Bubble-70 Posted June 10, 2009 Share Posted June 10, 2009 Tuommoinen öljynlämpömittari tarvis laittaa ihan mielenrauhan takia kuplaan. Mutta mitä antureita ja kilkeitä tarvitsee, kun olen selannu palstaa ja kaiken maailman mittatikkuantureista ja moisista väännetty ja käännetty jos jonkin näköistä höpinää(mistä ja mitä tämmöne maksaa?)... Ei siis voi asentaa jollain t-haaralla öljynpaineanturin kanssa samaan koloon? en haluaisi lähteä lohkoon mitää reikiä kairaamaan... Kiitos ja anteeksi Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted June 10, 2009 Share Posted June 10, 2009 Voi sen anturin laittaa huoletta T-haaralla öljynpaineanturin kanssa samaan. Ainut mikä tulee mieleen olis se että se voisi näyttää liian optimistisia arvoja jos on fullflow-öljynkierto ja lisäjäähdytin jolloin se näyttäisi jäähdytetyn öljyn arvoja. Tosin mitäs huonoa siinäkään, siitä kohtaanhan se linjaan ja laakereille pusketaan, eikös se juuri siellä pitäisikin olla optimilämpöstä. Edit: tuli mieleen että joissain antureissa on pitkä se anturin tappi, ja se ei välttis T-haaraan mahdu. Quote Link to comment
Guest Hyde Posted June 10, 2009 Share Posted June 10, 2009 Mulla on myös öljynlämpömittari odottamassa asennusta bussiin. Bilteman valikoimasta löytyi sopiva haarakappale öp-anturin paikalle. Kun ei ole ennen ollut noita lämpömittareita niin mikäs on sellainen normaali / turvallinen öljynlämpötila? Olen kuullut joskus että noin +90C olisi kaupunkiajossa suunnilleen ihan normaalia, matka-ajossa lienee lämmöt kuuluu olla vähän matalammat? Quote Link to comment
mick Posted June 10, 2009 Share Posted June 10, 2009 Kun ei ole ennen ollut noita lämpömittareita niin mikäs on sellainen normaali / turvallinen öljynlämpötila? Olen kuullut joskus että noin +90C olisi kaupunkiajossa suunnilleen ihan normaalia, matka-ajossa lienee lämmöt kuuluu olla vähän matalammat? Nesteeltä asiaa kyselin joskus, kun käytössä oli 20w50 öljyt ja lämpö lähes jatkuvasti 120 astetta. Vastaus oli: "Moottoriöljyn lämpötila 120 °C ei ole öljyn kannalta vielä paha, mutta normaalin ylärajoilla. " Quote Link to comment
ARTO Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 Ongelmahan ei ole kestääkö öljy esim 120 asteen lämpötilan. Ongelmaksi muodostuu mitä näin korkea lämpö tekee magnesiumpohjaiselle lohkolle. Materiaalit lämmössä laajenee ja välykset alakerran laakereissä kasvaa, samoin lohkon muodonpysyvyys heikkenee eli epatasapainoinen alakerta kovilla kierroksilla "rynkytää/vatkaa" runkolinjaa pois muodostaan jne... Valurautalohkoisissa koneissa moinen öljylämpö ei tee mitään lohkolle, ainoastaan pitkässä juoksussa heikentää öljyn ominaisuuksia nopeammin kuin matalammalla öljylämpötilalla käyvä kone. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted June 11, 2009 Author Share Posted June 11, 2009 Bilteman valikoimasta löytyi sopiva haarakappale öp-anturin paikalle. Minkä kokoinen se on joka passaa? Tuommonenko? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 Mullon 10x1 T-kappaletta (kaikki lähdöt naaraita) muutama yl-määränen. materiaali messinki ja sikamainen hinta...... 2e/kpl + todelliset poztikulut kirjeessä Quote Link to comment
ozone Posted June 17, 2009 Share Posted June 17, 2009 Itellä tuo T-haara ei oikein toiminut halpismittarin kanssa, koska lämpömittarin anturi on niin pitkä, ettei paineanturille mennyt tarpeeksi öljyä. Y-haara saattaisi toimia paremmin. Quote Link to comment
Guest Bonzer Posted August 6, 2015 Share Posted August 6, 2015 Vanha ketju, mutta ostin tollasen bilteman lämpömittarin ja anturissa 2 piuhaa,valkonen ja sininen. Mites tämä nyt kytketään? Kumpikaan ei ole valmiiks maissa eli onko toinen + ja toinen mittarille? Quote Link to comment
jupsu Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Noista bilteman mittareista sen verran että heittää ihan hirveesti. Ei pitäny mittari paikkaansa. Sitten tulin siihen päätökseen että mittarit pois. Ei kestänyt kattöa kun viisari heilu minne sattuu. Noista johoista en nyt muista miten menevät. Mutta en suosittele bilteman mittareita polttivat sulakkeita koko ajan. Quote Link to comment
Guest Bonzer Posted August 8, 2015 Share Posted August 8, 2015 Muissa autoissa on toiminu. Ja toi sun viestis ei hirveesti auttanu mun ongelmassa... Quote Link to comment
multanen Posted August 8, 2015 Share Posted August 8, 2015 (edited) Olisko siinä anturissa vaan NTC vastus sisällä. Voisit kokeilla mittaamalla Kohmeja ja upottamalla kuumaan veteen. Jos on NTC niin ei se varmaan rikki mene vaikka vähän väärinkin kytkisi. Varsinkaan jos ei pitkäksi aikaa jätä. NTC-anturilla ei ole myöskään napaisuutta. Ite jos olisin tuommosta mittaria suunnittelemassa niin laittasin molemmat johdot kiinni mittariin. Ei tule sitten turhaa virhettä. Jossain mittarissa toinen anturin johto tuleekin samaan mihin mittarin plussa. EDIT: Pilateeman sivullahan on asennusohje jossa toinen anturin johto on kytketty maahan, toinen mittarin S:ään. Olisko se sitten silleen. Edited August 8, 2015 by multanen Quote Link to comment
Guest Bonzer Posted August 8, 2015 Share Posted August 8, 2015 Siin bilteeman ohjeessa anturissa on vaan yks johto ja runko menee maihin. Tässä 2 johtoo. Mittarissa ei oo paikkaa ku yhdelle anturin johdolle. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted August 8, 2015 Share Posted August 8, 2015 Vastus siellä on, toinen maihin ja toinen mittarille. Kumpi kumpaan - taitaa olla ihan se ja sama. Mittaa kuitenkin onko jompikumpi nastoista yhteydessä sen anturin runkoon - jos on niin se on sit se maa :) Miulla toimi em. kapistus aivan hienosti mittareineen päivineen. Biliksen kierroslukumittari sen sijaan tarvitsi jopa puoli megaohmia vastusta puolan ja mittarin väliin (perus-elektroniikkavastus kävi hyvin). 1 Quote Link to comment
Soukka Posted August 8, 2015 Share Posted August 8, 2015 (edited) Vastus siellä on, toinen maihin ja toinen mittarille. Kumpi kumpaan - taitaa olla ihan se ja sama. Mittaa kuitenkin onko jompikumpi nastoista yhteydessä sen anturin runkoon - jos on niin se on sit se maa :) Mulla tuli sama mieleen mutta miksi se anturi silloin tarvitsisi erikseen miinuksen? Edited August 8, 2015 by Soukka Quote Link to comment
Anpu Posted August 10, 2015 Share Posted August 10, 2015 Biliksen kierroslukumittari sen sijaan tarvitsi jopa puoli megaohmia vastusta puolan ja mittarin väliin (perus-elektroniikkavastus kävi hyvin). Jiihaa tämän kommentin ansiosta sain vihdoinkin oman autogagen näyttämään oikein ilman hikottelua, tarvi 3 kpl 500k ohmin vastusta rinnan kytkettynä. Samalla huomasin että oli tunessa katsastusasetukset päällä, kylläpäs kuullosti 2-ohjelma raikkaalta ;) 1 Quote Link to comment
Paavuli Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 Mulla tuli sama mieleen mutta miksi se anturi silloin tarvitsisi erikseen miinuksen? Jos vaikkis anturin voi asentaa myös letkussa (kumi) olevaan haaraan, tai muuhun rööriin joka ei maata saa? Tämä villinä arvauksena. Quote Link to comment
J.Ussi Posted February 11, 2016 Share Posted February 11, 2016 (edited) Jatketaanpas tähän säikeeseen... Olisiko kuvassa näkyvä paikka hyvä lämpötila anturille? Toinen vaihtoehto on tuo tässäkin keskustelussa oleva ÖP anturin paikkaan tuleva haara, mutta sitä on moitittu siitä että se ei anna oikeaa lämpötilaa, koska anturi on tavallaan päättyvässä lenkissä jolloin öljy seisoo siinä anturin päällä eikä vaihdu tehokkaasti. Edited February 11, 2016 by J.Ussi Quote Link to comment
Lasse Posted February 11, 2016 Share Posted February 11, 2016 No jos se siihen sopii niin miksi ei. Jos anturipaikkoja on usempia niin vaihtokatkaisijalla mittarin perään niin voi tehdä tutkimusta koneen lämmöistä eri paikoissa. Quote Link to comment
J.Ussi Posted February 11, 2016 Share Posted February 11, 2016 Sopiihan se kun sovittaa. Mulla on siis samanlainen suodatinjalka kuin kuvassa mutta reikä ja kierre siihen tarvitsis anturille vääntää. Siksi ajattelin kysellä että onko kokemusta ko.paikasta antaako se järkeviä/todenmukaisia lukemia lämmöistä. Quote Link to comment
multanen Posted February 11, 2016 Share Posted February 11, 2016 Olisiko kuvassa näkyvä paikka hyvä lämpötila anturille? Mielestäni erittäin hyvä paikka jos tuosta menee koko öljynkierto läpi. Ei voi näyttää muuta kuin öljyn todellisen lämpötilan tuommosesta kohtaa. 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.