Jump to content

Geländewagen typ-51 1966


Recommended Posts

Luovariaskin purkua. Jotain outoa mutta tässä vaiheessa vielä tietämätön...

 

20170719_135320.jpg

 

20170719_135329.jpg

 

Hmm.. Jotain ollu rikki vai mitä tässä on tapahtunu??

 

20170719_153346.jpg

 

Oho! Kultaa! (Vai olisko messinkiä/pronssia??)

 

FB_IMG_1500478923767.jpg

FB_IMG_1500478932956.jpg

 

Toisen puolen yläratas oli terästä..

 

20170719_162720.jpg

Link to comment

Kun aloin tutkia osia totesin että alennusvaihteet olivat alennettu lisää.

 

Ylärattaissa kuuluu olla 15 hammasta ja alarattaissa 21 tämän vuosimallin vaihteistossa.

Tässä ylärattaat ovat pienemmät. 12 hammasta ja alemmassa vakio 21 hammasta. Alemmat akselit ovat siirretty ylöspäin pienemmän ylärattaan takia.

Tästä näkee alaansakin uusi paikka epäkeskossa alkuperäiseen verrattuna.

 

20170719_162950.jpg

 

Laskelmien mukaan välitys vastaa aika lähelle vuoristovaihteistoa nyt..

Link to comment
Nyt osat alkaa taas löytää omat paikkansa. 

Kun tiivistesarjassa olikin vaan 4 tiivistettä akselputken kansien alle päätin hankkia nopeimmalla tavalla uudet. Kävin tarvikeliikessä ostamassa 0,25 tiivistepaperia ja leikkasin kaks lisää. Nyt sain kolme tiivistettä väliin ja sopiva liikkuvuus putkille.

 

20170727_113108.jpg

 

Sitten sain lopulta asentaa putket taas paikoilleen.

 

20170727_120752.jpg

20170727_130701.jpg

20170727_134521.jpg

20170727_175546.jpg

 

Iskarien alakiinnikkeet oli jo aiemmin joku sahanu pois alennusvaihteista joten päätin piirtää adaptereista mallin ja sit tehdä kuplan putkien avulla jigin jolla saan tehtyä uudet alakiinnikkeet kuplan iskareille sopiviksi.

 

20170727_153750.jpg

20170727_204351.jpg

  • Like 1
Link to comment
Alkanu pohtia jarruja kun en mielellään olis purkanu kuplasta kaikki jarrukamat ennen kuin asennan kaikki paikalleen... Zwitterin jarrut jotka oli paketissa kiinni alkujaan ei kiinnostanu käyttää vaikka olikin hyvässä kunnossa. Sylinterit olis vaatinu remppa ainakin. Ja uusiin semmoisiin sylintereihin budjetti ei tässä hyväksyis...

Sit muistin että olinkin jo pari vuotta sitten ostanu vähän käytetyn -66 takajarrusetin! Äkkiä tallille etsimään.... Ja yllätykseks löytyi!!! :D

 

20170731_164415.jpg

 

Alennusvaihteiden takiahan kilvet pitää asentaa ylösalas ja vaihtaa sivuja jotta käsijarruvaijerit osuu oikeinpäin. Testasin yhden kilven.

Aiemmin mainitun välityksenmuutoksen johdosta navat olivat hieman korkeammalla kuin aiemmin. Joka johtaa siihen että jarrusylinterit ja putket osuu hirmulähelle alennusvaihteiden alinta ruuvia....

 

20170731_164944.jpg

20170731_164950.jpg

 

Nyt sit mietin joskohan vois hioa tuota ruuvin laippaa matalemmaks jotta ruuvin pää siirtyis vähän loitommaks kilvestä ja jarruputkesta...

 

20170731_193004.jpg

20170731_193348.jpg

 

Lisäks pitää hioa vähän laakeripesän alareunasta jotta kilvessä oleva kuhmu saa tilaa.

 

20170731_193417.jpg

20170731_193455.jpg

 

Kun olin etsimässä noita rumpuja löysin sattumalta myös jarruputkien kiinnikkeitä! Näissä vanhemmissa akseliputkissahan ei oo hitsattuja kiinnikkeitä vaan ilmeisesti ruuvattavat...

Välillä hyvä kun kerää kaikkee romua eikä heitä kaikki heti menemää...

 

20170731_164418.jpg

20170731_164420.jpg
Link to comment
  • 9 months later...

Nyt tämäkin olis keväthuollettu ja valmis leimattavaks. Viime vuonna jäi leimaamatta kun elämänvaiheissa oli muuta pohdittavaa.. 

Kunhan saan leimattua noi edellä esitetyt korotusosat tulee asennettu ja hienosäädön jälkeen sit muutoskatsastusta kehiin... ?

IMG_20180521_092626.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Tänään se sit alkoi.. Vanha ulos ja uusi sisään. Vaihdelaatikko ja junia vetarit nyt paikallaan. Koeasennettu renkaatkin.. tulee alas pikkasen kun kone tulee paikalleen. Huomenna kaikki kiinni ja sit etupää yhtä korkealle.

 

 1809762.jpg
1809761.jpg
1809760.jpg
1809759.jpg
1809758.jpg
1809757.jpg

  • Like 6
  • Confused 1
Link to comment

Eilen sain kaikki takapäässä taas paikalleen, luulin. Jokin sorvaava ääni lähti kun käynnistin koneen edestakas.. Saattaa olla että vaihdelaatikosta olis pitäny hieman hioa jotain kohtia. Selvitän sen myöhemmin. Perän asento ainakin näyttää jo nyt hieman paremmalta ainakin eikä ole niin paha Camberi.... :)

1810260.jpg

1810259.jpg

1810258.jpg

1810261.jpg

Edited by Hebster52
  • Like 2
Link to comment

Hieno tulee. Mäkin alan haluamaan korkeeta Kuplaa, tai vaikka Junakeulaa.

Millainen perävälitys tuossa nyt on yhdessä alennusvaihteiden kanssa? Oletko laskenut, millainen ero on esim. nelosella 80 kmh nopeudessa moottorin kierroksilla verrattuna orkkikseen? Vai kompensoiko noi isot renkaat alennusvaihteiden vaikutuksen?

Link to comment

Kokeillu laskea juu. Jos mun teoria pitää paikkansa niin nousee n. 750rpm 80km/h vauhdissa. Nää mun alennusvaihteethan olivat jopa vieläkin alennettu vakiosta. Vakio alennusvaihteilla ei olis yhtä suurta eroa näillä renkailla. Näissä on välitys n. 1:1,72 verrattuna vakion 1:1,4.

Harkinnassa vielä hankkia vakio junis akselipaketti kans jos nää alkaa tuntua liian mataliks. :)

 

Edited by Hebster52
Link to comment

Nyt ajettu ekat 40km kun kävin naapurikaupungissa rompetorilla ja harrasteparkissa. Yllättävän hyvä ajaa. Alennusvaihteet tosin vaativat kyllä päivitystä kun nämähän olivat aikanaan kyläsepän muokkaamat kuten tässä ketjussa käy ilmi vanhoista päivityksistä. Vaikka uudet rattaat ovatkin erittäin hienosti tehty niissä on liikaa väljyyttä joka sit aiheuttaa kovaa jurnutusta. Etenkin moottorijarruttaessa..

 

Tässä nyt pari kuvaa reissusta.

 

1812742.jpg

1812743.jpg

1812744.jpg

  • Like 7
Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Nyt sit on alennusvaihteiden projekti edennyt jonkinverran. Vielä haussa toinenkin setti jotta olis riittävästi osia joista rakentaa äänettömämpää pakettia.

 

1832837.jpg
1832840.jpg
1833414.jpg
1833413.jpg
1835134.jpg

 

Tästä näkee hyvin miten aikanaan 60-luvulla paikallinen paja oli muokannu vaihdepesiä kun piti siirtää ala akselipätkää ylemmäs pienemmän ylärattaan takia. Rattaat kun ovat käsityönä tehty pajassa kans... Jonka johdosta eivät ehkä ihan yhtä tiiviit kuin tehtaan tekemät..?

 

1835583.jpg
1835582.jpg

 

 

Tää ruuvi pitää madaltaa samoin kuin vanhassakin setissä jotta ruuvi ei osu kuplan jarrusylinteriin ja kilpeen.

 

1835585.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...