Hebster52 Posted July 20, 2017 Author Posted July 20, 2017 Luovariaskin purkua. Jotain outoa mutta tässä vaiheessa vielä tietämätön... Hmm.. Jotain ollu rikki vai mitä tässä on tapahtunu?? Oho! Kultaa! (Vai olisko messinkiä/pronssia??) Toisen puolen yläratas oli terästä.. Quote
Hebster52 Posted July 20, 2017 Author Posted July 20, 2017 Kun aloin tutkia osia totesin että alennusvaihteet olivat alennettu lisää. Ylärattaissa kuuluu olla 15 hammasta ja alarattaissa 21 tämän vuosimallin vaihteistossa. Tässä ylärattaat ovat pienemmät. 12 hammasta ja alemmassa vakio 21 hammasta. Alemmat akselit ovat siirretty ylöspäin pienemmän ylärattaan takia. Tästä näkee alaansakin uusi paikka epäkeskossa alkuperäiseen verrattuna. Laskelmien mukaan välitys vastaa aika lähelle vuoristovaihteistoa nyt.. Quote
Hebster52 Posted July 27, 2017 Author Posted July 27, 2017 Nyt osat alkaa taas löytää omat paikkansa. Kun tiivistesarjassa olikin vaan 4 tiivistettä akselputken kansien alle päätin hankkia nopeimmalla tavalla uudet. Kävin tarvikeliikessä ostamassa 0,25 tiivistepaperia ja leikkasin kaks lisää. Nyt sain kolme tiivistettä väliin ja sopiva liikkuvuus putkille. Sitten sain lopulta asentaa putket taas paikoilleen. Iskarien alakiinnikkeet oli jo aiemmin joku sahanu pois alennusvaihteista joten päätin piirtää adaptereista mallin ja sit tehdä kuplan putkien avulla jigin jolla saan tehtyä uudet alakiinnikkeet kuplan iskareille sopiviksi. 1 Quote
Hebster52 Posted July 30, 2017 Author Posted July 30, 2017 Nyt on osat valmiit iskarinkiinnikkeisiin. Pitäs vaan ehtiä harrastetallille joku päivä hitsaamaan noi vielä. Sit sais jo kohta alkaa kasaamaan. Ehkä kesäkaudenpäättäjäisiin pääsis....? Quote
Hebster52 Posted July 31, 2017 Author Posted July 31, 2017 Alkanu pohtia jarruja kun en mielellään olis purkanu kuplasta kaikki jarrukamat ennen kuin asennan kaikki paikalleen... Zwitterin jarrut jotka oli paketissa kiinni alkujaan ei kiinnostanu käyttää vaikka olikin hyvässä kunnossa. Sylinterit olis vaatinu remppa ainakin. Ja uusiin semmoisiin sylintereihin budjetti ei tässä hyväksyis... Sit muistin että olinkin jo pari vuotta sitten ostanu vähän käytetyn -66 takajarrusetin! Äkkiä tallille etsimään.... Ja yllätykseks löytyi!!! :D Alennusvaihteiden takiahan kilvet pitää asentaa ylösalas ja vaihtaa sivuja jotta käsijarruvaijerit osuu oikeinpäin. Testasin yhden kilven. Aiemmin mainitun välityksenmuutoksen johdosta navat olivat hieman korkeammalla kuin aiemmin. Joka johtaa siihen että jarrusylinterit ja putket osuu hirmulähelle alennusvaihteiden alinta ruuvia.... Nyt sit mietin joskohan vois hioa tuota ruuvin laippaa matalemmaks jotta ruuvin pää siirtyis vähän loitommaks kilvestä ja jarruputkesta... Lisäks pitää hioa vähän laakeripesän alareunasta jotta kilvessä oleva kuhmu saa tilaa. Kun olin etsimässä noita rumpuja löysin sattumalta myös jarruputkien kiinnikkeitä! Näissä vanhemmissa akseliputkissahan ei oo hitsattuja kiinnikkeitä vaan ilmeisesti ruuvattavat... Välillä hyvä kun kerää kaikkee romua eikä heitä kaikki heti menemää... Quote
Hebster52 Posted August 5, 2017 Author Posted August 5, 2017 Nyt on iskarien uudet takakiinnikkeetkun tehty! :) Vähän poppakonstia niille niin eivät näytä liian uusilta... ;) 4 Quote
Hebster52 Posted May 21, 2018 Author Posted May 21, 2018 Nyt tämäkin olis keväthuollettu ja valmis leimattavaks. Viime vuonna jäi leimaamatta kun elämänvaiheissa oli muuta pohdittavaa.. Kunhan saan leimattua noi edellä esitetyt korotusosat tulee asennettu ja hienosäädön jälkeen sit muutoskatsastusta kehiin... ? 1 Quote
Hebster52 Posted July 19, 2018 Author Posted July 19, 2018 Nyt tääkin leimattu vaihteeks kun viime vuoden leimaus jäi tekemättä eri syistä... "Hieno peli" oli arvosanat... 2 Quote
Hebster52 Posted August 2, 2018 Author Posted August 2, 2018 Rengasvertailu vakio vs uusi rengastus. 1 Quote
Hebster52 Posted August 8, 2018 Author Posted August 8, 2018 Tänään se sit alkoi.. Vanha ulos ja uusi sisään. Vaihdelaatikko ja junia vetarit nyt paikallaan. Koeasennettu renkaatkin.. tulee alas pikkasen kun kone tulee paikalleen. Huomenna kaikki kiinni ja sit etupää yhtä korkealle. 6 1 Quote
ARTO Posted August 8, 2018 Posted August 8, 2018 Tulee ihan Hitlerin kosto versio ykkönen 70-luvulta mieleen tosin siinä renkaat vipotti tätäkin enemmän. Btw, missäs välissä täl vaimo ajaa ku vähän välii pajalla, hih. Quote
Hebster52 Posted August 9, 2018 Author Posted August 9, 2018 Juu. Se on entisen navetan lanta levy. Talli entinen navetta. 1 Quote
Hebster52 Posted August 10, 2018 Author Posted August 10, 2018 (edited) Eilen sain kaikki takapäässä taas paikalleen, luulin. Jokin sorvaava ääni lähti kun käynnistin koneen edestakas.. Saattaa olla että vaihdelaatikosta olis pitäny hieman hioa jotain kohtia. Selvitän sen myöhemmin. Perän asento ainakin näyttää jo nyt hieman paremmalta ainakin eikä ole niin paha Camberi.... :) Edited August 10, 2018 by Hebster52 2 Quote
son`der buzz Posted August 10, 2018 Posted August 10, 2018 Tarkista että koneessa on vielä päittäisväljyyttä ettei vaan vauhtis nojaisi laatikkoon. Quote
Hebster52 Posted August 10, 2018 Author Posted August 10, 2018 Juu, vedän koneen irti uudestaan ehkä viikonloppuna ja varmistan mistä ääni tuli. Quote
Hebster52 Posted August 10, 2018 Author Posted August 10, 2018 66:sen käsijarrvaijerit olivat myös pari senttiä liian lyhyet mutta mitä nyt olen selvittäny Irssin vaijerin pituus pitäis olla sopiva kunhan laitan vaijerinkuoren rungon päähän pidennysholkin. Quote
Hebster52 Posted August 13, 2018 Author Posted August 13, 2018 Droppiolat verrattuna "korotusolkiin"... Quote
Hebster52 Posted August 13, 2018 Author Posted August 13, 2018 Harmiksi en ehtinyt vaihtaa vielä kumit etuvanteisiin. Mutta ehkä keskiviikkona! 11 Quote
Essi Posted August 13, 2018 Posted August 13, 2018 Hieno tulee. Mäkin alan haluamaan korkeeta Kuplaa, tai vaikka Junakeulaa. Millainen perävälitys tuossa nyt on yhdessä alennusvaihteiden kanssa? Oletko laskenut, millainen ero on esim. nelosella 80 kmh nopeudessa moottorin kierroksilla verrattuna orkkikseen? Vai kompensoiko noi isot renkaat alennusvaihteiden vaikutuksen? Quote
Hebster52 Posted August 13, 2018 Author Posted August 13, 2018 (edited) Kokeillu laskea juu. Jos mun teoria pitää paikkansa niin nousee n. 750rpm 80km/h vauhdissa. Nää mun alennusvaihteethan olivat jopa vieläkin alennettu vakiosta. Vakio alennusvaihteilla ei olis yhtä suurta eroa näillä renkailla. Näissä on välitys n. 1:1,72 verrattuna vakion 1:1,4. Harkinnassa vielä hankkia vakio junis akselipaketti kans jos nää alkaa tuntua liian mataliks. :) Edited August 13, 2018 by Hebster52 Quote
ARTO Posted August 13, 2018 Posted August 13, 2018 Määrä haluun nähdä kun tällä vedetään Alastaron rataa talla pohjassa.... Quote
Hebster52 Posted August 13, 2018 Author Posted August 13, 2018 Ei tää ole mikään rata-auto. Tällä tallataan ja raivataan omia polkuja.. 😉 1 Quote
Urbantoy Posted August 13, 2018 Posted August 13, 2018 hieno vaikka en niin innostu, mutta onneks jokainen saa olla mitä mieltä vaan.. tonttiin enemmin Quote
Hebster52 Posted August 15, 2018 Author Posted August 15, 2018 Semmoinen siitä nyt tuli. Saattaa joutua korottamaan vielä takaa kun jostain syystä näytti saavan lievästi negatiivisen camberin... 20 Quote
mmm5mMattiH Posted August 15, 2018 Posted August 15, 2018 Erittäin hieno! Noita tontitettuja onkin nähty ihan tarpeeksi. Tämä erottuu piristävästi massasta.Korin väriset kapselit olis kyllä kirsikka tähän kakkuun. Quote
sleepercooler Posted August 16, 2018 Posted August 16, 2018 (edited) Voi kiesus, että on hieno!👍 Nyt raivaushommiin😁🏁 Edited August 16, 2018 by sleepercooler Quote
Hebster52 Posted August 17, 2018 Author Posted August 17, 2018 Nyt ajettu ekat 40km kun kävin naapurikaupungissa rompetorilla ja harrasteparkissa. Yllättävän hyvä ajaa. Alennusvaihteet tosin vaativat kyllä päivitystä kun nämähän olivat aikanaan kyläsepän muokkaamat kuten tässä ketjussa käy ilmi vanhoista päivityksistä. Vaikka uudet rattaat ovatkin erittäin hienosti tehty niissä on liikaa väljyyttä joka sit aiheuttaa kovaa jurnutusta. Etenkin moottorijarruttaessa.. Tässä nyt pari kuvaa reissusta. 7 Quote
x-pj Posted August 18, 2018 Posted August 18, 2018 On 15.8.2018 at 10:11 PM, Hebster52 said: Semmoinen siitä nyt tuli. Saattaa joutua korottamaan vielä takaa kun jostain syystä näytti saavan lievästi negatiivisen camberin... Yksi vaihtoehto on pudottaa vaihteistoa hieman alaspäin. Quote
Hebster52 Posted August 18, 2018 Author Posted August 18, 2018 Eiks se tekis vieläkin negatiivisemman camberin? Quote
x-pj Posted August 18, 2018 Posted August 18, 2018 1 hour ago, Hebster52 said: Eiks se tekis vieläkin negatiivisemman camberin? Totta! ajatusvirhe Quote
Hebster52 Posted August 22, 2018 Author Posted August 22, 2018 Tässä kuvaus maavarasta matalimmasta kohdasta koneen alta. Mitalla 25cm tai helposti kaksi 0,33l aikuislimsapurkkia.. :) 5 Quote
Hebster52 Posted September 20, 2018 Author Posted September 20, 2018 Puuvene kausi alkaa vetää viimeisiä ja kun syysmyrskykin jo uhkaa niin paras mennä vetää vene kuiville kun nyt kerran on oma kunnon vetojuhtakin nykyään.. :) 3 Quote
Hebster52 Posted October 21, 2018 Author Posted October 21, 2018 Nyt sit on alennusvaihteiden projekti edennyt jonkinverran. Vielä haussa toinenkin setti jotta olis riittävästi osia joista rakentaa äänettömämpää pakettia. Tästä näkee hyvin miten aikanaan 60-luvulla paikallinen paja oli muokannu vaihdepesiä kun piti siirtää ala akselipätkää ylemmäs pienemmän ylärattaan takia. Rattaat kun ovat käsityönä tehty pajassa kans... Jonka johdosta eivät ehkä ihan yhtä tiiviit kuin tehtaan tekemät..? Tää ruuvi pitää madaltaa samoin kuin vanhassakin setissä jotta ruuvi ei osu kuplan jarrusylinteriin ja kilpeen. Quote
terfoin Posted October 22, 2018 Posted October 22, 2018 (edited) Meni Edited October 22, 2018 by terfoin 1 Quote
Hebster52 Posted October 22, 2018 Author Posted October 22, 2018 (edited) On tyylikkäät mutta sit mun pitäs varmaan ottaa pankkilainaakin.. :D Edited October 22, 2018 by Hebster52 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.