Jump to content

Öljynlämpömittarin asennus


Recommended Posts

Tuommoinen öljynlämpömittari tarvis laittaa ihan mielenrauhan takia kuplaan.

 

Mutta mitä antureita ja kilkeitä tarvitsee, kun olen selannu palstaa ja kaiken maailman mittatikkuantureista ja moisista väännetty ja käännetty jos jonkin näköistä höpinää(mistä ja mitä tämmöne maksaa?)...

Ei siis voi asentaa jollain t-haaralla öljynpaineanturin kanssa samaan koloon? en haluaisi lähteä lohkoon mitää reikiä kairaamaan...

 

Kiitos ja anteeksi

post-3073-1388836110576_thumb.gif

Link to comment

Voi sen anturin laittaa huoletta T-haaralla öljynpaineanturin kanssa samaan. Ainut mikä tulee mieleen olis se että se voisi näyttää liian optimistisia arvoja jos on fullflow-öljynkierto ja lisäjäähdytin jolloin se näyttäisi jäähdytetyn öljyn arvoja.

 

Tosin mitäs huonoa siinäkään, siitä kohtaanhan se linjaan ja laakereille pusketaan, eikös se juuri siellä pitäisikin olla optimilämpöstä.

 

Edit: tuli mieleen että joissain antureissa on pitkä se anturin tappi, ja se ei välttis T-haaraan mahdu.

Link to comment

Mulla on myös öljynlämpömittari odottamassa asennusta bussiin. Bilteman valikoimasta löytyi sopiva haarakappale öp-anturin paikalle.

 

Kun ei ole ennen ollut noita lämpömittareita niin mikäs on sellainen normaali / turvallinen öljynlämpötila?

Olen kuullut joskus että noin +90C olisi kaupunkiajossa suunnilleen ihan normaalia, matka-ajossa lienee lämmöt kuuluu olla vähän matalammat?

Link to comment

Kun ei ole ennen ollut noita lämpömittareita niin mikäs on sellainen normaali / turvallinen öljynlämpötila?

Olen kuullut joskus että noin +90C olisi kaupunkiajossa suunnilleen ihan normaalia, matka-ajossa lienee lämmöt kuuluu olla vähän matalammat?

Nesteeltä asiaa kyselin joskus, kun käytössä oli 20w50 öljyt ja lämpö lähes jatkuvasti 120 astetta. Vastaus oli: "Moottoriöljyn lämpötila 120 °C ei ole öljyn kannalta vielä paha, mutta normaalin ylärajoilla. "

Link to comment

Ongelmahan ei ole kestääkö öljy esim 120 asteen lämpötilan. Ongelmaksi muodostuu mitä näin korkea lämpö tekee magnesiumpohjaiselle lohkolle. Materiaalit lämmössä laajenee ja välykset alakerran laakereissä kasvaa, samoin lohkon muodonpysyvyys heikkenee eli epatasapainoinen alakerta kovilla kierroksilla "rynkytää/vatkaa" runkolinjaa pois muodostaan jne...

 

Valurautalohkoisissa koneissa moinen öljylämpö ei tee mitään lohkolle, ainoastaan pitkässä juoksussa heikentää öljyn ominaisuuksia nopeammin kuin matalammalla öljylämpötilalla käyvä kone.

Link to comment
  • 6 years later...
Guest Bonzer

Vanha ketju, mutta ostin tollasen bilteman lämpömittarin ja anturissa 2 piuhaa,valkonen ja sininen. Mites tämä nyt kytketään? Kumpikaan ei ole valmiiks maissa eli onko toinen + ja toinen mittarille?

Link to comment

Noista bilteman mittareista sen verran että heittää ihan hirveesti. Ei pitäny mittari paikkaansa. Sitten tulin siihen päätökseen että mittarit pois. Ei kestänyt kattöa kun viisari heilu minne sattuu. Noista johoista en nyt muista miten menevät. Mutta en suosittele bilteman mittareita polttivat sulakkeita koko ajan.

Link to comment

Olisko siinä anturissa vaan NTC vastus sisällä. Voisit kokeilla mittaamalla Kohmeja ja upottamalla kuumaan veteen.

Jos on NTC niin ei se varmaan rikki mene vaikka vähän väärinkin kytkisi. Varsinkaan jos ei pitkäksi aikaa jätä.

NTC-anturilla ei ole myöskään napaisuutta.

 

Ite jos olisin tuommosta mittaria suunnittelemassa niin laittasin molemmat johdot kiinni mittariin. Ei tule sitten turhaa virhettä.

Jossain mittarissa toinen anturin johto tuleekin samaan mihin mittarin plussa.

 

 

EDIT: Pilateeman sivullahan on asennusohje jossa toinen anturin johto on kytketty maahan, toinen mittarin S:ään. Olisko se sitten silleen.

Edited by multanen
Link to comment

Vastus siellä on, toinen maihin ja toinen mittarille. Kumpi kumpaan - taitaa olla ihan se ja sama. Mittaa kuitenkin onko jompikumpi nastoista yhteydessä sen anturin runkoon - jos on niin se on sit se maa :) Miulla toimi em. kapistus aivan hienosti mittareineen päivineen. Biliksen kierroslukumittari sen sijaan tarvitsi jopa puoli megaohmia vastusta puolan ja mittarin väliin (perus-elektroniikkavastus kävi hyvin).

  • Like 1
Link to comment

Vastus siellä on, toinen maihin ja toinen mittarille. Kumpi kumpaan - taitaa olla ihan se ja sama. Mittaa kuitenkin onko jompikumpi nastoista yhteydessä sen anturin runkoon - jos on niin se on sit se maa :)

Mulla tuli sama mieleen mutta miksi se anturi silloin tarvitsisi erikseen miinuksen?

Edited by Soukka
Link to comment

 Biliksen kierroslukumittari sen sijaan tarvitsi jopa puoli megaohmia vastusta puolan ja mittarin väliin (perus-elektroniikkavastus kävi hyvin).

Jiihaa tämän kommentin ansiosta sain vihdoinkin oman autogagen näyttämään oikein ilman hikottelua, tarvi 3 kpl 500k ohmin vastusta rinnan kytkettynä. Samalla huomasin että oli tunessa katsastusasetukset päällä, kylläpäs kuullosti 2-ohjelma raikkaalta ;)

  • Like 1
Link to comment

Mulla tuli sama mieleen mutta miksi se anturi silloin tarvitsisi erikseen miinuksen?

 

Jos vaikkis anturin voi asentaa myös letkussa (kumi) olevaan haaraan, tai muuhun rööriin joka ei maata saa?

 

Tämä villinä arvauksena.

Link to comment
  • 6 months later...

Jatketaanpas tähän säikeeseen...

 

Olisiko kuvassa näkyvä paikka hyvä lämpötila anturille? 

 Toinen vaihtoehto on tuo tässäkin keskustelussa oleva ÖP anturin paikkaan tuleva haara, mutta sitä on moitittu siitä että se ei anna oikeaa lämpötilaa, koska anturi on tavallaan päättyvässä lenkissä jolloin öljy seisoo siinä anturin päällä eikä vaihdu tehokkaasti.

155_5589.jpg

Edited by J.Ussi
Link to comment

Sopiihan se kun sovittaa. Mulla on siis samanlainen suodatinjalka kuin kuvassa mutta reikä ja kierre siihen tarvitsis anturille vääntää.

Siksi ajattelin kysellä että onko kokemusta ko.paikasta antaako se järkeviä/todenmukaisia lukemia lämmöistä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...