Jump to content

Kone irti / vetoakselin stefojen vaihto


Recommended Posts

Posted

Tuli tuossa otettua kone pois ja kyllä siellä oli tuo 180mm kytkinsetti.

 

Nyt herääkin kysymyksiä niistä joita sanoitte että kannattaa vaihtaa samalla.

Eli eli tässä kuvassa nuolenosoittama on silmälaakeri?

http://www.aijaa.com/v.php?i=4056319.jpg

 

Ja tämä HC:n sivuilla tuotenumerolla 332210 sopii tuohon?

 

Hieman öljyä vuotaa kytkinkoppaan, eli onkos se kampiakselin tiiviste vai mikä kun pitäisi uusia? En löytänyt moista HC:n sivuilta?.

 

Tuo kytkinakselin stefa on painelaakerin ilmeisesti painelaakerin takana?

 

Kiitos taas neuvoista

Posted

Joo nuolenosoittama on silmälaakeri. Öljyn lähteen voi tunnistaa haistamalla. Jos haisee kissankusi niin lähde on laatikko, muuten se tulee koneesta.

 

Laatikon stefa on painelaakerin takana, ei paha rasti.

 

Koneen stefa on siinä mielessä paska juttu, että nykyään tuntuu joka toinen brassistefa olevan paska. Eli pitää jonkinaikaa ja sitten taas vuotaa railaakkaasti.

Posted

Piti kyllä jatkaa tätä

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/7673-kytkimen-vaihdosta/

keskustelua, mutta jollain tavalla teki uuden topicin tai sitte ite sähläsin jotain....

 

Eli eli tämä silmälaakeri ( http://www.aijaa.com/v.php?i=4056319.jpg ) HC:n sivuilla tuotenumerolla 332210, sopii.

 

Quote
Koneen stefa on siinä mielessä paska juttu, että nykyään tuntuu joka toinen brassistefa olevan paska. Eli pitää jonkinaikaa ja sitten taas vuotaa railaakkaasti.

Pitää siis keksiä jotain poppakonsteja...?

 

Mitä eroa on jousittamattomalla ja jousitetulla kytkinlevyllä käytännössä?

Posted
Mitä eroa on jousittamattomalla ja jousitetulla kytkinlevyllä käytännössä?

 

Jousittamattomassa ei ole jousia jotka katkeilis ja aiheuttais harmia :)

 

Ite nyt yhden kesän ajanut jousittamattomalla levyllä + Kennedy 1:llä, suosittelen lämpimästi.

Posted

Menee, siis tietysti vauhtipyörä pitää vaihtaa mutta muuten kyllä. Ja vanhemmissa vaihteistoissa pitää hieman vingulla tehdä tilaa että mahtuu vauhtis pyöriin, mutta se on helppo homma.

Posted
Menee, siis tietysti vauhtipyörä pitää vaihtaa mutta muuten kyllä. Ja vanhemmissa vaihteistoissa pitää hieman vingulla tehdä tilaa että mahtuu vauhtis pyöriin, mutta se on helppo homma.

 

Eikos se 12V 200mm mene sellaisenaan 12V 180mm tilalle ilman vingutteluja. Materiaalia taytyy poistaa vain jos ankeaa 12V vauhtiksen (kumman tahansa, 180 tai 200) 6 volttiseen laatikkoon.

Guest Mika Raussi
Posted

Ei oo tullu katottua, mut oiskohan toi kampuran stefa kuitenkin semmosta kokoa, että uuden sais laakerikaupasta? Ei tarvii brassipaskojen kanssa kikkailla.

Posted
Ei tarvii brassipaskojen kanssa kikkailla.

 

HC:n sivuilla tämmöisiä kampiakselin stefoja

 

"Korkealaatuisia Saksassa valmistettuja stefoja." "silikonistefa"

Onko nämä samanlaisia rimpuloita?

Guest thing181
Posted

vagcat.com tuntee vaan 94-> kuplan, mutta lienee sama stefa?

70x90x10 oli tuolla mitat. Löytynee laakerikaupasta ja muista konetarvike kaupoista.

Pyörimissuunta pitää muistaa.

Posted

elringin silikoniset ei ol kyl viel tähän mennessä yksikään vuotannu,kun vaan muistaa katsoa et mihin kohtaan vautipyörän kaulukseen sen asentaa... kun on näit brassi pyöriä mihin ei voi jättää normaaliin tasoon kampikammion pinnan kanssa vaan on laitettava niin syvälle kun menee... vauhtipyörän pyöritys stefapinnan jälkeen kun on paljon isompi niis kun alkuperäisissä saksalaisissa...

Posted
Ja sellaista stefaa missä ei ole kumitettua ulkokehää ei kannata ottaa.

 

Elring on tosiaan hyvä

 

 

Mahtaako saada suamen turuust vai pittääkö tilata muailmalta?

Posted
Menee, siis tietysti vauhtipyörä pitää vaihtaa mutta muuten kyllä. Ja vanhemmissa vaihteistoissa pitää hieman vingulla tehdä tilaa että mahtuu vauhtis pyöriin, mutta se on helppo homma.

 

Eikos se 12V 200mm mene sellaisenaan 12V 180mm tilalle ilman vingutteluja. Materiaalia taytyy poistaa vain jos ankeaa 12V vauhtiksen (kumman tahansa, 180 tai 200) 6 volttiseen laatikkoon.

 

Niin se taitaa olla. Meinasin vaan kun ei tässä keskustelussa osunut missään silmään auton vuosimalli, tiedä vaikka olis vielä halkaistavalla laatikollakin...

Guest NixCalibur
Posted
Oisko teillä napakoita vinkkejä ja toteutuksia vauhtipyörän irrotuksessa?

Mihis momenttumiin pitänee sitte kiristää?

 

1. Vauhtis lukitaan ensin asetelman kiinnitysreijistä paikalleen apuraudalla, joka nojaa vaikka lattiaan tai apumies pitää kiinni. Älä käytä tässä sellaista lukitusta joka tapaa hammaskehään ja tukeutuu yhteen moottorin kiinnityskorvaan, sellaisella vaarana vaurioittaa kampikammiota.

 

2. Sitten 36mm lenkkiavain tai hylsy ja riittävä jatkovarsi. Itsellä irtosi siten että kävin lenkkiavaimen päälle seisomaan ja löin vasaralla samalla aukipäin. Kun pultin saa auki niin vauhtiksen pitäisi lähteä vetämällä / tasaisesti kampeamalla.

 

Kiristysmomentti on kirjallisuuden mukaan 350Nm. Jotkut tahot laittavat 400+Nm. Ruuvilukitetta väliin.

Posted

Voi vehje....nyt vasta välähti ku selailin internetin ihmemuailmaa.. Kun asentelee uuden kytkinpaketin niin se pitää keskittää. Ei sitte tullu aikasemmin hokattua ja ostettua semmosta keskitystyökalua ja juur tänään hain ison kasan osia. Enkä nyt viitsisi 4€ työkalusta maksaa kymppejä postitukseen saati odottaa ja seisottaa autoa jota tarvitsisi päivittäin...

 

Eli niksit ja poppakonstit kehiin?!

Posted

Voihan tuon pultin irrottaa pulttipyssylläkin, mutta samaa pulttia en sitten enää takas laittais..

 

360Nm momenttia ja ruuvilukite väliin. EI ylikiristystä vakiopultille, se helposti sitten venähtää ja katkee tai löystyy, jos ei heti niin myöhemmin.

Posted
EI ylikiristystä vakiopultille, se helposti sitten venähtää ja katkee tai löystyy, jos ei heti niin myöhemmin.

 

Juu, ei vakiopultti kestä, tosin tuossa yhden jokkis kuskin kanssa juttelin ku haki multa jotain roinaa, ni sano että 600 Nm laittavat vakiopultilla vauhtiksen kiinni, mutta se on sitä jokkista...

Posted

hyvä keskitys työkalu on myös poranterä. Neulalaakeriin kun tökkää sopivan kokoisen terän, ja sitten siihen pyörittää riittävästi leveetä maalarin teippiä että tulee tiukka sovitus kytkin levyyn. Silleen olen laittanut useamman auton kytkinlevyt paikoilleen... Toimii jopa kaksi levyisessä kilpakytkimessä.

 

 

Make

Posted
Voihan tuon pultin irrottaa pulttipyssylläkin, mutta samaa pulttia en sitten enää takas laittais..

 

Jep, siksi ostinkin uuden pultin...

 

Neljän jälkeen pajalle rehkimään...saa nähdä miten käypi.

Posted
että 600 Nm laittavat vakiopultilla vauhtiksen kiinni, mutta se on sitä jokkista...

 

Eipä ihme jos vauhtikset ei pysy kiinni.. 8-¤

Posted
että 600 Nm laittavat vakiopultilla vauhtiksen kiinni, mutta se on sitä jokkista...

 

Eipä ihme jos vauhtikset ei pysy kiinni.. 8-¤

 

Joopa joo, toki siellä piirissä on niitä koneen rakentajia jotka tekee jm koneet yhtä hyvin ja jopa paremmin kuin siviilimoottorit. Sitte on toinen ääripää mikä vetää sekudaa läjään vaan ja ajaa yhden kierroksen. Itse en taida kuulua kumpaankaan. Itse käytän oikean pituista putkea ja kierreliimaa.

Guest VW 1303
Posted

kyllä se vaan selkeesti on niin, että jokkis autoissa on paremmin tehdyt moottorit kuin katukuplissa poikkeuksia tietysti on.

Posted
kyllä se vaan selkeesti on niin, että jokkis autoissa on paremmin tehdyt moottorit kuin katukuplissa poikkeuksia tietysti on.

 

 

Jokkismoottorilla ei kayda Bugrunissa ajamalla. Ei edes ajeta Hki Turkku valia.

 

 

Mutta aika turha noita on vertailla, kun ovat aivan eri tarkoitukseen tehtyja.

Guest VW 1303
Posted

joo mut ihan hyvin vois ajaa turusta inariin ja takas jos haluaa.

Posted

En ehkä ihan viitsisi ajaa turusta inariin jokkismoottorilla :D Jos se jokkismoottori muistutta yhtään tälläistä reseptiä edes: 1835cc, 12.5:1, FK89/W140, vakiopohjaiset kannet joita laskettu 5-6mm, 3-4kg vauhtipyörä jne. Varsinkaan jos jäähdytyspeltejä on yhtä vähän kuin jokamiesmoottoreissa yleensäkin ;)

 

Kyllähän tuollainen pikkumoottori passaa jokkikseen tai kiihdytysautoonkin, mutta ei oiken turku-inari välille, google mapsin mukaan turku-inari välillä on matkaa 1195km, matka-ajaksi ilmoitetaan 16h 10min :D

 

Uskon kyllä että osa jokkismiehistä rakentaa koneet kunnolla, mutta uusien (laadukkaiden) osien määrä on niissä varmaan aika pieni.

Posted
En ehkä ihan viitsisi ajaa turusta inariin jokkismoottorilla :D Jos se jokkismoottori muistutta yhtään tälläistä reseptiä edes: 1835cc, 12.5:1, FK89/W140, vakiopohjaiset kannet joita laskettu 5-6mm, 3-4kg vauhtipyörä jne. Varsinkaan jos jäähdytyspeltejä on yhtä vähän kuin jokamiesmoottoreissa yleensäkin ;)

 

Kyllähän tuollainen pikkumoottori passaa jokkikseen tai kiihdytysautoonkin, mutta ei oiken turku-inari välille, google mapsin mukaan turku-inari välillä on matkaa 1195km, matka-ajaksi ilmoitetaan 16h 10min :D

 

Uskon kyllä että osa jokkismiehistä rakentaa koneet kunnolla, mutta uusien (laadukkaiden) osien määrä on niissä varmaan aika pieni.

 

Tässä tullaan taas siihen että kuka haluaa panostaa. Paljon on pitkäisku moottoreita tehty, empin pitkät akselit narahtaa vuoro perään. VAIKKA OLISI LOHKO MITATTU. Hionnan jälkeen ne pelaa paremmin. Kaulat siis taitaa lämmetä liikaa, vauhtipyöränpuoleinen öljyurakin on kaikiti liian pieni.

No olihan tuolla viimeviikonloppuna yksi 2200cc vaiko 2300cc kupla, kone taisi olla jostain rossipelistä. Koppa kun painoi 830kg niin ei sillä oikeen kerinnyt muiden matkaa.

Puristusuhdetta paha pitää noin korkealla kun alkaa normi bensalla kilistämään kun hiukan lämpeää. Se oli aikanaan kun sai kilpabensiiniä käyttää niin muutamia moottoreita on ollut jopa 14.0:1 puristuksella. (ei ole vitsi)

 

Niinkuin Jan jo sanoi niin ei voi pahemmin vertailla jokkismoottoria ja siviilimoottoria. Jokkismoottori kyllä kestäis kadulla matalemmilla puristuksilla ja miedommalla nokalla. Tai voi se rajullakin mennä, mutta ajettavuus ei oikein oo kaupunkiin tehty? Jokkismoottorin kestävyyteen vaikuttaa myös paljon se että harva käyttää koneissa ilmaputsareita, itsellä pipercrossit kaasareitten päällä. Hiekka määrä ei tosiaan ole mikään pieni minkä kone imee sisäänsä kesällä kun ajetaan pölyävällä radalla. Itsellä on käytössä koneissa lähestulkoon kaikki jäähypellit. Kahdesta moottorista puuttaa alimmat pellit kun niitä ei ole paikoillaan ollut silloin kun autot ollaan taloon ostettu.

 

En toki väitä että osaisin tehdä kestäviä ja hyviä moottoreita, enkä väitä että tietäisin jostain jotain. Tieto taito kauheen heikko vielä tässä vaiheessa. Mutta se on ihan paska puhetta että yleistetään jokkismoottoreita paskoiksi jäteöljyvatkaimiksi. Nykypäivänä kun sattuu vesikoneessa oleen wisecoa, superteckiä, evo mitsun veiviä jne niin ei voi osien laadustaan valittaa.

 

Mitä kansiin tulee niin aika paljon täältäkin on lukenut että joku jm velho on kannet kairannut, ei siis voi väittää ettei nekään tiedä mitä tekee. Toista se on ostaa kaupasta valmiiksi isoventtiilikannet ja käyttää ne ammattiviilarilla kuin se että vaihtaa vakiokansiin isommat venttiilit ja kairaa itse tai käyttää ammattimiehellä. Itse kun tekee niin harvoin tietää mitä tekee, nimimerkillä kokemusta on kyllä. Ja ei sitä voi ikinä oppia jos aina vaan käyttää ammattimiestä kansien tekiänä.

 

Tämä nyt meni täysin ohi aiheen, kiitos ja anteeksi siitä. Hyvää kesää kaikille :)

Posted
En ehkä ihan viitsisi ajaa turusta inariin jokkismoottorilla :D Jos se jokkismoottori muistutta yhtään tälläistä reseptiä edes: 1835cc, 12.5:1, FK89/W140, vakiopohjaiset kannet joita laskettu 5-6mm, 3-4kg vauhtipyörä jne. Varsinkaan jos jäähdytyspeltejä on yhtä vähän kuin jokamiesmoottoreissa yleensäkin ;)

 

Kyllähän tuollainen pikkumoottori passaa jokkikseen tai kiihdytysautoonkin, mutta ei oiken turku-inari välille, google mapsin mukaan turku-inari välillä on matkaa 1195km, matka-ajaksi ilmoitetaan 16h 10min :D

 

Uskon kyllä että osa jokkismiehistä rakentaa koneet kunnolla, mutta uusien (laadukkaiden) osien määrä on niissä varmaan aika pieni.

 

Ööh, tuota, on ehkä pikkaisen yksinkertaisesti vedettyjä johtopäätöksiä jos "jokkismoottorilla" jossa on kovat puristukset ja iso nokka ei sovellu maantieajoon.

 

Se kestääkä/toimiiko/onko ajettavissa riippuu paljon monesta muustakin tekijästä kuin noista aiemmin mainituista.

 

Onko sitten 200 heppainen strokeri puolikovilla/puolitäydellä nokalla yhtään parempi?

 

Enemmänkin ajettavuuteen/toimivuteen/kestävyyteen vaikuttaa miten koneen säädöt laitettu/osattu. Se onko katustrokerissa paremmat osat/välykset on täysin tekijästä/valituista osista kiinni.

 

Esim kaikki uusi osa ei ole välttämättä parempaa kuin huolella valittu käytetty/laadukas old school viriosa.

 

Se millaista se ajaminen noilla koneilla on maantiellä, vaikuttaa siihen suuresti millainen alusta volkkarissa, millainen äänenvaimennus jne... Kireäkin pikkukone käy jo maantiellä sellaisilla kierroksilla joilla toimii käynnin suhteen puhtaasti.

 

enemmänkin kokonaisuudesta kiinni.

 

ja eikös jokkismoottorin saa rakentaa myös vakiota pidemmällä iskulla, joten...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...