkään yhteydenottoa? Ei mitään näistä. Quote Link to comment
-tipi- Posted November 25, 2008 Share Posted November 25, 2008 Soititteko, minä sain ainakin neuvoja HAPilta puhelimen välityksellä viime kuussa. Quote Link to comment
mikko k Posted November 28, 2008 Share Posted November 28, 2008 Mikäs ettei hiottua nopeampiliikkeistä akselia noiden hidasliikkeisten isolla nokkakulmalla olevien tehdasakselien tilalle?Historic Rallissa ja kiihdytyspuolella jo useampi kärkipeli näillä varustettu. Mun mielestä pelkästään tälläisen viestin laittaminen on suorastaan vittuilua, koska mitään muuta viestiä ei sitten enää kuulukkaan. Mua ainakin kiinnostais kuulla lisää. Jo siitä syystä, että lähitulevaisuudessa on viisi (5) nokka-akselia hiottava. Ehkä nekin menee sitten muualle.. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.