Jump to content

Runkolinjan oikasu


Guest Mika Raussi

Recommended Posts

Porakone-laite tekee kerralla kaikki 4 laakerikohtaa runkolinjaan.

Syöttää terää vakio nopeudella, ei tästä syystä sovi kuin vakio lohkoille (nou bääd ääs).

 

Nokkalinjaa en tiedä kuka tekee/miten tekee. Tosin laakereita on olemassa (löytyy ainakin HC). Miksi nokkalinjaa pitää tehdä myös? Onko lohkosi meny hitsauksessa banaaniksi? Vai joku venähtamis vaurio? Harvemmin "kuluu" käytössä

Link to comment
Guest Mika Raussi

No on miulla pari lohkoa. Tosin tuskin niistä tulee yhtään mitään millonkaan tehtyä. Pidemmän aikaa vaan on kiinnostanu tietää miten noita tusataan.

 

Kansia mie saatan ruveta vaikka kairaamaankin.

Link to comment

Pari kertaa nähnyt kun se aarporaus tehdään tuolla käsipelillä. Tulee kiinni vauhtipyörän puolella stefan aukkoon ja hihnapyörän puolella uloimpaan koneistukseen. Jos hihnapyörä on vahingoittanut aukkoaan niin lienee huono idea käyttää kyseistä keppiä kun saattaa koko akselilinja mennä vinoon.

 

Tuosta Sambassa myytävänäolevasta porasta saa käsityksen miten se toimii (kuva missä käyttöohjeet).

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=689552

Link to comment
Guest Sammyee
vie tohon saimaan ohiporaukseen ja sanot et haluat nähdä miten tehdään sutta ja sekundaa

 

Miten, eikö tonne saimaan koneistamolle sitten kannata viedä mitään? Jotain mutua oon kyllä kuullu aiheeseen liittyen..

Link to comment

On noita tehty ihan oikealla aarporallakin. Mutta sellasta taitaa olla harvalla käytettävissä. Aarpora on kuin vaakakarainen jyrsinkone, mutta muutamalla ominaisuudellaan paljon monipuolisempi. Kieltämättä tolla, voisko sanoa aarporauspäällä, paljon iisimpää.

Link to comment
Guest Mika Raussi

No kunhan syöttö on automaattinen, niin sinällään ihan sama mistä se pyöritysvoima tulee. Paitti, että kierrokset pitää olla vakiot.

 

Enemmin noissa käsivatkaimissa epäilyttää se, että ne ensinnäkin tukeutuu lohkoon kohtuu epämääräsiin paikkoihin ja se, että niissä on ohut varsi. Pahimmillaan taipusa varsi tekee kartion rejän.

Link to comment

Kampikammion puolikkaiden välissä ei saa olla mitään epäpuhtauksia kun se avarretaan seuraavaan laakerikokoon ja pultit/mutterit myös pitäisi olla kaikki momentissa.. Sempä takia pitäisi käyttää myös moottoria kasatessa tasopinnassa liimoja jotka puristettaessa puolikkaita yhteen poistuisi välistä lähes kokonaan eikä kuten yleensä käytetään silikonipohjaisia tiivisteliimoja jotka jää väliin kampeamaan puolikkaita erilleen toisistaan...

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Todella oikea kommentti.

Työstökoneen teräsäädöt pitäisi myös tarkistaa ja se, että työstökone keskitetään lohkoa vasten oikein.

Lohko on syytä pestä öljystä puhtaaksi ennen koneistusta jotta työstöjäte ei tartu kiinni öljykanavien kulmiin ja poteroihin.

Link to comment

 

Enemmin noissa käsivatkaimissa epäilyttää se, että ne ensinnäkin tukeutuu lohkoon kohtuu epämääräsiin paikkoihin ja se, että niissä on ohut varsi. Pahimmillaan taipusa varsi tekee kartion rejän.

 

No tatahan ma koitin sanua, kiitosta vaan :) Ei tammosilta ulkomaanelavilta tahdo soome keel taipua, haha

Link to comment

Itteenikin naurattaa ajatus tuollaisesta rimpulasta....saahan sillä lohkoja porata, mutta mä en aarporais omaan käyttöön - ainakaan tuollaisella :) Kyllä se pitää olla tuollainen iso kone, jossa lohko on tukevasti kiinni ja koneen perusta myös tukeva.

 

BC4-BC5.jpg

Link to comment
Guest Toheltaja

lastuvoima on melkoisen pieni tommosessa suht hitaasti pyörivässä aarporassa, joten ei tartte olla ihan niin älyttömän kokoinen kapistus... Eli tuo kuva ei näytä mun silmiin mitenkään huonolta. Mut mähän en koneistamisesta mitään tiedäkään. Ja taipumista voidaan ehkäistä 2 leikkuisella menetelmällä, eli vastakkaisilla puolilla terät, jolloin lastuava kohta ei työnnä akselia kieroon. 3 teräisiäkin on nähty. Lisäks noissa extrapitkissä aarporissa on usein keskelläkin tukilaakeri tai pari, niinkuin tässäkin kuvassa on 2kpl...

 

nim. 3 lohkoa sorvissa aarporannu, ja tarkistuttanut ne koneistamossa vielä varmuuden vuoks. Olivat kaikki täysin kunnossa :D

Link to comment
  • 4 weeks later...

Ennen kuin soitan kaikki Suomen koneistamot läpi ja kuuntelen 95%:lta "ei onnistu" ja 4%:lta "onnistuu lohkoon keskittyvällä" niin osaako arvon herrasmiehet kertoa että mistä koneistamosta löytyy tuollaiset isomman kaliiberin laitteet aarporaukseen ja asiantuntemus VW moottoriin?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...