Jump to content

Ralliauton nokka-akseli


Recommended Posts

No niin,

 

suoritin vähän koekasausta tulevalle maatatäristävälle tonniviissataselle ja totesin, että toinen pakonokka on puoltoista milliä matalampi kuin toinen, josta siitäkin on ohjearvoihin nähden kulunut pois jo liki puol milliä. Eli se siitä 'ikäheimo-spesiaalista' ...

 

Entä nyt? 1510 cc, portatut yksreikäkannet, 2 x pikkusolex, käärmeenpesä, kympin puristukset, kierrosluku max jossain kuuden tonnin kieppeillä, melko raskas auto ja vielä raskaammin rullaavat renkaat. Pohjavääntöäkin sais olla.

 

Mikä nokka?

 

Nostoa ei tarvita paljoakaan yli kymmenen millin, kannet ei anna enempää. Kolmisensataa astetta? Engle W125 tai 130? VZ-14 tai 15? Jotain muuta ...?

Link to comment

Mikäs ettei hiottua nopeampiliikkeistä akselia noiden hidasliikkeisten isolla nokkakulmalla olevien tehdasakselien tilalle?

Historic Rallissa ja kiihdytyspuolella jo useampi kärkipeli näillä varustettu.

Link to comment

Yks pannu tolla nokalla tehty. Oli 1641cc bugpack jäykät jouset ei riittäny ainakaan swifel ruuvien kanssa. Kierroksista en tiedä, mutta yks tikku oli pompannu paikaltaan ja swifeliki samalla hajonnu.

Hauska pannu vaikka kokemukset jäi mulla aika pieniksi. Vakio kannet ja 2x40dlra kaasarit. Hienosti veti, mutta en ehtiny ajaa tankillistakaan.

post-148-13888360487917_thumb.jpg

Link to comment

Vaikuttaisko tuo siltä, että keinu-lautas-venttiiliyhdistelmä on alkanut elää 'omaa elämäänsä', mikä on sitten ravistanut tönärin pois paikoiltaan? Siis jouset riittämättömät osien kiihtyvyyteen ja käytettyyn kierroslukuun nähden?

 

No, nyt on sitten tilauksessa Wihurin rallitallin 'oikealla ikäkaudella' käyttämä kisanokka, Real Historic, jään jännityksellä odottamaan ...

Link to comment

GeneBerg GB296A tai GB295

 

Erson Cams E749622 tai E740422

 

Gugpack 4062-10

 

CB Perfomance 2237 tai 2240 myös 2261 ja ( 2263 huippu hyvä )

 

Engle VZ-15 tai VZ25

 

Kokemuksesta tietäen jotta noilla rallisäädöksiin kuuluvilla osilla yli 280 asteen nokat on vain ylärekisteriin jolloin nostoa ja painavan auton käyttöaluetta rallissa siis väännöllä eli sen puolesta maltilla nokkaa valitsemaan. Todettu vakio typ3 kaasareiden säätöihin saannissa myös jyrkemmällä nokalla hankaluuksia. Älä kevennä liikaa vauhtipyörää ja pumppubensalla max 11 ruttuu.

 

Nähty on, kuultu on ja pätkillä todettu jottei ne kaikki viritykset oo Rallyyn hyvii. nimimerkillä mekaanikonretales ja vähä joskus ajellu jos jotaki lajii...

Link to comment
Guest HanttaP

Vanhasta hiottu nokka-akseli ja mitälie nostajat on varma tapaus. Itse olin omat nostajat hionut tasaiseksi. Nitraus saattaa kyläsepiltä myös onnistua tai sitten ei. Sisäänajoöljyt pitäisi olla sinkkipitoisia. Eipä tähän muuta. Tuo B tarkoitti sitä ralliauton nokkaa, itse olin omani Autohiomolta tilannut.

Link to comment
Nostajanpohjan pitää olla lievästi kupera, ei suora.

 

Ei päde kaikissa tapauksissa. Nokka ja nostajat tehdään pareina. Millainen on nokkarampin kaltevuus ( vasen/oikea reuna ) vaikuttaa nostajan pyörimisasteeseen= kulumiseen/kulumattomuuteen!

Link to comment
http://www.phnet.fi/public/hefor1/fin/finland.htm

 

Tuolta katsoen Scat C-35 tai C-45 olis aika lähellä haluamiasi arvoja.

 

35:sta ainakin hyllyssä saattaa olla myös 45

 

Tuolta Forssun sivulta kun kelaa "linkit, yms." alas ja sieltä nokka-akseli info linkin kun katsoo, niin enempää ei nokka-akselivaihtoehtoja varmasti mistään yhdellä silmäyksellä löydä! Hienoa työtä Forssulta!

Link to comment
Mikäs ettei hiottua nopeampiliikkeistä akselia noiden hidasliikkeisten isolla nokkakulmalla olevien tehdasakselien tilalle?

Historic Rallissa ja kiihdytyspuolella jo useampi kärkipeli näillä varustettu.

 

Saiskos näistä kärkipeleistä lisää tietoa? Onko jossain referenssejä?

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest HanttaP

Linkistä löytyy tietoja noista saksalaisista nokista:

http://www.flat4.de/znocken.htm

Ihmeellistä tuo kielitaito. Vastuu on siis lukijalla. Entinen työtoverini ajoi aikanaan ST:tä 1500S:llä ja oli siihen tilannut virityksen Wihurin kilpapajalta. Pitänee kysellä, muistaako mitään jos tavataan. Porsche Salzburghin tekeimissä autoissa oli nettitiedon mukaan aluksi ihan itse tehty nokka-akseli, jonka arvoja ei ilmeisesti vieläkään tunneta.

Link to comment
Mikäs ettei hiottua nopeampiliikkeistä akselia noiden hidasliikkeisten isolla nokkakulmalla olevien tehdasakselien tilalle?

Historic Rallissa ja kiihdytyspuolella jo useampi kärkipeli näillä varustettu.

 

Saiskos näistä kärkipeleistä lisää tietoa? Onko jossain referenssejä?

 

Heikosti on tullut infoa...

Link to comment
Mikäs ettei hiottua nopeampiliikkeistä akselia noiden hidasliikkeisten isolla nokkakulmalla olevien tehdasakselien tilalle?

Historic Rallissa ja kiihdytyspuolella jo useampi kärkipeli näillä varustettu.

 

Mun mielestä pelkästään tälläisen viestin laittaminen on suorastaan vittuilua, koska mitään muuta viestiä ei sitten enää kuulukkaan.

 

Mua ainakin kiinnostais kuulla lisää. Jo siitä syystä, että lähitulevaisuudessa on viisi (5) nokka-akselia hiottava. Ehkä nekin menee sitten muualle..

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...