Guest Mika Raussi Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 Onks kellään hajua miten tää operaatio tehdään? Jossain näin kuvan jostain porakoneella pyöriteltävästä tangosta. Ei niitä kai porakoneella normaalisti tehdä? Quote Link to comment
Roope Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 meinnaakkos lohkon laakerilinjaa vai mitä runkoa ? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 No laakerilinjaa justiinsa. Pitäähän sitä nokkalinjaakin tietty oikoa. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 Porakone-laite tekee kerralla kaikki 4 laakerikohtaa runkolinjaan. Syöttää terää vakio nopeudella, ei tästä syystä sovi kuin vakio lohkoille (nou bääd ääs). Nokkalinjaa en tiedä kuka tekee/miten tekee. Tosin laakereita on olemassa (löytyy ainakin HC). Miksi nokkalinjaa pitää tehdä myös? Onko lohkosi meny hitsauksessa banaaniksi? Vai joku venähtamis vaurio? Harvemmin "kuluu" käytössä Quote Link to comment
mikan Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 Tai sitten on kampikammion puolikkaiden vastinpinnoista työstetty tavaraa? t. Mika Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 No ei niitä nokkalinjoja sit. Eikä miulla mitään lohkoa edes oo. Kunhan kyselen vaan mielenkiinnosta. Quote Link to comment
mikan Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 No täähän onkin keskustelupalsta. Ei meillä muillakaan mitään lohkoa ole tai autoa, edes ajokorttia. :-) t. Mika Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 No on miulla pari lohkoa. Tosin tuskin niistä tulee yhtään mitään millonkaan tehtyä. Pidemmän aikaa vaan on kiinnostanu tietää miten noita tusataan. Kansia mie saatan ruveta vaikka kairaamaankin. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 Pidemmän aikaa vaan on kiinnostanu tietää miten noita tusataan. Kolmellakymmenelläviidellä€urolla per kpl. Viitosella saa plohkon pesun Teijossa (oksidoi ilmeisesti koneistus pinnat, kun ei iske HeikkiHapettuma) Halpaa tusuuta :) Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Yli ja alikokoiset na.laakerit saa edullisimmin Keiteleen Koneesta. Quote Link to comment
ARTO Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Yli ja alikokoiset na.laakerit saa edullisimmin Keiteleen Koneesta. Edullisimpaan hintaan, eli??? Hintatiedon lisäksi saa kertoa tuotteen valmistajankin! Quote Link to comment
P_Valtonen Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 ai, noita on Juhallakin. Hyvä tietää.... Quote Link to comment
Per Jernström Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Pari kertaa nähnyt kun se aarporaus tehdään tuolla käsipelillä. Tulee kiinni vauhtipyörän puolella stefan aukkoon ja hihnapyörän puolella uloimpaan koneistukseen. Jos hihnapyörä on vahingoittanut aukkoaan niin lienee huono idea käyttää kyseistä keppiä kun saattaa koko akselilinja mennä vinoon. Tuosta Sambassa myytävänäolevasta porasta saa käsityksen miten se toimii (kuva missä käyttöohjeet). http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=689552 Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Loppupeleissä mielenkiintosen yksinkertanen systeemi. Tietty sillon saa yksinkertasen kun joku vehe on tarkotettu vaan yhteen tiettyyn asiaan. Quote Link to comment
nalleolut Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 vie tohon saimaan ohiporaukseen ja sanot et haluat nähdä miten tehdään sutta ja sekundaa Quote Link to comment
Guest Barn Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Naapurin Heikki 0500 131275 Quote Link to comment
Guest Sammyee Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 vie tohon saimaan ohiporaukseen ja sanot et haluat nähdä miten tehdään sutta ja sekundaa Miten, eikö tonne saimaan koneistamolle sitten kannata viedä mitään? Jotain mutua oon kyllä kuullu aiheeseen liittyen.. Quote Link to comment
nalleolut Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 huhupuheiden perusteella mieki pelaan....on lappees toinenkin koneistamo jossa tosin ei kauheesti laitteita ole mutta laatu sitäkin parempaa...kannet ym perustyöt siel onnistuu... Quote Link to comment
Guest VW 1303 Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 halvin linjan poraus on vauhtipisteessä 27eur. Quote Link to comment
Guest Aircooled.fi Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 Tätä Aircooled.fi:n kautta, hintaan 399 euroa. http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=690908 Quote Link to comment
mite^ Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 saa virapelinä muutaman lohkon porata ennenkuin maksaa ittensä takasin :D Quote Link to comment
Guest thing181 Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Kuis tuolla aircooledin vimpaimella runkolinjaa kairataan? Eikös tuo ole soveliaampi poikittais reikien väljentämiseen? Quote Link to comment
Guest Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 On noita tehty ihan oikealla aarporallakin. Mutta sellasta taitaa olla harvalla käytettävissä. Aarpora on kuin vaakakarainen jyrsinkone, mutta muutamalla ominaisuudellaan paljon monipuolisempi. Kieltämättä tolla, voisko sanoa aarporauspäällä, paljon iisimpää. Quote Link to comment
hese Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=416759 Quote Link to comment
mikko k Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Tätä Aircooled.fi:n kautta, hintaan 399 euroa. http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=690908 Niin tämä lelu on kyllä sylttyreikien suurentamiseen lohkossa ja kansissa. Ei runkolinjan työstöön. Quote Link to comment
hese Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 aarporausta.kuva saksasta. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Tuo alkaa jo näyttämään siltä, että tulee oikeesti suora ja tarkka! Quote Link to comment
Guest Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 en itte luottaisi kasipelilla vatkattavaan tyokaluun, vaikka olis kuka poraamassa. Tuommoinen iso kone se pitais olla. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 No kunhan syöttö on automaattinen, niin sinällään ihan sama mistä se pyöritysvoima tulee. Paitti, että kierrokset pitää olla vakiot. Enemmin noissa käsivatkaimissa epäilyttää se, että ne ensinnäkin tukeutuu lohkoon kohtuu epämääräsiin paikkoihin ja se, että niissä on ohut varsi. Pahimmillaan taipusa varsi tekee kartion rejän. Quote Link to comment
Roope Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 onkohan tuol lohkon välissä liima kun se porataan? Quote Link to comment
Tutkija Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Kampikammion puolikkaiden välissä ei saa olla mitään epäpuhtauksia kun se avarretaan seuraavaan laakerikokoon ja pultit/mutterit myös pitäisi olla kaikki momentissa.. Sempä takia pitäisi käyttää myös moottoria kasatessa tasopinnassa liimoja jotka puristettaessa puolikkaita yhteen poistuisi välistä lähes kokonaan eikä kuten yleensä käytetään silikonipohjaisia tiivisteliimoja jotka jää väliin kampeamaan puolikkaita erilleen toisistaan... Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Todella oikea kommentti. Työstökoneen teräsäädöt pitäisi myös tarkistaa ja se, että työstökone keskitetään lohkoa vasten oikein. Lohko on syytä pestä öljystä puhtaaksi ennen koneistusta jotta työstöjäte ei tartu kiinni öljykanavien kulmiin ja poteroihin. Quote Link to comment
Guest Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Enemmin noissa käsivatkaimissa epäilyttää se, että ne ensinnäkin tukeutuu lohkoon kohtuu epämääräsiin paikkoihin ja se, että niissä on ohut varsi. Pahimmillaan taipusa varsi tekee kartion rejän. No tatahan ma koitin sanua, kiitosta vaan :) Ei tammosilta ulkomaanelavilta tahdo soome keel taipua, haha Quote Link to comment
-Alex- Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Itteenikin naurattaa ajatus tuollaisesta rimpulasta....saahan sillä lohkoja porata, mutta mä en aarporais omaan käyttöön - ainakaan tuollaisella :) Kyllä se pitää olla tuollainen iso kone, jossa lohko on tukevasti kiinni ja koneen perusta myös tukeva. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted March 8, 2009 Share Posted March 8, 2009 lastuvoima on melkoisen pieni tommosessa suht hitaasti pyörivässä aarporassa, joten ei tartte olla ihan niin älyttömän kokoinen kapistus... Eli tuo kuva ei näytä mun silmiin mitenkään huonolta. Mut mähän en koneistamisesta mitään tiedäkään. Ja taipumista voidaan ehkäistä 2 leikkuisella menetelmällä, eli vastakkaisilla puolilla terät, jolloin lastuava kohta ei työnnä akselia kieroon. 3 teräisiäkin on nähty. Lisäks noissa extrapitkissä aarporissa on usein keskelläkin tukilaakeri tai pari, niinkuin tässäkin kuvassa on 2kpl... nim. 3 lohkoa sorvissa aarporannu, ja tarkistuttanut ne koneistamossa vielä varmuuden vuoks. Olivat kaikki täysin kunnossa :D Quote Link to comment
Pepe Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 Ennen kuin soitan kaikki Suomen koneistamot läpi ja kuuntelen 95%:lta "ei onnistu" ja 4%:lta "onnistuu lohkoon keskittyvällä" niin osaako arvon herrasmiehet kertoa että mistä koneistamosta löytyy tuollaiset isomman kaliiberin laitteet aarporaukseen ja asiantuntemus VW moottoriin? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.