Jump to content

Ralliauton nokka-akseli


Recommended Posts

Posted

No niin,

 

suoritin vähän koekasausta tulevalle maatatäristävälle tonniviissataselle ja totesin, että toinen pakonokka on puoltoista milliä matalampi kuin toinen, josta siitäkin on ohjearvoihin nähden kulunut pois jo liki puol milliä. Eli se siitä 'ikäheimo-spesiaalista' ...

 

Entä nyt? 1510 cc, portatut yksreikäkannet, 2 x pikkusolex, käärmeenpesä, kympin puristukset, kierrosluku max jossain kuuden tonnin kieppeillä, melko raskas auto ja vielä raskaammin rullaavat renkaat. Pohjavääntöäkin sais olla.

 

Mikä nokka?

 

Nostoa ei tarvita paljoakaan yli kymmenen millin, kannet ei anna enempää. Kolmisensataa astetta? Engle W125 tai 130? VZ-14 tai 15? Jotain muuta ...?

Posted

Lisätään specseihin vielä yksinkertaiset venttiilijouset ja vakiot alumiini-työntötangot (koska muita ei ole luokiteltu) - nämä tekijät rajoittavat myös nokkavalintaa ...?

Posted

Mikäs ettei hiottua nopeampiliikkeistä akselia noiden hidasliikkeisten isolla nokkakulmalla olevien tehdasakselien tilalle?

Historic Rallissa ja kiihdytyspuolella jo useampi kärkipeli näillä varustettu.

Posted

Yks pannu tolla nokalla tehty. Oli 1641cc bugpack jäykät jouset ei riittäny ainakaan swifel ruuvien kanssa. Kierroksista en tiedä, mutta yks tikku oli pompannu paikaltaan ja swifeliki samalla hajonnu.

Hauska pannu vaikka kokemukset jäi mulla aika pieniksi. Vakio kannet ja 2x40dlra kaasarit. Hienosti veti, mutta en ehtiny ajaa tankillistakaan.

post-148-13888360487917_thumb.jpg

Posted

Vaikuttaisko tuo siltä, että keinu-lautas-venttiiliyhdistelmä on alkanut elää 'omaa elämäänsä', mikä on sitten ravistanut tönärin pois paikoiltaan? Siis jouset riittämättömät osien kiihtyvyyteen ja käytettyyn kierroslukuun nähden?

 

No, nyt on sitten tilauksessa Wihurin rallitallin 'oikealla ikäkaudella' käyttämä kisanokka, Real Historic, jään jännityksellä odottamaan ...

Posted

GeneBerg GB296A tai GB295

 

Erson Cams E749622 tai E740422

 

Gugpack 4062-10

 

CB Perfomance 2237 tai 2240 myös 2261 ja ( 2263 huippu hyvä )

 

Engle VZ-15 tai VZ25

 

Kokemuksesta tietäen jotta noilla rallisäädöksiin kuuluvilla osilla yli 280 asteen nokat on vain ylärekisteriin jolloin nostoa ja painavan auton käyttöaluetta rallissa siis väännöllä eli sen puolesta maltilla nokkaa valitsemaan. Todettu vakio typ3 kaasareiden säätöihin saannissa myös jyrkemmällä nokalla hankaluuksia. Älä kevennä liikaa vauhtipyörää ja pumppubensalla max 11 ruttuu.

 

Nähty on, kuultu on ja pätkillä todettu jottei ne kaikki viritykset oo Rallyyn hyvii. nimimerkillä mekaanikonretales ja vähä joskus ajellu jos jotaki lajii...

Guest HanttaP
Posted

Mitä luki AP:n Ikäheimo spesiaali-kepin päässä? 11B? Sellainen ainakin minulta pyöristyi.

Posted

AE 11B juu. Pyöristyminen tuskin lienee (pelkästään) nokan tai sen tekijän tai edes asentajan vika, asia on valitettavan yleinen tappinostin-nokka -rintamalla nykyään ...

Guest HanttaP
Posted

Vanhasta hiottu nokka-akseli ja mitälie nostajat on varma tapaus. Itse olin omat nostajat hionut tasaiseksi. Nitraus saattaa kyläsepiltä myös onnistua tai sitten ei. Sisäänajoöljyt pitäisi olla sinkkipitoisia. Eipä tähän muuta. Tuo B tarkoitti sitä ralliauton nokkaa, itse olin omani Autohiomolta tilannut.

Posted

Mitää pilalla ole. Sorvattu noita on vuosia ja hyvin on pelanneet. Sit jos liikaa nappaa niin karkasu kyllä lähtee. Ei niitä ikusesti saa siloteltua mut kerran pari ainaki. Eikä oo vielä nokatkaa pyöristyneet. Kenties karkeempi pinta aikaansaa parempaa öljykalvoa;)

Posted
Nostajanpohjan pitää olla lievästi kupera, ei suora.

 

Ei päde kaikissa tapauksissa. Nokka ja nostajat tehdään pareina. Millainen on nokkarampin kaltevuus ( vasen/oikea reuna ) vaikuttaa nostajan pyörimisasteeseen= kulumiseen/kulumattomuuteen!

Posted
http://www.phnet.fi/public/hefor1/fin/finland.htm

 

Tuolta katsoen Scat C-35 tai C-45 olis aika lähellä haluamiasi arvoja.

 

35:sta ainakin hyllyssä saattaa olla myös 45

 

Tuolta Forssun sivulta kun kelaa "linkit, yms." alas ja sieltä nokka-akseli info linkin kun katsoo, niin enempää ei nokka-akselivaihtoehtoja varmasti mistään yhdellä silmäyksellä löydä! Hienoa työtä Forssulta!

Posted
Mikäs ettei hiottua nopeampiliikkeistä akselia noiden hidasliikkeisten isolla nokkakulmalla olevien tehdasakselien tilalle?

Historic Rallissa ja kiihdytyspuolella jo useampi kärkipeli näillä varustettu.

 

Saiskos näistä kärkipeleistä lisää tietoa? Onko jossain referenssejä?

Guest Jalmari
Posted

Oli joskus aikoinaan todella asiallista juttua hap:in sivuilla nokkien ajoituksesta, nokka kulmista yms. jutuista, vieläkö ne joskus nähtäisiin?

Posted

On tosiaan sääli, että HAP:in sivut ovat jämähtäneet. Siellä oli jossain vaiheessa selkeesti mielenkiintoisinta suomenkielellä käytyä tekniikka keskustelua mitä netistä on löytynyt.

  • 2 weeks later...
Posted

Alkuperäiseen kysymykseen viitaten, mitäs jos olisi hiotettu uusi akseli samassa pajassa, kuin se alkuperäinenkin on tehty..? Autohiomo Oy on nykyisin GT-Motor Oy, osoite on sama Takkatie 13.

Posted

Joo, tiedän kyllä, kiitosta vaan. Asia hoidossa, ainakin toistaiseksi, nenä hiotettu eräällä toisella alan ammattilaisella. Jännä nähdä miten sillä pikkumoottorin pörinä jatkuu!

Posted

Tehtaanpaapat käyttäneet aikanaan saksalaista nokkaa, Gleicher RO-159.

Toinen aikakauden nokka on ollut Itävaltalainen Albertsin valmistama.

Onko kellään näistä mitään tietoa?

Posted
mistä nokista näitä on hiottu? vakiostako?

 

Saa valita joko uudesta aihiosta ('iso' virinokka) tai vanhasta vakionokasta.

Guest HanttaP
Posted

Linkistä löytyy tietoja noista saksalaisista nokista:

http://www.flat4.de/znocken.htm

Ihmeellistä tuo kielitaito. Vastuu on siis lukijalla. Entinen työtoverini ajoi aikanaan ST:tä 1500S:llä ja oli siihen tilannut virityksen Wihurin kilpapajalta. Pitänee kysellä, muistaako mitään jos tavataan. Porsche Salzburghin tekeimissä autoissa oli nettitiedon mukaan aluksi ihan itse tehty nokka-akseli, jonka arvoja ei ilmeisesti vieläkään tunneta.

Posted
Joo, tiedän kyllä, kiitosta vaan. Asia hoidossa, ainakin toistaiseksi, nenä hiotettu eräällä toisella alan ammattilaisella. Jännä nähdä miten sillä pikkumoottorin pörinä jatkuu!

 

Saiks HAPilta apuja/neuvoja/hiontaa tai yleensäkään yhteydenottoa?

Posted
Mikäs ettei hiottua nopeampiliikkeistä akselia noiden hidasliikkeisten isolla nokkakulmalla olevien tehdasakselien tilalle?

Historic Rallissa ja kiihdytyspuolella jo useampi kärkipeli näillä varustettu.

 

Saiskos näistä kärkipeleistä lisää tietoa? Onko jossain referenssejä?

 

Heikosti on tullut infoa...

Posted
Mikäs ettei hiottua nopeampiliikkeistä akselia noiden hidasliikkeisten isolla nokkakulmalla olevien tehdasakselien tilalle?

Historic Rallissa ja kiihdytyspuolella jo useampi kärkipeli näillä varustettu.

 

Mun mielestä pelkästään tälläisen viestin laittaminen on suorastaan vittuilua, koska mitään muuta viestiä ei sitten enää kuulukkaan.

 

Mua ainakin kiinnostais kuulla lisää. Jo siitä syystä, että lähitulevaisuudessa on viisi (5) nokka-akselia hiottava. Ehkä nekin menee sitten muualle..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...